Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere tenker sikkert at jeg mener med penger, men nå tenker jeg i hverdagen. Jeg har vært sammen med en mann i et par. mnd. og merker at han er veldig sløsete.. Han bruker 2+ meter med dopapir og knøvler det til en ball (ja, jeg har sett det med egne øyne, hvis noen lurer) ,fyller hele tannbørsten med tannkrem, full sprut med zalo når han vasker opp, hånden full av såpe og shampoo, skrur ikke av lyset i rom han ikke er i , kjører oppvaskmaskinen og vaskemaskin hver dag osv. osv. Vet dette er bagateller, men jeg er vokst opp i er hjem der vi var nøysomme både pga. hensyn til penger og til miljøet.

Er dette noe jeg kan ta opp med han, eller må jeg lære meg å leve med det?

Anonymkode: e5a13...afb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere tenker sikkert at jeg mener med penger, men nå tenker jeg i hverdagen. Jeg har vært sammen med en mann i et par. mnd. og merker at han er veldig sløsete.. Han bruker 2+ meter med dopapir og knøvler det til en ball (ja, jeg har sett det med egne øyne, hvis noen lurer) ,fyller hele tannbørsten med tannkrem, full sprut med zalo når han vasker opp, hånden full av såpe og shampoo, skrur ikke av lyset i rom han ikke er i , kjører oppvaskmaskinen og vaskemaskin hver dag osv. osv. Vet dette er bagateller, men jeg er vokst opp i er hjem der vi var nøysomme både pga. hensyn til penger og til miljøet.

Du kan gjøre som mange andre damer, begynne å oppdra mannen.

Eller du kan gi slipp. 

Anonymkode: 787d0...482

• Liker 14
Skrevet

Hvis ikke du tørr å ta det opp med han nå, hvordan blir det når dere flytter sammen eller får barn sammen? :)

Selvfølgelig tar du det opp, og sier at dere er veldig ulike der. Supert om han kan bli flinkere, men ikke krev at han endrer atferd over natta. Gi det tid, og gi han små råd underveis når du ser det skje. Type "Oi, så mye shampo du bruker! Det er meningen man skal bruke ca en ert i str, hvis ikke må du jo kjøpe nytt hele tida" eller "tenk så mye strøm du sparer om du samler opp til full vaskemaskin og bare kjører 2 ganger i uka". Gjerne si det enda finere også, men få frem gevinsten.

Anonymkode: c2309...e55

• Liker 1
Skrevet

Alt unntatt dopapiret høres normalt ut. Det høres hellee spesielt ut å sette grenser på såpe og tannkrem. 

Anonymkode: edc57...15c

• Liker 20
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er du som er uvanlig opptatt av sånne ting? Personlig ville jeg ikke reagert på dette.  Ville nok foreslått at man venter med oppvaskmaskin og vaskemaskin til det er nokså fullt.  Ut over det, så synes jeg du er merkelig som legger deg opp i hvor mye tannkrem og shampo han bruker.  Snålt.

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være sløsete. Og prøver å bli bedre!

Men hvis kjæresten gikk etter meg og ville bestemme hvor mye sjampo og håndsåpe jeg fikk bruke, ville det vært grunn for å ikke flytte sammen. Så ille er han ikke. 

Det som funker best for meg, er faktisk at han går i seg sjøl på områder der han kan bli flinkere til å spare eller ikke forbruke, eller jobbe med seg selv på andre måter. Da viser han at vi er et team. 

Anonymkode: a2ed2...1b2

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Fyller hele tannbørsten med tannkrem»

Det tror jeg mange gjør, altså. 

Jeg husker min gamle, søte bestemor født tidlig på 1900-tallet lærte meg å bruke bare litt dopapir og på begge sider.  For den generasjonen var det viktig å være nøysomme. 

Du virker nesten litt sykelig.. 

Anonymkode: 9369d...fc5

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at her er det en del detaljer jeg ikke ville brukt energi på å henge meg opp i. Et langt samliv kan bli slitsomt hvis man skal henge seg opp i små detaljer.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt unntatt dopapiret høres normalt ut. Det høres hellee spesielt ut å sette grenser på såpe og tannkrem. 

Anonymkode: edc57...15c

DETTE

Anonymkode: 0ef5b...90a

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Pillarguri skrev:

Er du sikker på at det ikke er du som er uvanlig opptatt av sånne ting? Personlig ville jeg ikke reagert på dette.  Ville nok foreslått at man venter med oppvaskmaskin og vaskemaskin til det er nokså fullt.  Ut over det, så synes jeg du er merkelig som legger deg opp i hvor mye tannkrem og shampo han bruker.  Snålt.

Helt enig her!

Eneste jeg synes var rart var de 2 meter med dopapir, men resten er normalt. 

• Liker 2
Skrevet

Tror kanskjedu bør gå litt i deg selv å innse at oppdragelsen du har fått har skadet deg. Rasjonere dopapir?? Fikk du kun lov til å bruke 2 tørk? Og tannkrem, sparer du virkelig på det? Og såpe? Er du den dama på trikken som hardårlug ånde og lukter en eim av svette? Og å slå av lyspæra i rom du «ikke bruker» sparer deg for ca 100 kr i året. Tror nok om en person hadde «tatt opp min sløsing» som jeg ser på som normalt forbruk, ville jeg nok vist vedkommende døra ganske kjapt. 

Anonymkode: a071b...152

• Liker 10
Skrevet

Ville aldri ha reagert på dette. Bodde en gang i et kollektiv med 3 jenter der hun ene ble helt fortvilt over mengden dopapir som ble brukt, så hun hadde sine egne på rommet sitt og forlangte at alle skulle kjøpe sitt eget. Weird? Ja. 

Anonymkode: f0aae...f18

• Liker 7
Skrevet

Takk for svar 😊 Jeg synes ikke jeg er sykelig eller blitt skadet av oppveksten min? Jeg spør jo her fordi jeg oppriktig lurer på om dere andre ser på dette som sløsing? Og det gjør dere tydeligvis ikke, så da er det ikke noe jeg trenger å bruke mer energi på. Han får gjøre som han vil og jeg fortsetter med mitt. 

- TS

• Liker 8
Skrevet

Må bare si at mannen min stadig kommenterer hvor mye dopapir jeg bruker. Han har gjort det i ti år, fordi han er fra en sånn typisk "bruke ett tørk på begge sider"-familie. Og han får beskjed om å reise lukt hjematt til mora si hver gang han påpeker dopapirforbruket mitt, så kan han og den jævla gjerrige mora hans sitter der sammen og gnu på alt dopapiret de greier å spare seg opp sammen, og så kan de lage seg en dopapir-borg hvor de kan leve lykkelig sammen resten av sine dager i gjerrighet.

Råder deg til å la dette ligge. Med mindre det er du som forsørger ham, så lar du ham bruke akkurat så mye dopapir som han bare gidder å kjøpe. Her er det jeg som handler, begge bidrar økonomisk, og hvis vi virkelig skulle begynne å regne på krona så er mannen min ganske mye dyrere i drift enn meg samlet sett. Så jeg bruker så mye dopapir som jeg bare ønsker. 

Anonymkode: b33f7...689

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns han høres irriterende sløsete ut! Men ett spørsmål jeg ikke er helt sikker på om jeg egentlig vil ha svaret på: hvordan vet du hvordan han går fram når han skal tørke seg på do? 

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Jeg synes ikke jeg er sykelig eller blitt skadet av oppveksten min? Jeg spør jo her fordi jeg oppriktig lurer på om dere andre ser på dette som sløsing? Og det gjør dere tydeligvis ikke, så da er det ikke noe jeg trenger å bruke mer energi på. Han får gjøre som han vil og jeg fortsetter med mitt. 

- TS

Jeg var samboer med en sløser. Han brukte enormt mye dopapir, og det gjorde at det måtte kjøpes inn nytt HELE TIDEN. Plaget livet av meg. Han var sløsete på andre områder også. Et mareritt å bo med, da jeg er en person som ikke bruker mer enn jeg trenger.

Du kan kanskje klare å legge det fra deg nå, men når dere flytter sammen og dere handler inn felles, så vil det å måtte kjøpe dopapir, såpe, tannkrem osv hele tiden med DINE penger begynne å tære på deg. 

Anonymkode: 9e81a...bef

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, han er unødvendig sløsete. Ikke bare er det dårlig for miljøet, men jeg hadde ikke giddet å finansiere overforbruket hans, hvis det skulle bli noe mer. Ingen trenger en hel makrell i tomat boks på brødskiva og en halv shampoo-flaske i håret. 

Jeg tar som en selvfølge at folk er såpass oppegående at de slår av lyset i rom de ikke befinner seg i.

Kanskje folk bare har alt for mye penger å kaste ut av vinduet? Helt ærlig, dette hadde vært et konstant irritasjonsmoment for meg, og dermed en dealbreaker deluxe.

Anonymkode: efbd0...33c

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg har lagt merke til at folk flest sløser slik dessverre. Folk bryr seg ikke og tenker ikke over hverken forbruk, ombruk eller gjenvinning. 

Folk har god råd og kan kjøpe seg det de ønsker. Det har jeg også, men jeg prøver likevel å ikke sløse med ting bare fordi jeg kan. 

Alle maskiner bruker strøm. Strøm lages av naturressurser. Også fra solcellepaneler, for solcellepaneler må produseres, vedlikeholdes og byttes ut med jevne mellomrom. Det er ikke "gratis" energi uten uheldige konsekvenser slik folk tror. De er også laget av materialer som det krever enorme mengder energi for å utvinne.

All såpe går rett i sluket og ut i naturen. Men folk gir totalt faen i det. Jeg har lært her på KG at veldig mange heller store mengder klorin i doskåla for å drepe bakterier. I DOSKÅLA!!! Hva er vitsen? Drikker du vannet fra doskåla? Og så er det étt dobesøk før hele doen er infisert med bakterier igjen.

Mat. I Norge kaster vi vanvittige mengder mat! Vi har verdens strengeste kontroller på mat, f.eks. datostemplingen på maten vi spiser. Mat merkes med "ikke dårlig etter" fordi folk ikke gidder/kan å bruke sansene sine, de bare kaster og kjøper nytt...

Folk kjøper seg nye ting hele tiden også. Igjen, de har jo råd til det så hvorfor ikke. Men de tenker ikke over at ting må produseres, fraktes, oppbevares i butikker og også kan forurense ved bruk.

Folk kaster "alt" i restavfallet. Gidder aldri sortere eller stikke på gjennvinningsanlegget... Jeg har også sett metallgjenstander stikke ut av papirgjenvinningsdunken i nabolaget. Epleskrotter og hundeposer med bæsj også... Hva.feiler.det.folk?

Jeg er nok ikke så nazi som deg TS, men jeg synes veldig mange folk lever fryktelig egoistisk og uten tanke for fremtiden. Ganske skremmende.

Jeg hadde nok vært meget forsiktig hvis jeg hadde tatt opp mengdene kjæresten min bruker med han, men jeg tror jeg hadde gjort det i ditt tilfelle.

Å la lyset stå på i rom man ikke er i er ikke så ille i 2020 når vi stort sett bruker LED. Jeg skrur av alt lys selv, men hvis du bruker LED-pærer så er det veldig lite strøm som forbrukes. Men det med såpen hadde jeg ikke klart å la være å kommentere da det er skikkelig miljøsvineri. Å vaske en halvfull vaskemaskin og oppvaskmaskin daglig også.

Alt i verden handler ikke om penger, men om hvordan vi kan ta vare på vår eneste klode.

Endret av loveli
Skrevet

Jeg kommenterer sånt til min samboer jeg. Han har ikke blitt så mye bedre da, men litt iallfall. Det er helt unødvendig å klæsje på med mengder av tannkrem, alt for mye såpe osv. Folk her får bare si man er sær men det er en uting å sløse og en god vane å være litt nøysom, både for miljøet og økonomien sin del. Det eneste jeg ikke kommenterer som jeg tenker er personlig er dopapirbruk.

Synes generelt mange sløser for mye og ikke har noe tanke om overforbruk og søppelprodusering.

Anonymkode: cdaa9...5dc

• Liker 4
Skrevet

Dette er vel en voksen mann med egen inntekt? Og du skal fortelle han hvor mye såpe og dopapir han bør bruke?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...