AfterTheRain Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 1. En ung voksen har fått veldig plagsom tørrhoste. Vedkommende klarte ikke å sove på grunn av dette. Etter en uke følte vedkommende at noe var skikkelig galt. I liggende stilling kom det rar surkling fra brystet, det hørtes ut som lungene var fylt med vann. Da gikk vedkommende til legen. Legen måtte på utrykning, men pasienten valgte å vente i en time. Etter legen kom tilbake undersøkte han pasienten og så bekymret ut. Legen sa "Bra at du ventet." Pasienten fikk en spesiell type medisin og gikk hjem. Etter en uke følte vedkommende seg mye bedre. En måned senere følte pasienten at symptomene og den rare lyden i lungene begynte å komme tilbake. H*n gikk til legen igjen, og fikk astmamedisin som h*n måtte bruke i flere måneder etterpå for å kunne hoste opp slimet og holde vekke den ekle betennelsen. 2. En dame i 30-årene ble veldig dårlig med feber, forkjølelse og hoste. Hun ble sengeliggende i en uke. Etter noen dager når hun prøvde å pusse nesa så kom det ut en rød slimete klump, og etter det så mistet hun luktesansen fullstendig. Hun tenkte at dette ordner seg etter noen dager, men selv om hun ble frisk fra forkjølelsesymptomene, så kom ikke luktesansen tilbake. I løpet av de neste 2 år slet hun veldig mye på grunn av dette både fysisk og psykisk, men til slutt så begynte hun å kjenne lukter igjen. Først var det bare en rar lukt på alt, men etterhvert så ble ting normalt igjen. Men det tok flere år til hun fikk tilbake luktesansen. 3. I en liten bygd døde plutselig veldig mange eldre i løpet av en måned, de har fått dobbelsidig lungebetennelse og de døde i løpet av noen få dager. Mange av de yngre (40,50-åringer) er også blitt veldig syke, sterke og friske mennesker havnet på intensivavdeling med lungebetennelse, flere måtte avbestille sydentur. Og en liten vri på slutten: alle disse er sanne historier som jeg har vært vitne til, men ingen av dem er relatert til korona. Historie nummer 1. skjedde med meg på slutten av 2018, vet ikke til og med i dag hva slags virus eller bakterie det var, men jeg er helt frisk nå. Historie nummer 2. skjedde med min mor på 90-tallet, etter hun har hatt vanlig influensa. Historie nummer 3. skjedde her jeg bor under influensasesongen 2017/2018. Hadde noen av disse historiene skjedd nå på grunn av koronaviruset, så hadde det kommet på første side i avisene. Ville bare illustrere at helt vanlig influensa og forkjølelse også ofte kommer med komplikasjoner, og mye kommer an på hvordan vi oppfatter det og hvor vi har fokuset. Ja, jeg er klar over at koronaviruset er veldig farlig for enkelte grupper, men jeg er veldig lei av at helt friske folk oppfører seg helt hysteriske på grunn av skremselspropaganda i media og skrekkhistorier om senskader. Nakstad selv har sagt at viruset er helt ufarlig for de fleste som er generelt friske, så slapp av folkens. Vi har nok problemer. Og nei, det er sannsynligvis ikke nå noen av dere vil oppdage at dere har 5 forskjellige hjertefeil, 2 typer kreft og diabetes i tillegg som dere ikke visste om før nå hvis dere nå skulle få korona. 7
270919 Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Vel, jeg kjenner to helt friske damer i 30 åra som fikk korona i april. Var syke i to uker. Men de jobber fortsatt kun 30 og 50%, de er utrolig slitne uten energi. Slik fungerer ikke en vanlig influensa. Ikke bagatelliser. Om ikke vi gjør tiltakene vil flere få korona og flere antakelig ende opp som disse. De i risikogrupper vil ende på respirator, kanskje dø, noe de ikke ville ha gjort ellers. Om mange blir smittet samtidig vil vi ikke ha nok respiratorplasser. 8
NorthernLight Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 For det første så er covid-19 alvorlig. Leger over hele verden forstår seg ikke helt på viruset og det har mange skumle sider. Det blir for dumt å sammenligne vanlig influensa og forkjølelse mot dette viruset. 5
Limah Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Og så glemmer du som så mange andre at dette også handler om kapasiteten i helsevesenet. 8
AfterTheRain Skrevet 7. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, 270919 said: Vel, jeg kjenner to helt friske damer i 30 åra som fikk korona i april. Var syke i to uker. Men de jobber fortsatt kun 30 og 50%, de er utrolig slitne uten energi. Ja, kanskje akkurat fordi det er koronaviruset det er snakk om. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/opdB6a/en-fryktdrevet-pandemi-av-varige-helseproblemer "Verden over ser vi nå en bølge av mennesker som melder om vedvarende symptomer etter smitte med covid-19. Senskader pekes gjerne ut som årsak. Men som legen og forskeren Arthur Barsky illustrerer i en artikkel i Journal of the American Medical Association fra 2017, vet vi i dag mye om hvordan informasjon, frykt, fortolkninger og forventninger om alvorlig sykdom øker symptomer. Dette kalles også noceboeffekter" 5
AfterTheRain Skrevet 7. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Limah said: Og så glemmer du som så mange andre at dette også handler om kapasiteten i helsevesenet. Kapasiteten er jeg klar over, jeg har ikke sagt at vi ikke må følge tiltakene, men jeg synes det er synd at så mange friske mennesker fokuserer så mye på hvor syke de kanskje blir, for det fører til mentale lidelser i lengden. 2
Enda en tulling Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 22 minutter siden, 270919 skrev: Vel, jeg kjenner to helt friske damer i 30 åra som fikk korona i april. Var syke i to uker. Men de jobber fortsatt kun 30 og 50%, de er utrolig slitne uten energi. Slik fungerer ikke en vanlig influensa. Ikke bagatelliser. Om ikke vi gjør tiltakene vil flere få korona og flere antakelig ende opp som disse. De i risikogrupper vil ende på respirator, kanskje dø, noe de ikke ville ha gjort ellers. Om mange blir smittet samtidig vil vi ikke ha nok respiratorplasser. Jo, slik kan også influensa (og andre harde virusnfeksjoner) fungere. Ikke bagatelliser influensa. De færreste covidsyke havner på respirator. Respiratorbehandling er absolutt siste utvei, da det ofte gjør mer skade enn nytte og i mange tilfeller ikke angang aktuelt pga dårlig helsetilstand fra før. Og langt fra de mange hundre tusen som påberoper seg å være i "risikogruppa" vil havne der. Da ville respiratorkapasiteten blitt overskredet mange ganger allerede i mars. 2
Anbefalte innlegg