AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Vet det er mange tråder om dette, men nå må jeg bare sjekke om jeg er helt urimelig. Jeg har en mann som fra august, og ut året går hjemme på fulltid. Han har ikke hjemmekontor, men har sluttet i en jobb, og skal starte i en ny 1 jan. For å legge det til, han får også fult betalt for dette, han er fritatt for arbeid i oppsigelsestiden og hever full lønn. Barna er i barnehage og på skole, så han har ca 0 forpliktelser. Vi har aldri kranglet om husarbeid før., men nå gjør vi det. Er jeg veldig urimelig som forventer at han tar 90% av husarbeidet? Jeg jobber fulltid, og er borte fra 07:30-17:00. Og jeg syns at han bør få rumpa opp av sofaen, og ta det som er her. Jeg forventer også at han f.eks gjør litt ekstra, som å male rommet til det ene barnet, det trenger å bli fikset på. Jeg har ingen anelse hva han driver på med på dagtid, mistenker at han hver dag må ha en formiddagslur, og ellers så virker det ikke som om han gjør en dritt. Er det jeg som er helt tullete her, eller har jeg rett til å bli skikkelig irritert? Anonymkode: e9146...561
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Nei. Helt enig med deg. Så sant han ikke søker jobber, driver veldedighet eller er syk - bør den hjemmeværende ta så godt som alt av husarbeid. Be han ta seg sammen! Anonymkode: b2e56...4db 5
petterm Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Du er ikke urimelig. Hva er hans argumenter for ikke å gjøre noe?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 3 minutter siden, petterm skrev: Du er ikke urimelig. Hva er hans argumenter for ikke å gjøre noe? Veldig få. Han mener at vi fremdeles skal dele 50-50 på det, for sånn har det alltid vært....Og at det er urimelig at jeg forventer at han skal ta det meste, for vi bor jo her begge to... Anonymkode: e9146...561
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Jeg er enig med det! Har samme problem som deg. Jeg jobber 100%, mens han bare går hjemme å suller og gamer. Jeg gjør absolutt alt hjemme. Jeg holder på å klikke. Har tatt opp dette x antall ganger, men til ingen nytte. Hvordan løse dette? Anonymkode: 5d6e9...990
petterm Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig få. Han mener at vi fremdeles skal dele 50-50 på det, for sånn har det alltid vært....Og at det er urimelig at jeg forventer at han skal ta det meste, for vi bor jo her begge to... Anonymkode: e9146...561 Han mener altså på ramme alvor at han skal ha fri i flere måneder, mens du jobber rævva av deg?? Så hvis du - på et senere tidspunkt - skulle få redusert stilling så ville han fortsatt tatt 50% av husarbeidet? Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Og det tror sikkert ikke du på heller. Hans primære jobb nå bør være å ordne ting hjemme! Selv om han skulle argumentere for at du fremdeles skal gjøre en betydelig del av husarbeidet så er det i alle fall ikke noe argument for hvorfor han ikke skal kunne male å fikse. Jeg skjønner ikke at han ikke ser at dere ville fått mer overskudd til hverandre (ikke nødvendigvis til sex, men man kan ha det fint på andre måter også) hvis han gjorde mer hjemme! Endret 8. november 2020 av petterm 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 2 timer siden, petterm skrev: Han mener altså på ramme alvor at han skal ha fri i flere måneder, mens du jobber rævva av deg?? Så hvis du - på et senere tidspunkt - skulle få redusert stilling så ville han fortsatt tatt 50% av husarbeidet? Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Og det tror sikkert ikke du på heller. Hans primære jobb nå bør være å ordne ting hjemme! Selv om han skulle argumentere for at du fremdeles skal gjøre en betydelig del av husarbeidet så er det i alle fall ikke noe argument for hvorfor han ikke skal kunne male å fikse. Jeg skjønner ikke at han ikke ser at dere ville fått mer overskudd til hverandre (ikke nødvendigvis til sex, men man kan ha det fint på andre måter også) hvis han gjorde mer hjemme! Det var vel akkurat det her vi kranglet om i går. Jeg mener at hvis ting var gjort her, så kunne vi ha brukt dagen på å finne på noe sammen som en familie. Det er rett og slett latterlig provoserende å måtte bruke dagen på klesvask, når det kunne vært gjort, og vi heller kunne tatt oss en lang tur hele familien. Men fint å høre at det ikke er jeg som er helt dust her.... Anonymkode: e9146...561 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 Du er en egoistisk, lat slabbedask! Ønsker du at kona og kvinner generelt skal respektere deg og finne deg et grann attraktiv SÅ TA LITT JÆVLA ANSVAR! Du er en mann! Ikke en dritt unge som bor hjemme hos mamma. Men for all del. Om du ønsker å ha en kone som finner deg uattraktiv, barnslig og med tiden mest sannsynlig forakter deg litt så kjør på. Be han lese denne tråden 👀😬
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet det er mange tråder om dette, men nå må jeg bare sjekke om jeg er helt urimelig. Jeg har en mann som fra august, og ut året går hjemme på fulltid. Han har ikke hjemmekontor, men har sluttet i en jobb, og skal starte i en ny 1 jan. For å legge det til, han får også fult betalt for dette, han er fritatt for arbeid i oppsigelsestiden og hever full lønn. Barna er i barnehage og på skole, så han har ca 0 forpliktelser. Vi har aldri kranglet om husarbeid før., men nå gjør vi det. Er jeg veldig urimelig som forventer at han tar 90% av husarbeidet? Jeg jobber fulltid, og er borte fra 07:30-17:00. Og jeg syns at han bør få rumpa opp av sofaen, og ta det som er her. Jeg forventer også at han f.eks gjør litt ekstra, som å male rommet til det ene barnet, det trenger å bli fikset på. Jeg har ingen anelse hva han driver på med på dagtid, mistenker at han hver dag må ha en formiddagslur, og ellers så virker det ikke som om han gjør en dritt. Er det jeg som er helt tullete her, eller har jeg rett til å bli skikkelig irritert? Anonymkode: e9146...561 Og så..? Jeg er hjemmeværende og tar meg en times lur før jeg henter ungen i barnehage for å klare å være oppe resten av kvelden med alt arbeidet. Han burde helt klart gjøre det som trengs hjemme, men i hvilken tidsramme forventer du det egentlig? Jeg er selv hjemmeværende og har arbeid fra jeg står opp til jeg legger meg, jeg gjør alt og blir aldri ferdig, det er alltid noe å gjøre. Men det er noe jeg velger selv. Mener du at han skal fortsette med arbeidet når du kommer hjem? Skal du hjelpe til litt? Eller mener du at han kan ta fri fra det? For det her er viktige ting dere må ha avklart på forhånd. Og hva om det hadde vært omvendt også.. Noen ganger forventer vi alt for mye av mennene, og vi er rett og slett urettferdig. Anonymkode: 33b5b...746
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 42 minutter siden, WhisperingWind skrev: Du er en egoistisk, lat slabbedask! Ønsker du at kona og kvinner generelt skal respektere deg og finne deg et grann attraktiv SÅ TA LITT JÆVLA ANSVAR! Du er en mann! Ikke en dritt unge som bor hjemme hos mamma. Men for all del. Om du ønsker å ha en kone som finner deg uattraktiv, barnslig og med tiden mest sannsynlig forakter deg litt så kjør på. Be han lese denne tråden 👀😬 Takk 😂 Anonymkode: e9146...561
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og så..? Jeg er hjemmeværende og tar meg en times lur før jeg henter ungen i barnehage for å klare å være oppe resten av kvelden med alt arbeidet. Han burde helt klart gjøre det som trengs hjemme, men i hvilken tidsramme forventer du det egentlig? Jeg er selv hjemmeværende og har arbeid fra jeg står opp til jeg legger meg, jeg gjør alt og blir aldri ferdig, det er alltid noe å gjøre. Men det er noe jeg velger selv. Mener du at han skal fortsette med arbeidet når du kommer hjem? Skal du hjelpe til litt? Eller mener du at han kan ta fri fra det? For det her er viktige ting dere må ha avklart på forhånd. Og hva om det hadde vært omvendt også.. Noen ganger forventer vi alt for mye av mennene, og vi er rett og slett urettferdig. Anonymkode: 33b5b...746 Jeg forventer at vi har et hus som er 90 % ok, slik at vi f.eks slipper å stressrydde før vi får besøk. Jeg forventer at han lager middag. I tillegg så forventer jeg at han setter igang med minst 1 av prosjektene vi trenger å gjøre her. Som å endre det ene soverommet fra kontor til barnerom. Jeg syns også at det er helt tåpelig at en voksen man på 44 år, som er frisk og rask, trenger en formiddagslur. Vanlige normale mennesker trenger ikke det. Jeg vet hvor mye jeg jobber( eier og driver 2 selskaper), og det er i tillegg jeg som kjører og er med barna på alt av aktiviteter. Jeg handler 80% av maten, og jeg stiller opp der det er behov. Så ja, jeg forventer at jeg ikke trenger å bruke helgene på å vaske badet eller å brette tøy. Det mener jeg at han må klare å få til på de 30 timene han har i uken, hvor alle andre er på jobb, og han er alene i huset på dagtid. Anonymkode: e9146...561 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at vi har et hus som er 90 % ok, slik at vi f.eks slipper å stressrydde før vi får besøk. Jeg forventer at han lager middag. I tillegg så forventer jeg at han setter igang med minst 1 av prosjektene vi trenger å gjøre her. Som å endre det ene soverommet fra kontor til barnerom. Jeg syns også at det er helt tåpelig at en voksen man på 44 år, som er frisk og rask, trenger en formiddagslur. Vanlige normale mennesker trenger ikke det. Jeg vet hvor mye jeg jobber( eier og driver 2 selskaper), og det er i tillegg jeg som kjører og er med barna på alt av aktiviteter. Jeg handler 80% av maten, og jeg stiller opp der det er behov. Så ja, jeg forventer at jeg ikke trenger å bruke helgene på å vaske badet eller å brette tøy. Det mener jeg at han må klare å få til på de 30 timene han har i uken, hvor alle andre er på jobb, og han er alene i huset på dagtid. Anonymkode: e9146...561 Og for å legge til en ting til, jeg forventer ikke at han gjør en ting mer enn jeg hadde gjort hvis jeg gikk hjemme på fulltid. Jeg vet at det rommet hadde vært fikset, jeg vet at jeg hadde vasket ned kjøkkenet, og jeg vet at jeg hadde tatt et ras med å rydde i boder og få søppel på fyllinga. Jeg hadde dødd av kjedsomhet hvis jeg skulle gått hjemme slik som han gjør nå, og det er helt ufattelig for meg at han ikke fyller dagene med noe aktivitet. Anonymkode: e9146...561
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Han bør: -Gjøre alt av innkjøp, herunder mat og julegaver (og pakke de inn, og ta en kjøretur og levere gaver der det er nødvendig) -Rydde ut av oppvaskmaskinen og sette inn det som måtte behøves i løpet av dagen, og sette maskinen på dersom den er full. -Vaske klær. -Male barnerommet. -Ordne i stand middag. -Male barnerommet. -Støvsuge og ta en sjau og rydde leker og diverse rot i stua, samt holde kjøkkenet rent og ryddig. Rydde bordet etter middag/måltider når dere alle er hjemme og alt annet som måtte dukke opp på ettermiddag/kveld og i helger bør dere dele på. Anonymkode: c244c...def 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå