Gjest Cecilia Skrevet 2. august 2005 #1 Skrevet 2. august 2005 Jeg har ferie denne uken. Jeg er blitt sykmeldt. I ferieloven står det at dersom du er sykmeldt i ferien din har du krav på ny ferie hvis du er syk minst seks virkedager. Kan noen svare meg på dette: Jeg ble sykmeldt fra og med igår og til og med søndag. Jeg jobber på sfo og jobber mandag til fredag. Regnes lørdagen som virkedag i mitt tilfelle, eller mister jeg hele ferien min?
aline Skrevet 2. august 2005 #2 Skrevet 2. august 2005 nå jobber ikke jeg med slikt, men jeg vet moren min nettopp fortalt at når man blir syk så betaler jobben de 16 (er det ikke?) første dagene av dette, da regnes alle dager, også lørdager og søndager selv om det ikke er arbeidsdager. så siden DE regner med ikke-arbeidsdager som del av det de har ansvar for, så burde vel det samme gjelde andre veien? men VET ikke, så ikke ta det jeg sier for gitt. første delen vet jeg stemmer, men om det faktisk går andre veien også, slik at din sykemelding også regnes i jobbsammenheng på ikke-arbeidsdager vet jeg ikke.
Gjest Dum Perignon Skrevet 2. august 2005 #3 Skrevet 2. august 2005 I og med at ferieloven regner lørdag som virkedag ift. antall feriedager, regnes nok lørdag som virkedag også ift. sykmeldingen din. Jeg vil derfor tro at du har krav på restferie. Er du derimot bare delvis sykmeldt, har du ikke krav på restferie - det er en forutsetning at du er 100 % sykmeldt i denne perioden.
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2005 #4 Skrevet 2. august 2005 Du er i samme situasjon som meg, bare at jeg jobber i barnehage. Min fagforeningsfar sier at lørdag regnes som virkedag i vårt tilfelle, slik at både du og jeg kan se frem til en ferieuke der vi er friske
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #5 Skrevet 2. august 2005 Dette stemmer. Er man syk mer enn seks dager i ferien har man krav på ny ferie senere i ferieåret. Ferieloven sier at alle har krav på 25 dager ferie, og mandag til og med lørdag er en virkedag etter ferieloven blir dette fire uker og en dag med ferie. Merk at dersom man blir syk og krever ferien tilbake må man da ha en legeerklræing/sykemelding som leveres til arbeidsgiver første dag når man kommer tilbake på jobb. Sykdom gjelder videre bare for den ansatte, og ved 100% sykdom. Blir partner eller barna syk har man ikke krav på dette. Se mer om ferie og ferieloven på: www.arbeidstilsynet.no Hilsen Svartjenesten for Arbeidstilsynet
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2005 #6 Skrevet 2. august 2005 Dette stemmer. Er man syk mer enn seks dager i ferien har man krav på ny ferie senere i ferieåret. Ferieloven sier at alle har krav på 25 dager ferie, og mandag til og med lørdag er en virkedag etter ferieloven blir dette fire uker og en dag med ferie. M Hilsen Svartjenesten for Arbeidstilsynet ← Gjelder ikke dette egentlig bare de som er organisert?
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2005 #7 Skrevet 2. august 2005 Jeg tror du har misforstått................ Mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at man har krav på 20 dagers ferie, pluss den ekstra som kalles Grodagen, som kom på åttitallet, som skulle være den første dagen i den femte ferieuken, pluss dag to i den uken som ble forhandlet frem for noen år siden og at de fagorganiserte forhandlet frem 25 dager for alle organiserte, men at arbeidsgiver står fritt til å gi alle arbeidstakere 25 dager? Vi har fem dagers arbeidsuke her i landet................... eller hva? Ihvertfall telles ikke mandag til søndag som seks dagers ferie.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #8 Skrevet 2. august 2005 Hei Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på 25 virkedager ferie hvert år. Ettersom lørdager er medregnet i virkedagene, er 6 virkedager det samme som en uke. Arbeidstakere har med andre ord krav på 4 uker + 1 dags ferie hvert kalenderår. Søndager og lovbestemte helge- eller høgtidsdager regnes ikke som virkedager. Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange grupper en femte ferieuke. Denne ekstra ferien (med tilsvarende forhøyelse av feriepengesatsen) er en del av lønnsoppgjøret mellom partene, og er ikke en del av ferieloven. Den femte uken er altså ikke lovbestemt, og hvorvidt du har krav på den er et lokalt spørsmål på din arbeidsplass. Arbeidstaker som har vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet opphold”) etter at arbeidet er gjenopptatt. Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager. Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve at ferien utsettes til senere i året. Kravet om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Mer om ferie: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/ferie.html
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #9 Skrevet 2. august 2005 Link til ferieloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå