Gå til innhold

Julegavetips til venner som jeg "aldri" ser?


Effie

Anbefalte innlegg

Har en lei tendens til å utsette julegaveinnkjøpene to-tre dager før julaften, noe som naturlig nok bare blir stress! Ikke vet jeg hva jeg skal kjøpe også hender det jeg glemmer folk. :roll: Så i år tenkte jeg at jeg skulle være litt lur.. Begynner derfor allerede nå å sette opp lister for hvem jeg skal kjøpe julegaver til og hva, så står jeg i hvert fall litt sterkere rustet før kaoset setter inn. :sjarmor:

Men nå sitter jeg fast. Har en del venninner (på 20-24 år) som har flyttet fra byen og som har begynt på studier andre steder i landet. Jeg ser dem derfor skjeldent nå, men jeg ønsker ikke å "glemme" dem helt da. Men hva gir jeg til slike folk? Ønsker å gi noe som viser at jeg setter pris på dem, uten at prislappen på gaven blir altfor høy - om dere skjønner. :wink: Og helst vil jeg at det skal være litt stilfult. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en billig ramme som du maler i en flott farge eller med en eller annen effekt.

Har du bilder av dere sammen eller et dikt, en sangtekst eller noe som betyr noe for dere og vennskapet, så kan du lage en fin collage av dette. Koselig å få og veldig billig.

Du kan også bruke rammer til nadre ting. Trekk den innvendig med stoff, tapet eller papir. Lim på en liten ting som du finner i en gavebutikk, i en billigbutikke eller i en lekebutikk (et eksempel kan være en liten fiolin med noter som bakgrunn).

Mal rammen i en farge som matcher.

Det er også koselig å få små skilt, malt på en fjøl eller en annen treplate. Med et lite dikt eller ordtak. Kan henges på kjøkkenet, badet eller i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å gi spiselige gaver. Hjemmelagede drops eller karameller på fin innpakkning (finn et glass som er så fint at det er en gave i seg selv) er for eksempel en hitt. Da er du helt sikker på at du gir noe som folk har fra før i alle fall (det er jo en fare dersom du ser dem sjelden og ikke vet hva de har hjemme hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D Et bilde av oss sammen var en god idé! Og det samme gjelder hjemmelagde drops også! Men hvordan lager jeg disse dropsene, evt. karamellene da? Er det vanskelig? Er ikke sååå fortrolig med kjøkkenet skjønner du, men jeg kan jo alltids gjøre et forsøk. Har du en oppskrift, Ragnhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva med krydderolje? Legg feks. en kvist rosemarin og fire chili i en flaske og fyll på med olje. Fint for de som er interessert i matlaging eller for den som liker å pynte på kjøkkenet! :)

Ellers kan du gjøre mye skøy med lys; pynte de med ståltråd og perler, male på de, serviett decopage. Koselig å få midt i mørketiden! :)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min venninnegjeng har vi en avtale om at vi ikke gir hverandre julepresanger, det blir jo i så fall bare "bytting" av en hundrelapp eller to. Vi har valgt å heller gi hverandre litt mer i bursdagsgave i stedet.

Men jeg gir alltid julepresang til barna, det er noe venninnene setter pris på, og det blir jo indirekte en presang til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På apoteket eller helsekostforetninger får du kjøpt pakker med utstyr, ingredienser og oppskrifter på hjemmelagede drops. Ellers har stort sett et hvert ukeblad med respekt for seg selv oppskrifter på slikt en stund før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm til Andungen (eller andre):

Kor lenge skal olja stå før den kan brukast?

Kva oljer kan eg bruka/ikkje bruka?

Veit nokon kvar eg kan finna oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...