Gå til innhold

Vi bor i ett belastet område og jeg er bekymret for barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har ett barn sammen og vi bor på østkanten i Oslo, i ett belastet område. Jeg kjøpte leiligheten for over fem år siden, da brydde jeg meg ikke om hverken skoler eller oppvekstmiljø. Da var jeg singel og brydde meg kun om nærhet til jobb og t-bane, og fin leilighet med høy standard. Nå som jeg har blitt forelder kjenner jeg veldig på hvor belastet dette område er og har blitt ytterlige skremt etter å ha snakket med en i barselgruppen min, som har barn på nærskolen. Hun forteller om at det er knapt en nordmann å se på skolen, over 89 prosent av barna har ikke-vestlig bakgrunn og en stor andel av disse har språkvansker og lite oppfølgning hjemmefra. Hun forteller også om at nærskolen sliter med mobbing, det er store utskiftninger blant lærere, ingen orker å jobbe her over tid. 

Dessverre er vi i en vanskelig situasjon økonomisk nå. Mannen har vært permittert pga korona. Så vi får nok ikke lån i banken til å flytte vekk :( 

Jeg sitter med en klump i magen her. Føler jeg har ødelagt for barnet mitt...

Anonymkode: 99cb8...aac

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen privatskoler i nærheten?

Anonymkode: 32aad...cb1

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen privatskoler i nærheten?

Anonymkode: 32aad...cb1

Nei. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Nærmeste privatskole er 20-30 min unna med bil. 

Skrevet

Du har fortsatt god tid på å komme dere ut av området. Miljø kan påvirke barn mer enn man tror, så jeg hadde nok innstilt meg på å flytte om noen år når økonomien er bedre. Siden du er i barselgruppe er vel ungen bare en baby enda? Å selv om barnet går i 2. klasse så kan dere faktisk flytte, de fleste barn tilpasser seg, å når man får barna bort fra et usunt miljø så må man bare. 

Anonymkode: b42a9...cec

• Liker 26
Skrevet

Vi bodde et sånt sted da førstemann ble født. Flyttet da han var 4. Gikk helt fint å gå i bhg der. Men jeg var mer skeptisk til skole med tanke på at da samles de barna som har vært hjemme med mor, og ikke gått i bhg. Vi ville ikke ta sjansen på det. Har et familiemedlem som fortsatt bor der, og har flere barn på skole, og hun er kjempefornøyd. De har veldig gode lærere. Dette var Oslo øst.

Anonymkode: 4e0fc...1d4

• Liker 16
Skrevet

Det bor garantert andre mennesker i området som har de samme tankene som deg som igjen vil bidra til å sette fokus på det som kan føre til at man får hjelp. Gjør bekymringene dine offentlig med andre. 

I forhold til det å bo i et slikt miljø: Miljø påvirker barna, men jeg er ikke så sikker på at å rømme fra problemene er rette innstilling alene. Så lenge familien er stabil, og barna og dere er opplyst så burde det gå bra? 

Uansett hvilken skole du velger så er det viktig å innse at den innsatsen du gjør selv for barnet  også er avgjørende. Ingen offentlig eller privat skole vil gi deg den innsatsen det er meningen du skal gjøre selv. Jeg ser at du oppriktig tenker og bryr deg og det er kjempebra❤️👍 Jeg er ikke i mot at du skal flytte heller, men del tankene dine med fler👍👍👍👍👍👍 Flytt etterpå hvis du må. Tenk på  de andre barna

Anonymkode: e2b5b...5fe

• Liker 6
Skrevet

Det går bra, flytt når han er i barnehage alder. Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 2d16b...a56

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har ett barn sammen og vi bor på østkanten i Oslo, i ett belastet område. Jeg kjøpte leiligheten for over fem år siden, da brydde jeg meg ikke om hverken skoler eller oppvekstmiljø. Da var jeg singel og brydde meg kun om nærhet til jobb og t-bane, og fin leilighet med høy standard. Nå som jeg har blitt forelder kjenner jeg veldig på hvor belastet dette område er og har blitt ytterlige skremt etter å ha snakket med en i barselgruppen min, som har barn på nærskolen. Hun forteller om at det er knapt en nordmann å se på skolen, over 89 prosent av barna har ikke-vestlig bakgrunn og en stor andel av disse har språkvansker og lite oppfølgning hjemmefra. Hun forteller også om at nærskolen sliter med mobbing, det er store utskiftninger blant lærere, ingen orker å jobbe her over tid. 

Dessverre er vi i en vanskelig situasjon økonomisk nå. Mannen har vært permittert pga korona. Så vi får nok ikke lån i banken til å flytte vekk :( 

Jeg sitter med en klump i magen her. Føler jeg har ødelagt for barnet mitt...

Tror nok det går bra... Tryggheten på hjemmebane fra foreldrene er nok undervurdert....

• Liker 2
Skrevet

Engasjer deg politisk i bydelen din. Få med deg andre for å skape et bedre miljø. Bli kjent med naboer fra andre etnisiteter. Vanskelig akkurat nå pga epidimi, men det kommer vel bedre tider. 

Anonymkode: b0c2e...83f

• Liker 21
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går bra, flytt når han er i barnehage alder. Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 2d16b...a56

9 måneder

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du nevner barselgruppe her, så regner med at barnet er relativt nyfødt. Da har dere heldigvis noen år på å få økonomien på stell før h*n begynner på skolen. Det løser seg nok skal du se 😊

Anonymkode: 3f439...a34

Jeg håper på det, men det ser mørkt ut nå. Mannen har ikke høyere utdanning og koronaen har rammet oss hardt. Han jobber deltid nå i ett lavtlønnet yrke, mens min lønn er det lever av etter at mistet jobben. Vi er enige om at vi bør flytte og er villig til å spare det vi kan fremover. Men boligprisene øker raskere enn vi greier spare. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg håper på det, men det ser mørkt ut nå. Mannen har ikke høyere utdanning og koronaen har rammet oss hardt. Han jobber deltid nå i ett lavtlønnet yrke, mens min lønn er det lever av etter at mistet jobben. Vi er enige om at vi bør flytte og er villig til å spare det vi kan fremover. Men boligprisene øker raskere enn vi greier spare. 

Hvis du oppriktig er redd for å "ødelegge barnet" ved å bli boende, så selg og flytt? Det kan umulig være sånn at dere MÅ bo der dere bor nå, folk flytter hele tiden.

I verste, verste fall, så får dere leie et sted da. Det er mange barn som fint vokser opp i leide boliger også.

Anonymkode: 458d4...ddf

• Liker 17
Skrevet

Det er da bare å flytte ut av byen og leie seg bolig.

Anonymkode: 7ac11...0f2

• Liker 12
Skrevet

Miljø har ekstremt mye å si, så jeg forstår deg godt. Har en venninne med en datter som vokser opp på østkanten, og det er mye kebabnorsk og gangstergreier .. Vi selv flyttet ut av Oslo da eldste gikk i barnehagen. Miljøet utenfor byen er det også ting å sette fingeren på, så klart, ungdom er ungdom .. Men det er langt mindre «hore» og slossing og annet surr her. 

Anonymkode: 72064...1e9

• Liker 14
Skrevet

Får håper du ikke har døtre.

https://www.dagbladet.no/magasinet/jeg-skulle-onske-jeg-var-jomfru-men-det-er-for-sent-na/66159582

Er ikke så mye å gjøre med dessverre. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Det er som regel de ressurssvake som merker konsekvensene av innvandring. Det er lett å være innvandringsliberal når man selv sitter trygt på Ullern.

Anonymkode: 372b4...179

• Liker 38
Skrevet

Jeg tenker at det sikkert går fint være der mens barnet er i barnehagealder. Flytt før skolestart.

Det er mange fine steder man kan flytte til som ikke koster så mye og der man kan ta tog rett til byen på en halv time. Se eksempelvis mot Hakadal, Eidsvoll, Sørumsand, Drammen.  Der får dere sikkert kjøpt rekkehus/hus til det leiligheten din koster. Og kanskje det er enklere jobbmessig for mannen din som kan pendle utover andre veien?

Anonymkode: ea4e3...eff

• Liker 14
Skrevet

Dere kan jo flytte om en 3-4 år. Økonomien er sikkert bedre til da. Om ikke så kan dere selge å leie en annen plass om det er viktigere med skolemiljø en å eie.

Anonymkode: 93b71...055

• Liker 7
Skrevet

Ro ned. Du har en baby dere har god tid til å flyttte.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...