Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Autorisert regnskapsfører. Starte for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på et regnskapsbyrå. 560 000 i årslønn. Dårlig humør hos sjæfen ødelegger også en del av aŕbeidsmiljø. Et regskapskontor med veldig mye fratrekk av ansatte. Ønsker også en fleksibilitet i arbeidsdagen som jeg kån bestemme selv.

Er bare så lei. Vurderer nå å starte for meg selv med er litt redd. Men tenker at nå har har jeg den fulle ansvaret for mine kunder som jeg har gjennom byrå, da klarer jeg det sikkert med mine egne kunder som selvstendig næringsdrivende. Sykepengerettigheter kan man få gjennom forsikring for næringsdrivende.

Har tenkt å finne en større kunde som kan ansette med for eksempel 50 % og ha mange små kunder som jeg kan ta i tillegg og justere arbeidsmengde etter min kapasitet.

Har noen positive eller negative erfaringer med noe lignende situasjon eller kan bare si meg hva dere synes ?

Anonymkode: 339ec...0c0

Skrevet

Jeg har hatt de tankene jeg også. Mest pga jeg ønsker mer fleksibilitet. Hadde vært deilig å jobbe litt færre timer, med samme lønn. Og å kunne ta med meg kontoret hvor som helst å dra på "ferie" til andre land å jobbe derfra og være der over en lengre periode. Det er ikke min arbeidsgiver så veldig positive til. 

Men så blir jeg litt avskrekket med tanke på alt arbeidet det er med dokumentasjon. Alle de 100 rutinene, skjemaene, dokumentene som man skal ha både som byrå og per oppdrag. Oppfølging av oppdragsavtale, kundens interne rutiner, politisk eksponerte personer, ID kontroll og alt det gørr kjedelige byråarbeidet. Som man ikke tjener penger på, men som må gjøres. Og jeg trives veldig godt med enkelte av mine store kunder. 

jeg ville nok heller ha startet sammen med en annen, så man kan dele byrden. Men aner ikke hvor man skulle ha funnet denne andre personen. Det er jo viktig at man har kjemi, jobber på samme måte, i samme system, er fornøyd med kvaliteten den andre leverer osv. 

Men jeg har hatt det i bakhodet siden vi begynte med hjemmekontor. 

Anonymkode: 2aced...62d

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du som autorisert regnskapsfører ikke tenker at du skal opprette et AS og ansette deg selv? 

Anonymkode: 3d324...03b

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor du som autorisert regnskapsfører ikke tenker at du skal opprette et AS og ansette deg selv? 

Det vurderer jeg også. Men tror jeg blir å føle meg tryggere å bli ansatt med for eksempel to kontordager i uka og flekse resten av uka som selbstendig næringsdrivende.

Skrevet

Har du råd til regnskapsfører?

Anonymkode: 551d8...3cd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du råd til regnskapsfører?

Anonymkode: 551d8...3cd

Kan du ikke lese innlegget før du skriver?

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, ilga skrev:

Det vurderer jeg også. Men tror jeg blir å føle meg tryggere å bli ansatt med for eksempel to kontordager i uka og flekse resten av uka som selbstendig næringsdrivende.

Men du kan bli ansatte to dager i uka og fortsatt eie din egne As hvor du er ansatt 3 dager . 

Anonymkode: a3091...f54

Skrevet

Men du kan bli ansatte to dager i uka og fortsatt eie din egne As hvor du er ansatt 3 dager . 

Anonymkode: a3091...f54

Ja og det er det jeg vurderer. 

Skrevet
15 minutter siden, ilga skrev:

Hva mener du med selvstendig næringsdrivende? Det ene utelukker ikke det andre med mindre arbeidsgiver har innvendinger.

Men det er jo uansett mange krav som skal følges hvis man skal drive regnskapskontor, virker rart å drive eget regnskapskontor for å "jobbe" 50 %.

Skrevet

Hva mener du med selvstendig næringsdrivende? Det ene utelukker ikke det andre med mindre arbeidsgiver har innvendinger.

Men det er jo uansett mange krav som skal følges hvis man skal drive regnskapskontor, virker rart å drive eget regnskapskontor for å "jobbe" 50 %.

Krav å drive et regnskapskontor har man uansett. Men jeg følet at man blir mindre sårbar hvis man er også fast ansatt en plass.

Skrevet

Har du tenkt på datatjenestene du vil trenge?

Og enig med den som sa at du bør gå for AS.

Anonymkode: 58dae...c6b

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo prøve, og heller gå tilbake til å bli lønnsslave om det skjærer seg.

Anonymkode: 2e0da...db2

Skrevet

Har du tenkt på datatjenestene du vil trenge?

Ja

Og enig med den som sa at du bør gå for AS.

Enig med deg

Anonymkode: 58dae...c6b

Skrevet

Du har jo opplagt kompetanse til å drive selv. Det må vel finnes noen steder hvor man kan søke råd eller få noen form for oppbacking som "nybegynner" med eget firma?

Uansett så er det nok lurt å ha noen strategier for markedsføring med alt det innebærer og eventeult en plan b om det skulle bli vanskelig.

Anonymkode: 25833...756

Skrevet

min regnskapsfører har et enk uten ansatte, og det går veldig bra. har ikke spurt han hva som skjer om han blir syk, men antar han har noe back up☺️det er jo bare å prøve👍

Anonymkode: 28a07...ca6

• Liker 1
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt de tankene jeg også. Mest pga jeg ønsker mer fleksibilitet. Hadde vært deilig å jobbe litt færre timer, med samme lønn. Og å kunne ta med meg kontoret hvor som helst å dra på "ferie" til andre land å jobbe derfra og være der over en lengre periode. Det er ikke min arbeidsgiver så veldig positive til. 

Men så blir jeg litt avskrekket med tanke på alt arbeidet det er med dokumentasjon. Alle de 100 rutinene, skjemaene, dokumentene som man skal ha både som byrå og per oppdrag. Oppfølging av oppdragsavtale, kundens interne rutiner, politisk eksponerte personer, ID kontroll og alt det gørr kjedelige byråarbeidet. Som man ikke tjener penger på, men som må gjøres. Og jeg trives veldig godt med enkelte av mine store kunder. 

jeg ville nok heller ha startet sammen med en annen, så man kan dele byrden. Men aner ikke hvor man skulle ha funnet denne andre personen. Det er jo viktig at man har kjemi, jobber på samme måte, i samme system, er fornøyd med kvaliteten den andre leverer osv. 

Men jeg har hatt det i bakhodet siden vi begynte med hjemmekontor. 

Anonymkode: 2aced...62d

Der jeg jobber er det vi som saksbehandlere som går igjennom alle de skjemaene som oppdragsavtaler, interne rutiner osv på kundene våre, og når man gjør det en gang i året så er det ikke så avskrekkende og man kjenner rutinene.

Jeg har også tenkt at det vil lønnes mye mer å starte for seg selv. Når jeg ser de som driver for seg selv, i et lite AS her jeg bor og økonomien deres, så er man jo gærn som velger å jobbe i et byrå.. Jeg har ikke hoppet i det på grunn av det sosiale, vi har et godt miljø, men fristelsen er der.

Anonymkode: 90afa...576

Skrevet

Jeg tror du trenger en del hjelp for å sette opp eget firma. Bl a ville jeg f eks aldri ha vurdert å kjøpe regnskapstjenester av en med så mange soråkfeil og skrivefeil. Da får jeg ikke tillit til at du er nøyaktig nok.

En annen ting er jo at regnskapsførerbransjen ikke er noe satsningsområde, akkurat. Enkle programmer som f eks Fiken m fl gjør at mindre bedrifter (som det er absolutt flest av i Norge, et overveldende flertall av norske bedrifter har under 5 ansatte), klarer seg stort sett uten regnskapsfører. Det er nok fortsatt marked for regnskapsførere, men mer og mer blir automatisert og digitalisert. Fakturering, utbetaling og avstemming kan robotiseres.

Alle de enkle oppgavene kan firmaet gjøre selv med enkle midler. Det er de mer avanserte oppgavene som skatterådgivning etc som kun kan utføres av mennesker som vil bestå. Så vil noen fortsatt bruke enklere tjenester også, men etterspørselen er på vei ned, og slike skifter kan skje veldig brått! 

Anonymkode: f75ab...51e

• Liker 1
Skrevet

min regnskapsfører har et enk uten ansatte, og det går veldig bra. har ikke spurt han hva som skjer om han blir syk, men antar han har noe back up☺️det er jo bare å prøve👍

Takk for oppmuntrende ord :)

Skrevet

Jeg tror du trenger en del hjelp for å sette opp eget firma. Bl a ville jeg f eks aldri ha vurdert å kjøpe regnskapstjenester av en med så mange soråkfeil og skrivefeil. Da får jeg ikke tillit til at du er nøyaktig nok.

Ha en fin dag du også :)

Anonymkode: f75ab...51e

Skrevet
1 minutt siden, ilga skrev:

Takk for oppmuntrende ord :)

jeg kjenner også en som startet med enk, og i dag er de 5 stykker som jobber der☺️og sikkert AS. 

de har masse kunder. og i dag mye hjemmekontor pga corona. det er jo en digital jobb du kan utføre selv om du har en shabby dag og er en potensiell smittebombe. jeg som næringsdrivende taper penger om jeg ikke fysisk kommer på jobb. så synes den type utdannelse og jobb virker som den også gir en trygghet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...