A.L Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Hei. Det er samlivsbrudd med barnefar, vi har to barn på 2 og 4 år. Jeg skal flytte ut og det er jeg som har kjøpt det meste av ting og leker. Spørsmålet mitt er: Hva er best for barna, at jeg tar med de fleste leker og faren kjøper nye ting, at vi deler lekene likt, og begge kjøper litt nytt hver eller at jeg tar med alt som er mitt, dvs. det meste, og faren kjøper mest nytt? I utgangspunktet har jeg tenkt at det beste for dem er at det meste av leker blir værende hos far og jeg kjøper nye ting, da blir det minst forandring. De skal inntil videre bo 50/50 hos hver. Hva har dere andre gjort i liknende situasjon?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 De har sikkert nok leker til at dere kan dele lekene. Anonymkode: fbf82...9be 29
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Delt. Det kommer nytt nå til begge hjem til jul, ikke handle nå! Anonymkode: 48b5b...e0a 9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 La dem plukke ut ca halvparten av lekene, som de ønsker skal være hos deg. Anonymkode: 1253b...2e4 4
Guddla Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Ta halvparten hver nå og så er det jo snart jul. Da blir det vel nye leker da. 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Hvis far har brukt sine penger på felles regninger og lån bør det vel deles likt? Evt. at du kjøper nytt. Anonymkode: 4e3a0...c9b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 Jeg ville bare delt alt. Så er det litt "hjemme og kjent" i denne nye situasjonen. Leker får de hele tiden uansett.. Anonymkode: 0ac15...3c9 15
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 Del nå! Gaver de får når de er hos deg forblir hos deg og vice versa, dermed slipper dere å kjøpe leker i tillegg. Anonymkode: 4cc1d...ba4 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Dele på det dere har, så kjøper dere selv til hver deres husholdning etter det, når det trengs. Anonymkode: 49f8a...76b 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis far har brukt sine penger på felles regninger og lån bør det vel deles likt? Evt. at du kjøper nytt. Anonymkode: 4e3a0...c9b Hvor tok du det fra? TS sier ingen verdens ting om hvem som har betalt «felles regninger og lån». Det vanlige i 2020 er at par deler likt her. Anonymkode: b4445...231
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 En 4-åring kan vel til en viss grad få bestemme selv, tenker jeg. Finn frem en eske og sett dere sammen med han for å finne ut hva som skal bli med til mamma. Sikkert lurt om dere foreldre hjelper hen med å fordele noe av de større lekene. Her har ungen Duplo hos meg og togbane og bilbane hos far. Han har også en liten sekk som han selv pakker med de lekene han vil ha med når det er byttedag. På den måten kan han leke med det han er mest opphengt i for tiden begge steder. Men det fordrer jo at foreldrene ikke begynner å krangle om leker, da. Toåringen tenker jeg at dere bare kan fordele likt ut i fra bruken (f.eks. noen bøker hos mamma, noen bøker hos pappa, litt kosebamser hos begge osv.). Ellers så ville jeg ikke stresset med å kjøpe mye nytt bare på grunn av flyttingen, med mindre dere har svært få leker. De fleste norske barn leker ikke med alt de har hver uke. At lekene får litt hviletid når ungen er hos den andre forelderen er bare en fordel. Anonymkode: 5d015...479 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Svaret når det kommer til barna så er det alltid best å dele likt. Anonymkode: 06bd0...aec 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Synes dette perspektivet blir veldig rart. Det er vel strengt tatt ungenes leker - ikke dine eller hans? Ungene må få lov til å ha med seg sine egne ting inn i et nytt hjem. Og de må få liv til å beholde ting i hjemmet sitt. Leker og ting er en stor del av barnas liv. Leker bør følge ungene. Spesielt eldste, men også til dels minsten, bør selv være med på å bestemme hvilke leker som skal være hvor når det gjelder større ting som ikke er så enkelt å flytte hver uke. Men de bør også få lov til å ta med seg yndlingslekene fram og tilbake, så lenge det er noenlunde praktisk mulig. Det er ungenes leker. Hvem som har betalt hva er fullstendig irrelevant. Sørg for at barna får litt av sitt i begge hjemmene. Anonymkode: d319a...720 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dette perspektivet blir veldig rart. Det er vel strengt tatt ungenes leker - ikke dine eller hans? Ungene må få lov til å ha med seg sine egne ting inn i et nytt hjem. Og de må få liv til å beholde ting i hjemmet sitt. Leker og ting er en stor del av barnas liv. Leker bør følge ungene. Spesielt eldste, men også til dels minsten, bør selv være med på å bestemme hvilke leker som skal være hvor når det gjelder større ting som ikke er så enkelt å flytte hver uke. Men de bør også få lov til å ta med seg yndlingslekene fram og tilbake, så lenge det er noenlunde praktisk mulig. Det er ungenes leker. Hvem som har betalt hva er fullstendig irrelevant. Sørg for at barna får litt av sitt i begge hjemmene. Anonymkode: d319a...720 Dette er viktig! Opplevde selv at eldste barnet mitt fikk en etterlengtet ny sykkel i gave, men fikk ikke lov til å ta med sin egen sykkel hjem hit. Sykkelen stod derfor ubrukt to uker i strekk mellom hver gang barnet var der. Tenk om jeg skulle vært like smålig med mobiltelefon eller andre ting jeg har kjøpt..! På de små barna her (annen far enn eldste i historien over) delte vi, eller jeg plukket ut litt kjedelig, og litt kule leker som far fikk med seg. Resultatet er at barna leker i timesvis hver gang de kommer til en av oss fra den andre Det er jo det som anbefales med ett hjem også, at man setter bort halvparten av lekene og bytter innimellom! Anonymkode: d727d...1f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå