Gå til innhold

Svangerskapskvalme og psykisk helse. Blir det bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nå vært kvalm i snart ni månder. Noen månder med ekstrem svangerskapskvalme (HG- innlagt på sykehus) og de resterende måndene gått rundt med følelsen av utmattelse og fyllesyke hver eneste dag. Jeg husker rett og slett ikke hvordan det var å være "frisk" noe som tærer veldig på psyken. Jordmødre og andre helsepersonell sier at erfaring tilsier at det vil gå over ganske fort etter fødsel, men jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg noen gang skal bli meg selv igjen med overskudd og energi. Svangerskapet(kiloene, vondtene osv) i seg selv er ikke belastende. Jeg har vært heldig der! Men kvalmen og følelsen av utmattelse tar fra meg livsgnisten. Noen med erfaring? Blir det faktisk bedre? Tok det lang tid etter fødsel før du var kvitt kvalmen og fikk tilbake energien? 

Anonymkode: a664b...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Hadde det som deg, og klarte ikke å huske hvordan det var å ikke være kvalm hele tiden. Kastet opp hver eneste dag i hele svangerskapet. Var uggen et par dager etter fødsel, men kastet ikke opp mer. Plutselig så var det helt borte, og det føltes helt fantastisk. Til tross for søvnmangel så fikk jeg et skikkelig kick av energi, og babytiden ble mye lettere enn å leve med kvalmen. Gikk en stund før jeg orket å spise det jeg hadde spist i graviditeten, da jeg forbandt det med oppkast... 

Anonymkode: fed0d...6bf

Skrevet

Jeg har ikke sånn kvalme du beskriver (ikke i nærheten), men jeg er kvalm hver eneste dag og var det mye av forrige svangerskap også. Jeg må ofte stoppe å snakke for å bare kunne sitte i ro og puste dypt inn og ut i flere minutter. Det er flere måter jeg ikke kan sitte eller ligge på, og jeg sliter med å sovne om kvelden fordi jeg er så kvalm. Ikke noe oppkast (bortsett fra under fødselen), men det er slitsomt likevel. Så jeg skjønner veldig godt at så ille kvalme du beskriver sliter veldig på psyken.

Det jeg kan si fra egen erfaring, er at de aller fleste svangerskapsplagene forsvant øyeblikkelig eller i løpet av et par uker etter fødselen. Kvalmen ble borte med én gang, de ca. 10 kg vann i kroppen forsvant på litt over en uke, hemoroidene ble mindre (men ikke borte - de må jeg nok operere bort etter dette svangerskapet), kløen (av at huden var strukket), følelsen av at kroppen var umulig å snu på eller løfte fordi jeg var så tung (gikk opp ca. 25 kg første svangerskap) ble borte øyeblikkelig og problemene med å puste gjennom nesa forsvant også med én gang.

Prøv å ha tro på at det vil bli bra igjen. Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er sant. 

Skrevet

Jeg var aldri innlagt, men kvalm hver dag i 9 måneder. 

Da jeg reiste meg fra fødesengen så følte jeg meg så frisk og opplagt som aldri før. Litt sliten etter jobben selvsagt, men formen var på topp.

Anonymkode: f81ce...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...