AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Jeg må med en gang si at jeg selv ikke er etnisk norsk. Men jeg har vokst opp her og er vel sånn ca mer eller mindre som nordmenn generelt. Jeg elsker Norge og mulighetene det gir en.. Men jeg har undress litt på hvorfor nordmenn har så kaldt forhold til mennesker generelt. Ikke missforstå meg.. det jeg tenker på er da helt enkle ting i hverdagen som folk flest prøver å ungå. Hvis noen har f.eks bilen på verksted og må spørre noen til å kjøre til butikken, så tilbyr de seg automatisk å betale.. selv om ddt tar maks 5 min.... og det å spørre naboen om å få låne noe, er kanskje det de fleste prøver å ungå. Vi er mer sånn at vi.mer enn gjerne hjelper til.. gratis.. Er naboen uten bil idag? Jeg kjører han med.glede hvor som helst... han kan gjerne bare ta bilen min selv hvis han vil.. Trenger en venn eller nabo noe verktøy? Vær så god.. garasjen er åpen, lån det du vil.. Vi har ett foreldrepar som har barn i samme barnehage som oss. En sommer blei bilen deres ødelagt, og da stod de plutselig uten bil og de hadde planer for sommerferien. Vi skulle selv utenlands i 4 uker og da sa jeg bare at de kunne bruke bilen vår i 4 uker.. de var nesten sjokkerte.. altså, vi har en rimelig bra bil som koster mye, men hvem bryr seg? Hva er det verste som kan skje? At noen kræsjer? Helt ærlig, så er det kun at det ikke skjer noe med pasasjerne, så har ikke det andre noe å si.. Her om dagen snakket naboen om å kjøpe seg stige.. han skulle male huset og måtte ha en ganske stor stige som koster litt.. jeg gikk bort til han med stigen og sa det var bare å bruke den så lenge han vil.. egentlig ser jeg ikke poenget med at alle må ha diger stige i ett nabolag. Hvor ofte bruker man den? En gang hvert 5 år kanskje? 🤨 De er sånne hverdagslige ting i grunn... Anonymkode: 594a3...0e4 27
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 jeg er enig med deg☺️men, der fins tilfeller hvor det er vanskelig å være på tilbudssiden. jeg hadde en veninne som i teorien kunne lånt bilen min i 3 mnd(hun var uten) men valgte å si nei pga jeg er ufør med dårlig økonomi. og hun hadde aldri dekket egenandel på 8000 kr. sikkert ikke bompenger heller. jeg hadde ikke råd til å sponse henne i tre mnd og valgte å si nei. ellers synes jeg vi skal låne hverandre stiger, driller, etc. og hjelpe hverandre. Anonymkode: 15e35...037 8
Pappi Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må med en gang si at jeg selv ikke er etnisk norsk. Men jeg har vokst opp her og er vel sånn ca mer eller mindre som nordmenn generelt. Jeg elsker Norge og mulighetene det gir en.. Men jeg har undress litt på hvorfor nordmenn har så kaldt forhold til mennesker generelt. Ikke missforstå meg.. det jeg tenker på er da helt enkle ting i hverdagen som folk flest prøver å ungå. Hvis noen har f.eks bilen på verksted og må spørre noen til å kjøre til butikken, så tilbyr de seg automatisk å betale.. selv om ddt tar maks 5 min.... og det å spørre naboen om å få låne noe, er kanskje det de fleste prøver å ungå. Vi er mer sånn at vi.mer enn gjerne hjelper til.. gratis.. Er naboen uten bil idag? Jeg kjører han med.glede hvor som helst... han kan gjerne bare ta bilen min selv hvis han vil.. Trenger en venn eller nabo noe verktøy? Vær så god.. garasjen er åpen, lån det du vil.. Vi har ett foreldrepar som har barn i samme barnehage som oss. En sommer blei bilen deres ødelagt, og da stod de plutselig uten bil og de hadde planer for sommerferien. Vi skulle selv utenlands i 4 uker og da sa jeg bare at de kunne bruke bilen vår i 4 uker.. de var nesten sjokkerte.. altså, vi har en rimelig bra bil som koster mye, men hvem bryr seg? Hva er det verste som kan skje? At noen kræsjer? Helt ærlig, så er det kun at det ikke skjer noe med pasasjerne, så har ikke det andre noe å si.. Her om dagen snakket naboen om å kjøpe seg stige.. han skulle male huset og måtte ha en ganske stor stige som koster litt.. jeg gikk bort til han med stigen og sa det var bare å bruke den så lenge han vil.. egentlig ser jeg ikke poenget med at alle må ha diger stige i ett nabolag. Hvor ofte bruker man den? En gang hvert 5 år kanskje? 🤨 De er sånne hverdagslige ting i grunn... Anonymkode: 594a3...0e4 Skulle ønske flere var som deg, meg selv inkludert. Jeg låner mer enn gjerne bort nesten hva det skulle være til familie og nære venner, men kjenner at jeg burde vært flinkere til å gjøre det samme til bekjente og naboer også. 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Hvor i landet bor du, TS? Her i nord opplever jeg i alle fall ikke det du beskriver, her synes jeg mange er på tilbudssiden og strekker seg ganske langt for å hjelpe. Anonymkode: d4f68...e7e 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet bor du, TS? Her i nord opplever jeg i alle fall ikke det du beskriver, her synes jeg mange er på tilbudssiden og strekker seg ganske langt for å hjelpe. Anonymkode: d4f68...e7e Hehhe midt-norge her... men jeg har hørt mye bra om nordlendinger generelt 👍😊... dere er litt frempå med banningen, men langt mer behjelpelig. Det er min erfaring også.. 🤣 Anonymkode: 594a3...0e4 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Dette er fordi nordmenn er veldig meg meg meg.. vi er huleboere. Ingen vil gjøre noe gratis for andre. I vårt land skal samfunnet ta seg av de svake.. ikke familien. har du en syk far som ikke klarer å vaske selv, så hjelper du ikke. Du ber kommunen sende vaskehjelp. vi er egoistiske og lever i overflod, og er selvopptatte. Alle skal realisere seg selv, og det er ikke plass til noen andre innen for denne sonen. Anonymkode: cf2ab...d2a 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Du er snill, TS. Men, det er mange nordmenn som også er som deg, det er vel bare det at vi er usikre på å bry andre, eller at andre skal føle at vi maser. Og så er vi ganske reserverte. Jeg regner heller aldri på om jeg kjører noen hit eller dit, og kan gjerne låne bort ting, men selv er jeg ikke den første til å be noen om en tjeneste, jeg liker best å klare meg selv. Og det er litt irriterende at enkelte aldri leverer tilbake det de låner, akkurat det burde mange bli flinkere til... Anonymkode: 15072...4cc 9
GrønnNellik68 Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet bor du, TS? Her i nord opplever jeg i alle fall ikke det du beskriver, her synes jeg mange er på tilbudssiden og strekker seg ganske langt for å hjelpe. Anonymkode: d4f68...e7e Det er det jeg er vant til og at naboer hjelper hverandre ..men kommer fra utkant norge da.
GrønnNellik68 Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehhe midt-norge her... men jeg har hørt mye bra om nordlendinger generelt 👍😊... dere er litt frempå med banningen, men langt mer behjelpelig. Det er min erfaring også.. 🤣 Anonymkode: 594a3...0e4 Fins mange brae trøndere og der da... har jeg erfart.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 På 7.11.2020 den 13.43, AnonymBruker skrev: Hvor i landet bor du, TS? Her i nord opplever jeg i alle fall ikke det du beskriver, her synes jeg mange er på tilbudssiden og strekker seg ganske langt for å hjelpe. Anonymkode: d4f68...e7e Jeg er enig i dette. Selv bor jeg i Oslo nå; der er det MEG MEG MEG MEG MEG!! Anonymkode: 693d5...e93 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Tror det kommer veldig an på hvor man bor og hva slags miljø man vanker i. Jeg er oppvokst i et rolig boligstrøk i Oslo, og har overtatt barndomshjemmet. Her kjenner alle naboene hverandre, og jeg har kjent de aller fleste naboene hele livet. Vi hjelper hverandre med alt mulig: snømåking, vanne planter når noen er på ferie, passe bikkja, låne ut stoler hvis noen skal arrangere konfirmasjon, handle dagligvarer for de eldste naboene. Vi har også felles dugnad to ganger i året. Det er veldig fint miljø her, føler meg veldig heldig som bor på et så flott sted. Skjønner godt at folk som bor på steder med så mye gjennomtrekk at man nesten ikke rekker å lære naboens navn før noen nye har flyttet inn i deres sted, ikke hjelper hverandre like mye som på roligere steder. Det krever jo litt tillit å låne ut bil eller husnøkler til noen, og det tar litt tid å bygge opp tillit. Anonymkode: 89c55...f7f 5
Lønnesirup01 Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 I et internasjonalt perspektiv så synes jeg nordmenn er ganske snille og behjelpelige - det kommer selvsagt helt an på hvem du sammenlikner med, men vi scorer høyt på tillit. De fleste storbyer i den vestlige verden er ganske mye "hardere" enn f.eks. Oslo. Det enkle svaret her er at vi har et velferdssystem. Du betaler over skatteseddelen for at de svakeste skal klare seg, og da er jobben din på en måte gjort. I land som ikke har et velferdssystem må du i større grad lene deg på folks omtanke. I totalen er jo Norge et mer komfortabelt land å bo i for de svakerestilte. Det er kanskje lettere å be om litt sukker av naboen i Midtøsten, men trenger du mer enn det - behandling for lungekreft eller spesialtilpasning til barna - er ting langt verre. Sympatien med folk som sliter eller faller utenfor er jo mindre der systemet er rigget for å forhindre det. Jeg kan f.eks. ha langt mer sympati med fattige i USA enn fattige i Norge, og det handler jo om hvilke muligheter du har til å hjelpe deg selv. Situasjonene du nevner er også litt fremmed for meg fordi de går konkret på geografisk tilhørighet - altså naboskap. Dersom jeg trengte noe desperat og ikke hadde penger, hadde jeg spurt foreldre, søsken, kjæreste eller til slutt venner. Jeg hadde ikke gått til naboen. 4
Cata Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Kommer helt an på bosted. Der jeg vokste opp lånte min far og kompisene hans stadig vekk verktøy av hverandre eller hjalp hverandre med å reparere biler. (Dette er så lenge siden at det faktisk gikk an å reparere selv...) Her jeg bor nå er det aldri vanskelig å få skyss dersom bilen er på verksted en dag og man må komme til eller fra. Vi vet at den ene dagen kan vi selv trenge hjelp mens den neste kan det være naboen som trenger litt assistanse.
Humle Brumle Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Du høres ut som en hyggelig og raus person💖💖
Blinng Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 Jeg har overhode ikke noe i mot å hjelpe andre eller låne andre ting. Men det sittet langt inne for meg å be andre om hjelp. Grunnen til at jeg føler det slik er at jeg ikke opplever at andre ønsker å hjelpe for å være grei, men for at de er ute etter å opparbeide seg "returgjeld" hos meg. Jeg hater å føle at jeg står i gjeld til andre. Det har skjedd flere ganger at jeg har spurt andre om hjelp, og de har sagt ja i den forventning av "å få noe" i retur. Da føler jeg relasjonene får en skjev maktfordeling og jeg kan ha lett for å miste meg selv. Personlig sier jeg kun ja til å hjelpe andre for at jeg har lyst til det, og ikke for at jeg vil ha noe igjen hos dem. Jeg har stort sett lyst til å hjelpe også, for det gir meg mye å bidra. Nå unngår jeg så langt det er mulig å spørre andre om hjelp. Jeg klarer meg utmerket godt selv. Men baksiden av det er kanskje mindre nære relasjoner, og det er synd... Tror vi alle trenger å trenge noen samt å bli trengt av noen. 1 1
PM75 Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Jeg er enig med deg! Vi kunne vært mye flinkere til å både ta imot hjelp og spørre om hjelp! De få gangene jeg har spurt om hjelp, så har jeg alltid fått det. Og jeg har alltid stilt opp for andre & synes det er hyggelig! Men jeg kvier meg likevel for å spørre om noe. Jeg tror «klare meg sjøl» sitter litt for godt innprentet i meg 😉
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 Fordi vi tror staten fikser alt. Selv om det er langt fra tilfelle. Men jeg låner bort og har hjulpet familie gratis i mange år❤️ Anonymkode: 9b7a6...360 1
Gjest Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 På 8.11.2020 den 2.14, AnonymBruker skrev: Dette er fordi nordmenn er veldig meg meg meg.. vi er huleboere. Ingen vil gjøre noe gratis for andre. I vårt land skal samfunnet ta seg av de svake.. ikke familien. har du en syk far som ikke klarer å vaske selv, så hjelper du ikke. Du ber kommunen sende vaskehjelp. vi er egoistiske og lever i overflod, og er selvopptatte. Alle skal realisere seg selv, og det er ikke plass til noen andre innen for denne sonen. Anonymkode: cf2ab...d2a Her snakker du jo mot deg selv. En huleboer forventer ikke at samfunnet skal ta seg av de svake... På 7.11.2020 den 13.28, AnonymBruker skrev: Jeg må med en gang si at jeg selv ikke er etnisk norsk. Men jeg har vokst opp her og er vel sånn ca mer eller mindre som nordmenn generelt. Jeg elsker Norge og mulighetene det gir en.. Men jeg har undress litt på hvorfor nordmenn har så kaldt forhold til mennesker generelt. Ikke missforstå meg.. det jeg tenker på er da helt enkle ting i hverdagen som folk flest prøver å ungå. Hvis noen har f.eks bilen på verksted og må spørre noen til å kjøre til butikken, så tilbyr de seg automatisk å betale.. selv om ddt tar maks 5 min.... og det å spørre naboen om å få låne noe, er kanskje det de fleste prøver å ungå. Vi er mer sånn at vi.mer enn gjerne hjelper til.. gratis.. Er naboen uten bil idag? Jeg kjører han med.glede hvor som helst... han kan gjerne bare ta bilen min selv hvis han vil.. Trenger en venn eller nabo noe verktøy? Vær så god.. garasjen er åpen, lån det du vil.. Vi har ett foreldrepar som har barn i samme barnehage som oss. En sommer blei bilen deres ødelagt, og da stod de plutselig uten bil og de hadde planer for sommerferien. Vi skulle selv utenlands i 4 uker og da sa jeg bare at de kunne bruke bilen vår i 4 uker.. de var nesten sjokkerte.. altså, vi har en rimelig bra bil som koster mye, men hvem bryr seg? Hva er det verste som kan skje? At noen kræsjer? Helt ærlig, så er det kun at det ikke skjer noe med pasasjerne, så har ikke det andre noe å si.. Her om dagen snakket naboen om å kjøpe seg stige.. han skulle male huset og måtte ha en ganske stor stige som koster litt.. jeg gikk bort til han med stigen og sa det var bare å bruke den så lenge han vil.. egentlig ser jeg ikke poenget med at alle må ha diger stige i ett nabolag. Hvor ofte bruker man den? En gang hvert 5 år kanskje? 🤨 De er sånne hverdagslige ting i grunn... Anonymkode: 594a3...0e4 Jeg tror det har med at i Norge så har vi mer fokus på (kjerne)familien, mens i mange andre kulturer så lever man etter prinsippet "it takes a village". Eiendomsretten står også veldig sterkt i Norge, i tillegg til at det i lang tid har vært et statussymbol å kunne klare seg selv. Og med velferdsstaten i ryggen er det på en måte ingen grunn til at du ikke skal kunne klare deg selv. Det tror jeg er tankegangen.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 Lånte bort bilen min til naboen, endte med at den ble ødelagt. Vedkommende ville ikke betale for skaden og jeg satt igjen med en regning på 35 000 kr og ødelagt bilferie. Neste gang blir svaret nei når noen vil låne noe av meg 😌 Anonymkode: 339aa...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 På 7.11.2020 den 13.28, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 594a3...0e4 Alt du beskriver er slik vi har det i nabolaget vårt. Og vi bor ikke i nord, vi bor på Østlandet. En litt morsom episode var da en relativt nyinnflyttet nabo kom bort og spurte "har vi en kompressor og spikerpistol?" Han hadde fått med seg at ting gikk på kryss og tvers mellom eiendommene, men trodde det var kjøpt inn til felles bruk, ikke at det var private ting som ble lånt ut. Det ble litt latter da det ble oppklart. Anonymkode: 8a5cf...529 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå