Tabris Skrevet 7. november 2020 #21 Skrevet 7. november 2020 Er det noe mønster i når han gjør dette? Er det i spesifikke situasjoner/tid på dagen el.lign? Merker du noen forskjell i når han starter av seg selv og når han "hogger" når du blir sint? Dvs, virker det første mer lekent og det andre som en reaksjon på at du blir "aggressiv". Eller virker det som om han tolker ditt sinne som mer lek? 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #22 Skrevet 7. november 2020 3 minutter siden, Tabris skrev: Er det noe mønster i når han gjør dette? Er det i spesifikke situasjoner/tid på dagen el.lign? Merker du noen forskjell i når han starter av seg selv og når han "hogger" når du blir sint? Dvs, virker det første mer lekent og det andre som en reaksjon på at du blir "aggressiv". Eller virker det som om han tolker ditt sinne som mer lek? Det kan virke som han gjør det når han er trøtt, og når han blir stresset pga noe. Og når han vil oppnå noe, hvis vi spiser og han prøver å få tak i mat på benken f.eks. Det starter med smånapping (men det er ganske vondt for han klyper), og så går det over til mer biting etterhvert. Så det virker som masing, en slags lek, men så blir han kanskje litt redd og mer stresset og da glefser han mer. Han er ikke dominant eller aggressiv, så han er ikke sint. Da er han mer utrygg, tror jeg. Når jeg har markert at det ikke er greit, har jeg sagt strengt nei og holdt han fast til han har roet seg. Men det blir nesten som en brytekamp. Vanskelig å vite hva som er riktig egentlig. En skikkelig uvane som han ikke klarer helt å styre selv. Synes synd på han, for det er ikke noe godt for han dette. Tror ikke han ser på det som lek, egentlig. Anonymkode: 61dcf...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #23 Skrevet 7. november 2020 Jeg har også en stor hund som var sånn til han nesten var to år. Forferdelig slitsomt! Husker jeg nesten gråt av maktesløshet enkelte gang... For oss hjalp det å pøse på med godbiter straks jeg så at han kom i den modusen. Hver eneste gang han startet å bite, fikk han beskjed om «sitt» og så godbit. Gjentok flere gang samme kommando etterfulgt av godbit, helt til han fikk roet seg ned,og kastet også godbiter utover så han fikk søke etter dem. Vi trente også på sitt og godbit når han ikke var i bitemodus, bare for å forsterke det at han skulle vite at det kom godbit hver eneste gang han fikk denne kommandoen. Å være sint og streng hadde helt motsatt virkning på han i hvert fall, også det å snu seg bort, alt dette tok han som en invitasjon til å bite mer. Nå er han 3 år, og har roet seg helt ned, han er så snill og god, at jeg nesten ikke kan tro det er samme hund! Anonymkode: 2ee73...790 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #24 Skrevet 7. november 2020 11 minutter siden, LadyGrey skrev: Rykk i halsbånd, kjefting og fysisk straff er bare ondskapfult og heller ikke lovt iht dyrevelferdsloven. Dette vil jeg gjerne se henvisning til. Anonymkode: f0c71...876 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #25 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en stor valp som er 10 mnd gammel, og han biter og napper mye fremdeles. Blir jeg sint på han, "hogger" han mot meg. Har ikke bitt gjennom huden siden han hadde valpetenner, men det blir en del blåmerker og det gjør vondt. I tillegg er dette atferd som ikke er ok. Har forsøkt så mye! Hatt atferdstrener, gått 3 valpe/unghundkurs, drevet belønningsbasert. Men det må ha blitt en vane, en måte å kommunisere på for han. Og jeg er ganske sliten av det. Biter han noen andre, ender han nok med å bli avlivet... Noen som har vært gjennom det samme og har noen råd? Går det over eller blir det verre?? Anonymkode: 61dcf...fd1 Ga du opp belønningsbasert siden du blir sint på han? Hvis du skal trene dette belønningsbasert må du ta bort all form for kjefting, absolutt alt. Det nytter ikke å prøve det noen ganger, man må legge om helt. Tydeligvis går denne hunden til "motangrep" når den oppfatter aggresjon, noe som er veldig skummelt om man bruker straff, da det kan eskalere. Sjekk ut Sophia Yin's "sit to say please" og "make like a tree": https://drsophiayin.com/blog/entry/puppy_play_leads_to_nip_marks_on_hands_and_arms/ Sophia Yin's historie om hvorfor hun konverterte til belønningsbasert: Anonymkode: ab538...efb 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #26 Skrevet 7. november 2020 Burde ringt en alarm allerde når den var valp om den biter hull. Valpebiting er jo mer gnaging fordi det klør og burde avta når de får nye tenner. 5 mmd pluss. Høres ut om du ikke er konsekvent. Du sier du er sint og samtidig positiv trening. Du må.være konsekvent!!! Anonymkode: f4042...b56 1
LadyGrey Skrevet 7. november 2020 #27 Skrevet 7. november 2020 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vil jeg gjerne se henvisning til. Anonymkode: f0c71...876 Burde vel strengt tatt være unødvendig å henvise til lovverket. Det sier seg selv at man ikke skal være stygg med dyr og påføre ubehag. https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/trening-av-hund-hva-sier-mattilsynet/ Endret 7. november 2020 av LadyGrey
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #28 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også en stor hund som var sånn til han nesten var to år. Forferdelig slitsomt! Husker jeg nesten gråt av maktesløshet enkelte gang... For oss hjalp det å pøse på med godbiter straks jeg så at han kom i den modusen. Hver eneste gang han startet å bite, fikk han beskjed om «sitt» og så godbit. Gjentok flere gang samme kommando etterfulgt av godbit, helt til han fikk roet seg ned,og kastet også godbiter utover så han fikk søke etter dem. Vi trente også på sitt og godbit når han ikke var i bitemodus, bare for å forsterke det at han skulle vite at det kom godbit hver eneste gang han fikk denne kommandoen. Å være sint og streng hadde helt motsatt virkning på han i hvert fall, også det å snu seg bort, alt dette tok han som en invitasjon til å bite mer. Nå er han 3 år, og har roet seg helt ned, han er så snill og god, at jeg nesten ikke kan tro det er samme hund! Anonymkode: 2ee73...790 Godt å høre at andre har opplevd det samme. For jeg må innrømme at jeg har begynt å lure på om det feiler han noe. De tidligere hundene jeg har hatt har ikke vært sånn i det hele tatt, bare mens de var helt små valper. Jeg har bedt han sitte og gi godbiter, men har faktisk lurt på om dette har gjort at han biter for å få godbiter... Men skal faktisk lage et mål om å be han sitte og gi godbit hver gang han napper/klyper framover for å se om det unngår at det ekskalerer til mer biting. Og så får jeg krysse fingrene for at den fine hunden min kan skjønne snart hva som er best for han. Anonymkode: 61dcf...fd1
Tabris Skrevet 7. november 2020 #29 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan virke som han gjør det når han er trøtt, og når han blir stresset pga noe. Og når han vil oppnå noe, hvis vi spiser og han prøver å få tak i mat på benken f.eks. Det starter med smånapping (men det er ganske vondt for han klyper), og så går det over til mer biting etterhvert. Så det virker som masing, en slags lek, men så blir han kanskje litt redd og mer stresset og da glefser han mer. Han er ikke dominant eller aggressiv, så han er ikke sint. Da er han mer utrygg, tror jeg. Når jeg har markert at det ikke er greit, har jeg sagt strengt nei og holdt han fast til han har roet seg. Men det blir nesten som en brytekamp. Vanskelig å vite hva som er riktig egentlig. En skikkelig uvane som han ikke klarer helt å styre selv. Synes synd på han, for det er ikke noe godt for han dette. Tror ikke han ser på det som lek, egentlig. Anonymkode: 61dcf...fd1 Det er litt vanskelig å gi råd når man ikke har sett det og ikke vet noe særlig om deres hverdag. Men litt generelle råd og tips: Først tiltak for å redusere dette i det lange løp: 1. Gjør minst mulig aktiviteter som øker stressnivået (kasting av ball/pinner, herjing, leking med andre hunder osv). Samt om det er andre ting i hverdagen, ute eller inne, som kan bidra til forhøyet stress. 2. Gjør mer av aktiviteter som roer ned (f.eks gode skogsturer, nesearbeid, nyinnlæring, problemløsning osv). 3. Jeg vet ikke hvilken rase du har, men du sier han begynner å bli stor. Det kan være at det kan hjelpe med mer fysisk mosjon (ikke belastende trening, men gode skogsturer, f.eks. Evt miljøtrening hvor han får nye inntrykk) samt god mental stimulering. Nesearbeid er gull her og det enkleste du kan gjøre er godbitsøk. Kast en neve godbiter i gress/grøft slik at han må bruke nesen for å finne dem. Når han er i gang og leter, kast mer og mer i en gradvis større radius. La ham gjerne stå minst 10-15 minutter med dette. Både prossessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge/spise kan være stressreduserende. 4. Ha faste rutiner med mest mulig ro inne. Gi minst mulig mat i skål og mest mulig som trening/godbitsøk/tyggebein/fylt kong. Så får han fysisk og mental aktivisering ute og noe å holde på med som er konstruktivt og roer ned inne /(tyggebein, kong osv). Så tips til hva du kan gjøre for å stoppe det når det skjer: 1. Lær inn en kontaktlyd (se video her for fremgangsmåte): Når han begynner, lag kontaktlyden, belønn godt og så avled med noe annet (fylt kong, godbitsøk osv). 2. Ha gjerne leiebåndet på ham inne. Når han begynner, bind ham kjapt et sted, gå unna så han fysisk ikke når deg og kast en neve godbiter på ham. Sistnevnte for å bryte ham ut av uvanen, få fokus ned på gulvet og på noe annet enn deg og få roet ham ned. 3. Du kan også bare kaste en neve godbiter direkte på ham uten å gå via kobbel eller kontaktlyd. Du belønner ikke bitingen siden han jo får godbiter/godbitsøk på det jevne i hverdagen. Spesielt ikke om årsaken er at det koker over for ham, for da er bitingen bare et symptom på høyt stress. 4. Alternativt til kontaktlyd kan du trene inn f.eks en svært god sitt (dvs at du belønner "sitt" svært bra) og så gi det signalet når han begynner. Belønn og avled med noe annet. Det er altså snakk en kombinasjon av a) avbryte så fort det skjer og så avlede for å få fokuset bort fra deg samt så gå inn med tiltak for å redusere stresset hvis nødvendig (f.eks fylt kong). Vær obs på gode rutiner og vaner samt god mengde aktivisering med minst mulig elementer som øker stresset. Forutsigbarhet kan hjelpe hvis han lett blir frustrert og det er årsaken til at han begynner. 5
LadyGrey Skrevet 7. november 2020 #30 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Godt å høre at andre har opplevd det samme. For jeg må innrømme at jeg har begynt å lure på om det feiler han noe. De tidligere hundene jeg har hatt har ikke vært sånn i det hele tatt, bare mens de var helt små valper. Jeg har bedt han sitte og gi godbiter, men har faktisk lurt på om dette har gjort at han biter for å få godbiter... Men skal faktisk lage et mål om å be han sitte og gi godbit hver gang han napper/klyper framover for å se om det unngår at det ekskalerer til mer biting. Og så får jeg krysse fingrene for at den fine hunden min kan skjønne snart hva som er best for han. Anonymkode: 61dcf...fd1 Du må lære hunden hva som lønner seg og ikke. Du kan da ikke forvente at hunden selv skjønner hva som er best for han! Hunder har ikke evnen til å vurdere hva som er best for dem.. Du må være en tålmodig og trygg veileder for valpen din. Bygg et godt samarbeid. Lek og ha det gøy. Les deg opp på dempende signaler og adferd hos hund.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #31 Skrevet 7. november 2020 Har du prøvd å si høyt «auuuu» eller komme med et lite vondt-hyl? Etterfulgt av å gå vekk/ignorere. Dette fungerte på min når jeg konsekvent gjorde det hver gang han bet. Han er nå veldig forsiktig med både store og små. Anonymkode: 6345b...028
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #32 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre at andre har opplevd det samme. For jeg må innrømme at jeg har begynt å lure på om det feiler han noe. De tidligere hundene jeg har hatt har ikke vært sånn i det hele tatt, bare mens de var helt små valper. Jeg har bedt han sitte og gi godbiter, men har faktisk lurt på om dette har gjort at han biter for å få godbiter... Men skal faktisk lage et mål om å be han sitte og gi godbit hver gang han napper/klyper framover for å se om det unngår at det ekskalerer til mer biting. Og så får jeg krysse fingrene for at den fine hunden min kan skjønne snart hva som er best for han. Anonymkode: 61dcf...fd1 Hva slags rase? Har du prøvd klikker. Min biter ikke,.men.andre unoter har det fungert å.overse og avlede og lede inn i positiv situasjon. Anonymkode: f4042...b56
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #33 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, Tabris skrev: Det er litt vanskelig å gi råd når man ikke har sett det og ikke vet noe særlig om deres hverdag. Men litt generelle råd og tips: Først tiltak for å redusere dette i det lange løp: 1. Gjør minst mulig aktiviteter som øker stressnivået (kasting av ball/pinner, herjing, leking med andre hunder osv). Samt om det er andre ting i hverdagen, ute eller inne, som kan bidra til forhøyet stress. 2. Gjør mer av aktiviteter som roer ned (f.eks gode skogsturer, nesearbeid, nyinnlæring, problemløsning osv). 3. Jeg vet ikke hvilken rase du har, men du sier han begynner å bli stor. Det kan være at det kan hjelpe med mer fysisk mosjon (ikke belastende trening, men gode skogsturer, f.eks. Evt miljøtrening hvor han får nye inntrykk) samt god mental stimulering. Nesearbeid er gull her og det enkleste du kan gjøre er godbitsøk. Kast en neve godbiter i gress/grøft slik at han må bruke nesen for å finne dem. Når han er i gang og leter, kast mer og mer i en gradvis større radius. La ham gjerne stå minst 10-15 minutter med dette. Både prossessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge/spise kan være stressreduserende. 4. Ha faste rutiner med mest mulig ro inne. Gi minst mulig mat i skål og mest mulig som trening/godbitsøk/tyggebein/fylt kong. Så får han fysisk og mental aktivisering ute og noe å holde på med som er konstruktivt og roer ned inne /(tyggebein, kong osv). Så tips til hva du kan gjøre for å stoppe det når det skjer: 1. Lær inn en kontaktlyd (se video her for fremgangsmåte): Når han begynner, lag kontaktlyden, belønn godt og så avled med noe annet (fylt kong, godbitsøk osv). 2. Ha gjerne leiebåndet på ham inne. Når han begynner, bind ham kjapt et sted, gå unna så han fysisk ikke når deg og kast en neve godbiter på ham. Sistnevnte for å bryte ham ut av uvanen, få fokus ned på gulvet og på noe annet enn deg og få roet ham ned. 3. Du kan også bare kaste en neve godbiter direkte på ham uten å gå via kobbel eller kontaktlyd. Du belønner ikke bitingen siden han jo får godbiter/godbitsøk på det jevne i hverdagen. Spesielt ikke om årsaken er at det koker over for ham, for da er bitingen bare et symptom på høyt stress. 4. Alternativt til kontaktlyd kan du trene inn f.eks en svært god sitt (dvs at du belønner "sitt" svært bra) og så gi det signalet når han begynner. Belønn og avled med noe annet. Det er altså snakk en kombinasjon av a) avbryte så fort det skjer og så avlede for å få fokuset bort fra deg samt så gå inn med tiltak for å redusere stresset hvis nødvendig (f.eks fylt kong). Vær obs på gode rutiner og vaner samt god mengde aktivisering med minst mulig elementer som øker stresset. Forutsigbarhet kan hjelpe hvis han lett blir frustrert og det er årsaken til at han begynner. Tusen takk for mange og gode råd! Det er nok stressrelatert, så å være i forkant og unngå at han blir stresset er nok et godt råd. Mye av rådene du gir her, er de jeg har fått av atferdstreneren og på valpekurset. Så det er kanskje bare å fortsette og ikke gi opp? Akkurat nå ligger han helt stille og er veldig fornøyd, så han er litt Jekyll&Hyde😄 ts Anonymkode: 61dcf...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #34 Skrevet 7. november 2020 Sophia Yin's "sit to say please" som også finnes i artikkelen jeg linker til lengre opp. Poster den her så det blir lettere å klikke på den. Idèen er at hunden skal finne ut selv at sitting funker. Man sier ikke "sitt" først, man venter til hunden sitter og så gir man godbit superraskt. Det tar null tid før de skjønner leken: Etter dette bruker man "make like a tree" eller "vær som et tre". Hun gir null oppmerksomhet og står helt stille når valpen hopper, og gir klapp og kos når den sitter. Det samme kan man bruke med biting. Nå kan hunden bruke den adferden som den lærte i "sit to say please" istedenfor å bite, for det er rett og slett gøyere og gir mer uttelling: Anonymkode: ab538...efb
Tabris Skrevet 7. november 2020 #35 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tusen takk for mange og gode råd! Det er nok stressrelatert, så å være i forkant og unngå at han blir stresset er nok et godt råd. Mye av rådene du gir her, er de jeg har fått av atferdstreneren og på valpekurset. Så det er kanskje bare å fortsette og ikke gi opp? Akkurat nå ligger han helt stille og er veldig fornøyd, så han er litt Jekyll&Hyde😄 ts Anonymkode: 61dcf...fd1 Jeg vil også tro at en del av det har med alderen å gjøre. Vær også i forkant så godt du kan. Dvs hvis du er i en situasjon hvor du tror at han kan snart kan begynne å nappe, så gå inn med en gang med fylt kong, en treningsøkt el.lign før han kommer så langt at han begynner. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #36 Skrevet 7. november 2020 19 minutter siden, LadyGrey skrev: Lyset på, men ingen hjemme? Burde vel strengt tatt være unødvendig å henvise til lovverket. Det sier seg selv at man ikke skal være stygg med dyr og påføre ubehag. https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/trening-av-hund-hva-sier-mattilsynet/ Rapportert. Anonymkode: f0c71...876
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #37 Skrevet 7. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan virke som han gjør det når han er trøtt, og når han blir stresset pga noe. Og når han vil oppnå noe, hvis vi spiser og han prøver å få tak i mat på benken f.eks. Det starter med smånapping (men det er ganske vondt for han klyper), og så går det over til mer biting etterhvert. Så det virker som masing, en slags lek, men så blir han kanskje litt redd og mer stresset og da glefser han mer. Han er ikke dominant eller aggressiv, så han er ikke sint. Da er han mer utrygg, tror jeg. Når jeg har markert at det ikke er greit, har jeg sagt strengt nei og holdt han fast til han har roet seg. Men det blir nesten som en brytekamp. Vanskelig å vite hva som er riktig egentlig. En skikkelig uvane som han ikke klarer helt å styre selv. Synes synd på han, for det er ikke noe godt for han dette. Tror ikke han ser på det som lek, egentlig. Anonymkode: 61dcf...fd1 Har jeg rett om jeg gjetter at du har skiftet metode for hvordan du håndterer bitinga flere ganger i oppveksten? Når man skifter metode for å lære av biting, så kan hunden bli forvirret. Forvirrede hunder blir stressa og frustrert. Det er lett å prøve og skifte metode etter kort tid fordi man føler at man ikke kommer noen vei. Men, noen hunder klarer fint å legge av seg biting, men for andre tar det lengre tid fordi å bruke munnen er viktig for dem. Da er det veldig viktig å velge hvordan man skal reagere (f.eks snu ryggen og ignorer totalt det øyeblikket tenner møter hud, eller metoden av å avlede hunden og gi den noe annet å fokusere på), og holde seg til den metoden. Å være konsekvent er kjempeviktig! Foreslår at du velger en metode (ignorer metoden, eller avlede metoden. Det beste er om man kan avlede når man ser at hunden blir i "bite-humør"), og hold deg til det. Ikke skift metode etter noen uker eller mnd. Tabris har mange gode tips. Anonymkode: e920f...014 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #38 Skrevet 7. november 2020 Det med å hoppe opp i ansiktet/ bite nesen er en skummel uvane. Var en hund som hoppet opp i ansiktet til meg da jeg var 11 år for å hilse på meg. Knekte med det litt av begge fortenne mine... Anonymkode: 9e61b...7f5 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 7. november 2020 #39 Skrevet 7. november 2020 Detta blir like dumt som førerhunden som kun går på rødt 1 av 10 ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #40 Skrevet 7. november 2020 31 minutter siden, LadyGrey skrev: Lyset på, men ingen hjemme? Burde vel strengt tatt være unødvendig å henvise til lovverket. Det sier seg selv at man ikke skal være stygg med dyr og påføre ubehag. https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/trening-av-hund-hva-sier-mattilsynet/ Å lage sin egen tolkning av dyrevelferd og hundeloven, er ikke det samme som å følge de lover og forskrifter som er nedskrevet. Anonymkode: e1899...4e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå