Gå til innhold

Hund 10 mnd biter fremdeles

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å lage sin egen tolkning av dyrevelferd og hundeloven, er ikke det samme som å følge de lover og forskrifter som er nedskrevet. 

Anonymkode: e1899...4e2

Egen tolkning? Det jeg linket til er kortversjonen. Er jo bare å søke opp dyrevelferdsloven... Alle som eier hund bør ha satt seg godt inn i dyrevelferdsloven, lov om hundehold og tilsynsveileder hund. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, LadyGrey skrev:

Egen tolkning? Det jeg linket til er kortversjonen. Er jo bare å søke opp dyrevelferdsloven... Alle som eier hund bør ha satt seg godt inn i dyrevelferdsloven, lov om hundehold og tilsynsveileder hund. 

Jeg har satt meg inn i både lov om dyrevelferd og lov om hundehold. Og jeg kommer til å fortsette å følge den. Bare ikke den tolkningen du linket til 😉

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har satt meg inn i både lov om dyrevelferd og lov om hundehold. Og jeg kommer til å fortsette å følge den. Bare ikke den tolkningen du linket til 😉

Det var jo ikke en tolkning. Det var henvist til paragrafer i de ulike lovene som gjelder hunder. 

Hvis du følger lovene så følger du det som står i artikkelen 😉

Skrevet

Vi kastrerte vår hannhund da han var 6 mnd. Han var så dominant på meg og kjenner meg godt igjen med bitingen. Hva med et besøk til tannlegen, kanskje han er plaget med noe i tannstellet?

Anonymkode: aa26e...0c6

Skrevet (endret)
43 minutter siden, LadyGrey said:

Det var jo ikke en tolkning. Det var henvist til paragrafer i de ulike lovene som gjelder hunder. 

Hvis du følger lovene så følger du det som står i artikkelen 😉

Dette står det i linken du linket til.

Hun om hund
Alle punktene og de medfølgende kommentarene er kopiert rett fra artikkelen:
Hundeeiere og andre som trener hunder, skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører (jf. § 6.):

på Mattilsynets sider står det:

Hva sier dyrevelferdsloven om trening av hund?

Hundeeiere og andre som trener hunder, skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører (jf. §6).

Hva sier da så paragraf 6 i denne dyrevelferdsloven?

§ 6.Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.

Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell.

Nytt punkt.

Hun om hund:
Det er ikke lov å bruke strøm under trening av hund (jf. § 8. + forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund

Mattilsynets artikkel sier:
Strøm
Det er ikke lov å bruke strøm under trening av hund. «Unntak fra dette gjelder ved såkalt aversjonstrening som skal forhindre at hunden jager beitedyr, tamrein og klovvilt, forutsatt at treningen utføres av en person som tilfredsstiller krav til kompetanse».
Forbudet innebærer at det heller ikke er lov å benytte «usynlige» strømgjerder.

Faktisk så blir ikke §8 nevnt i det hele tatt i mattilsynets artikkel, men alt som hun om hund skriver i sin artikkel er etter hennes egne ord kopiert rett fra mattilsynets sider,

Lovdata om §8

§ 8.Driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger

Dyreholder skal påse at driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger som brukes til dyr, er egnet til å ivareta hensynet til dyrenes velferd.

Den som markedsfører eller omsetter nye driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger til bruk på dyr eller i dyrehold, skal påse at disse er utprøvd og funnet egnet ut fra hensynet til dyrevelferd.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om omsetning og bruk av visse driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger samt om godkjenning og dokumentasjon av egnethet.

Hund er er heller ikke her nevnt med 1 ord.

Litt fakta sjekk på kvelden.

Endret av Min_hund_er_Grå
Forsøk på bedre formatering.
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en stor valp som er 10 mnd gammel, og han biter og napper mye fremdeles. Blir jeg sint på han, "hogger" han mot meg. Har ikke bitt gjennom huden siden han hadde valpetenner, men det blir en del blåmerker og det gjør vondt. I tillegg er dette atferd som ikke er ok. 

Har forsøkt så mye! Hatt atferdstrener, gått 3 valpe/unghundkurs, drevet belønningsbasert. Men det må ha blitt en vane, en måte å kommunisere på for han. Og jeg er ganske sliten av det. Biter han noen andre, ender han nok med å bli avlivet...

Noen som har vært gjennom det samme og har noen råd? Går det over eller blir det verre??

Anonymkode: 61dcf...fd1

Helt uavhengig av hvilke råd du velger å følge: få kontroll på sinnet ditt og bevar roen når disse situasjonene oppstår. En sint «dressør» er ingen god «dressør». 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kastrerte vår hannhund da han var 6 mnd. Han var så dominant på meg og kjenner meg godt igjen med bitingen. Hva med et besøk til tannlegen, kanskje han er plaget med noe i tannstellet?

Hvilken vwt kastrerte en hund på 6 mmd???

Anonymkode: f4042...b56

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg, håper det i det minste var kjemisk? Tviler på at han var dominant på deg.

Anonymkode: 56df2...c70

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må jo være tøys. 

Anonymkode: f0c71...876

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hund på 6 måneder har ikke utviklet aggresjonsdriften som fører til dominans. Ergo kan ikke en 6 måneder gammel hund dominere deg. At en veterinær kastrerer på dette grunnlaget blir derfor meget useriøst! 

• Liker 5
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er så feil som det kan få blitt. Og om det er hit hundekunskapen har forvittret så går man en trist tid i møte. En valp på 6 måneder har ikke dominans i seg. Den kan rett og slett ikke være dominant mot deg. Er ikke mulig. At du ikke vet bedre kan man kanskje forstå, men at en veterinær gikk med på dette er på grensa til uforsvarlig utførelse av yrket.

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, Julie said:

Helt uavhengig av hvilke råd du velger å følge: få kontroll på sinnet ditt og bevar roen når disse situasjonene oppstår. En sint «dressør» er ingen god «dressør». 

Dette er veldig sant og riktig. Frustrasjon leder ingen steder i hunde dressur/trening.

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en stor valp som er 10 mnd gammel, og han biter og napper mye fremdeles. Blir jeg sint på han, "hogger" han mot meg. Har ikke bitt gjennom huden siden han hadde valpetenner, men det blir en del blåmerker og det gjør vondt. I tillegg er dette atferd som ikke er ok. 

Har forsøkt så mye! Hatt atferdstrener, gått 3 valpe/unghundkurs, drevet belønningsbasert. Men det må ha blitt en vane, en måte å kommunisere på for han. Og jeg er ganske sliten av det. Biter han noen andre, ender han nok med å bli avlivet...

Noen som har vært gjennom det samme og har noen råd? Går det over eller blir det verre??

Anonymkode: 61dcf...fd1

Har du rukket å praktisere noe av alt det du har lært på disse kursene og med adferdstreneren da? Det virker i overkant mange tiltak i løpet av ca 8 mnd. Hunden er antagelig superstresset og usikker. 

Anonymkode: 3b347...dba

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker legger annen mening i ordet 'dominant' enn det hunder gjør.

I hundeverdenen er ikke 'dominant' (som vi mennesker tenker om det) en greie. Om flere hunder bor sammen, så vil hierarkiet bestemmes av alder, selvtillit, gemytt (noen hunder er mer utadvendt, noen er mer forsiktige) osv. Da betyr det at den hunden øverst i hierarkiet får dibs på godbiter, liggeplass osv. Om den øverste hunden derimot tar tyggebein fra andre hunder ved bruk av knurring og trusler, så er hunden en bølle. Gode lede-hunder respekterer andre hunders grenser og rett til mat som allerede er deres. Hierarkiet kan også skifte ganske ofte, og i forskjellige situasjoner.

Mennesker er også automatisk ledere over hunder. Hunder prøver aldri å etablere hierarki med mennesker de møter, kun andre hunder. Da handler det kun om at man, som default leder, gjør sitt beste for å være en GOD leder. 

Om hunden din hoppet mye på deg, bet, jokket på deg osv, så var det ikke snakk om dominans. Da er det snakk om at valpen din ikke har blitt lært hvordan den skal oppføre seg.

At en veterinær utførte en kastrering på en 6mnd gammel hund pga "dominans" er mildt sakt sjokkerende. 

Anonymkode: e920f...014

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mennesker legger annen mening i ordet 'dominant' enn det hunder gjør.

Anonymkode: e920f...014

Det er generelt sett mye misforståelser ute og går om hva "dominans" betyr sett i sammenheng med hunder. 

Den vanlige definisjonen på etologisk dominans er det invididet i en sosial gruppe som har forrang til en ønsket ressurs. Dvs at når to hunder som bor sammen begge vil ha samme tyggebein, og den ene gir seg uten konflikt, så er den som vant dominant over den andre hunden i den situasjonen. I en annen situasjon så kan det være den som vant tyggebeinet som trekker seg. Dvs at dominans er situasjonsbetinget, ikke et karaktertrekk. Det handler om fredelig forrang ovenfor ressurser, og er en måte å unngå konflikt på. 

Atferder som hopping, jukking, gå først ut døren, dra i båndet, napping osv osv har ingenting med dominans å gjøre.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...