AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Har et 2 mnd gammel bby som har blitt smittet med RS viruse - bronkiolitt! av barna til svigerinnen min. Begge ungene hennes som er under 5 år er stadig syke! i alle årstider har ikke sett barna en dag uten å vare snørrete. Selv om hun viste at barna er syke! Og har hvert syke så sier hun de er friske. Og dette tror da mennen på sefølgelig. Har diskutert med mannen flere ganger at bby våres ikke skal unngås med ungene hennes i disse periodene men han klarar bare ikke å si nei til henne. Han sier til med det skal gå bra.. bby er ikke godt rustet og går på mme siden vi aldri fikk til ammingen. Mannen riktig søsteren sin på tlf og spurte om tips og råd da sier søsteren ( Oi barna mine er også syke hehe" mannen stopper opp på tlf i noen sekunder og sier ahh Okei hvordan syk, ( med bronkiolitt om bby har det må dere til legen håper det ikke blir noe innleggelse som det vi måte gjøre med våres ifjør. Der står jeg og styrer stygt på mannen. (-_-) Og ikke bare er det søsteren hans som ikke bryr seg om å smitte den lille bby våres, nei da vi har også svigermor som har hvert syk i ei uke som også testet seg for corona. Da det ikke ble påvist corona da kommer hun uanmeldte på besøk. Jeg har sgat ifra når vi kom hjem ifra sykehuset vær så snill og ta hensyn...men nei da. Mannen sier ingeting! Og jeg skjønner ikke hvorfor I min familie så bryr de seg utrolig mye om smitte de bruker masker og masse antibakk for å unngå å gjøre bby syk. Hvis de bare følge seg litt tett i nesen eller har hvert syke, noe mannen synes er veldig overdrevet. Neste gang noen i familien til mannen kommer på besøk så har jeg lyst til å bare si nei det passer ikke i det hele tatt. Siden søstern ikke er ærlig og sier barna er friske. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Kjeftet på mannen skikkelig at han må også si ifra og ikke si ja mens jeg sier nei Eller er det kanskje jeg som er dramatisk? Anonymkode: 7ce3c...c7b 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Jeg ville reagert som deg ts!! I disse tider er man ekstra forsiktig uansett. Og er man syk og forkjølet så holder man avstand til en baby om man kan. Uansett. Lykke til 💕 Anonymkode: 4f2ab...af4 29
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Fra nå av så gir du klar beskjed om at de er ønsket på besøk, men alle som kommer inn i huset må vaske og sprite hender, og ingen under 13 år får ta på eller kose på barnet. Om de tenker du er dramatisk og hysterisk så får du si ifra om at du ble veldig redd da barnet ditt ble sykt, så du ønsker ikke å utsette barnet for den type smittefare før hn er litt større. Så er du høflig hele tiden, og unngår å kjefte. Da kommer du langt. Ps: Jeg er overbevist om at din svigerinne ikke var klar over at barna var noe annet enn litt snørrete da de var besøk. Res-virus er ofte ikke så alvorlig for eldre barn, men kan være ille og farlig for de aller minste. Anonymkode: e73c5...fed 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Trekk pusten dypt, og slapp av. Bronkiolitt er veldig vanlig for barn under 6 mnd, og også sjeldent alvorlig. Dette går nok bra... Når barna kommer på besøk, sæ er det du som babyens mor som må sette grenser på vegne av babyen. De trenger ikke få lov til å hoppe i sofaen ved babyen, klå babyen i fjeset, el.l. Det er lov å si nei. Men så er det også helt vanlig at små barn er snørrete ‘støtt og stadig’ (og noen også konstant), uten at de er syke av den grunn. Anonymkode: f2ba4...7cf 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 De fleste babyer tåler både bronkitt og rs virus. Noen få blir veldig syke av det. Og helt ærlig så kan du ikke vite hvor smitten kom fra. Dere kan ha smittet baby selv med vanlig forkjølelse uten at dere er syke. Men slutt å ha baby rundt syke, det ga vel sykehuset beskjed om når du hadde født? Anonymkode: a25af...0cc 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Jeg skjønner at du blir redd, jeg ble selv kjempesint da noen i familien inviterte oss på besøk med nyfødt baby og ikke fortalte om at yngste nettop hadde vannkopper. Det gikk likevel fint, men det kunne vært fatalt. Han var da to mnd.. Anonymkode: 9340e...1c4 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Forstår du er sint men det går nok bra.:) Anonymkode: 5a662...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 Det går som regel helt fint. Om dere skal ha flere barn, så er det vanskelig å skjerme en baby for smitte til enhver tid. Vår eldste var 3,5 da vi fikk barn nr 2. Da vi kom hjem fra sykehuset, hadde han plutselig sprutoppkast som traff babyen. Da babyen var 4 mnd fikk storebror vannkopper. Vi skilte de med en gang vi så symptomer, men lillesøster ble smittet. Siden har det fulgt hakk i hjel med diverse forkjølelser og feber. Mitt første barn var omtrent aldri syk som baby, barn nummer 2 ble bra herdet første leveår 😅 Nå mener jeg at man lar vær å besøke en baby om man er syk og det er nok noe de fleste tenker på og tar hensyn til. Men det er ikke lett å skjerme de for alt, spesielt ikke om man har flere barn. Anonymkode: 3527a...e17 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et 2 mnd gammel bby som har blitt smittet med RS viruse - bronkiolitt! av barna til svigerinnen min. Begge ungene hennes som er under 5 år er stadig syke! i alle årstider har ikke sett barna en dag uten å vare snørrete. Selv om hun viste at barna er syke! Og har hvert syke så sier hun de er friske. Og dette tror da mennen på sefølgelig. Har diskutert med mannen flere ganger at bby våres ikke skal unngås med ungene hennes i disse periodene men han klarar bare ikke å si nei til henne. Han sier til med det skal gå bra.. bby er ikke godt rustet og går på mme siden vi aldri fikk til ammingen. Mannen riktig søsteren sin på tlf og spurte om tips og råd da sier søsteren ( Oi barna mine er også syke hehe" mannen stopper opp på tlf i noen sekunder og sier ahh Okei hvordan syk, ( med bronkiolitt om bby har det må dere til legen håper det ikke blir noe innleggelse som det vi måte gjøre med våres ifjør. Der står jeg og styrer stygt på mannen. (-_-) Og ikke bare er det søsteren hans som ikke bryr seg om å smitte den lille bby våres, nei da vi har også svigermor som har hvert syk i ei uke som også testet seg for corona. Da det ikke ble påvist corona da kommer hun uanmeldte på besøk. Jeg har sgat ifra når vi kom hjem ifra sykehuset vær så snill og ta hensyn...men nei da. Mannen sier ingeting! Og jeg skjønner ikke hvorfor I min familie så bryr de seg utrolig mye om smitte de bruker masker og masse antibakk for å unngå å gjøre bby syk. Hvis de bare følge seg litt tett i nesen eller har hvert syke, noe mannen synes er veldig overdrevet. Neste gang noen i familien til mannen kommer på besøk så har jeg lyst til å bare si nei det passer ikke i det hele tatt. Siden søstern ikke er ærlig og sier barna er friske. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Kjeftet på mannen skikkelig at han må også si ifra og ikke si ja mens jeg sier nei Eller er det kanskje jeg som er dramatisk? Anonymkode: 7ce3c...c7b Din baby, du er mamma, dere er enda kort tid fra nyfødt. Du setter grensene. Personlig så hadde jeg nå under korona lukket dørene rett og slett. Med mine små så hadde jeg at nærmeste familie kunne komme på sykehuset dag 2 og 3 om det lot seg gjøre, første 14dager etter hjemkomst med besøksforbud. Første 3mnd etter fødsel kun nærmeste familie og med strenge regler på hygiene. Hver gang noen kom på besøk så var det "bare gå og vask hendene først før du tenker på og ta på baby osv". Det er ikke hysteri det er å beskytte baby mens baby enda er sårbar. Jeg fikk til amming på 2 av 3 men likevel har jeg satt grenser. Jeg tok heller ikke i mot besøk av kollegaer, naboer osv. DU bestemmer grensene. Ikke andre folk, drit i hva de mener det er revnende likegyldig for til syvende og sist er det du som må stå til ansvar for og leve videre med eventuell smitte og annen fare spedbarnet utsettes for. Anonymkode: 51290...6c4 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et 2 mnd gammel bby som har blitt smittet med RS viruse - bronkiolitt! av barna til svigerinnen min. Begge ungene hennes som er under 5 år er stadig syke! i alle årstider har ikke sett barna en dag uten å vare snørrete. Selv om hun viste at barna er syke! Og har hvert syke så sier hun de er friske. Og dette tror da mennen på sefølgelig. Har diskutert med mannen flere ganger at bby våres ikke skal unngås med ungene hennes i disse periodene men han klarar bare ikke å si nei til henne. Han sier til med det skal gå bra.. bby er ikke godt rustet og går på mme siden vi aldri fikk til ammingen. Mannen riktig søsteren sin på tlf og spurte om tips og råd da sier søsteren ( Oi barna mine er også syke hehe" mannen stopper opp på tlf i noen sekunder og sier ahh Okei hvordan syk, ( med bronkiolitt om bby har det må dere til legen håper det ikke blir noe innleggelse som det vi måte gjøre med våres ifjør. Der står jeg og styrer stygt på mannen. (-_-) Og ikke bare er det søsteren hans som ikke bryr seg om å smitte den lille bby våres, nei da vi har også svigermor som har hvert syk i ei uke som også testet seg for corona. Da det ikke ble påvist corona da kommer hun uanmeldte på besøk. Jeg har sgat ifra når vi kom hjem ifra sykehuset vær så snill og ta hensyn...men nei da. Mannen sier ingeting! Og jeg skjønner ikke hvorfor I min familie så bryr de seg utrolig mye om smitte de bruker masker og masse antibakk for å unngå å gjøre bby syk. Hvis de bare følge seg litt tett i nesen eller har hvert syke, noe mannen synes er veldig overdrevet. Neste gang noen i familien til mannen kommer på besøk så har jeg lyst til å bare si nei det passer ikke i det hele tatt. Siden søstern ikke er ærlig og sier barna er friske. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Kjeftet på mannen skikkelig at han må også si ifra og ikke si ja mens jeg sier nei Eller er det kanskje jeg som er dramatisk? Anonymkode: 7ce3c...c7b Når du sier babyen ikke skal unngås disse barna, er det ikke rart din mann gjør feil. Anonymkode: bf2c1...08f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Hva feiler det enkelte her? Utlending eller nordmann, hva har det med saken og gjøre. Hva har skrivefeil med saken og gjøre det er da sannelig både utenlandskfødte og norskfødte og de med utenlandske forfedre og norske forfødre som alle kan enten skrive perfekt eller ha masse skrivefeil. So what!!! Det er ikke viktig! Det viktige her er å ta hensyn til spedbarn! Å bruke hygiene, særlig i disse korona tider men generelt ALLTID med så små babyer som det. Når barnet ikke får morsmelk dessverre slik TS nevner med sorg så har barnet dårligere immunforsvar og dårligere beskyttelse mot sykdom. Selv om barnet høres ut til å være et friskt barn utover å ha blitt rammet av RS-virus så skal man alltid være forsiktig rundt babyer! Man skal aldri berøre hendene til små babyer fordi hendene er mer i munnen enn noe annet!!! Dermed er de en stor smittekilde til babyer. Så man skal ikke røre babyhender selv om det er det mest fristende å stryke på hendene. Så må man huske at det er som å stryke på skiva som naboen skal til å putte i munnen (ikke bra i forhold til bakterie/virus deling). Man skal heller aldri gå oppi ansiktet på små babyer! Trenger du klå noe sted når de er så små så kan du ta på tærne på føttene fordi de har de ikke kommet så langt med enda at de har funnet ut at kan gå inn i munnen. Hygiene i forhold til små babyer er så viktig!! Mindre barn er også fare for å skade små babyer og når de hopper rundt i sofaer og sånt så skjønner ikke de at de kan skade babyen om de lander på den. Da må mor og andre voksne passe på og løfte vekk barnet eller si til disse ungene at de får gå ned på gulvet. Mindre barn under 10 vet heller ikke hvordan de skal være forsikte rundt babyer og man kan heller ikke forvente det av dem så det er ingen grunn til at de skal få gå oppi babyen utenom å se baby på avstand. Uansett så må jeg bare få si at folk må slutte med det tullet og snakke om nordmenn vs utlendinger. Hallo, vi er jo et team, vi er et lag, vi skal samarbeide, vi skal være venner, vi skal støtte hverandre, prøve å forstå hverandre og i Norge er det jo norsk kultur som er gjeldende og all kultur fra andre land er nettopp det kultur I ANDRE LAND. Her må man respektere det som er norskt og så kan man heller ha personlige kulturelle begrensninger eller "avvik fra norsk kultur" som støtter egen religion og kulturelle herkomst. Så sant det ikke avviker fra norsk lovverk. Temaet i denne tråden er en baby, en mamma, pappaen fra annen kultur enn mor (i dette tilfelle norsk), svigerfamilie som ikke respekterer forsiktighetsregler rundt spedbarn og usikkerhet rundt fremgangsmåte for å få stopp på uønsket uforsiktighet som har medført og videre kan medføre sykdom hos babyen. Jeg iallfall setter mine grenser rundt mine barn og de er bindende og jeg skiter i om folk er enig eller ikke fordi begrensningene settes med tanke på det beste for barnet og ikke det beste for slektningen eller kollegaen eller what ever. Anonymkode: 51290...6c4 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker ikke å hause opp eller skremme for mye. De aller aller fleste går det helt greit med. De fleste trenger ikke å legges inn en gang, andre legges inn og er hjemme etter et par dager, og andre kan ligge i flere dager. Alltid på isolat, uten å hente seg te/kaffe en gang. Får mat på rommet. Men det er viktig at man har en viss forståelse for at RS virus bør unngås der den unngås kan. Anonymkode: 1736d...93f Når min var som sykest og hadde kontinuerlig tilsyn av sykepleier var det heller ikke isolat. Da var jeg ut og inn av rommet og spiste på pårørenderom og bodde på hotellet. Men når det bare var sykt måtte jeg passe på hele tiden og mat ble servert på rommet. Men er helt enig med deg. Det er unødig med smitte. Min ble nok smittet av storesøster Anonymkode: 3f884...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når min var som sykest og hadde kontinuerlig tilsyn av sykepleier var det heller ikke isolat. Da var jeg ut og inn av rommet og spiste på pårørenderom og bodde på hotellet. Men når det bare var sykt måtte jeg passe på hele tiden og mat ble servert på rommet. Men er helt enig med deg. Det er unødig med smitte. Min ble nok smittet av storesøster Anonymkode: 3f884...0c4 Kan jo ikke si hvordan andre gjør det. Jeg jobber på en helt vanlig barneavd. Vi smitteisolerer. De kan gå på do, eller helt ut forlufting, og ikke ta på noe på vei ut. Mat/drikke serveres på rommet etter forespørsel. Foreldrene ordner vanlig stell og mating av sitt barn. I tillegg om barnet ser ut til å slite litt mer med pusten. Vi tar oss av det medisinske. Ev sonde mating ved behov. Som tidligere nevnt så var det minste barnet jeg var borti, var en 7 dagers, som trengte fastvakt på rommet. Så der satt jeg i nesten 10 timer, med munnbind og hansker og smittefrakk. De barna vi er mest redde for er de som blir slitne av pusten. De som jobber så mye med pusten at de ikke har krefter til å puste en gang. Der vi ser tegn til det, de overflyttes til intensiv til intensiv behandling, før det kommer så langt. Som jeg har sagt flere ganger før, RS virus er et helt vanlig virus, som bør unngås i den grad det er mulig. RS -bronkiolitt er ikke bare bare. Anonymkode: 1736d...93f 1
Chantielle Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Ryddet for regelbrudd på signering som helsepersonell,brukerdebatt,brukerangrep,avsporinger samt svar til dettte. Chantielle mod.
Sokkar Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Folk sier at RS ikke er så nøye. Men små babyer puster med nesen, hvordan får de puste når nesen er tett? Jeg kjenner ei som ble smittet med RS virus. Hun sluttet å puste, ble hentet av ambulansen og ble innlagt på sykehus. Synes dessuten ts har lov til å sette grenser for sine barn. Ts, gir dere erstatning, siden mannen er hos svigerinnen din uten deg? Hadde låst døren, eventuelt forlatt huset konsekvent dersom familien hans kom på besøk siden de tydeligvis ikke bryr seg om babyen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå