AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Hvordan vite når dagen er kommet? Anonymkode: d4d8e...4db
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Når hunden har flere dårlige dager enn gode (vel og merke at hunden «bare» er gammel). Om hunden har masse smerter sier det seg selv. Anonymkode: 95b8d...594 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Når du har snakket med veterinæren om disse dårlige dagene. Og veterinæren har sjekket status og gitt deg en dårlig beskjed. Anonymkode: 88c7e...d64 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Som de andre over svarer. Kan også tenke på når det blir vanskeligere å tilrettelegge for at hunden skal ha et godt liv, f.eks mtp. hvordan boligen er utformet og hvor lenge og ofte den må være alene, hvor ofte den trenger å gå ut på do, om man har flere hunder og de yngre begynner å herse med den gamle slik at de må være mer adskilt. Mye kan tilrettelegges såklart! Og for meg personlig føles det feil å avlive av bare praktiske årsaker, men det er ting å ta med i vurderingen. Tenker at for mange eldre hunder er det et dårlig alternativ å omplassere. Faren min har en gammel hund i et hus med trapper og det er tydelig at hunden strever med trappene, så dersom hun roter seg ned i kjelleren så trenger hun ofte å bæres opp igjen. Så der brukes trappegrind for å hindre at hun går ned dit unødvendig. Anonymkode: 7f8fd...37c 2
Vegglampe Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Jeg kan ta hunden min som eksempel. Aktiv hund av typen gjeterhund. Elsker langturer i skogen og storfornøyd med å trene lydighet. Den dagen det er over for henne er når hun ikke orker de lette turene på 1t. Hun har en skade i et bein som kommer til å sette en stopp for henne. Vi vet bare ikke når. Hun er til oppfølging 1 gang i året. Konklusjonen er smertestillende ved behov. Den dagen det er smertestillende hver dag så er det over. Det er ikke noe lykkelig liv for henne. Hun vil ikke ha det godt hvis hun kun ligger på sofan. Vi går ikke like fort på tur, like bratt terreng og like langt som før, men hun har det godt nå. Det skal hun få ha det til det er over. Jeg vil selvsagt ikke avlive hunden min. Men jeg ser ofte eldre hunder bli dratt rundt på tur. Man ser at de har vondt i kroppen. Gjerne veldig ofte overvektige i tillegg. De har en holdning som sier at de ikke vil gå. De halter, øynene er triste. Går gjerne noen meter bak eieren på tur. Er det et godt hundeliv? Det syntes ikke jeg. Den dagen man skaffer seg et dyr, så får man også ansvaret for å avslutte det når det er over. Et godt tips er å dra på senior sjekk hos dyrlegen. Spør dyrlegen om han/Hun anser det sånn at hunden/dyret har det godt nå. Et dyr skal ha flere gode dager enn dårlige.. 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Når du vet at den aldri vil bli friskere enn den er nå.. og du vet at for hver dag som går vil hunden bli sykere og sykere, selv om den logrer og smiler til deg på tur. Når den sover nesten hele døgnet og ikke lenger vil på annet enn tisseturer rundt huset. Anonymkode: 58878...673 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Snakk med en veterinær du stoler på. Vi hadde en 5 år gammel hund, som ble akutt syk. Etter mye jobb ble han friskere og levde noen gode måneder, før han brått ble dårligere igjen, men ikke så dårlig som da han først ble syk. Var i kontakt med veterinær som mente tida var inne, og til det beste for hunden. Hadde ikke veterinæren backet meg opp hadde nok jeg ville prøvd lengre, men heldigvis var veterinæren klar i sin tale. I ettertid ser jeg at det helt klart var rett avgjørelse, selv om jeg der og da ikke klarte å se det. Anonymkode: f4943...c1c 2
Vegglampe Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Som de andre over svarer. Kan også tenke på når det blir vanskeligere å tilrettelegge for at hunden skal ha et godt liv, f.eks mtp. hvordan boligen er utformet og hvor lenge og ofte den må være alene, hvor ofte den trenger å gå ut på do, om man har flere hunder og de yngre begynner å herse med den gamle slik at de må være mer adskilt. Mye kan tilrettelegges såklart! Og for meg personlig føles det feil å avlive av bare praktiske årsaker, men det er ting å ta med i vurderingen. Tenker at for mange eldre hunder er det et dårlig alternativ å omplassere. Faren min har en gammel hund i et hus med trapper og det er tydelig at hunden strever med trappene, så dersom hun roter seg ned i kjelleren så trenger hun ofte å bæres opp igjen. Så der brukes trappegrind for å hindre at hun går ned dit unødvendig. Anonymkode: 7f8fd...37c Veldig mye viktig her. En eldre hund kan slite med blærekontrollen. Mange utvikler noe seperasjonangst. Sier ikke at alle gjør det. Men noen gjør det. Jeg ser på min eldre hund, der har synet blitt veldig svekket. Dybde synet er dårlig og nattesynet. Vi har tilrettelagt med barnegrinder så hu ikke kommer opp eller ned. ( minuset med å bo over 3 etg.). 1
Troyamin Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Så fort det er vegring i hunden, er dagen kommet. Kan ikke hunden følge resten av flokken så er det ikke lenger et verdig liv å leve. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 Takk for mange svar. Hunden min er 12 år. Han plages med ørene, gjentatte ørebetennelser. Har forkalkninger og må ha smertestillende hver dag om vinteren. Skjelver når han står, går og spiser mat. Hører og ser dårlig. Vi må begrense turene. Halter så fort det blir minus ute. Blitt mer stresset i det siste, veldig vanskelig å logge rolig. Fotfølger oss som oftest. Er redd alt, om vi går i andre etasjen eller lager litt lyd så er han redd. Hopper på dørene i all panikk. Skal ut, men vil inn igjen. Repeat. Og slik går dagen, om han er stresset. Har hull på hjerte som sist kontroll ikke plager han mente dem. Vi er en famillie med barn som må sies at det blir litt lyd. Og nå har vi også bygd på huset. Han kunne kanskje stresset mindre hos noen andre men helsen blir ikke bedre av omplassering.. Han er 12 år.. Vi har vokst opp sammen og vurderingen er vond. Men jeg ville ikke byttet liv med han.. Jeg tenker på dyrets beste... Hva tenker dere? Vanskelig. Gode vennen min. Anonymkode: d4d8e...4db
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for mange svar. Hunden min er 12 år. Han plages med ørene, gjentatte ørebetennelser. Har forkalkninger og må ha smertestillende hver dag om vinteren. Skjelver når han står, går og spiser mat. Hører og ser dårlig. Vi må begrense turene. Halter så fort det blir minus ute. Blitt mer stresset i det siste, veldig vanskelig å logge rolig. Fotfølger oss som oftest. Er redd alt, om vi går i andre etasjen eller lager litt lyd så er han redd. Hopper på dørene i all panikk. Skal ut, men vil inn igjen. Repeat. Og slik går dagen, om han er stresset. Har hull på hjerte som sist kontroll ikke plager han mente dem. Vi er en famillie med barn som må sies at det blir litt lyd. Og nå har vi også bygd på huset. Han kunne kanskje stresset mindre hos noen andre men helsen blir ikke bedre av omplassering.. Han er 12 år.. Vi har vokst opp sammen og vurderingen er vond. Men jeg ville ikke byttet liv med han.. Jeg tenker på dyrets beste... Hva tenker dere? Vanskelig. Gode vennen min. Anonymkode: d4d8e...4db Han har også begynt å tisse inne når han er alene. Åpenbart ikke god situasjon for han. Anonymkode: d4d8e...4db 1
Troyamin Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange svar. Hunden min er 12 år. Han plages med ørene, gjentatte ørebetennelser. Har forkalkninger og må ha smertestillende hver dag om vinteren. Skjelver når han står, går og spiser mat. Hører og ser dårlig. Vi må begrense turene. Halter så fort det blir minus ute. Blitt mer stresset i det siste, veldig vanskelig å logge rolig. Fotfølger oss som oftest. Er redd alt, om vi går i andre etasjen eller lager litt lyd så er han redd. Hopper på dørene i all panikk. Skal ut, men vil inn igjen. Repeat. Og slik går dagen, om han er stresset. Har hull på hjerte som sist kontroll ikke plager han mente dem. Vi er en famillie med barn som må sies at det blir litt lyd. Og nå har vi også bygd på huset. Han kunne kanskje stresset mindre hos noen andre men helsen blir ikke bedre av omplassering.. Han er 12 år.. Vi har vokst opp sammen og vurderingen er vond. Men jeg ville ikke byttet liv med han.. Jeg tenker på dyrets beste... Hva tenker dere? Vanskelig. Gode vennen min. Anonymkode: d4d8e...4db 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har også begynt å tisse inne når han er alene. Åpenbart ikke god situasjon for han. Anonymkode: d4d8e...4db Helt ærlig? Du skulle avlivet hunden for lenge siden. Den har det åpenbart ikke bra. 9
Jadaomatte Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Her tror jeg du vet hva du bør gjøre. Les ditt eget innlegg. Det er forferdelig å miste ett dyr😢 Jeg vil snart komme i samme situasjon som deg, jeg har gitt beskjed til en hundevant venn om at han må gi beskjed når tiden er inne, i tilfelle jeg ikke ser det selv. ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange svar. Hunden min er 12 år. Han plages med ørene, gjentatte ørebetennelser. Har forkalkninger og må ha smertestillende hver dag om vinteren. Skjelver når han står, går og spiser mat. Hører og ser dårlig. Vi må begrense turene. Halter så fort det blir minus ute. Blitt mer stresset i det siste, veldig vanskelig å logge rolig. Fotfølger oss som oftest. Er redd alt, om vi går i andre etasjen eller lager litt lyd så er han redd. Hopper på dørene i all panikk. Skal ut, men vil inn igjen. Repeat. Og slik går dagen, om han er stresset. Har hull på hjerte som sist kontroll ikke plager han mente dem. Vi er en famillie med barn som må sies at det blir litt lyd. Og nå har vi også bygd på huset. Han kunne kanskje stresset mindre hos noen andre men helsen blir ikke bedre av omplassering.. Han er 12 år.. Vi har vokst opp sammen og vurderingen er vond. Men jeg ville ikke byttet liv med han.. Jeg tenker på dyrets beste... Hva tenker dere? Vanskelig. Gode vennen min. Anonymkode: d4d8e...4db Huff ❤️ Vet at det er fryktelig vanskelig, men kanskje tiden er inne. Verst er kanskje det psykiske tror jeg, hvis han har god effekt av smertestillende så er jo det fint. Men å ikke finne roen, stresse rundt, få panikk? Det høres vondt ut Anonymkode: 7f8fd...37c 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 Jeg vet at han burde avlives men vetrinæren anbefaler smertestillende i form av sprøyter for at han skal leve videre. Det føles feil for meg, men en stoler jo på at vetrinæren vet best. Anonymkode: d4d8e...4db
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 la han leve. og hør på veterinæren ❤️ Anonymkode: 413de...5f6
Jadaomatte Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at han burde avlives men vetrinæren anbefaler smertestillende i form av sprøyter for at han skal leve videre. Det føles feil for meg, men en stoler jo på at vetrinæren vet best. Anonymkode: d4d8e...4db Du kjenner hunden din best, ikke veterinæren. Det høres heller ikke ut som om det bare er smertene heller. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at han burde avlives men vetrinæren anbefaler smertestillende i form av sprøyter for at han skal leve videre. Det føles feil for meg, men en stoler jo på at vetrinæren vet best. Anonymkode: d4d8e...4db Ja, smertelindring er viktig! Men det er jo ikke hele bildet av hvordan han har det. Og det er du som bestemmer. Anonymkode: 7f8fd...37c 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 Jeg har en Golden retriver som er snart femten år. Hun er litt stiv og støl når hun har ligget lenge, men klarer fint å gå turer på 7 km. Hun ser og hører dårligere, men viser tydelig livsglede. Hun er aldri alene da min far passer på henne når jeg er på jobb, og bpde jeg pg min far har en stor inngjerdet hage som hun rusler rundt og koser seg i store deler av dagen. Veterinæren sier at hun er frisk, og har lite smerter når hun undersøkes, og så lenge hun viser livsglede så skal hun få være med oss. I det øyeblikket hun blir utrygg, ikke orker tur og generelt blir i dårlig form skal hun få slippe. Anonymkode: 74111...d96 4
Min_hund_er_Grå Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for mange svar. Hunden min er 12 år. Han plages med ørene, gjentatte ørebetennelser. Har forkalkninger og må ha smertestillende hver dag om vinteren. Skjelver når han står, går og spiser mat. Hører og ser dårlig. Vi må begrense turene. Halter så fort det blir minus ute. Blitt mer stresset i det siste, veldig vanskelig å logge rolig. Fotfølger oss som oftest. Er redd alt, om vi går i andre etasjen eller lager litt lyd så er han redd. Hopper på dørene i all panikk. Skal ut, men vil inn igjen. Repeat. Og slik går dagen, om han er stresset. Har hull på hjerte som sist kontroll ikke plager han mente dem. Vi er en famillie med barn som må sies at det blir litt lyd. Og nå har vi også bygd på huset. Han kunne kanskje stresset mindre hos noen andre men helsen blir ikke bedre av omplassering.. Han er 12 år.. Vi har vokst opp sammen og vurderingen er vond. Men jeg ville ikke byttet liv med han.. Jeg tenker på dyrets beste... Hva tenker dere? Vanskelig. Gode vennen min. Anonymkode: d4d8e...4db Dette har gått alt for langt. La nå den gamle hunden få beholde sin verdighet og la den gå til sin siste hvile mens han fremdeles klarer å gå. Er ingen som tjener på å la pinen vare lengre. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå