AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Hei! Jeg er farmasøyt selv og nyansatt i Vitusapotek. Har ikke jobbet for andre kjeder. Jeg er superfornøyd med jobben foreløpig, masse ulike utfordringer og variert arbeid, hvor man treffer mange hyggelige mennesker. Eneste jeg ikke er fornøyd med er avvikling av matpause. Har ikke anledning til å forlate apoteket i matpausen, og må ofte avbryte matpausen uten å få betalt matpause som alenefarmasøyt. Ikke så kjent med kald kaffe/mat etter å ha jobbet litt midt i pausen. Anonymkode: 08e39...c80
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Høres ut som om du skal ha betalt matpause. Hvis matpausen ikke er betalt skal du ha full mulighet til å forlate arbeidsplassen og ikke være tilgjengelig for arbeidsgiver. Anonymkode: 89509...f2f 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Hei. Jeg jobber i apotek1 og ikke vitusapotek, men reglene i forhold til spisepause er jo like for oss. Hvis du ikke har matpausen til fri disposisjon f.eks når man er alenefarmasøyt så har du krav på at du skal få betalt en halv time mer enn du er på jobb. Dette er det viktig at du påser, da sjefen mest sannsynlig ikke har tenkt på det. Selvom du er alenefarmasøyt og får betalt en ekstra halvtime har du også krav på å få spist i løpet av arbeidsdagen, men forsyrrelser i løpet av den tiden må påbetegnes. Hvis du ofte blir avbrutt i matpausen selv med andre farmasøyter tilstede ville jeg ha tatt opp dette med leder slik at dette tas tak i. Har du matpause så har du fri. Å forstyrre deg i matpausen vil da være det samme som å forvente at du arbeider i fritiden din. Anonymkode: 522fa...f57 1
Liten pike Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Har tatt opp saken om matpause, men fått beskjed om at pausen kan deles opp i minutter spredt utover dagen, som til sammen blir 30 minutter. Og at jeg ikke har rett på betalt pause selv om jeg ikke kan forlate apoteket.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, Liten pike skrev: Har tatt opp saken om matpause, men fått beskjed om at pausen kan deles opp i minutter spredt utover dagen, som til sammen blir 30 minutter. Og at jeg ikke har rett på betalt pause selv om jeg ikke kan forlate apoteket. Dette kan vel ikke stemme.. Det blir jo som å si at ett min her og der blir like bra pause som å ha 30 min sammenhengende. Anonymkode: c4695...dc7 2
Liten pike Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endret 7. november 2020 av Liten pike
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan vel ikke stemme.. Det blir jo som å si at ett min her og der blir like bra pause som å ha 30 min sammenhengende. Anonymkode: c4695...dc7 Ja det var det jeg fikk besked om. Å jeg jobber som alenefarmasøyt 1-3 dager per uke, så noen dager blir litt tunge. Er vi flere farmasøyter på jobb får jeg 30 min sammenhengene da. Anonymkode: 08e39...c80
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Det stemmer ikke at spisepausen kan deles opp i minutter her og der. Jeg ville i ditt tilfelle sendt en epost til apoteker med henvisning til overenskomstens avsnitt om spisepause og nevn at dette ikke sammenfaller med beskjeden du har fått muntlig og bedt om at spisepausen kompenseres alle dager du ikke har spisepausen sammenhengende og til fri disposisjon (kan forlate apoteket). Er du organisert så har du en mye sterkere sak, da du har gratis juridisk bistand fra foreningen. Anonymkode: 522fa...f57 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Kan du fortelle meg litt om utdannelsen og arbeidsoppgavene dine? Vurderer den retningen selv, men synes kanskje d virker kjedelig å jobbe på apotek.... Hvordan er lønnen? Hva med jobbmuligheter? Anonymkode: b9c97...f2a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det var det jeg fikk besked om. Å jeg jobber som alenefarmasøyt 1-3 dager per uke, så noen dager blir litt tunge. Er vi flere farmasøyter på jobb får jeg 30 min sammenhengene da. Anonymkode: 08e39...c80 § 10-9.Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. Det er mulig arbeidsgiver kan slippe unna med at pausetiden ikke må være sammenhengende, jeg har for eksempel jobbet på et sted der matpausen var på 2X15 minutter - og det var inkludert tiden man brukte på å sluse seg inn og ut, så i praksis rakk du bare hive i deg en skive og gå på do før du måtte være tilbake. MEN arbeidsgiver har overhode ingen sak hvis det er slik at du ikke kan forlate arbeidsplassen. Du står til disposisjon for arbeidsgiver, og da er det arbeidstid. Det står svart på hvitt i aml. Anonymkode: 89509...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå