AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Hei! Jeg har ett dilemma når det kommer til julegaver. På min far sin side er det han og konen, min søster og hennes kjæreste i tillegg min bror og hans kjæreste. Dette året har jeg lite penger grunnet permittering. Når jeg spør min søster og bror hva de ønsker seg, sier de " jeg ønsker meg det og typen min ønsker seg det ", altså at jeg må kjøpe gave til kjærestene også - istedenfor å kjøpe en felles gave til de. De gjør dette hvert år, og vet jeg blir dårlig snakket om når jeg kjøper fellesgave. I fjord var jeg student og hadde også lite. Da jeg hadde kjæreste kjøpte de fellesgave til oss, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor de nærmest forventer at jeg skal kjøpe hver sin gave til både de og kjærestene deres? Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til kjærestene deres heller. Hva hadde dere gjort? Tenkte å bruke rundt 500 hver på fellesgave, men om jeg må kjøpe hver sin blir det jo rundt 400 på hver person - ellers blir gaven veldig liten og stusselig og jeg vet at de snakker om sånt. Ingen på den siden av familien liker meg, inkludert min far Anonymkode: 1e6f5...0ef
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Tja, la dem nå bare bli misfornøyde? Om de ikke liker deg uansett har du jo ikke mye å tape? Kjøp dem ei sånn geit fra kirkens nødhjelp eller noe sånt. Anonymkode: 0ae36...b74 23
PM75 Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Det høres ikke ut som et godt familieforhold! Det burde være omtanke & forståelse for hverandre og den livssituasjonen man er i, ikke krav om type julegave som skal gis (eller bestilles, må man nesten si). Er det noe du kan gjøre for at det blir bedre? For meg virker julegaver underordnet i denne sammenhengen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Kjøp en gave til rundt 300kr til søsknene dine, så kjøper du en flaske vin til kjærestene deres om de absolutt skal ha sin egen gave. Da slipper du unna med rundt 400kr pr. par. Jeg har også dårlig råd, og jeg kjøper kun til barna til søsken, mens de vokse får en flaske vin eller litt sjokolade eller noe annet enkelt og billig. Det var mine søsken som foreslo at jeg kun skulle kjøpe til barna, men de kjøper gave til meg likevel. Anonymkode: 27c47...be8 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 250 til hver da vel, ser ikke problem med det. Anonymkode: d5507...3b0
Kenelz Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 (endret) Og sånn går det når det skal være så stor gavefokus og forventninger i julen.. 🙄 Om de ikke er takknemlige så lar du det bare vær. Kjøp fellesgave du! Det er helt normalt! 😊❤️ Liker de deg ikke så er det ikke vits å kjøpe separate gaver, det vil ikke få dem til å like deg noe bedre. De kommer med ØNSKER, og man trenger ikke å oppfylle det. Kjøp det du vil som fellesgave og gjør det med en god samvittighet! Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt i fra tydelig om hva jeg mener om forventingene, spesielt når de har handlet inn fellesgave til deg og kjæresten din tidligere. Endret 8. november 2020 av Kenelz 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Jeg har hatt perioder hvor jeg har vært arbeidsledig eller hatt bare deltidsstilling og dermed hatt svært lite penger til julegaver. Jeg informerte da nærmeste familie at pga min økonomi så ville gavene i år bare bli små oppmerksomheter. Jeg forventet selvsagt ikke noe mer tilbake. Jeg kjøpte da f.eks en god vinflaske til 400 kr til min bror og hans kone sammen. Anonymkode: 0f272...d11 1
Aristoteles Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 Hvis de ikke liker deg så har du sikkert ikke så mye med dem å gjøre i løpet av året. Hvorfor kjøpe gave i det hele tatt? 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ett dilemma når det kommer til julegaver. På min far sin side er det han og konen, min søster og hennes kjæreste i tillegg min bror og hans kjæreste. Dette året har jeg lite penger grunnet permittering. Når jeg spør min søster og bror hva de ønsker seg, sier de " jeg ønsker meg det og typen min ønsker seg det ", altså at jeg må kjøpe gave til kjærestene også - istedenfor å kjøpe en felles gave til de. De gjør dette hvert år, og vet jeg blir dårlig snakket om når jeg kjøper fellesgave. I fjord var jeg student og hadde også lite. Da jeg hadde kjæreste kjøpte de fellesgave til oss, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor de nærmest forventer at jeg skal kjøpe hver sin gave til både de og kjærestene deres? Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til kjærestene deres heller. Hva hadde dere gjort? Tenkte å bruke rundt 500 hver på fellesgave, men om jeg må kjøpe hver sin blir det jo rundt 400 på hver person - ellers blir gaven veldig liten og stusselig og jeg vet at de snakker om sånt. Ingen på den siden av familien liker meg, inkludert min far Anonymkode: 1e6f5...0ef Lag en dorullnisse til hver av dem 🙂 Anonymkode: 45de0...d45 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 Ja tror jeg ender på fellesgave. Det dummeste av alt er at grunnen til ting er slik er at konen til min far har alltid vært stygg med meg, og jeg har bare måtte trekke meg unna. Hvert år er det hun som handler julegaver fra min far, og det er ofte små ting som en rens fra H&M eller lignende så forstår bare ikke hvordan de tørr å ønske seg så mye Anonymkode: 1e6f5...0ef
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Kjøp brettspill til hvert par/hver familie. Fine gaver, og ikke for dyrt hvis du finner det på halv pris i bokhandlene før jul. Anonymkode: ba3bc...71f 3
Kenelz Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja tror jeg ender på fellesgave. Det dummeste av alt er at grunnen til ting er slik er at konen til min far har alltid vært stygg med meg, og jeg har bare måtte trekke meg unna. Hvert år er det hun som handler julegaver fra min far, og det er ofte små ting som en rens fra H&M eller lignende så forstår bare ikke hvordan de tørr å ønske seg så mye Anonymkode: 1e6f5...0ef Men da gjør du det veldig enkelt! Du kjøper fellesgave under 150kr 😊 Slutt å gi dem mer enn hva de fortjener! Håper du feirer jul hos noen andre til neste gang som gir deg mer glede. Ellers hadde jeg feiret jul alene. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Kjøp felleshage fra deg. Det er din økonomi og du velger selv. skjønner om barn vil ha egen gave, men voksne mennesker som er par kan fint få felles gaver. Vi kjøper felles til våre søsken og de til oss Anonymkode: dbb31...300
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ett dilemma når det kommer til julegaver. På min far sin side er det han og konen, min søster og hennes kjæreste i tillegg min bror og hans kjæreste. Dette året har jeg lite penger grunnet permittering. Når jeg spør min søster og bror hva de ønsker seg, sier de " jeg ønsker meg det og typen min ønsker seg det ", altså at jeg må kjøpe gave til kjærestene også - istedenfor å kjøpe en felles gave til de. De gjør dette hvert år, og vet jeg blir dårlig snakket om når jeg kjøper fellesgave. I fjord var jeg student og hadde også lite. Da jeg hadde kjæreste kjøpte de fellesgave til oss, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor de nærmest forventer at jeg skal kjøpe hver sin gave til både de og kjærestene deres? Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til kjærestene deres heller. Hva hadde dere gjort? Tenkte å bruke rundt 500 hver på fellesgave, men om jeg må kjøpe hver sin blir det jo rundt 400 på hver person - ellers blir gaven veldig liten og stusselig og jeg vet at de snakker om sånt. Ingen på den siden av familien liker meg, inkludert min far Anonymkode: 1e6f5...0ef Da sier du bare: Jeg er permittert så i år blir det ingen julegaver til de voksne. Dere skjønner sikkert at jeg må prioritere mat og regninger ovenfor gaver. Anonymkode: be423...65c 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 Hvis de forventer hver sin gave fra deg, altså en gave til søster og en gave til kjæresten hennes. Da lurer jeg på.. er det sånn at du da får en gave til deg fra søster og en gave til deg fra kjæresten hennes ? Anonymkode: bbef2...ba1 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 Kjøp etter lommeboka di, og gi blaffen i hva alle andre måtte synes og menes om det. Enten bruk 500 på en felles gave, eller 250 hver av de. Anonymkode: 55d67...0ae 5
smurfebuss Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 Her tror jeg du må trampe litt i bakken og finne ditt eget ståsted. Det høres ikke ut som de verken liker deg eller respekterer deg. Da er det ingen vits i å prøve å kjøpe seg noen av delene - de kommer aldri til å respektere deg noe mer av at du lar deg overkjøre. Jeg hadde nok landa på et julekort med beskjed om at i år har du gitt julepengene til veldedige formål. Voksne folk med ønskelister og krav om gaver havner på min "naughty-liste". 3
kflu Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ett dilemma når det kommer til julegaver. På min far sin side er det han og konen, min søster og hennes kjæreste i tillegg min bror og hans kjæreste. Dette året har jeg lite penger grunnet permittering. Når jeg spør min søster og bror hva de ønsker seg, sier de " jeg ønsker meg det og typen min ønsker seg det ", altså at jeg må kjøpe gave til kjærestene også - istedenfor å kjøpe en felles gave til de. De gjør dette hvert år, og vet jeg blir dårlig snakket om når jeg kjøper fellesgave. I fjord var jeg student og hadde også lite. Da jeg hadde kjæreste kjøpte de fellesgave til oss, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor de nærmest forventer at jeg skal kjøpe hver sin gave til både de og kjærestene deres? Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til kjærestene deres heller. Hva hadde dere gjort? Tenkte å bruke rundt 500 hver på fellesgave, men om jeg må kjøpe hver sin blir det jo rundt 400 på hver person - ellers blir gaven veldig liten og stusselig og jeg vet at de snakker om sånt. Ingen på den siden av familien liker meg, inkludert min far Anonymkode: 1e6f5...0ef Kjøp fellesgave, eller skriver du bare til dem: "fra deg ønsker jeg meg .... og fra kjæresten din ønsker jeg meg .... " Er bare rett og rimelig at du får hver sin gave fra de om du skal gi de hver sin gave 🙂 Endret 8. november 2020 av kflu Skrivefeil 2
Mariángel Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 Er de sosiale antennene til familiemedlemmene dine fullstendig rustne og ute av ledd, TS? Ville heller spist maling enn å liste opp gaveønsker fra meg og min kjæreste til et permittert familiemedlem med lav inntekt 2
ablaze Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 Kan du ikke foreslå at dere alle kjøper en gave til en person og så kjøper alle hver sin? Vi sluttet forresten med gaver mellom de voksne forlenge siden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå