Gå til innhold

Ekte vennskap, eller bare kost-nytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes genuine vennskap? Der man 100% stoler på hverandre, er der for hverandre I gode og onde dager? De fleste har intensjoner og ønsker om å få det til. Allikevel ender det ofte i at noen føler de gir alt , og motparten ingenting. Faktisk kan begge påstå å gi mye, og få lite. Mange påbegynte vennskap ender derfor ofte i en fjernere relasjon, eller man fortsetter i en slags kost-nytterelasjon.
Kreves det mer åpenhet for å få til ekte vennskap? Må man svelge mer kameler for å få det til? Eller er det nødvendig at det alltid er en underdanig part for å få det til? 

Anonymkode: a4b3c...6c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Genuine vennskap krever respekt og balanse.

Dersom noen er underdanig/dominerende eller ikke gir like mye tilbake så er det ikke noen man kan stole på, for de gjør alt for seg selv bare, dessuten er det aldri gode dager heller da.

Det finnes aldri gode dager når det er uten respekt.

Anonymkode: bca35...0bc

• Liker 1
Skrevet

Det finnes. Men dessverre er veldig mange egentlig kun opptatt av hva de kan få og skaffe seg enn selve vennskapet.

Har ei jeg tenker på som bekjent men hun sier jeg er en av hennes venner til tross for at hun kun dukker opp når hun trenger kaffe, mat for 3 dager og vil at andre skal løse problemene hennes. Resten av tida løper hun  rundt på fester med altfor unge folk, bruker opp allle pengene sine på øl og rus, klær og reiser. Og da er jeg ikke engang blant de hun inviterer med seg. Hun vil ikke vise seg sammen med meg offentlig, kun helt tilfeldige treff på gata. Jeg vet kke om hun har skjønt at jeg har gjennomskuet henne for hun smører på tykt med smiger og løgner gang på gang. Jeg har da øyne å se med..

Jeg hadde ei jeg betraktet som ei god venninne og som jeg ville gjort alt for. Men der viste det seg at hun brukte mine vennefølelser kun for å gjøre seg bedre i andres øyne. Jeg mangler en fot så har protese og synlig handicap. Og dette mente hun var noe hun måtte væreekstra hyggelig mot meg for, samtidig som hun var dum nok til å snakke ned på ei annen felles bekjent av oss og jeg så fikk vite at hun så på meg på denne måten. Det skuffet meg veldig.

Jeg tror man må sile ut de som trenger deg til alt mulig men som aldri stiller opp selv. De som smigrer og samtidig forglemmer seg og viser deg hvor lett de kan lyve for å oppnå det de ønsker. En kollega av meg ville bestille seg pizza og var egentlig litt for sent ute for å få det hjemlevert, og fikk det igjennom ved å påstå at han satt midt i et viktig møte med høytstående klienter som var sultne, mens det var kun han og to kompiser som var for late til å lette på baken og hente pizzaen selv.

Folk er utspekulerte, man må bare innse det og se etter hva de gjør og luke de ut. Heller gå alene uten venner enn å ha slike folk rundt seg.

Anonymkode: 2598b...223

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Genuine vennskap krever respekt og balanse.

Dersom noen er underdanig/dominerende eller ikke gir like mye tilbake så er det ikke noen man kan stole på, for de gjør alt for seg selv bare, dessuten er det aldri gode dager heller da.

Det finnes aldri gode dager når det er uten respekt.

Anonymkode: bca35...0bc

Respekt og balanse! Enig, er det ikke der, er det egentlig ikke vennskap. Har egentlig ikke tenkt på at de som utnytter ikke er til å stole på, men du har nok et poeng. Tenker mer på at jeg ikke ønsker å være en nyttig idiot, og trekker meg unna. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller gå alene uten venner enn å ha slike folk rundt seg.

Ja, sant. Det er bare så trist, at egoismen gjør oss ensomme.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mangler en fot så har protese og synlig handicap. Og dette mente hun var noe hun måtte væreekstra hyggelig mot meg for, samtidig som hun var dum nok til å snakke ned på ei annen felles bekjent av oss og jeg så fikk vite at hun så på meg på denne måten. Det skuffet meg veldig.

Dette er umoden oppførsel! Har dessverre opplevd slike selv i nær omgangskrets. Selv når det blir påpekt skjønner de ikke at de er fullstendig uten empati og medmenneskelighet. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, sant. Det er bare så trist, at egoismen gjør oss ensomme.

Man behøver ikke være ensom selv om man ikke har genuine venner for øyeblikket. Ta vare på deg selv, støtt opp under dine verdier og gled deg over at du slipper å bruke tid på energivampyrer mens du gjør deg klar for de mer strålende vennskapene du har i vente! :) 

Anonymkode: 2598b...223

• Liker 2
Skrevet

Det finnes, helt klart.

Skrevet

Helt klart! 
mange er egoistiske og tenker kun på hva nytte vennskapet gir de selv. Selv har de lite å tilby tilbake. Mange er meg meg meg.. 

slike mennesker må en sette grenser for. 

Anonymkode: c0cf7...92a

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt klart! 
mange er egoistiske og tenker kun på hva nytte vennskapet gir de selv. Selv har de lite å tilby tilbake. Mange er meg meg meg.. 

slike mennesker må en sette grenser for. 

Anonymkode: c0cf7...92a

Enig, nok er nok! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...