AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Nybegynner med dumme spørsmål her 😂 Gir man puppen med én gang babyen gråter, eller forsøker man andre ting først dersom babyen kanskje spiste for kort tid siden? Anonymkode: 52c5b...008
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Du må bare prøve deg frem, hehe 😛 Hvis bleien er ren, har akkurat sovet så er det gjerne sult, tørst eller vil ha kos og nærhet. Du må bare prøve deg frem Anonymkode: 630c4...0aa
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bare prøve deg frem, hehe 😛 Hvis bleien er ren, har akkurat sovet så er det gjerne sult, tørst eller vil ha kos og nærhet. Du må bare prøve deg frem Anonymkode: 630c4...0aa Okey, det er sånt jeg tenker på da 😂 haha! Anonymkode: 52c5b...008 1
Cezanne Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Godt spørsmål! Man ammer når babyen vil, men gråt trenger ikke alltid å bety sult. Sikkert åpenbart, men med første var jeg livredd for at baby skulle gå sulten 😂 det resulterer gjerne i at man prøver å amme litt hele tiden og baby aldri får spist «skikkelige» måltid. Babyen får faktisk i seg mer totalt hvis det går litt tid mellom hver mating fordi de da spiser mer hver gang. Men det skal ikke gå for lang tid heller. Hvis babyen sover flere enn en gang per dag bør man vekke den etter to timer. (for å spare den lange søvnen til natten, i tillegg til at man skal mate ofte nok om dagen og få i seg mest mulig kalorier om dagen, slik at baby kan sove om natten) Hvis det bare er gått en time er kanskje ikke baby sulten igjen, og er kanskje heller trøtt? Men hvis babyen er sulten så ammer man. Som den over sier så prøver man seg frem. Hvis babyen bare er noen dager gammel må man kanskje amme hver time, men så går det seg etter hvert til slik at man får en rytme på det.. sove, amme, bleieskift, lek, soving f.eks. Jeg pleier å amme min hver 2-3 time. Men litt oftere på kvelden pga kveldsuro. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, det er sånt jeg tenker på da 😂 haha! Anonymkode: 52c5b...008 Ja jeg og tenkte mye på det der haha, min er 1 år så det er ikke lenge siden 😂 Men baby har myyye behov for nærhet og kos, så utnytt det så lenge du kan, hold hen inntil deg og se om hen finner roen. Jeg savner sånn den kosen og nærheten, min har ikke lenger tid til sånn da resten av verden er så mye mer spennende 😅 Anonymkode: 630c4...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Hvis det ikke er så lenge siden baby spiste kan du tenke på rap/fis/bleie/trøst.. Men jeg har alltid vært rask å tilby melk hvis ikke Anonymkode: b3f2c...51d
Maleficenta Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nybegynner med dumme spørsmål her 😂 Gir man puppen med én gang babyen gråter, eller forsøker man andre ting først dersom babyen kanskje spiste for kort tid siden? Anonymkode: 52c5b...008 Spørs jo hvorfor de gråter. Sult viser de ofte med andre tegn før skriking begynner
boblevann Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Ja jeg gjorde det altså. Amming er mye mer enn bare mat, det er også kos, trøst, smertestillende osv for babyen. Etter fødselen var jeg i elendig form, hadde mye smerter nedentil og stort blodtap gjorde meg svimmel og uvel. Var derfor veldig enkelt å bare amme litt, i stede for å feks bysse 😅De gangene far var hjemme prøvde vi gjerne bæresjal eller byssing dersom bleien var ren og baby nettopp hadde spist. Ofte var det bare nærhet eller bevegelse han trengte, men særlig bevegelse var ikke jeg i stand til helt med en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Jeg lurte også på det da vi fikk første barn. Men det er nok forskjellig fra baby til baby. Noen gråter oftere enn andre, noen er sultne oftere enn andre. Så vidt jeg husker nå, prøvde jeg alltid å amme når hun gråt, hvis hun ikke stoppet bare ved at jeg tok henne opp (og det var kort tid siden forrige måltid). Men hun gråt ikke så ofte. Nå med andre barn, varierer det litt mer. Hun gråter oftere, og det hender jeg vet at hun ikke er sulten, og tror det er noe annet som jeg prøver å fikse først (men amming fungerer ofte godt som trøst enten de er sultne eller ikke). Anonymkode: 9c845...419
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 6 timer siden, Cezanne skrev: Godt spørsmål! Man ammer når babyen vil, men gråt trenger ikke alltid å bety sult. Sikkert åpenbart, men med første var jeg livredd for at baby skulle gå sulten 😂 det resulterer gjerne i at man prøver å amme litt hele tiden og baby aldri får spist «skikkelige» måltid. Babyen får faktisk i seg mer totalt hvis det går litt tid mellom hver mating fordi de da spiser mer hver gang. Men det skal ikke gå for lang tid heller. Hvis babyen sover flere enn en gang per dag bør man vekke den etter to timer. (for å spare den lange søvnen til natten, i tillegg til at man skal mate ofte nok om dagen og få i seg mest mulig kalorier om dagen, slik at baby kan sove om natten) Hvis det bare er gått en time er kanskje ikke baby sulten igjen, og er kanskje heller trøtt? Men hvis babyen er sulten så ammer man. Som den over sier så prøver man seg frem. Hvis babyen bare er noen dager gammel må man kanskje amme hver time, men så går det seg etter hvert til slik at man får en rytme på det.. sove, amme, bleieskift, lek, soving f.eks. Jeg pleier å amme min hver 2-3 time. Men litt oftere på kvelden pga kveldsuro. Man trenger absolutt ikke vekke en sovende baby for å spise, med mindre baby ikke legger på seg nok og man gjør dette som et tiltak i overensstemmelse med helsesøster! Det er helt normalt at en liten baby sover mer enn en gang om dagen, og det er også helt normalt at en eller flere av disse lurene varer lengre enn to timer. En baby som spiser godt, legger på seg som den skal og følger sin egen kurve trenger ikke vekkes for å «spise etter klokka»!! Anonymkode: dda54...c52 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 6 timer siden, Cezanne skrev: Godt spørsmål! Man ammer når babyen vil, men gråt trenger ikke alltid å bety sult. Sikkert åpenbart, men med første var jeg livredd for at baby skulle gå sulten 😂 det resulterer gjerne i at man prøver å amme litt hele tiden og baby aldri får spist «skikkelige» måltid. Babyen får faktisk i seg mer totalt hvis det går litt tid mellom hver mating fordi de da spiser mer hver gang. Men det skal ikke gå for lang tid heller. Hvis babyen sover flere enn en gang per dag bør man vekke den etter to timer. (for å spare den lange søvnen til natten, i tillegg til at man skal mate ofte nok om dagen og få i seg mest mulig kalorier om dagen, slik at baby kan sove om natten) Hvis det bare er gått en time er kanskje ikke baby sulten igjen, og er kanskje heller trøtt? Men hvis babyen er sulten så ammer man. Som den over sier så prøver man seg frem. Hvis babyen bare er noen dager gammel må man kanskje amme hver time, men så går det seg etter hvert til slik at man får en rytme på det.. sove, amme, bleieskift, lek, soving f.eks. Jeg pleier å amme min hver 2-3 time. Men litt oftere på kvelden pga kveldsuro. Jeg gjorde også dette. Og hadde alt i alt en veldig fornøyd baby 😊 Det funket godt for oss. Anonymkode: 869d1...5c8 2
Sokkar Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 Jeg er tilhenger av å tilby pupp, dersom baby vil ha den. Har en baby på tre mnd som har fått pupp som mat, drikke, trøst og nærhet. Nå vil han ha puppen til mat, eller som hjelp til å sovne 😊 vrir seg tydelig vekk dersom han ikke er interessert.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Jeg gjorde det og hadde en blid og fornøyd baby til hun var rundt 3 mnd gammel, var først da vi opplevde gråt vi ikke visste hva var for. Anonymkode: 02db7...9eb
Gjest Albbas Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 Kommer an på babyen, må bare prøve deg frem. Min første ville ha pupp som trøst for "alt", og var dessuten ofte sulten. Så der var nesten alltid amming respons på gråt. Andremann ville KUN ammes hvis hun var sulten, pupp var IKKE trøst. Hun måtte bysses mye mer.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 16 timer siden, Cezanne skrev: Godt spørsmål! Man ammer når babyen vil, men gråt trenger ikke alltid å bety sult. Sikkert åpenbart, men med første var jeg livredd for at baby skulle gå sulten 😂 det resulterer gjerne i at man prøver å amme litt hele tiden og baby aldri får spist «skikkelige» måltid. Babyen får faktisk i seg mer totalt hvis det går litt tid mellom hver mating fordi de da spiser mer hver gang. Men det skal ikke gå for lang tid heller. Hvis babyen sover flere enn en gang per dag bør man vekke den etter to timer. (for å spare den lange søvnen til natten, i tillegg til at man skal mate ofte nok om dagen og få i seg mest mulig kalorier om dagen, slik at baby kan sove om natten) Hvis det bare er gått en time er kanskje ikke baby sulten igjen, og er kanskje heller trøtt? Men hvis babyen er sulten så ammer man. Som den over sier så prøver man seg frem. Hvis babyen bare er noen dager gammel må man kanskje amme hver time, men så går det seg etter hvert til slik at man får en rytme på det.. sove, amme, bleieskift, lek, soving f.eks. Jeg pleier å amme min hver 2-3 time. Men litt oftere på kvelden pga kveldsuro. Her gir du en del råd som går i mot de offisielle rådene, altså. Babyer skal ikke vekkes etter to timer, man kan vurdere det hvis de sover 5-6 timer sa de til oss. Babyer drikker i forskjellig tempo, de drikker ikke mer fordi om du ammer sjeldnere, hvis babyen drikker sakte så drikker den sakte, de er individer. For mange små babyer vil de definitivt være sultne igjen etter en time, noen til og med etter 15 minutter. Jeg skjønner at dette var det som passet til deres baby, men for mange babyer vil dette ikke passe. Vennligst ikke gi råd som strider mot anbefalingene! 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger absolutt ikke vekke en sovende baby for å spise, med mindre baby ikke legger på seg nok og man gjør dette som et tiltak i overensstemmelse med helsesøster! Det er helt normalt at en liten baby sover mer enn en gang om dagen, og det er også helt normalt at en eller flere av disse lurene varer lengre enn to timer. En baby som spiser godt, legger på seg som den skal og følger sin egen kurve trenger ikke vekkes for å «spise etter klokka»!! Anonymkode: dda54...c52 Ja. Anonymkode: 62e21...979 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger absolutt ikke vekke en sovende baby for å spise, med mindre baby ikke legger på seg nok og man gjør dette som et tiltak i overensstemmelse med helsesøster! Det er helt normalt at en liten baby sover mer enn en gang om dagen, og det er også helt normalt at en eller flere av disse lurene varer lengre enn to timer. En baby som spiser godt, legger på seg som den skal og følger sin egen kurve trenger ikke vekkes for å «spise etter klokka»!! Anonymkode: dda54...c52 Helt enig, min baby sov mange ganger om dagen de første ukene/månedene, noen ganger i timesvis. Vekte henne aldri. La fint på seg. Anonymkode: 5d73f...835
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 Fikk beskjed på helsestasjonen at gråt ikke alltid betød sult, og at om man mistenker det er noe annet enn sult som er årsak gråt så skal man prøve det ut før man tilbyr puppen. For å lære barnet at mat ikke skal være svaret på vanskelige følelser/plager🤔 altså at man senere i livet ikke skal bruke mat som trøst. Synes det hørtes litt rart ut selv, men slenger ikke ut puppen med en gang baby gråter om det er kort tid siden sist. Merker jeg andre tegn på sult får hun selvfølgelig!! Anonymkode: 99b20...db6 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Her gir du en del råd som går i mot de offisielle rådene, altså. Babyer skal ikke vekkes etter to timer, man kan vurdere det hvis de sover 5-6 timer sa de til oss. Babyer drikker i forskjellig tempo, de drikker ikke mer fordi om du ammer sjeldnere, hvis babyen drikker sakte så drikker den sakte, de er individer. For mange små babyer vil de definitivt være sultne igjen etter en time, noen til og med etter 15 minutter. Jeg skjønner at dette var det som passet til deres baby, men for mange babyer vil dette ikke passe. Vennligst ikke gi råd som strider mot anbefalingene! Ja. Anonymkode: 62e21...979 Jeg kan si det videre til jordmora på barsel da jeg fødte i 2016. Hu anbefalte meg faktisk å amme hver tredje time og å vekke for mat etter 3timer. Det funket godt for oss. Og baby var jevnt over fornøyd. Etter fire måneder begynte baby å sove lenger og da vekte jeg ikke. Baby fikk mat etter soving og ble ikke sulten igjen før 3-4t etterpå. Anonymkode: 869d1...5c8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan si det videre til jordmora på barsel da jeg fødte i 2016. Hu anbefalte meg faktisk å amme hver tredje time og å vekke for mat etter 3timer. Det funket godt for oss. Og baby var jevnt over fornøyd. Etter fire måneder begynte baby å sove lenger og da vekte jeg ikke. Baby fikk mat etter soving og ble ikke sulten igjen før 3-4t etterpå. Anonymkode: 869d1...5c8 Vi fikk beskjed om å gjøre det slik på barsel første gang. Det vil si oftere enn hver 3. time var greit, men ikke sjeldnere. Men det gjaldt bare de første døgnene, vet jeg nå etter å ha fått et barn til. Jordmoren på barsel sa ikke noe om hvor lenge vi skulle holde på slik, men babyen ba om mat oftere enn hver 3. time uansett, så vi rakk aldri å lure på det. Anonymkode: 9c845...419 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #20 Skrevet 13. november 2020 On 11/8/2020 at 5:16 PM, AnonymBruker said: Fikk beskjed på helsestasjonen at gråt ikke alltid betød sult, og at om man mistenker det er noe annet enn sult som er årsak gråt så skal man prøve det ut før man tilbyr puppen. For å lære barnet at mat ikke skal være svaret på vanskelige følelser/plager🤔 altså at man senere i livet ikke skal bruke mat som trøst. Synes det hørtes litt rart ut selv, men slenger ikke ut puppen med en gang baby gråter om det er kort tid siden sist. Merker jeg andre tegn på sult får hun selvfølgelig!! Anonymkode: 99b20...db6 Dette er et veldig viktig innspill. Mange foreldre tenker ofte mat når baby/barnet er urolig, sutrete og så videre. Hvis man alltid tilbyr mat som første løsning på et problem så vil barnet gjennom barndommen lære at mat er løsningen på problemer og kunne bli emosjonelle spisere i voksen alder. Om barnet er overtrøtt, for varm, for kald, klær eller seler strammer ubehagelig, de er slitne og overstimulerte o.l, så er ikke mat riktig løsning. Da hjelper det ikke å gi pupp/brødskive/frukt/en kjeks/hva enn man har tilgjengelig som er tilpasset barnets alder. Om sult er problemet så er mat riktig løsning. Om problemet er at barnet er for varmt så er riktig løsning å ta av noe klær, ikke å gi mat. Anonymkode: 27f8b...1e8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå