Gå til innhold

Lang lutealfase - forskjellig hver mnd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye om problemene med kort/defekt lutealfase, men ikke det motsatte. Jeg leser overalt at man skal ha lik lutealfase hver mnd, men det har ikke jeg! Sist mnd var den 16 dager lang. Mnd før var den bare 12 dager lang. Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 30a31...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hatt lang lutealfase de siste syklusene, på 16 dager... Men denne gangen kom mensen på 10dpo, altså 7 dager før IKM 🤔 merker at det bekymrer meg litt, og tror jeg skal oppsøke lege etter mensen er ferdig. 

Har også ganske lang folikkelfase, fikk EL på dag 23 denne gangen. Så da begynner det å bli vanskelig, syns jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jennni skrev:

TS: Korleis fastset du EL? Og har du elles lik sykluslengde totalt, eller varierer ho også?

Sist måned brukte jeg EL-test, i tillegg til temping (vanligvis har jeg bare tempet). EL-testen hadde en tydelig topp en kveld, så er ganske sikker på at EL var innen de 24-48 timene etterpå.

Tidligere har jeg bare brukt temping, og da har jeg i følge appen hatt lutealfase på sånn 12 dager. I følge appen den forrige mnd hadde jeg EL før testen sa det, så da ville jo lutealfasen vært enda lengre...

Har generelt lange sykluser (rundt 35 dager), men denne var ekstra lang (38 dager). Så det var sen EL også.. 

1 time siden, Pinto2013 skrev:

Jeg har også hatt lang lutealfase de siste syklusene, på 16 dager... Men denne gangen kom mensen på 10dpo, altså 7 dager før IKM 🤔 merker at det bekymrer meg litt, og tror jeg skal oppsøke lege etter mensen er ferdig. 

Har også ganske lang folikkelfase, fikk EL på dag 23 denne gangen. Så da begynner det å bli vanskelig, syns jeg... 

Hmm, det er mystisk! Og likt som meg. Hadde også EL rundt CD22. Oppdater meg gjerne på hva legen sa, hvis du drar. Min lege er veldig uinteressert i slike ting, særlig siden jeg har vært gravid før. Der er det bare snakk om medisiner hvis jeg har prøvd i et år.. jeg vil jo gjerne finne ut om det er noe galt, kanskje jeg til og med kan gjøre noe med det selv! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid mellom el og mensen, altså litwfasen endres jo ikke? Er jo bare tiden før EL som kan variere

Anonymkode: a6e17...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tid mellom el og mensen, altså litwfasen endres jo ikke? Er jo bare tiden før EL som kan variere

Anonymkode: a6e17...b55

Det er det som sies ja, men hos meg har den utvilsomt endra seg fra denne mnd til forrige. Jeg har hørt den kan gjøre det ved hormonelle ubalanser (jeg har pcos), men ville vite om noen andre hadde tips eller opplevd det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, det er mystisk! Og likt som meg. Hadde også EL rundt CD22. Oppdater meg gjerne på hva legen sa, hvis du drar. Min lege er veldig uinteressert i slike ting, særlig siden jeg har vært gravid før. Der er det bare snakk om medisiner hvis jeg har prøvd i et år.. jeg vil jo gjerne finne ut om det er noe galt, kanskje jeg til og med kan gjøre noe med det selv! 

Ja, skal oppdatere når jeg får noen svar. Er bare redd det blir avfeid med at jeg har blitt gravid før, og det er bare et år siden fødsel osv. 

Jeg blir også litt bekymret for andre ting enn bare fertilitet, så jeg bør nok bestille time uansett. 

Litt godt å høre at det er flere som har det sånn, selv om jeg unner dere også å få stabil syklus og å bli gravid fort 🥰

Er det lenge siden forrige svangerskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinto2013 skrev:

Ja, skal oppdatere når jeg får noen svar. Er bare redd det blir avfeid med at jeg har blitt gravid før, og det er bare et år siden fødsel osv. 

Jeg blir også litt bekymret for andre ting enn bare fertilitet, så jeg bør nok bestille time uansett. 

Litt godt å høre at det er flere som har det sånn, selv om jeg unner dere også å få stabil syklus og å bli gravid fort 🥰

Er det lenge siden forrige svangerskap? 

Ja, føler at leger ofte ikke tenker så helheltlig på helse.. jeg har pcos og det eneste legen kan gjøre for meg er å gi medisiner for graviditet, ikke veilede ift hvordan man naturlig kan forbedre pcos, eller ta blodprøver som sier noe om bakenforliggende årsak (jeg har normalt blodsukker, så er ingen råd hun kan gi da)

Jeg var gravid i vår, men endte dessverre med MA i uke 12 :( håper jeg blir det igjen snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, føler at leger ofte ikke tenker så helheltlig på helse.. jeg har pcos og det eneste legen kan gjøre for meg er å gi medisiner for graviditet, ikke veilede ift hvordan man naturlig kan forbedre pcos, eller ta blodprøver som sier noe om bakenforliggende årsak (jeg har normalt blodsukker, så er ingen råd hun kan gi da)

Jeg var gravid i vår, men endte dessverre med MA i uke 12 :( håper jeg blir det igjen snart! 

Det er nok ikke alle allmennleger som har nok kompetanse på dette nei, så jeg håper jeg kan få time til en gynekolog eller en med spesialisering kanskje. Hvordan fikk du vite at du hadde pcos? Jeg fikk beskjed om at jeg hadde noen cyster på eggstokkene i tenårene, men merket ikke noe til det utover 20-årene... Smertene forsvant etter noen mnd på hormonprevansjon. Så da regna jeg med at det ikke var et problem lenger. 

Så leit å høre at du hadde en MA. Det må være fryktelig. ❤️ Hvordan var syklusene før du ble gravid, da? Ja, håper det klaffer for deg igjen, snart 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Det er nok ikke alle allmennleger som har nok kompetanse på dette nei, så jeg håper jeg kan få time til en gynekolog eller en med spesialisering kanskje. Hvordan fikk du vite at du hadde pcos? Jeg fikk beskjed om at jeg hadde noen cyster på eggstokkene i tenårene, men merket ikke noe til det utover 20-årene... Smertene forsvant etter noen mnd på hormonprevansjon. Så da regna jeg med at det ikke var et problem lenger. 

Så leit å høre at du hadde en MA. Det må være fryktelig. ❤️ Hvordan var syklusene før du ble gravid, da? Ja, håper det klaffer for deg igjen, snart 🤞

Jeg ble henvist til gynekolog pga uregelmessig mensen for ca 3 år siden. Da så han at jeg også hadde "cyster" på eggstokkene (det er egentlg ikke cyster, men umodne egg, men noen kaller det cyster, derav navnet PolyCystisk..)

Pcos er ikke forbundet med smerte, men cyster kan nok være det ja. Hvordan går det med deg etter at du slutta på prevensjon?

Før graviditeten hadde jeg ganske uregelmessige sykluser, men hadde ikke helt fått oversikten over EL og slikt da. Så det var flaks at jeg ble gravid. Nå håper jeg det klaffer igjen snart🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at min var forskjellig de siste 2 syklusene også.. Og lenger enn "vanlig". Har også googlet og det står jo bare at lutealfasen ikke varierer.

Sept: Positiv EL-test 6/9, mensen 22/9. Så maks 15 dager da gitt at EL var tidligst 7/9 (eller natt til 7/9). Litt usikker på om man teller med første mensdag og om man teller med EL-dagen...

Okt: Positiv EL-test 8/10. Skarp smerte på siden av magen natt til 9/10. Negativ EL-test 9/10. Ikke mensen før 27/10. Det er jo da minst 17 dager...

De 3 siste syklusene har vært 27, 30 og så 35 dager...

Jeg skjønner ikke 😄 Tok nylig UL hos gyn fordi jeg tok sånn standard celleprøve og hun så iallfall ikke noe spess (tok ikke opp dette med henne da det var før siste syklus). Har hatt cyste på eggstokk 1 gang før som jeg vet om men ingen har sagt noe om pcos..har ikke noen andre symptomer på det og gyn ville vel sett det på UL, trodde man så det på eggsekkene/hvordan eggene lå?

Anonymkode: 3061d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble henvist til gynekolog pga uregelmessig mensen for ca 3 år siden. Da så han at jeg også hadde "cyster" på eggstokkene (det er egentlg ikke cyster, men umodne egg, men noen kaller det cyster, derav navnet PolyCystisk..)

Pcos er ikke forbundet med smerte, men cyster kan nok være det ja. Hvordan går det med deg etter at du slutta på prevensjon?

Før graviditeten hadde jeg ganske uregelmessige sykluser, men hadde ikke helt fått oversikten over EL og slikt da. Så det var flaks at jeg ble gravid. Nå håper jeg det klaffer igjen snart🤞🤞

Ok, men da er det nok bare vanlig cyster jeg har hatt. Jeg har jo vært ganske mange ganger på ultralyd og GU i forbindelse med svangerskapet, så jeg regner kanskje med at de hadde sett noe om jeg hadde hatt pcos? 

Når jeg sluttet med prevensjon så merket jeg ikke noe mer til det, faktisk. Aner ikke om det i utgangspunktet var prevensjon som hjalp, eller om det var tilfeldig. Men merket veldig fort eggløsningssmertene etter jeg sluttet på prevensjon da. Disse har jeg også hatt etter fødsel, så har bare gått ut ifra at jeg har EL. Men nå er jeg ikke sikker mer. Spesielt siden folk sier at lutealfase ikke varierer, for nå har jeg jo testet for EL, og fått mens etter både 16 dager og 10 dager.... Så da må enten lutealfasen min variere i lengde, eller så har jeg jo ikke EL (på tross av positiv EL-test). 

Jeg rakk heller ikke å kartlegge EL før forrige svangerskap, men hadde ganske stabil lengde på syklus (ca 30 dager)...

Håper på litt flaks igjen for oss alle 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha positiv EL-test og mensen uten å ha hatt EL...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kun temping/ultralyd kan bevise eggløsning med sikkerhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cheddar skrev:

Jeg har det helt likt, varierer fra 12-16 dager.. Hørte med klinikk Hausken om det og de reagerte ikke på det:) 

Det var godt å høre. Da er det kanskje ikke noe problem, selv om standarden er at den skal være lik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, EL tester måler ikke faktisk EL, men nivå av LH. Et høyt nivå av LH skal trigge at egget slipper, men noen har konstant høyt nivå av hormonet uten å slippe noen egg (typisk PCOSere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, EL tester måler ikke faktisk EL, men nivå av LH. Et høyt nivå av LH skal trigge at egget slipper, men noen har konstant høyt nivå av hormonet uten å slippe noen egg (typisk PCOSere)

Hva om man tester til negativ test? Betyr ikke det noe?

Anonymkode: cc9b2...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om man tester til negativ test? Betyr ikke det noe?

Anonymkode: cc9b2...69a

For de fleste vil jo positiv og så negativ bety at man har eggløsning. Er jo fint å dobbeltsjekke med tempen, men som en annen skriver her kan man vel ikke være 100% sikker uten ultralyd.. har du pcos? For jeg tror EL tester funker fint på de aller fleste som ikke har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet tydlig positiv en dag, syntes jeg kjente EL etter det (kan jo ha vært noe annet da men fikk noen skarpe smerter i magen på venstre side). Dagen etter var test tydlig negativ. Tok begge på ettermiddagen som anbefalt..

Hvor tydlig ser de om det har vært EL på UL? Jeg tok UL 4 dager etter det jeg trodde var EL og hun spurte når den var og jeg sa når jeg trodde. Under UL sa hun bare "det kan se ut som EL har vært" men hun virket liksom ikke skråsikker.. Tenkte ikke så nøye på det, trodde ikke de kunne se det helt sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...