AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Det sies at man ikke blir forkjølet av å gå med for lite klær siden det skyldes virus, men noe blir man vel om man går tynt klede, åpen i halsen, våt på føttene osv? Hva blir man da? Anonymkode: 64a16...f7d
forkjølajente Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det sies at man ikke blir forkjølet av å gå med for lite klær siden det skyldes virus, men noe blir man vel om man går tynt klede, åpen i halsen, våt på føttene osv? Hva blir man da? Anonymkode: 64a16...f7d Kald... 13
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Det er feil, en blir lettere forkjølet når en fryser. Bare google det. Anonymkode: e37e5...f30 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Kald? Virus kommer via en smittekilde, men man er mer mottagelig for infeksjon om man blir kald/virus trives bedre i kulde. Anonymkode: 609c3...81f 5
Kartoffel Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Jeg har hørt at det er en myte at mam blir forkjøla/syk av å fryse. Men man er mer utsatt og det er dermed lettere å bli forkjøla/syk hvis det er et virus i luften. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 "Et forsøk fra Common Cold Centre har vist at flere mennesker utviklet forkjølelse 4-5 dager etter at de hurtig fikk kjølt ned føttene i kaldt vann i forhold til en kontrollgruppe. Vi får ofte høre at å fryse på føttene eller gå ute med vått hår, fører til forkjølelse. Men det har inntil for noen år siden ikke eksistert noen vitenskapelig forskning som har støttet dette. I forskningen fra Cardiff viste det seg at det å bli kald, faktisk kan forårsake utbrudd av forkjølelse. I studien, som er fra 2005, fikk 90 forsøkspersoner nedkjølt føttene sine i vann i 20 minutter. De 90 forsøkspersonene i kontrollgruppen fikk ikke nedkjølt føttene. Resulatene viste at gruppen som måtte sitte med føttene i kaldt vann, hadde dobbelt så mange forkjølelser i løpet av de neste 5 dagene som kontrollgruppen. Forfatterne foreslår at når en forkjølelse sirkulerer i nærmiljøet, kan vi bære på viruset uten å ha symptomer. Når føttene blir nedkjølt, fører dette til en innsnevring av blodårene i nesen, noe som hemmer det lokale immunforsvaret i nesen, gjør at viruset "blomstrer opp" og forkjølelsen er et faktum. De nedkjølte personene mener kulden har gitt dem forkjølelse, og det er forsåvidt rett, men kulden er den utløsende faktoren, for trolig var viruset allerede i nesen - uten at det ga symptomer." kilde: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/visste-du-dette-om-forkjolelse/ Anonymkode: e37e5...f30 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Men om man går ute veldig åpen i halsen, så får man vel sår hals? Rennende nese, øreverk? Anonymkode: 64a16...f7d
Gjest theTitanic Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Nei vel, da kan vi spare penger til vinterklær og gå i tshirt i år.. Men seriøst, selvsagt blir man syk av å fryse.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Blir ørene min kalde får jeg øreverk (var ørebarn), blir jeg kald på føttene eller rumpa får jeg urinveisinfeksjon og blir jeg kald på ryggen blir jeg forkjølet. Hver gang! Om det er fordi det gir bedre forhold for virus å overleve kan godt være. Men noe er det ihvertfall Anonymkode: 1c57c...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 Det må et virus til for at man skal bli forkjølet, vi omgir oss md masse virus hele tiden og de fleste av dem får vi aldri symptomer eller blir syke av, men hvis man fryser eller lignende så er det noe med At immunforsvaret blir dårligere og virusene bryter lettere ut, Anonymkode: 4c8e9...b3d 1
lillehavfruen Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 Man får ikke korona av å gå tynt kledd. Så da får man ikke andre luftveisinfeksjoner av å gå tynt kledd heller. Men har man vært i kontakt med et virus og kroppen blir nedkjølt, så er det lettere for viruset å bryte ut i kroppen. Så, all grunn til å kle seg godt av den grunn. Dette er noe av det som oftest havner opp som diskusjonstema i heimen. Jeg prøver å forklare at nei, barnet vårt har ikke blitt forkjøla fordi vinduet på soverommet er åpent på natten.. Eller svigermor trenger ikke pakke barnet inn i ullpledd under dyna. Overoppheting ER farligere enn litt kalde skuldre. Når det er sagt, i ungdomsåra ble jeg KUN syk når jeg kombinerte tynn-kledde klær, (gjerne skjørt på vintern) og alkohol.. Så nei, det er ikke gunstig å gå tynt kledd. På samme måte som at nei, du får ikke urinveisinfeksjon av å sitte på noe kaldt, det må faktisk bakterier til (ofte fra avføring) for å få urinveisinfeksjon, men de som er hyppig plaget av urinveisinfeksjon opplever vel at et kalt underlag kan utløse infeksjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Da jeg satt i trange møterom med hostende kollegaer, satt i pakkede busser eller gikk på svette konserter så kunne forkjølelsen bryte ut når jeg var kald, spesielt ifb trening. Nå når alle holder avstand og jeg ikke er intim med noen andre enn mannen min så kan jeg fryse så mye jeg vil uten å bli syk. Er rett og slett ikke utsatt for virus. Anonymkode: f2874...94d 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 5 timer siden, theTitanic skrev: Nei vel, da kan vi spare penger til vinterklær og gå i tshirt i år.. Men seriøst, selvsagt blir man syk av å fryse. Hvis du samtidig blir smittet. Har vært seriøst gjennomfrossen mange ganger uten å bli syk. Man kan imidlertid selvsagt fryse ihjel, det er en annen ting. Anonymkode: 2f35c...baf 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 29 minutter siden, lillehavfruen skrev: Man får ikke korona av å gå tynt kledd. Så da får man ikke andre luftveisinfeksjoner av å gå tynt kledd heller. Men har man vært i kontakt med et virus og kroppen blir nedkjølt, så er det lettere for viruset å bryte ut i kroppen. Så, all grunn til å kle seg godt av den grunn. Dette er noe av det som oftest havner opp som diskusjonstema i heimen. Jeg prøver å forklare at nei, barnet vårt har ikke blitt forkjøla fordi vinduet på soverommet er åpent på natten.. Eller svigermor trenger ikke pakke barnet inn i ullpledd under dyna. Overoppheting ER farligere enn litt kalde skuldre. Når det er sagt, i ungdomsåra ble jeg KUN syk når jeg kombinerte tynn-kledde klær, (gjerne skjørt på vintern) og alkohol.. Så nei, det er ikke gunstig å gå tynt kledd. På samme måte som at nei, du får ikke urinveisinfeksjon av å sitte på noe kaldt, det må faktisk bakterier til (ofte fra avføring) for å få urinveisinfeksjon, men de som er hyppig plaget av urinveisinfeksjon opplever vel at et kalt underlag kan utløse infeksjonen. Men siden man nesten hele tiden har et eller annet virus i kroppen som venter på å bryte ut så er detjonen fordel å unngå å bli kald Anonymkode: 4c8e9...b3d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Det sies at man ikke blir forkjølet av å gå med for lite klær siden det skyldes virus, men noe blir man vel om man går tynt klede, åpen i halsen, våt på føttene osv? Hva blir man da? Anonymkode: 64a16...f7d Får du lungebetennelse pga lite klær så er du veldig mottakelig for covid. Anonymkode: e6d23...f9d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 Ser veldig spesielt ut forresten med stor tykk boblejakke og bare ankler som er knall røde/lilla på grunn av frost. Anonymkode: e6d23...f9d
lillehavfruen Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men siden man nesten hele tiden har et eller annet virus i kroppen som venter på å bryte ut så er detjonen fordel å unngå å bli kald Anonymkode: 4c8e9...b3d Kanskje. Men finnes ikke mye forskning som underbygger teorien. Tenker at man da først og fremst må bli nedkjølt, altså at kroppstemperaturen må synke, ikke at man bare fryser litt. https://nhi.no/familie/barn/du-blir-ikke-syk-av-a-ga-uten-lue/ "Kaldt vær, vått hår og frysninger er ikke årsaken til at vi blir forkjølet. Der er virus synderen. Vi blir oftere syke om vinteren, men det er fordi vi er mer inne, og virus spres lettere innendørs. Å være ute kan føre til at du blir mer snørrete, men det er fordi kulden utvider blodårene i nesen. En av studiene som har sett på sammenhengen mellom kulde og forkjølelse, ble publisert i 2002 i Rhinology. Det er en utbredt tro at forkjølelse er et resultat av at man har vært utsatt for kulde, eller at man blir syk etter å ha vært ute i kulden med vått hår og våte klær, skriver forfatterne. I studien har de delt inn deltagerne i to grupper, som begge ble utsatt for forkjølelsesvirus. Den ene gruppen ble utsatt for kulde og våte forhold. Forfatterne konkluderte med at det ikke er noen sammenheng mellom kulden, og økt risiko for å bli forkjølet."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå