Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Det ble på tidlig UL (11+6) oppdaget tykk nakkefold og vi har fått henvisning til Riksen. Venter på tlf derfra, men lurer i mellomtiden på om det er noen som har erfaring med hvilken oppfølging man får videre? 

Er det slik at neste steg er Kub test? Eller kan man si at man ønsker nipt eller morkakeprøve? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NIPT er jo bare en blodprøve og derfor null risiko sammenlignet med morkakeprøve. Så ville spurt om den først, tenker jeg.

Anonymkode: 4a0d3...d02

Skrevet

Slik jeg fikk forklart så er det KUB først, så eventuellt NIPT eller morkakeprøve.

kub blodprøven kan man få svar på 4 dager tror jeg de sa og virket som man kunne få rask time til ultralyden. De har jo veldig godt utstyr på riksen til det

Anonymkode: b1f49...26c

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva du vil få tilbud om først eller ha mulighet til å velge, men KUB og NIPT er helt trygge prøver (for deg og barnet) siden de er blodprøve + ultralyd. Morkakeprøve og fostervannsprøve innebærer økt risiko for spontanabort (0,5 %). 

Fordelen med morkakeprøve og fostervannsprøve, er at det er de eneste prøvene som gir helt sikre svar.

Av KUB og NIPT, er NIPT helt klart best. KUB er standard i Norge fordi den er billigere enn NIPT.

Personlig ville jeg ønsket NIPT først. Jeg har tatt NIPT i Sverige i begge mine graviditeter uten å ha sett noe galt på ultralyd først, rett og slett for å få informasjon så tidlig som mulig - på en helt trygg måte.

Du kan lese om de forskjellige testene her:

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk/

Endret av ididi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...