Nalini Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Dugnad er definert som #et felles utført og ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson# Tiltakene er ikke på noe som helst måte frivillig, men tredd ned på oss av myndighetene. Det er feil at medier og alle andre bruker ordet dugnad, som at vi er sammen om dette i et stort fellesskap. Kan de heller kalle noe et helt annet som feks tvangstiltak. Dugnad var et positivt ord, men må er det negativt ord. 13
MorTil2 Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 De fleste av tiltakene er anbefalte, mens noen er pålagte. De pålagte er selvsagt ikke frivillige, og dermed heller ikke riktig å betegne som dugnad. Men slik jeg ser det, er problemstillingen av dugnadsånden hos enkelte ikke har vist seg å være så stor, og dermed beveger myndighetene seg mer og mer over på pålagt og ikke frivillig. Hadde flere hatt dugnadsånden, også i sommer da man f eks ble anbefalt å ikke reise, så hadde vi sluppet mange av de tiltakene som nå sikkert irriterer og føles mer begrensende enn man liker. Et enkelt eksempel er f eks i Oslo og Bergen der treningssentrene nå stenger. På mitt treningssenter er de veldig flink med vask, og folk flest er flinke til å vaske etter seg. Men så er det noen som ikke gjør det. Det er et mindretall, men det er dette mindretallet, som tydeligvis mangler både dugnadsånd og forståelse av normal hygiene, som ødelegger for flertallet. Mulig en reåpning vil kreve at det er ekstra ansatte som har til hovedoppgave å ta kontakt og rett og slett påpeke det helt innlysende: vask apparatet etter deg når du er ferdig.
Barix Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, MorTil2 skrev: Hadde flere hatt dugnadsånden, også i sommer da man f eks ble anbefalt å ikke reise Smitten nå skyldes ikke folk som reiste for mer enn tre måneder siden. Den skyldes arbeidsinnvandrere fra høysmittelandet Polen som har hatt karantenefritak. Men det er snakker ikke regjeringen høyt om. Mye mer behagelig å snakke om folk som reiste i sommer. 8
Capt. Obvious Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 29 minutter siden, MorTil2 skrev: De fleste av tiltakene er anbefalte, mens noen er pålagte. De pålagte er selvsagt ikke frivillige, og dermed heller ikke riktig å betegne som dugnad. Men slik jeg ser det, er problemstillingen av dugnadsånden hos enkelte ikke har vist seg å være så stor, og dermed beveger myndighetene seg mer og mer over på pålagt og ikke frivillig. Hadde flere hatt dugnadsånden, også i sommer da man f eks ble anbefalt å ikke reise, så hadde vi sluppet mange av de tiltakene som nå sikkert irriterer og føles mer begrensende enn man liker. Et enkelt eksempel er f eks i Oslo og Bergen der treningssentrene nå stenger. På mitt treningssenter er de veldig flink med vask, og folk flest er flinke til å vaske etter seg. Men så er det noen som ikke gjør det. Det er et mindretall, men det er dette mindretallet, som tydeligvis mangler både dugnadsånd og forståelse av normal hygiene, som ødelegger for flertallet. Mulig en reåpning vil kreve at det er ekstra ansatte som har til hovedoppgave å ta kontakt og rett og slett påpeke det helt innlysende: vask apparatet etter deg når du er ferdig. Det er så vidt meg bekjent ikke knyttet noen utbrudd til treningsstudio, og rutinen er at folk vasker både før og etter bruk av apparatene. I tillegg vaskes det ned mellom hver gruppe. Smitten nå skyldes heller ikke de som reiste i sommer, men som andre påpeker arbeidsinnvandrere som inntil nylig har sluppet karantene og folk som har festet i for store grupper. 5
Camlon Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 1 hour ago, frysja said: Dugnad er definert som #et felles utført og ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson# Tiltakene er ikke på noe som helst måte frivillig, men tredd ned på oss av myndighetene. Det er feil at medier og alle andre bruker ordet dugnad, som at vi er sammen om dette i et stort fellesskap. Kan de heller kalle noe et helt annet som feks tvangstiltak. Dugnad var et positivt ord, men må er det negativt ord. Dugnad er kanskje definiert slik i ordboka, men det er egentlig "Et felles utført og ulønnet arbeid hvor du er moralskt forpliktet til å delta". Mange av tiltakene var det samme. Ingen ville ha straffet deg om du gikk med symptomer til butikken, men du er moralskt forpliktet til å holde deg hjemme. Den største forskjellen nå er at dugnad har blitt et bredere begrep, men betydningen er fortsatt det samme. 1
MorTil2 Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 16 minutter siden, Barix skrev: Smitten nå skyldes ikke folk som reiste for mer enn tre måneder siden. Den skyldes arbeidsinnvandrere fra høysmittelandet Polen som har hatt karantenefritak. Men det er snakker ikke regjeringen høyt om. Mye mer behagelig å snakke om folk som reiste i sommer. Det stemmer at det ifølge siste data er overvekt av personer med utenlandsk opprinnelse som står for hovedvekten av nye smittetilfeller nå, ca 43%. Tallene fra FHI for uke 43-44 tilsier at ca 20% av de smittede bringer den med seg inn i landet. Dette er for øvrig ikke bare Polen, men også Sverige inngår i denne statistikken. Hvor mange de 20% som tok smitten med seg så igjen smitter, finner jeg ikke tall på. Men uansett, så gir tallet rom for å tro at en god del smitte også skyldes andre ting enn kontakt med mennesker som kommer til Norge. Men jeg er selvsagt helt enig i at når myndighetene innfører tiltak som begrenser den enkeltes sosiale liv ved f eks å stenge kinoer, arrangement må avlyses, idretten må innføre begrensinger osv, så må de også være ærlige på egen deltakelse i den situasjonen vi nå er i.
Milky Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 (endret) Helt enig. Dette er ikke noe dugnad... dugnad skal være frivillig og det ser ikke ut til at folk skjønner dette. Og deltar man ikke får man masse hets.. heldigvis kommer de bare med masse anbefalinger istedenfor påbud så man kan velge helt selv hva man vil gjøre og ikke gjøre. I tillegg er denne dugnaden absolutt ikke kostnadsfri heller. Endret 7. november 2020 av Badbunny 3
Gjest Villfisker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Har aldri likt det ordet uansett jeg. Akkurat denslags liker jeg å snike meg unna men er enig i at ordet passer dårlig i situasjonen.
MorTil2 Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 35 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Det er så vidt meg bekjent ikke knyttet noen utbrudd til treningsstudio, og rutinen er at folk vasker både før og etter bruk av apparatene. I tillegg vaskes det ned mellom hver gruppe. Smitten nå skyldes heller ikke de som reiste i sommer, men som andre påpeker arbeidsinnvandrere som inntil nylig har sluppet karantene og folk som har festet i for store grupper. Mulig jeg ikke uttrykte meg tydelig nok. Noe av poenget mitt var at det føles urimelig at treningssentrene og vi som benytter de på sett og vis straffes for hva et mindretall gjør (eller i dette tilfellet ikke gjør). For rutinene er der, men med trening 4 ganger i uken, ser jeg jevnlig folk som ikke forholder seg til disse og som har en adferd som ikke står i forhold til all den informasjonen plakater, skjermer og annet opplyser om. Av alle smittetilfeller i uke 44 hadde 15% ukjent smittevei. Så da er det en mulighet for at smitte også foregår på treningssentre.
Anbefalte innlegg