Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har vært gift/sammen i 16 år, har 3 barn.

Han har den siste tiden begynt å samle på ting, og bruker mye penger hver mnd på dette, vi har felles økonomi.

Problemet mitt er at jeg synes han bruker alt for mye penger på dette, og har i det siste merket at han lyver til meg om hva han har kjøpt, og hva det kostet.

Fordi jeg føler han lyger til meg har jeg sjekket facebooken hans for å se hva han kjøper.

Hinn dagen kom han hjem med noe som han sa han hadde fått, men jeg vet at han har betalt 2000kr for det.. dette er bare ett av mange ting han kjøper å lyver om..

Hva skal jeg gjøre? Konfrontere han og si jeg har sjekket Facebook siden hans, og vet han lyver? 

Den siste mnd har han brukt over 20.000kr på kjøp av dette. 

Skal jeg si noe, eller bare la det gå? 😔😢

Anonymkode: 19bc5...976

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

At han er en løgner er det ikke så mye du kan gjøre med. Det du derimot kan gjøre er å si at dette med felles økonomi funker ikke lenger og at nå vil du ha særeie (gjøres ved ektepakt, formkrav som må oppfylles). Altså at hans økonomiske rot ikke går utover deg og du kan spare penger mens hans bruker dem. Pengene du sparer er da dine og skal ikke deles på noe tidspunkt. Dette forutsetter selvfølgelig at du har OK inntekt i utgangspunktet.

Så får han sette over et avtalt beløp til felles husholdningskonto hver gang han får lønn. Det som er igjen får han styre med som han vil.

Det var den praktiske delen for hvordan du skjermer deg og barna mot hans rot. En helt annen sak er at hvis han plutselig har fått samlemani kan det være at han trenger behandling. Da er vel utgangspunktet å insistere på at han oppsøker fastlegen. Så veldig mye mer kan jeg ikke se at du kan gjøre.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann har vært gift/sammen i 16 år, har 3 barn.

Han har den siste tiden begynt å samle på ting, og bruker mye penger hver mnd på dette, vi har felles økonomi.

Problemet mitt er at jeg synes han bruker alt for mye penger på dette, og har i det siste merket at han lyver til meg om hva han har kjøpt, og hva det kostet.

Fordi jeg føler han lyger til meg har jeg sjekket facebooken hans for å se hva han kjøper.

Hinn dagen kom han hjem med noe som han sa han hadde fått, men jeg vet at han har betalt 2000kr for det.. dette er bare ett av mange ting han kjøper å lyver om..

Hva skal jeg gjøre? Konfrontere han og si jeg har sjekket Facebook siden hans, og vet han lyver? 

Den siste mnd har han brukt over 20.000kr på kjøp av dette. 

Skal jeg si noe, eller bare la det gå? 😔😢

Mange tar økonomiske småløgner, men å bruke 20000 på en måned begynner å bli så galt at det vil få større konsekvenser for dere begge. Når går dette over til at han ikke betaler regninger eller tar opp forbrukslån? 

Skrevet

Selvfølgelig skal du si noe. Det er mannen din det er snakk om, ikke en tilfeldig kar i nabolaget.  

• Liker 3
Skrevet

Vis frem budsjettet som bevis på hva som er brukt av penger og hva det er gått til. I nettbanken vil det være en oversikt over hva som er gått til hva, hvem og evt hvilke varer. Har han brukt vipps finner du det i oversikten der.

Bli enige om en makssum han har tilgjengelig hver måned, og det overføres til hans konto en gang pr mnd. Så kan han kontrollere bruken av det selv. Mens du tar full styring på resten av økonomien, regninger, mat osv. 

Når han har brukt opp den summen en mnd kan han ikke komme og be om mer penger. Ønsker han å bruke noe til en dyrere ting må han lære seg å spare penger til han har nok til å betale hele summen.

Når du først er i gang med å styre økonomien, lag til flere bankkontoer under hovedkontooen, til sparing til barna, husbuffer, reiser, og alt annet dere ønsker å ha mulighet til å gjøre. Forklar han hvorfor du gjør det slik og at kun du kan ha adgang da han ikke helt klarer å ha kontroll. Om han ønsker å ha full kontroll sammen med deg så kan han ikke lyve eller forsøke å skjule noe.

Det er det beste rådet jeg kan gi, særlig når han har fått en hobby han plutselig kaster ut mye penger på. Penger dere pr i dag kanskje ikke har råd til å bruke til slike ting også?

Anonymkode: b569d...141

• Liker 1
Skrevet

Si ifra at nå er det nok dritt fra han. 

Og så ber du om at dere skal ha egen økonomi hver for dere fremover. 

Anonymkode: 8fb3a...278

Skrevet

Jeg har sjekket nettbanken, og ser hva som går ut der.

vi har en generell god inntekt, men blir så irritert når han bruker så mye penger.

Det jeg er redd for er at han skal bli kjempe sint når jeg forteller at jeg har sjekket facebooken hans. 
Og blir så såret når han lyver om det, hva annet klarer han da å lyve om😔

HI

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket nettbanken, og ser hva som går ut der.

vi har en generell god inntekt, men blir så irritert når han bruker så mye penger.

Det jeg er redd for er at han skal bli kjempe sint når jeg forteller at jeg har sjekket facebooken hans. 
Og blir så såret når han lyver om det, hva annet klarer han da å lyve om😔

HI

Kan du ikke si a du har sett det i nettbanken og ikke på facebook? En liten "hvit" løgn.

Anonymkode: 93906...a23

• Liker 1
Skrevet

Klart du kan reagere når dette går utover deres felles økonomi. Og som de andre også sier her; slutt å ha felles økonomi!!

Anonymkode: f6f19...ae2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...