Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allerede fagbrev innen et fag, men det er utrolig vanskelig å få jobb. Har søkt utallige jobber, og fått hjelp av nav til både søknad og CV. Kjenner jeg begynner å bli lei av å gå arbeidsløs. Så tanken er å gå på voksenopplæring i helsefag. Men så har det seg sånn, at jeg og samboer kjøpte hus i fjor, og vi har en del utgifter mtp lån, forsikringer, bil og diverse.

Hvordan er det å søke seg inn på voksenopplæring, og søke stipend osv? Neste høst når ved skolestart så vil barnet mitt være 1 år ca, og lurer på hva jeg har krav til av stipend. Er også fyllt 25 år til neste år. Er bare greit å vite hva jeg har krav på. Jeg er også inneforstått med at jeg kanskje må ta opp lån for å få det her til å gå opp. 
Jeg har tenkt å søke fritak i de fagene jeg allerede har fra før av, og bare ta programfag, å det spiller vel også inn på stipend/lån?

Anonymkode: 13549...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet, eller har noe erfaring?

Anonymkode: 13549...4d7

Skrevet

Litt usikker på hvordan det er med stipend osv. Men kontakt fylkeskommunen så får du svar 🙂 

Anonymkode: eb05c...979

Skrevet

Kan være du får det dekket hvis du ikke har brukt opp ungdomsretten din, som er 3 år på vgs. Ihvertfall et år 🙂

Anonymkode: e76ee...3f4

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være du får det dekket hvis du ikke har brukt opp ungdomsretten din, som er 3 år på vgs. Ihvertfall et år 🙂

Anonymkode: e76ee...3f4

Ts skriver: «Jeg har allerede fagbrev innen et fag»

Da er ungdomsretten brukt opp.

Anonymkode: eaacb...55c

• Liker 1
Skrevet

Ta heller fagene som privatist. Jeg begynte på voksenopplæringen, men jeg var den eneste eleven som snakket norsk der. All min tid der ble brukt på å forsøke å få de andre elevene til å forstå hvilket fag vi hadde, hvilken bok de skulle ta fram osv. De snakket altfor dårlig norsk til å ha noe utbytte av det, så læreren måtte bruke all tiden på å prøve å lære dem norsk. Noen av elevene satt bare og pratet på sitt eget språk og var ikke interessert i læreren, de var der kun fordi NAV krevde det. Sluttet etter noe uker da det ble klart at vi aldri kom til å sette i gang med de fagene vi egentlig skulle ha. Tok heller fagene som privatist.

Anonymkode: 7db7e...f30

• Liker 3
Skrevet

Når du allerede har fagbrev har du jo fullført vgs og har ikke rett på voksenopplæring. Det er kun for de som ikke har fullført videregående utdanning og er over 25 år.  Det er en ørliten mulighet og det kan være å søke restplass. Da søker du uten voksenrett. Ta kontakt med et voksenopplæringssenter i fylket ditt eller karriereveiledning for voksne. 

Anonymkode: 32947...e10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...