Gå til innhold

Overspising kvelden før, veldig sulten morgenen etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk på et smell før leggetid igår kveld og spiste absolutt alt jeg kom over. Våkner opp idag og er mer skrubbsulten enn noen gang! Hva skjer?

Anonymkode: 30003...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men du er ikke alene om det foråsidetsånn 🙈

• Liker 5
Skrevet

Dersom jeg spiser mye sent bruker jeg også å være ekstra sulten når jeg våkner. Det handler vel bare om at magesekken har vært full og vil ha mer.

Anonymkode: fa431...bea

• Liker 3
Skrevet

Har du vært i (stort) kaloriunderskudd, eller kuttet ut matvarer, i forkant?

Anonymkode: effa3...acb

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært i (stort) kaloriunderskudd, eller kuttet ut matvarer, i forkant?

Anonymkode: effa3...acb

Nei absolutt ikke, var bare sterke krefter av cravings som tok over meg 😜

Anonymkode: 30003...733

• Liker 1
Skrevet

Minner om den klassiske:

Hvorfor er jeg så tørst i dag, jeg som drakk så mye i går!?

Anonymkode: b7bc1...db1

• Liker 3
Skrevet

Dette pleier å skje med meg og..

Anonymkode: 4adb0...1d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alltid kjempesulten når jeg våkner (og det kan godt være at jeg våkner 04:00 av sult også!) hvis jeg har spist et stort og tungt kveldsmåltid. Regner med at det er fordi man får et skikkelig stort og raskt blodsukkerfall når magen "går tom". Ikke at jeg har satt meg inn i noen forskning rundt det. Så jeg spiser max en brødskive, en yoghurt eller en LITEN skål snacks de siste 2 timene før leggetid. Da slipper jeg å våkne sulten. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er motsatt. Trykker jeg i trynet kvelden før har jeg ikke lyst på noe ting før langt ut på dag :klo:

Anonymkode: f68ef...86f

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Krakilsk skrev:

Jeg vet ikke, men du er ikke alene om det foråsidetsånn 🙈

Samme her. Må spise siste måltid ca 18.30- 19.30 for å ikke dø av sult om morgenen 

Anonymkode: 5efec...cfe

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også slik! Legger jeg meg mett, våkner jeg sulten. Slutter derfor å spise senest kl. 20, og spiser første måltid ca. kl 12.

Anonymkode: e2f44...159

Skrevet

Tror det er ganske vanlig. Jeg husker familien diskuterte dette i et selskap en gang. Flertallet, meg selv inkludert, var aldri så sulten som morgenen etter for eksempel julaften, bryllup, konfirmasjon osv.

Skrevet

Fordi du har spist mye og utvidet magesekken.

Anonymkode: 45204...75b

• Liker 1
Skrevet
På 7.11.2020 den 10.06, Nuith skrev:

Jeg er alltid kjempesulten når jeg våkner (og det kan godt være at jeg våkner 04:00 av sult også!) hvis jeg har spist et stort og tungt kveldsmåltid. Regner med at det er fordi man får et skikkelig stort og raskt blodsukkerfall når magen "går tom". Ikke at jeg har satt meg inn i noen forskning rundt det. Så jeg spiser max en brødskive, en yoghurt eller en LITEN skål snacks de siste 2 timene før leggetid. Da slipper jeg å våkne sulten. 

Du er den av de som har svart som har kommet nærmest det riktige svaret. :) Det er altså ikke noe med kcal mengden eller utviding at magesekken.

Man er sulten på morgenen etter overspising eller sen spising kvelden før hvis måltided bestod av for mye karbohydrater. Om natta ønsker kroppen å gå på fettforbrenning, ikke sukkerforbrenning. Spiser du mye karbohydrater rett før leggetid, så må kroppen slå over til sukkerforbrenning for å forbrenne karbohydratene du spiste (høyt blodsukker er giftig). Det gjør at cellene dine ikke får nok energi mens du sover, og de går sultne. Så når du da våkner sier kroppen MAT!

Prøv å spise fett og proteiner rett før leggetid. Det samme skjer ikke da. Da er kroppen i fettforbrenningsmodus og cellene dine får nok energi gjennom natta (etter at du har lært den å bli bedre på å forbrenne fett - noe den ikke er veldig god på etter et liv med karbohydrat-misbruk).

Anonymkode: 19310...b7a

• Liker 9
Skrevet

Jeg er sånn generelt. Spiser jeg mindre over tid er jeg mindre sulten. Legger jeg opp til større måltider er også sultfølelsen mer til stede generelt i livet.

Skrevet

Jeg er kun sulten om morgenen dersom jeg har spist mye kvelden før. Kjempesulten.

Anonymkode: a0fbb...604

Skrevet (endret)

Det har mye med fall i blodsukker gjennom natta, og kroppen jobber mer enn normalt på natten ved stort kveldsmåltid, så cellene skriker etter påfyll pga fall i blodsukkeret. Skjer som oftest med høyt inntak av raske karbohydrater siden de fordøyes kjappere enn fett og protein:)

Det er helt normalt! 

Endret av Camillapb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...