Populært innlegg AfterTheRain Skrevet 7. november 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 7. november 2020 Jeg ser at flere her ikke skjønner hvorfor det er så vanskelig for noen å "bare være hjemme i noen uker/måneder". Og flere trekker frem at de som bor alene "kan jo ha 2-3 klemmevenner". Men hvis vi tenker litt over dette, så er det faktisk sånn at det finnes veldig mange mennesker som bor alene, og ikke har veldig nære forhold til andre. For mange her i landet er arbeidsplassen, butikken, arrangementene, treningsenteret det eneste arena for å ha sosial kontakt, fordi veldig mange av oss overlever på overfladiske sosialisering. Da er det ikke en reell alternativ å spørre noen om de har lyst å være klemmevenn med en, fordi folk ikke har så tette relasjoner til noen. Og når den overfladiske, hverdagslige sosialisering også forsvinner, da har disse menneskene ingenting igjen. Vær så snill og ikke undervurder ensomheten som mange opplever nå. Den kan drepe den også. Vi går mot den mørke årstiden, med nye anbefalinger om hjemmekontor, om å være hjemme, om å ikke omgås med andre. Denne tiden blir vanskelig for veldig mange. Leserinnlegg på bt om dette: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/R99m92/for-mange-av-oss-er-isolasjon-og-ensomhet-farligere-enn-korona (vet ikke om man kan lese uten abonnement, men kopierer noen setninger av teksten her:) "«Alle må klare noen måneder med isolasjon for det felles beste», har du sikkert hørt. Men det er det ikke alle som klarer. ... Etter noen måneder med pålagt hjemmekontor i vår, gikk jeg på en psykisk knekk. Jeg klarte til slutt ikke å gå ut av huset på grunn av angst. ... For meg er jobben min primære sosiale arena. Å ikke kunne møte kollegaer betød i praksis at jeg kunne gå flere uker uten å møte andre mennesker. Dette er ikke sunt, selv ikke for den mest innadvendte person. Noen er så heldige at de bor sammen med andre mennesker. Andre er ikke like heldige. ... Isolasjonen spiser meg opp innenfra. Og stadig nye og gjeninnførte restriksjoner tar fra meg det lille av motivasjon jeg klarer å bygge opp i periodene der smitten går ned. Det er med god grunn at selvmordstelefonen har måttet oppbemanne kraftig etter pandemien. Men så lenge koronadødsfallene går ned, er det visst ikke så farlig om andre dødsfall går opp. Det kan i hvert fall virke sånn. En ting er i hvert fall sikkert: For mange nordmenn er isolasjonen, og konsekvensene av den, langt farligere enn koronaviruset selv." 64
The Kitten Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 15 minutter siden, AfterTheRain skrev: Jeg ser at flere her ikke skjønner hvorfor det er så vanskelig for noen å "bare være hjemme i noen uker/måneder". Og flere trekker frem at de som bor alene "kan jo ha 2-3 klemmevenner". Men hvis vi tenker litt over dette, så er det faktisk sånn at det finnes veldig mange mennesker som bor alene, og ikke har veldig nære forhold til andre. For mange her i landet er arbeidsplassen, butikken, arrangementene, treningsenteret det eneste arena for å ha sosial kontakt, fordi veldig mange av oss overlever på overfladiske sosialisering. Da er det ikke en reell alternativ å spørre noen om de har lyst å være klemmevenn med en, fordi folk ikke har så tette relasjoner til noen. Og når den overfladiske, hverdagslige sosialisering også forsvinner, da har disse menneskene ingenting igjen. Vær så snill og ikke undervurder ensomheten som mange opplever nå. Den kan drepe den også. Vi går mot den mørke årstiden, med nye anbefalinger om hjemmekontor, om å være hjemme, om å ikke omgås med andre. Denne tiden blir vanskelig for veldig mange. Leserinnlegg på bt om dette: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/R99m92/for-mange-av-oss-er-isolasjon-og-ensomhet-farligere-enn-korona (vet ikke om man kan lese uten abonnement, men kopierer noen setninger av teksten her:) "«Alle må klare noen måneder med isolasjon for det felles beste», har du sikkert hørt. Men det er det ikke alle som klarer. ... Etter noen måneder med pålagt hjemmekontor i vår, gikk jeg på en psykisk knekk. Jeg klarte til slutt ikke å gå ut av huset på grunn av angst. ... For meg er jobben min primære sosiale arena. Å ikke kunne møte kollegaer betød i praksis at jeg kunne gå flere uker uten å møte andre mennesker. Dette er ikke sunt, selv ikke for den mest innadvendte person. Noen er så heldige at de bor sammen med andre mennesker. Andre er ikke like heldige. ... Isolasjonen spiser meg opp innenfra. Og stadig nye og gjeninnførte restriksjoner tar fra meg det lille av motivasjon jeg klarer å bygge opp i periodene der smitten går ned. Det er med god grunn at selvmordstelefonen har måttet oppbemanne kraftig etter pandemien. Men så lenge koronadødsfallene går ned, er det visst ikke så farlig om andre dødsfall går opp. Det kan i hvert fall virke sånn. En ting er i hvert fall sikkert: For mange nordmenn er isolasjonen, og konsekvensene av den, langt farligere enn koronaviruset selv." Det er ikke lov å si. De som klager over det skal holde kjeft og tenke på de gamle som kan dø. 35
DanielDuppsko Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 (endret) Viktig innlegg. Dette er prisen vi må betale for Ernas ønske om å være den flinkeste piken i EU-klassen. Veldig lurt å åpne for rekreasjonsreiser i sommer. Og vi har jo hele tiden vært livredde for de vi kunne ha krenket om vi hadde innført strengere restriksjoner ved grensene. Endret 7. november 2020 av DanielDuppsko 14
Enda en tulling Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Jepp. Sånn er det for mange, også eldre, som man angivelig skal "redde". Men ser kommentarfeltet fylles opp av de vanlige selvrettferdige koronamisjonærene og i følge dem er det bare "å ta seg sammen". Hvis ikke, vel synd for deg. Nå er det korona som gjelder, punktum. Men pussig nok ser denne gruppen heller ikke ut til å ha særlig sympati for de som faktisk smittes av korona. De blir jo utskjelt og påført skam over en lav sko. Så hvem har egentlig disse selverklærte empatiske menneskene egentlig empati med? 25
AmandaVI Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 (endret) Fikk en alvorlig knekk selv, på tampen av mai etter å ha vært helt isolert i 12 uker. Skadet meg selv veldig stygt i armen og mistet mye blod. Jeg nektet legen å se på det og å si hvorfor jeg gjorde det. To dager etter ble såret infisert og jeg fikk en blodforgiftning. Jeg var visstnok heldig som ikke mistet armen. Nå er nervene i huden innen en diameter på 12 cm rundt arret 'døde'. Hele sommeren var jeg alvorlig deprimert og gikk og ut av psykoser og angstanfall. Og det var bare den akutte reaksjonen. Jeg aner ikke hva konsekvensene av dette året blir for meg og så mange andre med psykiske lidelser som ikke får/har fått den hjelpen de trenger pga alle tiltakene, men har en følelse av at regjeringen kommer til å gjøre det så billig som mulig - for seg selv. Endret 7. november 2020 av AmandaVI 28
Kokeshi Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Jeg synes det er bra at Norge tar tak med strenge smitteverntiltak så ikke smitten eksploderer, så dette blir enda verre. Og enda mer langvarig, for det gagner virkelig ingen. Det er ingen tvil om at ensomhet gjør noe med en, og at det burde vært stort fokus på de som ikke har et sosialt nettverk. På de som sliter, på de eldre, de syke og de uføre som kanskje ikke kommer seg ut i det hele tatt. Det er mange som trenger ekstra hjelp på flere forskjellige måter i denne tiden. 11
DanielDuppsko Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, Enda en tulling skrev: Jepp. Sånn er det for mange, også eldre, som man angivelig skal "redde". Men ser kommentarfeltet fylles opp av de vanlige selvrettferdige koronamisjonærene og i følge dem er det bare "å ta seg sammen". Hvis ikke, vel synd for deg. Nå er det korona som gjelder, punktum. Men pussig nok ser denne gruppen heller ikke ut til å ha særlig sympati for de som faktisk smittes av korona. De blir jo utskjelt og påført skam over en lav sko. Så hvem har egentlig disse selverklærte empatiske menneskene egentlig empati med? Vel, man kan jo forstå en viss irritasjon over de som ikke etterlever tiltakene. Virker rimelig å tro at om alle hadde fulgt det som er av tiltak til punkt å prikke, så ville den samlede tiden med og belastningene ved tiltak vært uendelig mye lavere. Og så er det neppe slik at de som faktisk etterlever tiltakene synes at dette er moro. Alle er drit lei. Og da er det jo litt surt å se at dette uføret forlenges av folk som må ut og feste tre ganger i uken. Denne utskjellingen av koronasmittede har jeg ikke sett noe til. 17
EnKoppTe Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 (endret) 19 minutter siden, AmandaVI skrev: Fikk en alvorlig knekk selv, på tampen av mai etter å ha vært helt isolert i 12 uker. Skadet meg selv veldig stygt i armen og mistet mye blod. Jeg nektet legen å se på det og å si hvorfor jeg gjorde det. To dager etter ble såret infisert og jeg fikk en blodforgiftning. Jeg var visstnok heldig som ikke mistet armen. Nå er nervene i huden innen en diameter på 12 cm rundt arret 'døde'. Hele sommeren var jeg alvorlig deprimert og gikk og ut av psykoser og angstanfall. Og det var bare den akutte reaksjonen. Jeg aner ikke hva konsekvensene av dette året blir for meg og så mange andre med psykiske lidelser som ikke får/har fått den hjelpen de trenger pga alle tiltakene, men har en følelse av at regjeringen kommer til å gjøre det så billig som mulig - for seg selv. Men du fikk i det minste legehjelp da du virkelig trengte det. Tanken på at helsevesenet skal knekke gjør meg vettskremt. Enda verre er det at folk ikke ser ut til å skjønne alvoret. I denne tiden vil folk få kreft, slag, infarkt osv, og det er kritisk viktig at helsevesenet har ressurser til å hjelpe de. For litt siden stengte sykehuset i Hammerfest og det er alvorlig, ikke minst med tanke på avstandene i Finnmark. Vi har ikke råd til slike tilstander flere steder. Jeg forstår samtidig at de som allerede sliter ikke får det bedre med disse tiltakene og jeg ønsker de ikke vondt. Men jeg ser også, i min egen omgangskrets, at det er mye misnøye og sutring blant friske og oppegående mennesker fordi de ikke får dekket sine sosiale behov. Vel, virkeligheten er hard av og til og det er ikke slik at kollegene dine går på jobb for din skyld eller at kassadama snakker med deg fordi hun bryr seg. Endret 7. november 2020 av EnKoppTe 23
Gjest Senil Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Åpenhet om psykisk sykdom betyr ikke folk forstår. At det er individer nå som ikke overlever pga tiltakene, bør vi regne med. For å si det slik: Trist som faen...
The Kitten Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, EnKoppTe skrev: Men du fikk i det minste legehjelp da du virkelig trengte det. Tanken på at helsevesenet skal knekke gjør meg vettskremt. Enda verre er det at folk ikke ser ut til å skjønne alvoret. I denne tiden vil folk få kreft, slag, infarkt osv, og det er kritisk viktig at helsevesenet har ressurser til å hjelpe de. For litt siden stengte sykehuset i Hammerfest og det er alvorlig, ikke minst med tanke på avstandene i Finnmark. Vi har ikke råd til slike tilstander flere steder. Jeg forstår samtidig at de som allerede sliter ikke får det bedre med disse tiltakene og jeg ønsker de ikke vondt. Men jeg ser også, i min egen omgangskrets, at det er mye misnøye og sutring blant friske og oppegående mennesker fordi de ikke får dekket sine sosiale behov. Vel, virkeligheten er hard av og til og det er ikke slik at kollegene dine går på jobb for din skyld eller at kassadama snakker med deg fordi hun bryr seg. Hva har regjeringen gjort på disse 9 månedene for å ruste opp helsevesenet? 17
EnKoppTe Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, The Kitten skrev: Hva har regjeringen gjort på disse 9 månedene for å ruste opp helsevesenet? Er det noe å ruste opp med? Staten kan ikke pålegge folk å velge sykepleier- eller legeutdanning? De har leid inn helsepersonell fra blant annet Sverige, men det var kanskje ikke så lurt? 13
The Kitten Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, EnKoppTe skrev: Er det noe å ruste opp med? Staten kan ikke pålegge folk å velge sykepleier- eller legeutdanning? De har leid inn helsepersonell fra blant annet Sverige, men det var kanskje ikke så lurt? Nei, de kan ikke pålegge folk å velge utdanningene, men de kan gjøre yrkene mer attraktive (mindre ufrivillig deltid f.eks) og de kan bevilge nok midler til sykehusene. 13
Gjest Senil Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 (endret) 1 minutt siden, EnKoppTe skrev: Er det noe å ruste opp med? Staten kan ikke pålegge folk å velge sykepleier- eller legeutdanning? De har leid inn helsepersonell fra blant annet Sverige, men det var kanskje ikke så lurt? Vi trenger ikke flere sykepleiere hvis sykepleiere får gjøre det sykepleiere skal. Sett inn helsefagarbeidere inn på sykehus igjen, siden få har full stilling som helsefagarbeider burde det lett la seg gjøre å øke bemanning på sykehus. Man skal ikke legge ned sykehus slik de nå gjør, for å få større sykehus lengre unna folk. Der er vel Kalnes et skrekkeksempel, et sykehus underdimensjonert så mye at det er flaut å være der. Alltid fulle ganger av overnattende pasienter. Endret 7. november 2020 av Senil
EnKoppTe Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, The Kitten skrev: Nei, de kan ikke pålegge folk å velge utdanningene, men de kan gjøre yrkene mer attraktive (mindre ufrivillig deltid f.eks) og de kan bevilge nok midler til sykehusene. Jeg er 100% enig. De fortjener både mer fast arbeid og bedre lønn. Bedre arbeidsvilkår over hele linja. Akkurat nå, Senil skrev: Vi trenger ikke flere sykepleiere hvis sykepleiere får gjøre det sykepleiere skal. Sett inn helsefagarbeidere inn på sykehus igjen, siden få har full stilling som helsefagarbeider burde det lett la seg gjøre å øke bemanning på sykehus. Man skal ikke legge ned sykehus slik de lå gjør for å få større sykehus lengre unna folk, der er vel Kalles et skrekkeksempel, et sykehus underdimensjonert så mye at det er flaut å være der. Interessant. 4
AfterTheRain Skrevet 7. november 2020 Forfatter #15 Skrevet 7. november 2020 50 minutter siden, EnKoppTe said: Men du fikk i det minste legehjelp da du virkelig trengte det. Tanken på at helsevesenet skal knekke gjør meg vettskremt. Enda verre er det at folk ikke ser ut til å skjønne alvoret. I denne tiden vil folk få kreft, slag, infarkt osv, og det er kritisk viktig at helsevesenet har ressurser til å hjelpe de. For litt siden stengte sykehuset i Hammerfest og det er alvorlig, ikke minst med tanke på avstandene i Finnmark. Vi har ikke råd til slike tilstander flere steder. Jeg forstår samtidig at de som allerede sliter ikke får det bedre med disse tiltakene og jeg ønsker de ikke vondt. Men jeg ser også, i min egen omgangskrets, at det er mye misnøye og sutring blant friske og oppegående mennesker fordi de ikke får dekket sine sosiale behov. Vel, virkeligheten er hard av og til og det er ikke slik at kollegene dine går på jobb for din skyld eller at kassadama snakker med deg fordi hun bryr seg. Fy for en følelsesløs, kynisk og stygg kommentar. Hun trengte faktisk helsehjelp på grunn av psykiske problemer og ensomheten. Ser ikke du en sammenheng mellom psykiske plager og fysisk sykdom? Begge går utover kapasiteten i helsevesenet... Eller tenker du at de som kommer inn på akutten etter selvskading og selvmordsforsøk, ikke skal ha legetilsyn? Skal vi kanskje la de dø til og med fordi de bare sutrer? 20
Thyra Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 Og hadde man bare visst at det var over om noen få uker eller måneder. Så hadde det kanskje vært lettere. Men denne usikkerheten i tillegg. Ingen vet hvor lenge det vil vare, og hvordan samfunnet er etterpå. Og nei, det er selvsagt ikke "bare" å ha 2-3 klemmevenner. Det er ikke alle som er blant noens 2-3 nærmeste venner. Så når alle kun skal omgås et begrenset antall mennesker, vil det bli enkelte som blir valgt bort av alle. 17
Thyra Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, EnKoppTe skrev: Er det noe å ruste opp med? Staten kan ikke pålegge folk å velge sykepleier- eller legeutdanning? De har leid inn helsepersonell fra blant annet Sverige, men det var kanskje ikke så lurt? Siden det er såpass mange i helsevesenet som jobber ufrivillig deltid, ville de jo kunne økt kapasiteten ved å tilby disse full stilling. 9
Thyra Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, The Kitten skrev: Det er ikke lov å si. De som klager over det skal holde kjeft og tenke på de gamle som kan dø. Hva med de gamle som er ensomme? Som har dødd i ensomhet? Som kommer til å dø før de får sjansen til å se igjen familien sin? Er det så sikkert at alle gamle på sykehjem synes det er cerdt å tilbringe sin siste tid i ensomhet uten å få møte sine kjære for å kanskje kunne forlenge livet noen uker eller måneder...? Jeg skjønner at smittevern er viktig. Men det har en høy pris. 9
The Kitten Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, Thyra skrev: Hva med de gamle som er ensomme? Som har dødd i ensomhet? Som kommer til å dø før de får sjansen til å se igjen familien sin? Er det så sikkert at alle gamle på sykehjem synes det er cerdt å tilbringe sin siste tid i ensomhet uten å få møte sine kjære for å kanskje kunne forlenge livet noen uker eller måneder...? Jeg skjønner at smittevern er viktig. Men det har en høy pris. Politikerne har bestemt at de skal holdes i livet. Koste hva det vil (for dem og samfunnet). 9
Zikkzakk Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, Senil skrev: Åpenhet om psykisk sykdom betyr ikke folk forstår. At det er individer nå som ikke overlever pga tiltakene, bør vi regne med. For å si det slik: Trist som faen... Enda flere hadde dødd om vi ikke hadde tiltak, fordi helsevesenet vårt hadde knekt sammen. Og da er det ikke snakk om bare de med corona, men andre pasienter som trenger helsehjelp. Det er faktisk en hel del kreftpasienter blant annet som får respirasjonssvikt av å få influensa (og nå er det sesong for det) og lungebetennelser, og de hadde altså dødd fordi det ikke var highflowapparater, CPAP-er og respiratorer tilgjengelig til dem. Og hva med de som trenger intensivbehandling etter traumer og ikke hadde fått det fordi intensivavdelingen rant over av covidpasienter? 12
Anbefalte innlegg