AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Har en stor valp som er 10 mnd gammel, og han biter og napper mye fremdeles. Blir jeg sint på han, "hogger" han mot meg. Har ikke bitt gjennom huden siden han hadde valpetenner, men det blir en del blåmerker og det gjør vondt. I tillegg er dette atferd som ikke er ok. Har forsøkt så mye! Hatt atferdstrener, gått 3 valpe/unghundkurs, drevet belønningsbasert. Men det må ha blitt en vane, en måte å kommunisere på for han. Og jeg er ganske sliten av det. Biter han noen andre, ender han nok med å bli avlivet... Noen som har vært gjennom det samme og har noen råd? Går det over eller blir det verre?? Anonymkode: 61dcf...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har en stor valp som er 10 mnd gammel, og han biter og napper mye fremdeles. Blir jeg sint på han, "hogger" han mot meg. Har ikke bitt gjennom huden siden han hadde valpetenner, men det blir en del blåmerker og det gjør vondt. I tillegg er dette atferd som ikke er ok. Har forsøkt så mye! Hatt atferdstrener, gått 3 valpe/unghundkurs, drevet belønningsbasert. Men det må ha blitt en vane, en måte å kommunisere på for han. Og jeg er ganske sliten av det. Biter han noen andre, ender han nok med å bli avlivet... Noen som har vært gjennom det samme og har noen råd? Går det over eller blir det verre?? Anonymkode: 61dcf...fd1 Uff kanskje han har ADHD.. Anonymkode: d13bc...dec
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff kanskje han har ADHD.. Anonymkode: d13bc...dec Det har han sikkert, kombinert med masse hormoner siden han er i verste alderen. Men det er så slitsomt, og jeg blir sint på han. Selv om jeg får vondt av han, for han er ikke aggressiv og han mener nok ikke noe vondt med det. ts Anonymkode: 61dcf...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Si strengt nei og sett han i et stort bur til han har roet seg helt ned. Gjenta hver gang han biter. Han må tvinges til å roe ned, det kommer av stress. Øv på ligg når han er i godt humør etter en luftetur. Lær han å bli liggende så lenge som mulig, belønn med godbiter og kos. Når han reiser seg, be han legge seg igjen og gjenta. Anonymkode: 04950...55c
Kvinne87Rogaland Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Min bet lenge, tror han holdt på til han var to år. Hadde en ting med å bite folk i nesen, ment som lek selvfølgelig, men kunne gjøre litt vondt. Hadde en greie med å hoppe opp mot ansiktet. Nå er han 10 år og har ikke bitt siden han var to. Men en sjelden gang kan han gjøre en viss bevegelse under lek, som om han vil bite i nesen. Men han gjør det aldri. Er ellers en snill, lydig og kosete hund.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 3 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Min bet lenge, tror han holdt på til han var to år. Hadde en ting med å bite folk i nesen, ment som lek selvfølgelig, men kunne gjøre litt vondt. Hadde en greie med å hoppe opp mot ansiktet. Nå er han 10 år og har ikke bitt siden han var to. Men en sjelden gang kan han gjøre en viss bevegelse under lek, som om han vil bite i nesen. Men han gjør det aldri. Er ellers en snill, lydig og kosete hund. Han her biter i nesen også, og siden han er stor, er det ganske skummelt. Tennene kan treffe både nese, kinn, munn og øyne! Min forrige hund bet litt da hun var ung, men det ga seg sakte men sikkert. Her er det liksom masse biting hver dag. Utmattende! Og ikke så koselig å være sammen med han, eller la folk hilse på han. ts Anonymkode: 61dcf...fd1
Min_hund_er_Grå Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Men i alle dager, få noe lydighet på bikkja! Hva enn du har gjort så langt fungerer ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Min_hund_er_Grå skrev: Men i alle dager, få noe lydighet på bikkja! Hva enn du har gjort så langt fungerer ikke. Ja, det er liksom det jeg har forsøkt, og derfor jeg spør om råd. Men takk for at du hjelper til med gode råd her. Anonymkode: 61dcf...fd1 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Prøv å si sitt når du ser han er på vei. Det reddet en annen hund i omgangskretsen Anonymkode: 176f5...75d 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er liksom det jeg har forsøkt, og derfor jeg spør om råd. Men takk for at du hjelper til med gode råd her. Anonymkode: 61dcf...fd1 Du har hatt atferdstrener som ikke fungerte, 3 valpekurs, som ikke fungerte. belønningsbasert som ikke fungrete. Hva har du igjen da mon tro, jo noe som fungerer. Skal gi deg et godt hint. Det samme som tispa gjør med valpene. Det fungerer. Endret 7. november 2020 av Min_hund_er_Grå 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev: Du har hatt atferdstrener som ikke fungerte, 3 valpekurs, som ikke fungerte. belønningsbasert som ikke fungrete. Hva har du igjen da mon tro, jo noe som fungerer. Skal gi deg et godt hint. Det samme som tispa gjør med valpene. Det fungerer. Så fint at du vet akkurat hva jeg har gjort da. Anonymkode: 61dcf...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Jeg ignorerte min valp når hun bet. Sa "eh-eh" Og snudde ryggen. Noen ganger var det nødvendig å gå ut av rommet. Noen ganger måtte jeg sette henne på et rom i 1-2 minutter. Fulgte alltid opp med rolig lydighetstrening etterpå, hvor jeg fokuserte på ligg, sitt, øvde på å godta rolig berøring osv. Ofte var det lett å se når hun var på vei til å bite, og da ba jeg om en sitt og fortsatte noen minutter med rolig lydighetstrening. Leker dere med hunden? I så fall må dere slutte med det. Slutt med ballkasting. Slutt med dra-kamper. Slutt å lek med hendene. For å aktivisere han hjemme, fokuser på ting som godbitsøk. Gjem godbiter litt overalt i huset og be ham om å søke. Gi maten hans i en boks med hull i istedenfor i matfat. Kjøp en kong og smør litt peanøttsmør på innsiden. Om han ofte leker med andre hunder, kutt ned på det, og vær kjapp til å ta han i bånd og ro han ned med godbitsøk i gresset når dere ser at han blir for vilter. Husk å vær konsekvent! Hver eneste gang tenner treffer hud, så skal dere reagere med en gang, og reagere på samme måte. Om han roer seg og slutter å bite etter at dere har sluttet helt med lek, så kan dere forsiktig begynne å leke med han igjen når han ikke har bitt på noen måneder. Men, da må leking en ha klare regler. Han skal aldri hoppe etter leken. Han må vente på at dere gir han leken. Han må slippe når dere ber ham osv osv. Anonymkode: e920f...014 4
Min_hund_er_Grå Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så fint at du vet akkurat hva jeg har gjort da. Anonymkode: 61dcf...fd1 Du skrev i første post hva du har gjort. Du fortsatte med å si at det ikke hadde fungert ettersom valpen fremdeles utførte uønsket atferd. 1
Troyamin Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 Det er leit å høre at du har måtte gå gjennom så mye tull fra adferdstrenere, andre hundetrenere og "alt bare positivt" trenere. For all del, innlæring skal være lystbetont og vennlig. Men man kan også redde hundens liv ved å lære den at nei betyr nei. Håper virkelig at du får hjelp av riktige person sånn at du slipper å avlive hunden din. Klippet fra Konsulentmafiaen skrevet av John W. Henriksen, Skien Hundeskole "Jeg vil sitere Ian Dunbar, som bl.a. har en doktorgrad i dyreadferd og har forsket i en mannsalder på kommunikasjon og hierarkibasert sosial atferd hos hunder ved universitetet i Berkeley: «Du kan lære hunden mye gjennom bare å oppmuntre og premiere den riktige adferden, og kanskje legge forholdene til rette slik at den ikke kan gjøre feil. Men du vil ikke oppnå pålitelige resultater før du straffer den for feil adferd. Dette er det største problemet i hundetreningen som folk ikke forstår.» Sitat slutt. Slike «forskningsresultater» passer naturligvis ikke inn i «atferdskonsulentenes» agenda, og sløyfes sammen med lignende uttalelser fra ekte fagfolk. Straff har ingen ting med å være ondskapsfull eller slem å gjøre! Straff kan være et napp i lenken, en dytt, eller et bestemt «nei!», og påføres bare et par ganger. Hvis straff må påføres mer enn 2-3 ganger, gjøres det feil! Etterpå har du et helt liv med problemet ute av verden, fremfor at både hund og menneske skal leve i en evig frustrert tilstand. Vi skal naturligvis alltid lære hundene nye øvelser med hjelp av premiering, positivitet, og skryt. Men noen ganger kan det også være nødvendig å fortelle hunden hva den ikke må gjøre. At oppførselen er uakseptabel. Det blir håpløst å fortelle folk at de skal vente til hundens atferd går over av seg selv, eller at den skal lokkes med en pølsebit når den angriper naboer og andre hunder på gaten." 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ignorerte min valp når hun bet. Sa "eh-eh" Og snudde ryggen. Noen ganger var det nødvendig å gå ut av rommet. Noen ganger måtte jeg sette henne på et rom i 1-2 minutter. Fulgte alltid opp med rolig lydighetstrening etterpå, hvor jeg fokuserte på ligg, sitt, øvde på å godta rolig berøring osv. Ofte var det lett å se når hun var på vei til å bite, og da ba jeg om en sitt og fortsatte noen minutter med rolig lydighetstrening. Leker dere med hunden? I så fall må dere slutte med det. Slutt med ballkasting. Slutt med dra-kamper. Slutt å lek med hendene. For å aktivisere han hjemme, fokuser på ting som godbitsøk. Gjem godbiter litt overalt i huset og be ham om å søke. Gi maten hans i en boks med hull i istedenfor i matfat. Kjøp en kong og smør litt peanøttsmør på innsiden. Om han ofte leker med andre hunder, kutt ned på det, og vær kjapp til å ta han i bånd og ro han ned med godbitsøk i gresset når dere ser at han blir for vilter. Husk å vær konsekvent! Hver eneste gang tenner treffer hud, så skal dere reagere med en gang, og reagere på samme måte. Om han roer seg og slutter å bite etter at dere har sluttet helt med lek, så kan dere forsiktig begynne å leke med han igjen når han ikke har bitt på noen måneder. Men, da må leking en ha klare regler. Han skal aldri hoppe etter leken. Han må vente på at dere gir han leken. Han må slippe når dere ber ham osv osv. Anonymkode: e920f...014 Vi leker ikke med han, men bruker kong og godbitsøk inne og ute. Men det er et godt råd å være enda mer konsekvent med lydighetstrening når han biter. Han gjør det nok for å få oppmerksomhet, tror jeg. Og hvis jeg går unna eller snur ryggen til, bare jobber han mer og mer. Han forsøkt å trene inn ligg, men når han er i bitehumør, hører han ikke noe... ts Anonymkode: 61dcf...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, Troyamin skrev: Det er leit å høre at du har måtte gå gjennom så mye tull fra adferdstrenere, andre hundetrenere og "alt bare positivt" trenere. For all del, innlæring skal være lystbetont og vennlig. Men man kan også redde hundens liv ved å lære den at nei betyr nei. Håper virkelig at du får hjelp av riktige person sånn at du slipper å avlive hunden din. Klippet fra Konsulentmafiaen skrevet av John W. Henriksen, Skien Hundeskole "Jeg vil sitere Ian Dunbar, som bl.a. har en doktorgrad i dyreadferd og har forsket i en mannsalder på kommunikasjon og hierarkibasert sosial atferd hos hunder ved universitetet i Berkeley: «Du kan lære hunden mye gjennom bare å oppmuntre og premiere den riktige adferden, og kanskje legge forholdene til rette slik at den ikke kan gjøre feil. Men du vil ikke oppnå pålitelige resultater før du straffer den for feil adferd. Dette er det største problemet i hundetreningen som folk ikke forstår.» Sitat slutt. Slike «forskningsresultater» passer naturligvis ikke inn i «atferdskonsulentenes» agenda, og sløyfes sammen med lignende uttalelser fra ekte fagfolk. Straff har ingen ting med å være ondskapsfull eller slem å gjøre! Straff kan være et napp i lenken, en dytt, eller et bestemt «nei!», og påføres bare et par ganger. Hvis straff må påføres mer enn 2-3 ganger, gjøres det feil! Etterpå har du et helt liv med problemet ute av verden, fremfor at både hund og menneske skal leve i en evig frustrert tilstand. Vi skal naturligvis alltid lære hundene nye øvelser med hjelp av premiering, positivitet, og skryt. Men noen ganger kan det også være nødvendig å fortelle hunden hva den ikke må gjøre. At oppførselen er uakseptabel. Det blir håpløst å fortelle folk at de skal vente til hundens atferd går over av seg selv, eller at den skal lokkes med en pølsebit når den angriper naboer og andre hunder på gaten." Har begynt å være mer streng med han. Det som er litt vanskelig er at bitingen øker når jeg reagerer litt hardt på det, og det er nok fordi han da blir stresset og usikker. Så mulig et strengt nei, og så sette han i grinda noen få minutter er bedre? Oppdretteren har vært nøye på at han må lære nei, så jeg har markert strengt bitingen. Litt synd derfor at han biter så mye fremdeles.... ts Anonymkode: 61dcf...fd1 1
Troyamin Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har begynt å være mer streng med han. Det som er litt vanskelig er at bitingen øker når jeg reagerer litt hardt på det, og det er nok fordi han da blir stresset og usikker. Så mulig et strengt nei, og så sette han i grinda noen få minutter er bedre? Oppdretteren har vært nøye på at han må lære nei, så jeg har markert strengt bitingen. Litt synd derfor at han biter så mye fremdeles.... ts Anonymkode: 61dcf...fd1 Hunder forstår ikke "time outs". Anbefaler at du tar kontakt med feks Skien hundeskole og hører om de har ledige timer. Eventuelt om de kan henvise deg til noen som kjører samme system.
LadyGrey Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 (endret) 42 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev: Du har hatt atferdstrener som ikke fungerte, 3 valpekurs, som ikke fungerte. belønningsbasert som ikke fungrete. Hva har du igjen da mon tro, jo noe som fungerer. Skal gi deg et godt hint. Det samme som tispa gjør med valpene. Det fungerer. Vi er ikke hunder og kan ikke oppdra valper slik tispa gjør. Vi må lære oss hvordan hunder tenker.. Grunnen til at bitingen ikke opphører er fordi adferden på et eller annet vis lønner seg for hunden. Bur og kjefting løser ikke problemet. Kjefting er også oppmerksomhet. Bare det å se på hunden og si nei kan være nok til at adferden fortsetter. Hunden fikk jo oppmerksomhet. Ignorer hunden. Gå i fra hunden og fjern deg fra situasjonen uten å se på eller prate til hunden. Hunder kan ha et tyggebehov på opptil 2t per dag. Gi hunden noe tyggesnacks som varer en stund evt så kan du gi en kong med Vom og hundemat som er frossen. Endret 7. november 2020 av LadyGrey 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 @Tabris har du noen råd 😁 Anonymkode: 444bf...1bc 1
LadyGrey Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har begynt å være mer streng med han. Det som er litt vanskelig er at bitingen øker når jeg reagerer litt hardt på det, og det er nok fordi han da blir stresset og usikker. Så mulig et strengt nei, og så sette han i grinda noen få minutter er bedre? Oppdretteren har vært nøye på at han må lære nei, så jeg har markert strengt bitingen. Litt synd derfor at han biter så mye fremdeles.... ts Anonymkode: 61dcf...fd1 Det er fult mulig å trene og oppdra en hund uten bruk av positiv straff. Rykk i halsbånd, kjefting og fysisk straff er bare ondskapfult og heller ikke lovt iht dyrevelferdsloven. Ikke rart det ligger mye unge hunder på finn.no. Folk har jo ingen kunnskap om dyret de har skaffet seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå