Gå til innhold

Munnbind i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest celine9292
Skrevet

Forstår at ikke barna skal bruke munnbind, men skal personalet bruke dette? Det står det er påbudt med munnbind om man ikke klarer å holde 1 meter til andre, og det klarer man ikke når man jobber med små barn. Ei heller når man møter foreldre. Da blir man utsatt for svært mye nærkontakt i løpet av en arbeidsdag. Noen som vet hva som gjelder her? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det ville vært fullstendig idiotisk å prakke på små barn munnbind. Ikke bare er det null hjelp i dette smittevernsmessig, det er kan være direkte farlig.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Fordi det ville vært fullstendig idiotisk å prakke på små barn munnbind. Ikke bare er det null hjelp i dette smittevernsmessig, det er kan være direkte farlig.

Les innlegget på nytt. 

• Liker 14
Skrevet

Det er ikke de ansatte men foreldrene som må bruke når de henter

• Liker 7
Skrevet

Tenker det kan være lurt at barnehage ansatte bruker munnbind ja 😊 men samtidig er det litt trist for de små da ansiktsutrykk er viktig 

Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Les innlegget på nytt. 

Oida, ja, ser at jeg leste litt feil der.

Men nei, jeg mener fortsatt at munnbind er feil å bruke i barnehager. Det hemmer utviklingen til barna og deres evner til å lese non-verbal kommunikasjon.

• Liker 18
Skrevet

For barna er det så viktig for utvikling og trygghet å kunne se både utrykk og uttale hos voksne at det dessverre ikke går med munnbind. 

• Liker 15
Gjest celine9292
Skrevet
47 minutter siden, Example skrev:

Oida, ja, ser at jeg leste litt feil der.

Men nei, jeg mener fortsatt at munnbind er feil å bruke i barnehager. Det hemmer utviklingen til barna og deres evner til å lese non-verbal kommunikasjon.

Jeg forstår dette selvfølgelig, men er det viktigere enn menneskers liv? Skal man risikere å bli syk med en sykdom man kan dø av, fordi barna trenger å se ansiktet vårt?

Skrevet
1 minutt siden, celine9292 skrev:

Jeg forstår dette selvfølgelig, men er det viktigere enn menneskers liv? Skal man risikere å bli syk med en sykdom man kan dø av, fordi barna trenger å se ansiktet vårt?

Alt er en risiko. Vi kunne sperret alle inne i noen måneder for å stoppe smitten også, men det gjør vi selvsagt ikke. Det er ingenting som tilsier at denne pandemien blir borte over natta, så da må man være langsiktige. Barn bør ikke vokse opp med barnehageansatte med munnbind. De ansatte ser gjerne barna mer enn foreldrene i løpet av en dag, og utviklingen skjer fort hos små barn.

Så munnbind på skoler og særlig i barnehager bør begrenses i mest mulig grad.

• Liker 8
Skrevet

At det er vanskelig for foreldre og ansatte å holde 1-metersregelen i barnehagen klarer jeg ikke helt å forstå, nå har det gått 8 måneder og det har fortsatt ikke vært et problem her. Har aldri hatt behov for å stå oppi de voksne for å få vite hvordan dagen har vært. 

• Liker 3
Gjest celine9292
Skrevet
1 time siden, addict skrev:

At det er vanskelig for foreldre og ansatte å holde 1-metersregelen i barnehagen klarer jeg ikke helt å forstå, nå har det gått 8 måneder og det har fortsatt ikke vært et problem her. Har aldri hatt behov for å stå oppi de voksne for å få vite hvordan dagen har vært. 

Jobber du på stor avdeling da? Vi må ofte bære barna ut av armene på foreldre ved levering, og så står foreldrene over barnet etterpå og klapper og trøster når vi holder det. Foreldre følger heller ikke regel om å vente utenfor dersom det er mange i garderoben 

Gjest celine9292
Skrevet
1 time siden, Example skrev:

Alt er en risiko. Vi kunne sperret alle inne i noen måneder for å stoppe smitten også, men det gjør vi selvsagt ikke. Det er ingenting som tilsier at denne pandemien blir borte over natta, så da må man være langsiktige. Barn bør ikke vokse opp med barnehageansatte med munnbind. De ansatte ser gjerne barna mer enn foreldrene i løpet av en dag, og utviklingen skjer fort hos små barn.

Så munnbind på skoler og særlig i barnehager bør begrenses i mest mulig grad.

Barna ser jo foreldre gå med munnbind, folk bruker det på butikken og de kan vell like godt lære seg det som blir normalen fremover istedenfor at vi som jobber i barnehage skal bli utsatt for mye større risiko enn andre grupper fordi vi ikke får bruke munnbind 

Skrevet
8 timer siden, celine9292 skrev:

Barna ser jo foreldre gå med munnbind, folk bruker det på butikken og de kan vell like godt lære seg det som blir normalen fremover istedenfor at vi som jobber i barnehage skal bli utsatt for mye større risiko enn andre grupper fordi vi ikke får bruke munnbind 

Foreldrene bruker neppe munnbind hjemme. Barna er mye i barnehagen, og dere er en viktig del av deres oppvekst.

Samtidig handler munnbind først og fremst om å beskytte andre, og munnbindet beskytter bæreren i svært liten grad. Så om et barn allerede er smittet, er det svært begrenset hva det hjelper deg bruke munnbind.

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, celine9292 skrev:

Jobber du på stor avdeling da? Vi må ofte bære barna ut av armene på foreldre ved levering, og så står foreldrene over barnet etterpå og klapper og trøster når vi holder det. Foreldre følger heller ikke regel om å vente utenfor dersom det er mange i garderoben 

Men at foreldrene i din barnehage ikke klarer å forholde seg til reglene har ikke noe med behovet for munnbind i barnehage på generell basis å gjøre, det har med at folk i ditt område må lære seg å følge retningslinjer og at dere som arbeidsplass må være både tydeligere og strengere på deres rutiner og regler. 

Og nei, man trenger ikke å være oppi de barnehageansatte for å trøste. De gangene barnet må hentes og det protesterer så henter de ansatte barnet, setter det ned og jeg plukker opp. Det samme ved levering. Å overlevere et barn er ikke en handling som krever masse nærkontakt mellom voksne. Dette er ikke et problem, det er ikke et grunnleggende behov for ungene at man står og holder det på hver side fordi det trenger trøst. 

Som sagt, her er det deres rutiner som må skjerpes. Ikke resten av landets. Vi andre klarer det helt fint. 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, celine9292 skrev:

Husk at ikke alle bor i Oslo eller Bergen da. Her jeg bor er det ganske få mennesker som bruker munnbind, så det er ikke noe "alle" barn er vant med å se. 

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, Nerine_ skrev:

Husk at ikke alle bor i Oslo eller Bergen da. Her jeg bor er det ganske få mennesker som bruker munnbind, så det er ikke noe "alle" barn er vant med å se. 

Og noen av oss som bor i Bergen syns det er ganske unødvendig å ta barn med på arenaer med trengsel hvor det er påbud områder munnbind. Barnehagen, hjemme og nabolaget holder lenge for de yngste. Dette er ikke tiden for å ta småtroll med påvist kjøpesenter...

• Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet

Dette begynner å bli for dumt. Håper alle foreldre klemmer masse ved henting, og de som har gitt suss, fortsetter med det.

Skrevet

Munnbind for bhgansatte er det dummeste jeg har hørt. Barna er så tett på oss at det vil ikke ha noen virkning uansett. 

• Liker 2
Gjest celine9292
Skrevet
15 timer siden, Villfisker skrev:

Dette begynner å bli for dumt. Håper alle foreldre klemmer masse ved henting, og de som har gitt suss, fortsetter med det.

Hæ? Hvorfor skal de ikke klemme? Det som det er snakk om her er en meters avstand til de ansatte 

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
8 timer siden, celine9292 skrev:

Hæ? Hvorfor skal de ikke klemme? Det som det er snakk om her er en meters avstand til de ansatte 

Klart man skal klemme. Men man går jo oppi ungene hele dagen, og ungene oppi familien og med venner hjemme. Syns munnbind i barnehagen er dumt jeg. Sikkert en psykisk belastning for barna også.

Endret av Villfisker
  • Opprett ny...