Gå til innhold

Har barnet for mange leker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et lite stikk fra svigermor om at min datter på 4.5 år har altfor mange leker.. Ja.. jeg vet at hun har endel, men synes ikke det virker mer enn vennene på samme alder har. Hva er "normal" mengde?

Hun har noen magneter, puslespill og hamaperler på stuen, samt et lite sylvanian families dukkehus. På rommet sitt har hun et lekekjøkken med utstyr, et barbiehus med 2 dukker. Litt Lego og 1 dukke med seng og litt klær. Er dette i overkant? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er alt, så er det helt fin mengde :) 

Anonymkode: 32a3a...c42

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker det er noen spørsmål som gir en pekepinn. Leker hun med alt? Går det greit å holde orden i lekene? Ellers synes jeg ikke mengden er unormal, og mye av dette vil hun også ha glede av i lang tid framover, ikke bare der hun er akkurat nå.

Anonymkode: ae0f8...4ef

• Liker 5
Skrevet

Sammenlignet med min datter har hun veldig lite... 

Svigermødre liker vel bare å rette pekefingre.

Anonymkode: c5863...519

• Liker 5
Skrevet

Klassisk kommentar fra svigermor det her. 
Spiller det noe rolle da, OM hun har mye leker? Man pakker jo ofte vekk de lekene barnet ikke leker med, og "fyller" på med nytt når det trengs. Tenker at det er ganske normalt. Vi kunne sikkert "alle" blitt bedre på å ikke kjøpe inn så mye, hvis man tenker miljømessig. 

For min del så finner jeg mye glede i å kjøpe leker som kan utfordre barnet både motorisk og intellektuelt. Lek er god læring. 

• Liker 2
Skrevet

Barn bør ha et rikt lekemiljø som stimulerer til læring. Barns læring skjer gjennom lek.

Jeg tenker at hvis man må grave seg gjennom rommet for å komme fram til senga, da har man for mye, fordi man ikke rekker å leke med alt for man har vokst fra det. Så helt ærlig synes jeg barnet ditt har lite leker, men det er sikkert nok. Det er i hvert fall ikke for lite.

Hva med tegnesaker? Har de to barbie-dukkene noe utstyr? Møbler til huset? Barbie-bil? Kassa-apparat, så hun kan leke butikk? Bamser? Plastelina? Utkledningsklær? Duplo? Utstyr til dukken? Dukkevogn?

Anonymkode: a9c56...cb6

• Liker 4
Skrevet

Hørtes heller lite ut...

Skrevet

Barnet mitt har et hav med leker på rommet sitt. Og hun elsker å leke der. Det er hennes lille verden. Når hun leker ser det ofte helt bomba ut. Så puttes alt tilbake i div oppbevaringskasser og skuffer under senga, rinse and repeat. Ser ikke problemet 🙈

Anonymkode: 4aa0e...8cd

Skrevet

Jenta di har iallfall ikke for lite! Barnet mitt har mindre leker enn «normalen» i nabolaget her vi bor, men likevel vil jeg si at hun har et «rikere» lekemiljø enn de fleste nabobarna vi har vært hjemme hos. For det er ikke mengden som teller, men kvaliteten i den forstand at tingene barnet har åpner for størst mulig bredde i bruken. 

Hun har alltid elsket lekekjøkkenet med «mat» i tre, og leker butikk med det ennå (6 år). Hun har en stor kasse med hjemmesydde kostymer som hun selv har vært med på å lage, samt andre rekvisitter hun bruker ukentlig i fantasilek. Hun har et leketelt der hun og bestevennene trekker seg tilbake med lego eller spill. Hun har konstruksjonsleker, bøker og puslespill. Hun har tegnesaker, malesaker, perler, hobbyting i «fra bunnen av»-kategorien, og skapergleden er veldig allsidig her fordi vi alltid har lagt til rette og latt henne og vennene utfolde seg. Hun har grunnleggende verktøy, og kan finne på å få nabobarna med på alt fra hyttebygging med resteplanker og til safting og sylting med bær fra nærmiljøet. 

Det viktigste er at man lærer barnet å ta vare på tingene, samt holde orden, og det er veldig viktig å ha ordentlig oppbevaring (gjerne lukket), slik at ikke alt ligger der som en distraksjon hele tiden. Én kategori om gangen, er vår leveregel. Og ting man har vokst fra eller som ikke fenger, det selger man. Unntatt så klart tilknytningsobjekter. 

Anonymkode: c145c...a7a

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn bør ha et rikt lekemiljø som stimulerer til læring. Barns læring skjer gjennom lek.

Jeg tenker at hvis man må grave seg gjennom rommet for å komme fram til senga, da har man for mye, fordi man ikke rekker å leke med alt for man har vokst fra det. Så helt ærlig synes jeg barnet ditt har lite leker, men det er sikkert nok. Det er i hvert fall ikke for lite.

Hva med tegnesaker? Har de to barbie-dukkene noe utstyr? Møbler til huset? Barbie-bil? Kassa-apparat, så hun kan leke butikk? Bamser? Plastelina? Utkledningsklær? Duplo? Utstyr til dukken? Dukkevogn?

Anonymkode: a9c56...cb6

Hun leker mye med det hun har :) Vi l3k3r også mye sammen, da det bare er vi to. Barbiehuset har møbler såklart, og hun har tegnesaker og malesaker, det glemte jeg å skrive :)

Takk for alle tilbakemeldinger! Da stemmer det nok det jeg følte selv. Ble bare litt usikker etter en slik kommentar. Men hun kommenterer det meste, så jeg burde nok prøve å la det prelle av og smile videre :)

• Liker 1
Skrevet

Her har jentene et slott hver seg, tegnesaker og en fire små lekekasser med ting. De har mye mindre enn sine venner, men de klarer ikke å leke med det lille de har så de har mer enn nok. Har til og med tømt rommet for bamser og spill uten at de har lagt merke til det. 

Anonymkode: f29a9...a73

Skrevet

Oi. Svigermor skulle tatt seg en tur hit... Vi kjøper knapt leker, det sørger resten av familien for, men det er helt latterlig mye uansett. Vi sier barnet ikke trenger, men hva gjør man da når bestemor dukker opp med fire gaver til bursdagen... 

Overflod. Jeg skammer meg. Men barnet leker heldigvis med det, så det står ikke bare til pynt. Selv om det kan gå mange dager mellom hver ting, for det er jo så mye... Men alt blir brukt. 

Anonymkode: 618d3...989

Skrevet

Er hun fornøyd og hun leker med det, så er det jo ikke noe problem. Det er ikke for mye, og ikke for lite. 

Jeg synes jenta mi har sykt mye leker, men hun leker faktisk med alt. Bortsett fra barbiene, men de har ikke noe særlig utstyr, så jeg skjønner det. De tar minimalt med plass også. 

Anonymkode: 3add6...abe

Skrevet

Jeg kan bare sammenligne med mitt barn og ett par andre jeg kjenner godt. Da har hun lite... Svigermødre skal kritisere alt. 

Anonymkode: b0239...d34

Skrevet

Våre barn har alt for mye leker. Vi kjøper ikke noe særlig selv, men her er det besteforeldrene som stadig gir dem nye leker. Vi har sagt fra at vi ikke vil at de skal kjøpe ting uten bursdag og jul (en sjelden gang er greit). Men det hjelpe lite, særlig farfar er helt ekstrem. 

Anonymkode: 19eb2...ecc

Skrevet

Generelt ser det ut som at de fleste har alt for mange. Jeg hadde selv alt for mange i oppveksten.

Hvis hun leker med alle ee det greit, er det noe hun ikke bruker, så legg det i en skuff eller et skap. Spør hun ikke etter det i løpet av et par uker, så kan du gi det videre :) det er min plan hvis vi får barn. Få, gode leker, og ikke et hav av gangen. Såpass at barn med hjelp av foreldre kan rydde det vekk lett før de legger seg😊

Anonymkode: e48e9...0ef

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt ser det ut som at de fleste har alt for mange. Jeg hadde selv alt for mange i oppveksten.

Hvis hun leker med alle ee det greit, er det noe hun ikke bruker, så legg det i en skuff eller et skap. Spør hun ikke etter det i løpet av et par uker, så kan du gi det videre :) det er min plan hvis vi får barn. Få, gode leker, og ikke et hav av gangen. Såpass at barn med hjelp av foreldre kan rydde det vekk lett før de legger seg😊

Anonymkode: e48e9...0ef

Og om du ikke har hatt på deg den blå kjolen på et par uker, kan du gi den videre 😃

• Liker 1
Skrevet

Vårt barn har mye mer. 

Hva er å ha for mye leker, da? På hvilken måte er det skadelig? Jeg ser ikke problmet. 

Her er det vi voksne som liker at det er masse leker ;) Vi har en på 2,5 som er dårlig på å leke alene, og både jeg og mannen blir dritlei leke med det samme hele tiden.. Så her er det lekekjøkken med masse utstyr (panner, sleiver, gamle eggekartonger/yoghurtbegre/ketchupflasker, lekemat, kopper og kar og boller, en gammel vekt, osv osv), duplo, masse masse biler, lekeverktøy, baller, bankebrett, kosedyr i ørten varianter og størrelser, plastilina, perler, tegnesaker, diverse plastdyr, puslespill, dyrelotto, et par andre spill, osv. 

Noe rydder vi vekk og lar være vekke en stund, før vi finner det frem igjen, men masse er fast i stuen eller på rommet. 

Anonymkode: cd319...450

• Liker 1
Skrevet
På 8.11.2020 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Og om du ikke har hatt på deg den blå kjolen på et par uker, kan du gi den videre 😃

Ganske stor forskjell vil jeg si. Du kjøper neppe en tilnærmet lik blå kjole selv, når du har en hjemme, men mange unger har veldig mange nesten like ting som knapt blir brukt.

Anonymkode: 157e1...aed

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vårt barn har mye mer. 

Hva er å ha for mye leker, da? På hvilken måte er det skadelig? Jeg ser ikke problmet. 

Her er det vi voksne som liker at det er masse leker ;) Vi har en på 2,5 som er dårlig på å leke alene, og både jeg og mannen blir dritlei leke med det samme hele tiden.. Så her er det lekekjøkken med masse utstyr (panner, sleiver, gamle eggekartonger/yoghurtbegre/ketchupflasker, lekemat, kopper og kar og boller, en gammel vekt, osv osv), duplo, masse masse biler, lekeverktøy, baller, bankebrett, kosedyr i ørten varianter og størrelser, plastilina, perler, tegnesaker, diverse plastdyr, puslespill, dyrelotto, et par andre spill, osv. 

Noe rydder vi vekk og lar være vekke en stund, før vi finner det frem igjen, men masse er fast i stuen eller på rommet. 

Anonymkode: cd319...450

Barn blir ofte mer kreative og mindre stressede om det ikke er sånn overflod av leker. Og dersom lekene er mer «open ended» og kan brukes i ubegrenset fantasilek... 

Anonymkode: fbbd5...06e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...