Gå til innhold

Skal jeg får katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min vurdere å få oss katt (jeg er mer keen en han, men han blir mer og mer klar..)

Vi er begge studenter som har mye å sysle med på fritiden - trening, engasjementer osv..

Vi bor i en selveid leilighet, men den er i tilknytning til to andre leiligheter, så det er ingen dører som går direkte ut fra leiligheten (altså ingen kattedør...) Leiligheten ligger i utkanten av sentrum og så jeg ville ikke at en katt skulle gått alene ute hele tiden.. Dermed blir det mest aktuelt å ha en innekatt til vi eventuelt flytter, noe vi kommer til å gjøre om noen år.

Vi reiser ganske mye begge to, hjem i ferier og sånn. Og vi må derfor være beredt på at noen passer den, eller eventuelt å ta den med oss, er det noen som har erfaringer med det?

Hva synes dere - er vi i en livssituasjon hvor det ikke passer å ha en katt? Jeg har alltid hatt katt da jeg bodde hjemme og er fryktelig glad i dem, har hatt lyst på en helt siden jeg flyttet hjemmenifra, men har liksom alltid hørt på alle - jammen du reiser så mye siden du er student, tenk på ansvaret og så videre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok først ha sjekket om du har venner/slektninger som kan passe på katten når dere reiser bort.

Er nok av katter som blir slengt på gata eller forsøkt gitt bort av folk som skal på ferie.

Har dere tid til å gi katten nok oppmerksomhet er også et spm. dere må stille dere.

Ellers vil jeg anbefale å sjekke hos dyrevernsorganisasjoner der dere bor for å se om en innekatt trenger et hjem!

Skrevet

Jeg ville ventet hvis jeg var i din situasjon.

Skrevet

For katten sin del ville jeg har ventet litt. Og som Fauna sier kanskje søkt opp en dyrevernorganisasjon og spurt dem om en katt, kanskje en litt eldre som liker å være inne og som trenger omsorgsfulle voksne.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Hvis dere begge studerer fullt og er mye ute på fritiden, så synes jeg det høres ensomt ut for en innekatt å være så mye hjemme alene.

Hvis du ønsker å stille ditt eget kattebehov uten å faktisk skaffe deg katt, så trenger de alltid hjelp hos Foreningen for omlassering av dyr, etc. :)

Skrevet

Takk for svar :)

Tror vi kommer til å vente litt... Vi er begge veldig hjemmekjære personer, så om litt tror jeg det kan passe (jobber ganske mye i en frivillig organisasjon akkurat nå, men det engasjementet er ferdig til jul så da passer det bedre..) Kommer uansett til å få en katt fra dyrevern eller omplassering eller noe.

Har skikkelig lyst til å få en katt som jeg kan være mye med og trene (har lest ganske mye om klikktrening her inne - har veldig lyst til det) men da må jeg jo ha mye tid, ellers er det ikke verdt det. Hadde fugl for noen år siden som jeg brukte veldig mye tid på, og da fikk jeg sååå mye igjen!

Mmmm - kjenner at jeg gleder meg :)

Skulle forresten gjerne jobbet i en frivillig organisasjon, har sjekket litt men det er så langt herifra... Er støttemedlem i det minste :)

Skrevet

En ting du kan gjøre er å tilby deg å være midlertidig "hotell" for hjemløse katter; da har du ikke noe langvarig ansvar. Men selvsagt blir det noe annet med en egen pus:) Jeg har selv vært student en del år og stadig ønsket meg dyr. Nå er jeg glad jeg ventet - selv i "etablert" alder er det vanskelig å få tid til kjæledyr, synes jeg, enda jeg er kjempeglad i dyr. Vi har dog en katt som jeg tror blir passelig skjemt bort, barnløst ungt par som vi er :hjerte:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg var omtrent i din situasjon og hadde bestemt meg for å vente, siden jeg ikke synes noe om å ha innekatt. Så kom jeg tilfeldigvis over en katt som trengte ett nytt hjem, og allerede var innekatt. Tenkte da at det var bedre for å katten å være innekatt hos meg noen år til, enn å bli avlivet, feks, så jeg tok den. Har ikke angret ett sekund på det heller. Så det går jo an å holde øynene oppe.

Skrevet (endret)

Ville nok ha ventet med å anskaffe meg egen katt. En løsning for dere som har lyst til å ha katt er å høre med din lokale dyrebeskyttelse. De har ofte behov for midlertidige hjem for kattunger og voksne katter. De skal holdes inne uansett.

Endret av MiniMjau
Skrevet

Ville heller fått meg en ilder enn en innekatt.

De er ikke så ulike katter, bare litt mer rampete :ler:

Har alltid vært en katteelsker selv, men nå er jeg om mulig enda mer glad i ildere.

Skrevet

Kunne vel egentlig tenkt meg å være midlertidig hjem - hadde vært fint å kunne hjelpe dyrebeskyttelsen! Eneste problemet er at jeg blir så knyttet til dyr - hadde blitt vanskelig å gi dem fra seg! :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...