Gå til innhold

influensa vaksine gravid - ja/nei?

Kenelz

Anbefalte innlegg

Er ikke en person som tror at vaksiner gjør noe gale med fosteret, men allikevel så er jeg redd for at den gjør det allikevel og har da ikke tatt vaksinen. Men jeg oppfordrer jo alle andre til å ta den vaksinen fordi den skal jo bare gjør godt..

Noen der ute som kan overtale ræva min til å stikke ned til legekontoret og ta influensa vaksinen?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ta influensvaksine som gravid uansett. Har ikke jordmor/helsesøster fortalt deg det?

Anonymkode: f869d...3b7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du skal ta influensvaksine som gravid uansett. Har ikke jordmor/helsesøster fortalt deg det?

Man har ikke nødt til det, men alle blir oppfordret å ta den vaksinen - Så nei, ingen har sagt at jeg har NØDT til å ta den vaksinen, men heller at det er LURT å ta den! 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som at du forhåpentligvis avstår fra alkohol, nikotin, rått kjøtt og slikt i svangerskapet: å få influensa nå er ikke farlig for deg, men det kan være farlig for fosteret i magen. I motsetning til vaksinen, som er trygg å ta. 

Og selv om det skulle gå bra med lille i magen så ville vel influensasymptomer nå gjøre at du blir behandla som om du er koronasmitta. Heller ikke noe jeg hadde hatt lyst til, vil helst slippe å føde på isolat uten partner. 

Anonymkode: e4532...a49

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenelz skrev:

Man har ikke nødt til det, men alle blir oppfordret å ta den vaksinen - Så nei, ingen har sagt at jeg har NØDT til å ta den vaksinen, men heller at det er LURT å ta den! 😉

Og det er ikke nok for deg?

Hvis du ikke tror vaksiner gjør skade for fosteret, hvorfor tar du den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en langtidsbruk vaksine så hadde ikke tenkt på det

Anonymkode: 0725c...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Og det er ikke nok for deg?

Hvis du ikke tror vaksiner gjør skade for fosteret, hvorfor tar du den ikke?

Les hva jeg skrev «men er allikevel redd» - som i at «hva om den faktisk KAN gjør skade». Er stort sett paranoia vil jeg nok tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av samme grunn som at du forhåpentligvis avstår fra alkohol, nikotin, rått kjøtt og slikt i svangerskapet: å få influensa nå er ikke farlig for deg, men det kan være farlig for fosteret i magen. I motsetning til vaksinen, som er trygg å ta. 

Og selv om det skulle gå bra med lille i magen så ville vel influensasymptomer nå gjøre at du blir behandla som om du er koronasmitta. Heller ikke noe jeg hadde hatt lyst til, vil helst slippe å føde på isolat uten partner. 

Anonymkode: e4532...a49

Er glad i å spise salami store mengder salami daglig, så tar det neppe så alvorlig. 

Anonymkode: cded4...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den første gang som gravid for 5 år siden. Har tatt den årlig etter dette, også i svangerskap nr 2. 

Influensa kan være skadelig for forsteret, samt at vaksinen beskytter barnet en tid etter det er født. Jeg tok den på dette grunnlaget. Vaksinen er i tillegg godt utprøvd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den bare fordi det er corona i tillegg og jeg vil slippe og avlyse timer hos lege/jordmor osv i størst mulig grad.

Anonymkode: ffe48...e12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vaksinen mens jeg var gravid, nå ligger verdens mest velskapte 2 uker gamle datter på fanget mitt og sover ❤️ så små babyer burde slippe influensa og lignende. De kan jo faktisk bli veldig syke, så for meg er det betryggende å vite at hun er beskyttet av vaksinen i inntil 6 mnd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Cer3s said:

Jeg tok vaksinen mens jeg var gravid, nå ligger verdens mest velskapte 2 uker gamle datter på fanget mitt og sover ❤️ så små babyer burde slippe influensa og lignende. De kan jo faktisk bli veldig syke, så for meg er det betryggende å vite at hun er beskyttet av vaksinen i inntil 6 mnd 

Dette hjalp meg litt 😊❤️ Tusen takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid med min tredje og har aldri hørt at man skal ta den vaksinen «UANSETT». Har aldri engang fått den anbefalt før nå, mulig fordi de to forje er født på høsten/før influensasesongen. Men har aldri hørt man må ta den uansett. Det er feilinformasjon. 

Men ja, snakk med legen din/jordmor om det pg bekymringene dine ❤️ Og prøv å få tatt den :)  

Anonymkode: ccb9a...d4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er litt skeptisk til nye vaksiner, og det kommer jo en ny type influensavaksine hvert år. Er skeptisk til korona vaksinen au. 

Er gravid i uke 14, tror nok ikke jeg kommer til å ta noe som helst vaksine🙂 men det bestemmer jo hver enkelt selv! 

Anonymkode: f4c96...1fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig er litt skeptisk til nye vaksiner, og det kommer jo en ny type influensavaksine hvert år. Er skeptisk til korona vaksinen au. 

Er gravid i uke 14, tror nok ikke jeg kommer til å ta noe som helst vaksine🙂 men det bestemmer jo hver enkelt selv! 

Anonymkode: f4c96...1fa

Hjelpes. 

Anonymkode: cded4...79e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig tar du den. Du gjør deg for deg, ditt barn og for samfunnet (ekstra viktig nå under korona).

Anonymkode: 47448...ffc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen er ikke farlig, men influensa er farlig for fosteret. Jeg hadde ikke turt å droppe vaksinen, tenk om man får influensa og skader barnet sitt. Tok den for noen uker siden, og merket knapt sprøyten, ingen bivirkninger hos meg.

Anonymkode: 68844...3ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen er først og fremst for å beskytte fosteret. Feber er ikke bra for fosteret, min søster har blant annet tannskader pga feber hos moren vår da hun lå i magen. Jeg har tatt vaksine i begge mine svangerskap, og har allerede bestilt time for å ta vaksine så fort jeg er over i andre trimester. 

Anonymkode: 83f97...be2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...