Gå til innhold

Noen byggingeniører her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ferdig utdannet byggingeniør til våren fra NTNU. Jeg har fått tilbud om jobb hos en stor entreprenør, som jeg også har hatt sommerjobb hos denne sommeren. Jeg likte meg utrolig godt i selskapet og jeg syntes folkene var ærlige og gode til å samarbeide.

Men, jeg har vært så usikkert på om det er rett å starte rett i entreprenørbransjen eller om der er lurt å jobbe som RIB noen år etter studiene, mens jeg har skolekunnskapen ferskt i minne. Det som driver meg til å tenke RIB er et ønske om den høye lønnen i denne retningen, få kunnskapen om byggebransjen fra en RIBs perspektiv og det at jeg ikke skal gro fast i entreprenørbransjen. Likevel var jeg utrolig glad for sommerjobben og redd for å la den entreprenøren gå og at de ikke vil ansette meg igjen. 

Jeg er egentlig ikke en person som drives av høy lønn og har egentlig bare behov for å tjene ok, men tenkte det er gøy å tjene litt godt i noen år først. Ønsker også å ha mulighet til å jobbe lite overtid og ha en litt roligere jobbhverdag om det er mulig. 

noen som har noen tips? Er det mulig å gå fra entrepbransjen til RIB, eller er det vanskelig mtp kunnskap?

trenger bare noen andres tanker rundt dette! Tusen takk

Anonymkode: b5a5e...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her! 
Jeg har gode karakterer, så en jobb i et konsulentfirma er innen for rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min samboer: Flott det, gull verdt med praktisk erfaring, bare ikke bli for lenge!

Anonymkode: 9fb5e...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den over. Jobber som konsulent innen vann og avløp og skulle gjerne hatt mer praktisk erfaring fra entreprenørfirma før jeg begynte som konsulent. Men pytt, vi får jo noen turer ut i grøfta vi også. Vårt firma hadde gjort mye for å få inn noen med praktisk erfaring. Det er gull verdt! Et år eller to hos entreprenør og du har veldig gode jobbutsikter fremfor deg (i alle fall i vår bransje)

Anonymkode: 808ae...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter igjen her! 
Den er grei, da tror jeg nok at starter i entreprenørbransjen. Syntes også det virker veldig trygt og likte meg godt i sommer, en god plattform å start på.

Hvordan tror dere det er å starte som konsulent etter noen år i entreprenør? 

Og så har jeg egentlig lurt litt på hvordan det er å jobbe som konsulent? er det kun sitte hele dagen foran dataen, er det inntrykket jeg har. En kjedelig jobb men godt betalt, tror nok dette inntrykket er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke da jeg studerte at jeg ville jobbe innenfor konsulentbransjen, men endte opp hos en entreprenør. Har nå vært det i 9 år, og stortrives. Kan ikke tenke meg å jobbe som konsulent, og er glad jeg endte opp i entreprenørbransjen.

Anonymkode: 0d32e...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tjener bedre som entreprenør enn som rådgiver. (Kanskje ikke per time, siden entreprenører har innbakt overtid i sin lønn.) Hilsen RIB konstruksjonssikkerhet.

Anonymkode: 40a4d...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

åja, gjør man virkelig det? Hvordan er det med utvikling i lønn? Har tenkt at konsulentjobb gir millionlønn mens entreprenør gir rundt 7-800 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

åja, gjør man virkelig det? Hvordan er det med utvikling i lønn? Har tenkt at konsulentjobb gir millionlønn mens entreprenør gir rundt 7-800 tusen.

Der må jeg nok skuffe deg...

https://rif.no/lonnsstatistikk/

Anonymkode: 40a4d...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter igjen her! 
Den er grei, da tror jeg nok at starter i entreprenørbransjen. Syntes også det virker veldig trygt og likte meg godt i sommer, en god plattform å start på.

Hvordan tror dere det er å starte som konsulent etter noen år i entreprenør? 

Og så har jeg egentlig lurt litt på hvordan det er å jobbe som konsulent? er det kun sitte hele dagen foran dataen, er det inntrykket jeg har. En kjedelig jobb men godt betalt, tror nok dette inntrykket er feil?

Kan bare svare for det jeg ser samboer gjøre, men hans dager veksler mellom prosjektering/tegning/beregninger, møter, skriving, og befaringer ute på diverse prosjekter. Så ikke bare data i hans tilfelle, selv om det såklart er mye av det også. Det er jo godt betalt (han er senior og har mellom 800-900 000), men han jobber også mye. Ikke sjelden han sitter på kveld og helg.

Anonymkode: 9fb5e...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

TS

Jeg er langt unna millionen som konsulent iallfall 🙈

Anonymkode: f4625...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler først entreprenør og så konsulentbransjen, greit å ha litt praksis ute på byggeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...