AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Hvis du kunne ha valgt mellom å bli psykolog eller lege, hva ville du valgt og hvorfor? Hvis jeg skulle blitt lege ville jeg nok blitt psykiater, men da er det kanskje bedre å spesialisere seg som psykolog? Mine vurderinger av fordeler og ulemper (som gjelder for min del): Psykolog: - Fordeler: Arbeidstid 8-16, kan spesialisere meg (f.eks. nevro), lettere å få jobb enn som lege (?) - Ulemper: Lavere lønn Lege: - Fordeler: Høyere lønn - Ulemper: Mye gørr/kroppslige ting/blod (jeg liker ikke dette), ugunstige arbeidstider, vanskelig å få LIS1(?), må flytte på seg for å få jobb (?) Men jeg vet jo ikke så mye om lønn, hvor lett det er å få jobb eller ikke, så dette er mine antakelser og det jeg har lest så langt. Noen som har noen erfaring? Noen som har vurdert begge yrkene, og som valgte en av dem? Hva er startlønn som lege og psykolog, og hva er lønn etter spesialisering? Anonymkode: 449df...99f
Gjest hva som helst Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Hvis du ikke liker gørr blir du jo ikke lege... og hvis lønn er så viktig kan du like gjerne vurdere helt andre yrker, IT, ingeniør også videre
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Spm psykologistudent får du starte på det du syns er interessant med én gang, mens medisinstudiet er seks å med ‘masse annet’ før du får begynne i din ønskede spesialitet. På den annen side kan det jo tenkes at du synes andre spesialiteter er mer spennende enn du tenker nå, så du får jo et større spenn ved medisinutdanning. Jeg ville ikke tenkt så mye på lønn, du kan tjene mye eller middels i begge yrker, alt avhengig av din egen business-teft. Anonymkode: 28701...208
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Som lege har du langt høyere valgfrihet i spesialistfelter og type jobb du kan velge Anonymkode: 38409...e4b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Hvis jeg måtte velge så ville jeg blitt psykiater og fått jobbe med ordentlige lidelser og behandlingsmetoder. Så spennende. Anonymkode: 0172b...6b5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Noen eldre tråder med samme problemstilling. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kunne ha valgt mellom å bli psykolog eller lege, hva ville du valgt og hvorfor? Hvis jeg skulle blitt lege ville jeg nok blitt psykiater, men da er det kanskje bedre å spesialisere seg som psykolog? Mine vurderinger av fordeler og ulemper (som gjelder for min del): Psykolog: - Fordeler: Arbeidstid 8-16, kan spesialisere meg (f.eks. nevro), lettere å få jobb enn som lege (?) Er ikke psykolog, men det avhenger kanskje av hva du vil jobbe som og hvor du vil jobbe? - Ulemper: Lavere lønn Antageligvis, virker som psykolog er 500-600 000 +. Leger ligger nok litt høyere i grunnlønn, og siden de jobber mer og jobber vakt tjener de mer. Lege: - Fordeler: Høyere lønn Antageligvis, hvis man jobber vakt. Grunnlønnen er ca 800 000 for overleger, men husk at det er for 40 timers uker hvis man kun jobber dag, og for 38 timer hvis man jobber vakt (det er relativt vanlig å ha 35.5 times arbeidsuke når man går turnus/vakt). - Ulemper: Mye gørr/kroppslige ting/blod (jeg liker ikke dette), ugunstige arbeidstider, vanskelig å få LIS1(?), må flytte på seg for å få jobb (?) Gørr, kroppslige ting og blod avhenger jo av hvilken spesialitet du velger, men såklart er det noe av det i løpet av studiet og LIS1-tiden. Som psykiatri-LIS og psykiater er det jo gjerne lite/ingenting av det, avhengig av hva du mener med "kroppslige ting". Ugunstige arbeidstider: Ja. Noen steder er verre enn andre. Vanskelig å få LIS1: Ja, per nå er det det. Lov å håpe at det endrer seg på 6-7 år da. Flytte på seg for å få jobb: Ja, stort sett, og/eller pendling. LIS1 foregår på minimum to steder (sykehus og fastlegekontor), som godt kan være flere timer unna hverandre (og man må ofte flytte fra studiebyen). Noen få steder er sykehustjenesten også delt i to. For de fleste vil LIS2-3/assistentlegetiden også innebære minst en flytting eller periode med pendling pga man trenger tjeneste på et større sykehus for å bli ferdig spesialist. Er du heldig kan det være du blir ansatt på et sykehus hvor du kan ta hele tjenesten, men det er ikke sikkert. Du går også uansett gjerne i vikariater de første 5-10 årene av yrkeslivet ditt, og selv om du stort sett får dem forlenget vet man jo aldri. Men jeg vet jo ikke så mye om lønn, hvor lett det er å få jobb eller ikke, så dette er mine antakelser og det jeg har lest så langt. Noen som har noen erfaring? Noen som har vurdert begge yrkene, og som valgte en av dem? Hva er startlønn som lege og psykolog, og hva er lønn etter spesialisering? Grunnlønn er i det minste enkelt å slå opp. https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler-for/leger-ansatt-pa-sykehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/ Anonymkode: 449df...99f Anonymkode: 9f186...933
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 For å bli psykriater så må man jo først bli lege. En psykolog har kortere utdanning. En psykriater har jo lengst og kan også jobbe som "vanlig" lege. Ville nok heller valgt psykiatrisk sykepleier før psykolog. Men spørs jo hva man vil være, en som setter diagnose, en som finner medisiner eller en som driver mest terapi.( slik er det her insåfall. Psykologen finner diagnosen, psykiateren medisinsk behandling og psykiatrisk sykepleier terapi. Anonymkode: 5137f...ef9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lege har du langt høyere valgfrihet i spesialistfelter og type jobb du kan velge Anonymkode: 38409...e4b Ja. Det er også en helt annen måte å tenke på. Så det spørs om du er medisinsk/realfaglig rettet, eller om du er mer rettet mot psykolog/samfunnsvitenskapelige/pedagogiske fag. Veldig ulike tilnærminger. Jeg hører til innen realfag, men har tatt noen fag innen psykologi, pedagogikk og lignende. Jeg får helt fnatt av teorier som en eller annen person har funnet på og å diskutere det opp og ned og i mente (og det var det mye av i psykologien). Jeg vil heller ha blodverdier, ioner og medisiner. 😂 Men det er jo veldig individuelt. Profesjonsstudiet i psykologi har vel til en viss grad en fot i begge leire. Anonymkode: de9ec...865 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Bli tannlege. Da får du begge fordelene du ramser opp. Anonymkode: 9ab89...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Både psykologi profesjon og medisin er 6 år på universitet + 5 år spesialisering etter endt utdanning. Det er derfor ikke noe poeng i å sammenligne lønn for en psykolog og legespesialist (psykiater, fastlege, kirurg osv). Skal man sammenligne lønn, må man sammenligne psykologspesialist og legespesialist. Begge utdanninger tjener betydelig mer etter fullført spesialisering, men det er nok riktig at en legespesialist tjener noe mer. Begge utdanningene gir en stor faglig tyngde, i tillegg til en god del praksis underveis. Du kan nok få ganske like jobber som psykologspesialist (f.esk. nevropsykolog) og psykiater, men verdt å merke seg at psykiatri er læren om psykiske lidelser, men at psykologi innebærer mye mer enn bare psykiatri. En psykiater har derimot mulighet til å skrive ut medisiner, da det er mer fokus på dette gjennom studiet. Anonymkode: 61b06...a13 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Jeg er psykolog i spesialisthelsetjenesten og tenker valget avhenger av hva man er interessert i. Veien gjennom medisinstudiet er ganske anderledes enn veien gjennom psykologstudiet. Psykologer kan vesentlig mer om hjernens utvikling, tilknytning, atferd ++ enn leger. Man har også mer kunnskap om behandling av psykisk sykdom enn en lege ut av studiet. Som psykolog kommer man raskt i gang med spesialisering og etter 5 år kan man jobbe som psykologspesiallst. Er du interessert i kroppen, og har lyst til å utforske alle de sidene anbefaler jeg medisin. Vil du jobbe med behandling er psykologstudiet en god vei å gå. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelser over her om at psykologer driver med utredning, og ikke behandling. Jeg har jobbet mange år både i kommune og i spesialisthelsetjenesten med barn og voksne og hoveddelen av jobben min er å behandle psykiske lidelser. Jeg verdsetter at jeg har en 8-16 jobb og kjenner ingen psykologer som ikke har det. Som spesialist tjener jeg nærmere 800.000 i året og det synes jeg personlig er en god lønn når jeg slipper turnus. Anonymkode: 7312b...375 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Lege uten tvil. Får masse damer som lege. Anonymkode: 029f3...9e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Både psykologi profesjon og medisin er 6 år på universitet + 5 år spesialisering etter endt utdanning... Medisin har etter ny ordning minimum6,5 års spesialisering, siden gamle turnusordningen nå regnes som en del av spesialistløpet. Dvs 1,5 år LIS1/turnus og minimum 5 år som LIS 2-3/assistentlege. https://spesialisthelsetjenesten.no/lis/utdanningen Anonymkode: 9f186...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå