Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg har en veninne på min egen alder(38 år), som er helt ekstrem på kontakten. det er sms og tlf hele tiden. messenger, mld på insta, snapper, mm. vi har vært venner fra vi var 20 år og studerte sammen. pga vi begge er single mener hun at vi er hverandres «nærmeste». jeg har i klartekst sagt fra flere ganger at det er for intenst. jeg har mange andre venner, og mye familie selv om jeg er singel og barnløs. hun er mye alene og skyver nærmest ansvaret over på meg. jeg er så utrolig sliten og lei av henne. hun har store humørsvinginger og siden hun er trygg på meg er det jeg som må ta imot. jeg strever ganske alvorlig med helsen og føler at dette påvirker meg negativt. vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger...har tatt flere prater, prøvd å ignorere tlf etc. må snart ha hemmelig nr for å få litt space🙈føler meg dårlig. og klarer ikke være den typen veninne hun trenger/krever. uff hva gjør jeg😬er svært konfliktsky, og har hatt konflikter med henne ang dette allerede mange ganger.

Anonymkode: 84fa3...3bb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kuttet ut ei sånn venninne. Hun sugde all energi ut av meg, kunne ringe 5 ganger om dagen og attpåtil sende 100 meldinger som måtte svares på. Med 3 barn og mann så klarte jeg ikke mer. 

Jeg skrev en melding der jeg sa at jeg ikke kunne stille opp som venn lenger fordi hun fortjente noe bedre. Ente med at hun trakasserte meg i flere uker fordi hun mente jeg blei utsatt for psykolog vold av min mann og han hadde skyld i alt dette her. Glad jeg blei kvitt henne. 

Anonymkode: 7af98...4dc

• Liker 5
Skrevet

Du skriver at du har sagt fra i klartekst, samtidig som at du er konfliktsky og at hun fortsetter. Dette er litt motstridende og den opplagte forklaringa er at du ikke har vært så tydelig som du tror.

Neste gang foreslår jeg at du sier; "Dette blir for mye. Ring meg på mandag." Og så avslutter du dialogen og svarer ikke på henvendelser før mandag.

• Liker 5
Skrevet

Eier hun ikke sosiale antenner? Siden du har sagt ifra, men hun bare fortsetter?

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei

jeg har en veninne på min egen alder(38 år), som er helt ekstrem på kontakten. det er sms og tlf hele tiden. messenger, mld på insta, snapper, mm. vi har vært venner fra vi var 20 år og studerte sammen. pga vi begge er single mener hun at vi er hverandres «nærmeste». jeg har i klartekst sagt fra flere ganger at det er for intenst. jeg har mange andre venner, og mye familie selv om jeg er singel og barnløs. hun er mye alene og skyver nærmest ansvaret over på meg. jeg er så utrolig sliten og lei av henne. hun har store humørsvinginger og siden hun er trygg på meg er det jeg som må ta imot. jeg strever ganske alvorlig med helsen og føler at dette påvirker meg negativt. vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger...har tatt flere prater, prøvd å ignorere tlf etc. må snart ha hemmelig nr for å få litt space🙈føler meg dårlig. og klarer ikke være den typen veninne hun trenger/krever. uff hva gjør jeg😬er svært konfliktsky, og har hatt konflikter med henne ang dette allerede mange ganger.

Hvor ofte er "hele tiden"?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kuttet ut ei sånn venninne. Hun sugde all energi ut av meg, kunne ringe 5 ganger om dagen og attpåtil sende 100 meldinger som måtte svares på. Med 3 barn og mann så klarte jeg ikke mer. 

Jeg skrev en melding der jeg sa at jeg ikke kunne stille opp som venn lenger fordi hun fortjente noe bedre. Ente med at hun trakasserte meg i flere uker fordi hun mente jeg blei utsatt for psykolog vold av min mann og han hadde skyld i alt dette her. Glad jeg blei kvitt henne. 

Anonymkode: 7af98...4dc

jeg har gjort dette en gang; da hadde vi ikke kontakt på ett år. men så sklir det tilbake🙈

Skrevet
Akkurat nå, Bernardette skrev:

Hvor ofte er "hele tiden"?

kan være alt fra 2 til 100 meldinger om dagen. samtaler på 3 timer annenhver dag(jeg prøver å korte ned til en gang i uken). det høres kanskje ikke ille ut, men det er sånn at jeg får angst av dette. hun skaper stress for meg og skjønner det ikke selv. begynner ofte før jeg har stått opp.

Skrevet
3 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Du skriver at du har sagt fra i klartekst, samtidig som at du er konfliktsky og at hun fortsetter. Dette er litt motstridende og den opplagte forklaringa er at du ikke har vært så tydelig som du tror.

Neste gang foreslår jeg at du sier; "Dette blir for mye. Ring meg på mandag." Og så avslutter du dialogen og svarer ikke på henvendelser før mandag.

Enkelte har også bare problemer med å respektere det som blir sagt, også i klar tale. Er man ikke kontant bastant nok så vil de prøve seg igjen. 

Anonymkode: d2d8f...1e2

Skrevet
4 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

jeg var tydelig da vi ikke hadde kontakt over lang tid etter at jeg ga beskjed. og jeg sier ofte direkte at jeg synes det er ubehagelig å aldri føle at jeg kan slappe av pga mye telefoner/meldinger. 

men må nok finne på noe annet. denne unngåelsen er jo heller ikke en grei strategi...

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har gjort dette en gang; da hadde vi ikke kontakt på ett år. men så sklir det tilbake🙈

Gjør det igjen, kombinert med at du faktisk blokkerer henne og sperrer nummeret. Du må være helt tydelig med henne før du gjør det, så det ikke finnes rom for tvil rundt hva som er grunnen, og om du mener det på alvor, også gjennomfører du det. Du må ta vare på din egen helse.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har også bare problemer med å respektere det som blir sagt, også i klar tale. Er man ikke kontant bastant nok så vil de prøve seg igjen. 

Anonymkode: d2d8f...1e2

La henne prøve seg til hun blir blå i ansiktet. TS har satt sin grense og holder seg til den. At venninna vil kaste bort tid på å sende meldinger som ikke blir besvart er hennes problem.

Skrevet

jeg skulle ønske vi bare kunne pratest inni mellom; og ikke denne ekstreme kontakten. hun driver meg til vannvidd, men nekter å innse det. jeg hater henne ikke, men ønsker ikke å være hennes nærmeste heller.

• Liker 1
Skrevet

Sliter hun med noe? Har hun psykiske problemer?  Hun høres manisk ut

Anonymkode: 4f940...4a2

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter hun med noe? Har hun psykiske problemer?  Hun høres manisk ut

Anonymkode: 4f940...4a2

ja men hun nekter for at hun er deprimert. jeg er ingen psykolog men hun virker ganske utenfor til tider; hun mistrivest med det meste og klager på alt og alle. om noen feks sender henne en mld med gode ønsker er det også negativt. kjenner jeg blir anspent i hele kroppen når vi prater. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja men hun nekter for at hun er deprimert. jeg er ingen psykolog men hun virker ganske utenfor til tider; hun mistrivest med det meste og klager på alt og alle. om noen feks sender henne en mld med gode ønsker er det også negativt. kjenner jeg blir anspent i hele kroppen når vi prater. 

Her må du bare ta vare på deg selv. Ikke svar på tlf når hun ringer.. sett av en dag i uka der du svarer.. og sørg for at samtalen blir så kort/lang som du orker. Svar på mld når du ønsker. Spør hun hvorfor du ikke svarer, si du er opptatt eller er sammen med andre venner. 
etterhvert skjønner hun, og vil roe ned. 
opplever at du ønsker kontakt med henne, og at hun gir deg noe.. samtidig som du blir sliten av henne og hun tar mye plass. 
du bryr deg om henne, men blir oppspist. 
har nettopp avsluttet et slikt vennskap selv, der vedkommende eigde meg nærmest. Fikk en frihetsfølelse av en annen verden når jeg slapp henne. 

Anonymkode: 93ff7...62a

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du bare ta vare på deg selv. Ikke svar på tlf når hun ringer.. sett av en dag i uka der du svarer.. og sørg for at samtalen blir så kort/lang som du orker. Svar på mld når du ønsker. Spør hun hvorfor du ikke svarer, si du er opptatt eller er sammen med andre venner. 
etterhvert skjønner hun, og vil roe ned. 
opplever at du ønsker kontakt med henne, og at hun gir deg noe.. samtidig som du blir sliten av henne og hun tar mye plass. 
du bryr deg om henne, men blir oppspist. 
har nettopp avsluttet et slikt vennskap selv, der vedkommende eigde meg nærmest. Fikk en frihetsfølelse av en annen verden når jeg slapp henne. 

Anonymkode: 93ff7...62a

dette stemmer. og jeg hadde en utrolig frihetsfølelse da vi ikke hadde kontakt...!

men har prøvd dette med unngåelse over veldig lang tid nå. men hun spiser meg likevel opp.

risikerer at hun kontakter min mor om jeg ikke svarer. har vi ikke snakket på noen dager fremstiller hun det som om det har gått år...uff er så drittlei😖

Skrevet

Kutt kontakt i en uke, og så når hun sender aggresive meldinger si, jeg har hatt mye å gjøre. Det er ikke OK for meg at du svarer meg på en aggresiv måte. Da føler jeg meg stresset og jeg blir sint. 

Det er helt OK å sette grenser når noen ikke behandler deg bra. Si hva du føler når hun behandler deg slik. Og si at du vil gjerne være hennes veninne, og at du bryr deg om henne, men at du ikke føler deg bra når hun gjør sånn og sånn. 

Sannsynligvis blir hun så sur og snurt når du setter grenser, at det ikke blir mer kontakt. men men

Anonymkode: 5487d...69e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke fordra sånne mennesker. Husker en sånn «veninne» som gjorde livet sikkelig surt i 2 år! De har det kanskje vanskelig, men det er ikke ditt ansvar. Hver gang hun kom og sa «vi må bli venner igjen fordi JEG har det vanskelig selv om jeg har manipulert deg, trakkasert deg på ulike måter, løyet osv.» Sa jeg bare pent at «Beklager men jeg klarer ikke hjelpe deg, jeg har prøvd, så du bør snakke med helsesøster» Og hvis hun venninna di er ekstrem som min, kommer hun til å bruke ulike nummere for å kontakte deg når du har blokkert henne. Da er det bare å blokkere blokkere og blokkere! 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei

Du skriver intet om at hun blir ufin om du ikke svarer eller responderer, så da går jeg ut fra at hun ikke blir det.

Lag regler for deg selv. Feks at du ikke åpner noe fra henne etter 9 om kvelden og at du kun svare en gang per dag, annenhver dag eller uke - frekvensen på dine svar er det kun du som velger. Ringer hun når det ikke passer, svar med en SMS type «er opptatt nå, kan ringes om x dager om det ikke var noe viktig. :)» tilpass frekvensen deg.

Dette er ikke egentlig noe å ta opp - noen mennesker deler mye. Men fordi om noen sender 20 snap så trenger du verken svare eller se på dem. Dette er et tilbud til deg, du må ta ansvaret for hvor mye fra henne du ønsker konsumere.

Blir hun en sytemikkel skriftlig - svar med noe moro. Blir hun en sytemikkel over telefon, få samtalen over på noe festlig. To stykk styrer en samtale mellom to mennesker. Styr samtalen. Ikke «ta opp» at hun er som hun er. Det blir bare slitsomt.

Anonymkode: 4d759...c8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også noen venner som jeg synes kan bli litt mye. Jeg har løst det med å svare når det passer. Dvs hvis de ringer og jeg ikke orker å prate, så tar jeg ikke telefonen. Jeg har telefonen på lydløs så ofte får jeg ikke med meg at de ringer en gang. 

Sender de mange meldinger så åpner jeg dem ikke før jeg er klar for å svare. Hvis de lurer på hvorfor jeg ikke har svart tidligere så sier jeg "beklager, men noen ganger legger jeg mobilen fra meg for å koble av litt". Sender de masse snap så kommenterer jeg de jeg har noe å kommentere på. 

Du må ikke være tilgjengelig alltid selv om du er på SoMe, og du må ikke svare med en gang noen ringer eller melder. 

Anonymkode: 07076...f50

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...