Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ikke i Norge, men ønsker å føde der. Mye pga tryggheten og familien min der. Barnefar skal selvfølgelig være med. Barnet vil få to statsborgerskap.

Hva er reglene rundt dette og er det krav til noen oppfølging i Norge for å få føde der? 

Anonymkode: 9c33b...980

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner nok mye om du tar en kjapp google search. Men tror du må betale av egen lomme så lenge du ikke er medlem av folketrygden lenger.

Anonymkode: 55cd7...a92

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du finner nok mye om du tar en kjapp google search. Men tror du må betale av egen lomme så lenge du ikke er medlem av folketrygden lenger.

Anonymkode: 55cd7...a92

Jeg er fortsatt medlem av folketrygden.

Skrevet

Hvorfor skal du ikke føde der du bor? 

Skatter du til Norge? 

Anonymkode: a76a0...0cb

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er fortsatt medlem av folketrygden.

Da burde det gå bra. Fra helfo.no:

Pasienter som er medlem i folketrygden, men ikke er bosatt i Norge

Helfo har ansvar for å dekke utgifter til enkelte helsetjenester for de som er medlem i folketrygden, men ikke er bosatt i Norge.

Denne gruppen har rett til samme type helsetjenester som personer som er bosatt i Norge. Dette gjelder også når formålet med reisen til Norge er helsehjelp.

Pasienten må betale egenandel på lik linje med personer som er bosatt i Norge.

Det er NAV som har myndighet til å fatte vedtak om medlemskap i folketrygden. For de fleste pliktige medlemmer i folketrygden er det ikke et krav at det foreligger et vedtak eller en bekreftelse fra NAV, men frivillige medlemmer må ha et vedtak. Helfo vil i mange tilfeller kunne se om pasienten har medlemskap gjennom oppslag i registre eller dokumenter i saken.

Anonymkode: ebfcf...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...