AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Nabodama, som har 2 unger, hun og mannen lever ett slaraffenliv. Hun er ufør, mens mannen jobber deltid i ett lavtlønnet yrke. De både røyker og drikker, har råd til både tatoveringer og nyeste iPhone. Men hvert år tigger de om julegaver til barna, julemat og vintertøy. Det er hovedsaklig nabodama som står for tigginga. I år har hun også opprettet spleis der hun ber om penger til en fin jul. Det er ikke måte på hvor trist og fælt hun og unga har det. Hun skriver rørende «tiggerannonser» på Facebook. Og dessverre går folk i fella. Snakket med en bekjent som selv er ufør og har det svært trangt. Hun syntes så synd på barna, så hun ga henne 500kr av det lille hun hadde Fikk helt vondt inni meg, for jeg vet at de pengene gikk til røyk eller snus. Og jeg antar at det er flere som går i den fella. De eneste jeg synes synd på er barna til nabokona, de lider under foreldrenes dårlige prioriteringer. Så jeg inviterer gjerne de over de gangene vi griller eller av og til når vi skal på lekeland. Men da må jeg være sikker på at godene går direkte til barna. Jeg ser at hun ber om gavekort fea dagligvarebutikken Og er redd hun bruker det på snus og røyk, for julematen får hun uansett fra en hjelpeorganisasjon. Jeg er også redd for at hun utnytter flere stakkars mennesker som selv har det trangt. Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 7e497...9e0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Hvorfor skal du gjøre noe? Anonymkode: af9e2...60d 1
Yuumi Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Hva kan du gjøre? Du kan snakke med henne, si at du ser hun bruker penger året rundt på snus og røyk og at du syntes det er forkastelig at hun bruker andre folk på den måten når hun egentlig bare behøver prioritere bedre. Utover det får du vel ikke gjort så mye? Lage en motspleis eller ett innlegg på face der du skriver alt du skriver her. Warning warning 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du gjøre noe? Anonymkode: af9e2...60d Fordi jeg ikke har lyst til at hun svindler flere mennesker som selv befinner seg i en vanskelig situasjon. Slik som hun jeg kjente som selv er i en vanskelig situasjon og sliter økonomisk. Anonymkode: 7e497...9e0 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Who cares.. Anonymkode: de64c...792
Nymerïa Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke har lyst til at hun svindler flere mennesker som selv befinner seg i en vanskelig situasjon. Slik som hun jeg kjente som selv er i en vanskelig situasjon og sliter økonomisk. Anonymkode: 7e497...9e0 Du bør fortelle det du vet om naboene til hun du kjenner. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre. 4
Olsen Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Du gjør det helt riktige ved å av og til invitere med barna på deres aktiviteter. Jeg tror at du der gjør en forskjell for disse barna. Ellers synes jeg du skal informere folk du vet gir etter for slik tigging. Hun som har gitt 500,- får jo ikke pengene tilbake. Det er dessuten noe av risikoen ved å gi penger- at man ikke kjenner til hva pengene går til. Det som er mulig å få til er at hun kanskje ikke gir penger til samme folk en gang til. Eller iallfall et mindre beløp. Folk er jo fri til å gi penger til hvem og hva de vil. Blir man sittende med ubetalt strømregning selv på grunn av dette, er det ille. I Norge er man godt sikret, så slik innsamling skulle det ikke være behov for. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Ville meldt i fra til Spleis. Nederst pleier det også og stå noe sånt «stoler du på denne spleisen» og der kan man også trykke nei. Anonymkode: f49ba...a2d 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå