Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er litt satt på spissen, men her er mitt dilemma. 

Har en lederstilling nå som jeg trives veldig godt i, liker oppgavene og kollegaene, har ikke vært så lenge i denne jobben heller. 

Minuset er at det tar meg 1 time i kjøring hver dag totalt, og tidvis på veldig ekkelt vinterføre. Alle som har småbarn vet hvor få timer det er i døgnet, og spesielt før og etter barnehage ila en dag. Kjenner det i hjertet når jeg er en av de første som leverer om morgenen og en av de siste som henter, skulle gjerne hatt mer tid med barnet mitt...Jobber også en del om kvelden etter at barnet er lagt. 

Nå er det en ledig stilling her jeg bor, som jeg tror jeg har veldig gode sjanser for å få. Samme type stilling, men ikke en lederjobb. Vil derfor føre til en liten nedgang i lønn (men overraskende liten nedgang). Kjenner kollegaene jeg vil få, og tror jeg vil trives greit. Men karrieremessig er det et stort tilbakeskritt som mulig er irreversibelt. men når alt kommer til alt er familien viktigere enn tittelen..

Bør jeg søke? 

Tar gjerne imot innspill! 

Anonymkode: ed9e2...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her: må bare nevne at eventuell ny jobb er i gangavstand fra hus og barnehage, dvs tilnærmet null reisetid. 

Skrevet

Jeg ville gjort det. Karrieren er neppe totalt irreversibelt. Tiden med ungene kommer aldri tilbake. 

Anonymkode: 56583...001

• Liker 17
Skrevet

Jeg tolker det dit at du er alene med barnet ettersom du både henter og leverer?

Er det mulig å gjøre litt mer av din nåværende jobb hjemmefra? Hvis du kan bytte en halv time av tiden på arbeidsplassen med jobbing hjemme hver dag så er jo mye gjort.
Du kan jo legge dette frem for arbeidsgiver.

Skrevet

TS: Ikke alene, men samboer jobber lengre dager og har også reisevei. Har en veldig fleksibel jobb og jobber derfor en del kveld for å ta igjen det tapte fra dagen. Jobber også hjemmefra fra tid til annen. Men savner litt å ha mer struktur på arbeidstiden og ikke jobbe både dag og kveld, i tillegg til kjøringen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde byttet. I fremtiden når barna er større og du kanskje søker deg over i lederstilling igjen kan du oppgi til ny arbeidsgiver at du slutttet i lederstillingen siden du prioriterte barna. Ærlig sak og viser at du er fornuftig, noe som bør ses på som positive egenskaper hos en leder🙂

Anonymkode: 41ed7...3d0

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville gjort det. Om lønnsforskjellen ikke er så stor, ser jeg ikke noe galt med det. Gangavstand er gull, og vil gi deg mye bedre tid i hverdagen. Om noen år, kan kanskje du stige i gradene igjen på ny arbeidsplass. Det er spesielt i barneårene du har best anledning til å få kontakt med, og forme livene til barna dine.

Anonymkode: ef3df...0a3

• Liker 2
Skrevet

Hadde absolutt søkt! Tiden med småbarn får du aldri tilbake, mens kanskje du kan få høyre stilling når barnet er blitt større.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Ikke alene, men samboer jobber lengre dager og har også reisevei. Har en veldig fleksibel jobb og jobber derfor en del kveld for å ta igjen det tapte fra dagen. Jobber også hjemmefra fra tid til annen. Men savner litt å ha mer struktur på arbeidstiden og ikke jobbe både dag og kveld, i tillegg til kjøringen. 

Jeg ville diskutert det med samboer (noe du helt sikkert også har tenkt om du ikke allerede har gjort det). Mange som råder deg til å ta den jobben som er nærmere hjemme og jeg vil ikke råde deg til å ikke gjøre det heller. Men undersøk også hva som er mulig å få til i den stillingen du har nå.
Kanskje samboer kan levere eller hente noen dager så får du plutselig gjort unna mer de dagene.

Skrevet

Vil søkt og tatt det derifra 🤷🏼‍♀️ kanskje forhørt meg litt på intervjuet om bedriftens fremtidens planer. 

Anonymkode: 8ec85...670

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde også en lederjobb når barnet mitt var liten, jeg måtte levere med én gang barnehagen åpnet og jeg var alltid den siste som hentet. Jeg hadde maks 2 timer av døgnet i våken tilstand med barnet mitt, og etter hvert merket jeg at han begynte å reagere negativt på at jeg var så lite til stede. Jeg var alltid utslitt og samvittigheten min gnagde meg hele tiden. Jeg valgte å slutte i jobben og fikk meg en jobb uten lederansvar og med mye mindre stress og mas. Jeg gikk litt ned i lønn, og det er ikke sikkert jeg får meg en slik lederjobb igjen, men vet du hva, det lever jeg veldig godt med! Jeg har ikke angret ett sekund, tiden med barnet mitt er verdt så mye mer og den tiden går så fort. Jeg har resten av arbeidslivet mitt på å tenke på karrieren, men akkurat når han er liten så ønsker jeg å være tilstede, både fysisk og mentalt. 

Anonymkode: d90a2...aaf

• Liker 2
Skrevet

En time totalt betyr jo en halvtime reisevei til jobb hver vei? Det er jo ganske normalt, og mindre enn mange andre har. Man må alltid beregne en halvtimes tid til jobb uansett. 

Dersom du har troen på at den potensielle nye jobben kommer til å holde til i gangavstand i i overskuelig fremtid så kan man jo alltids søke, men tenk deg gjennom før du bytter jobb kun på grunnlag av at du bruker 30 min. hver vei. Når man skal gå med barn, kanskje på vinterføre det også, så kan det godt hende at du bruker nesten like langt tid for å gå med barn til barnehage, så videre til jobb. 

Anonymkode: b26db...fca

• Liker 3
Skrevet

TS. Veldig enig i at 30 min kjørevei til jobb er akseptabelt, det kunne absolutt vært verre. Men dersom en kunne sluppet denne ekstra timen med kjøring betyr det både 1 ekstra time med familien daglig og mindre kveldsarbeid. Det er ca 230 timer i året...

Ville nok fortsatt kjørt til jobb, eller syklet av praktiske grunner, slik at det ikke blir aktuelt å bruke samme tid på gåturen, men om så hadde vært så ville jo også dette ha vært tid med barna. 

Heller nok mot å søke, og heller tenke at det kan komme flere muligheter senere. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen din har en mer fleksibel jobb, og reisevei? Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men vil bare si at det ikke er like sikkert som du tror at du henger med i kampen om lederstillinger senere. Siden kvinner oftere enn menn velger familie foran karriere/lederstillinger rykker menn ifra på stigen. De tjener opp en masse erfaring i den tiden kvinnene er mer hjemme og stiller dermed sterkere i konkurransen om jobb. Dette er verdt å tenke på. Det samme gjelder da også i lønn. La oss si at mannen din også har en lederstilling, som da vil gi han flere år med god lønn enn deg. Jeg bare nevner dette som noe å tenke på. Det er ikke sikkert det veier så tungt på vektskålen for deg. 

Hvis mannen har samme reisevei (retning) som deg, kan flytting være aktuelt? 

Anonymkode: aa72a...887

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger familieliv. 

Er snart ferdig på sykepleiestudiet, og har to muligheter. Kan jobbe på sykehus og bruke 2-2,5t bare på å reise til og fra, eller jeg kan jobbe i kommunen og bruke maks 10 min til og fra jobb.

Anonymkode: 2ac94...0e1

Skrevet

Tenk at du spør om det.....burde jo være en selvfølge å velge sin familie som nr.1 i livet. Arbeidsgiver takker deg ikke for noe som helst, det er kun bortkastet tid.

Anonymkode: a484d...59c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...