AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Siden jeg begynte i arbeidslivet har det stort sett vært litt mobbing, det kan f,eks gå på merkelige kommentarer som er ufortjent, jeg bare lurer på om dette er vanlig og noe jeg bare må godta? Anonymkode: 20aea...b91
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Ja, men det skal være rom for å si at det er nok. Kan jo være at arbeidsplassen din har dårlig miljø for sånt. Vet ikke hvor ofte du er plaget med disse kommentarene og om de kommer fra samme person. Kan jo hende at du har fått ett r#vhøl til kollega som tror h»n kan si alt hn vil. livet er for kort til å mistrives på jobb hvertfall Anonymkode: 1c192...a45 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Jeg er vikar, og lurer på om det er derfor. Er veldig flink til det jeg gjør, men tror de har dårlige erfaringer fra tidligere vikarer og at det går ut over meg, Eksempel: forrige sted jeg var vikar på: jeg står på kjøkkenet og rydder, plutselig ( ut fra "ingen sted") kommer det en eldre dame og ser på meg før hun sier: "jeg hører du er dyktig" hvilket byrå er du fra? ( ingenting om meg personlig, kun fokus på byrået jeg var fra) jeg svarer høflig men følte meg nesten umyndiggjort, observasjonen var påfallende. Eksempel: Folk som snakker over hodet på deg " å er du bare vikar"? du reiser rundt? det kunne jeg aaaaldri gjort". "Se alle,"Mia har stooore ben" ( henvisning til mine normale føtter" og samme person stod bak meg når jeg løftet en kasse opp i en feil hylle- vedkommende: " nå gjorde du det igjen" jeg snur meg og vedkommende er gått. Det er mange flere eksempler, det de ikke vet er at jeg har jobbet som leder i samme yrke i åresvis, stillinger jeg har fått uten å søke. Nå er det endringer i lovparagrafer så det hinder meg i samme type jobb, er overkvallifisert og må derfor gå som vikar. All kunnskspen, intigrietetn, alt jeg har lært..verdifull kompetanse og så er vikar eneste utvei i et yrke jeg er dyktig i og brenner for. Derfor jeg lurer på om det er "vanlig" med mobbing, og spesielt mot vikarer. Samme yrkesgruppe skal jobbe MOT mobbing, det står tydelig i loven, de sliter også med å få inn vikarer så det går jo ut over de faste, så det er merkelig. Anonymkode: 20aea...b91 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vikar, og lurer på om det er derfor. Er veldig flink til det jeg gjør, men tror de har dårlige erfaringer fra tidligere vikarer og at det går ut over meg, Eksempel: forrige sted jeg var vikar på: jeg står på kjøkkenet og rydder, plutselig ( ut fra "ingen sted") kommer det en eldre dame og ser på meg før hun sier: "jeg hører du er dyktig" hvilket byrå er du fra? ( ingenting om meg personlig, kun fokus på byrået jeg var fra) jeg svarer høflig men følte meg nesten umyndiggjort, observasjonen var påfallende. Eksempel: Folk som snakker over hodet på deg " å er du bare vikar"? du reiser rundt? det kunne jeg aaaaldri gjort". "Se alle,"Mia har stooore ben" ( henvisning til mine normale føtter" og samme person stod bak meg når jeg løftet en kasse opp i en feil hylle- vedkommende: " nå gjorde du det igjen" jeg snur meg og vedkommende er gått. Det er mange flere eksempler, det de ikke vet er at jeg har jobbet som leder i samme yrke i åresvis, stillinger jeg har fått uten å søke. Nå er det endringer i lovparagrafer så det hinder meg i samme type jobb, er overkvallifisert og må derfor gå som vikar. All kunnskspen, intigrietetn, alt jeg har lært..verdifull kompetanse og så er vikar eneste utvei i et yrke jeg er dyktig i og brenner for. Derfor jeg lurer på om det er "vanlig" med mobbing, og spesielt mot vikarer. Samme yrkesgruppe skal jobbe MOT mobbing, det står tydelig i loven, de sliter også med å få inn vikarer så det går jo ut over de faste, så det er merkelig. Anonymkode: 20aea...b91 Tror ikke dette har noe med jobb å gjøre. Dette er mennesketyper som man kommer utfor overalt. Det er dessverre blitt flere av dem med tiden. Anonymkode: 3497f...397 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke dette har noe med jobb å gjøre. Dette er mennesketyper som man kommer utfor overalt. Det er dessverre blitt flere av dem med tiden. Anonymkode: 3497f...397 Det er mulig, men det er jo ikke "normalt" eller strekker seg "normalt" over slik adferd? jeg ville aldri gjort noe slikt mot andre mennesker. ( Det er mer jeg ikke nevner) det går kanskje på ressurssvakhet? Merker stor forskjell på steder de har en del penger og høyere stillinger, de var mer inkluderende og alle støttet hverandre og det var et fint arbeidsmiljø med rom for utvikling. ( Penger og høy utdanning er ikke målestokk for skikkelig oppførsel i seg selv ) men jeg merket altså stor forskjell. Anonymkode: 20aea...b91 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er mulig, men det er jo ikke "normalt" eller strekker seg "normalt" over slik adferd? jeg ville aldri gjort noe slikt mot andre mennesker. ( Det er mer jeg ikke nevner) det går kanskje på ressurssvakhet? Merker stor forskjell på steder de har en del penger og høyere stillinger, de var mer inkluderende og alle støttet hverandre og det var et fint arbeidsmiljø med rom for utvikling. ( Penger og høy utdanning er ikke målestokk for skikkelig oppførsel i seg selv ) men jeg merket altså stor forskjell. Anonymkode: 20aea...b91 Å ja, det er nok en riktig observasjon. Der krybben er tom, bites hestene. Det er mye enklere å hate alle som får til noe, enn å prøve å gjøre noe som kan bidra positivt for ens eget liv. Hev deg over det! Anonymkode: 3497f...397 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ja, det er nok en riktig observasjon. Der krybben er tom, bites hestene. Det er mye enklere å hate alle som får til noe, enn å prøve å gjøre noe som kan bidra positivt for ens eget liv. Hev deg over det! Anonymkode: 3497f...397 Og med disse fantastiske ordene over her, hever jeg meg over det! Tusen takk til "fremmed på nett" du er god💐🌺🌸☘️🌻🌺 Anonymkode: 20aea...b91 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og med disse fantastiske ordene over her, hever jeg meg over det! Tusen takk til "fremmed på nett" du er god💐🌺🌸☘️🌻🌺 Anonymkode: 20aea...b91 Så hyggelig sagt! 🤗 Anonymkode: 3497f...397 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hyggelig sagt! 🤗 Anonymkode: 3497f...397 🌺🌸☘️🌸🌺🌸 Anonymkode: 20aea...b91 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 Litt vanskelig å si hva du "må godta", når du ikke kommer med noen konkrete eksempler. Av og til tenker ikke alle seg om, noen mener det som humor osv. Anonymkode: c7e9c...36d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 Helt vanlig med mobbing ja. Da gjelder det å være sterk og bjeffe tilbake. Viser du deg svak og underdanig så lukter ulvene blod. Anonymkode: f35aa...ba0 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Ja. Man må bare lære å tåle litt, deretter lære seg å si fra om noen går over grensen (men da være forberedt på å bli mobba for det også). 🙄 Anonymkode: 94e5f...27d 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Mobbing i arbeidslivet er nok et like stort problem som i skolen, om ikke enda mer. Mennesker er like ille uansett alder, vi elsker å trykke andre ned. Å se andre misslykkes. Største problemet i norge er sjalusien og misunnelsen, norske kan ikke godta at andre lykkes med noe i livet. Anonymkode: c971c...08e 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobbing i arbeidslivet er nok et like stort problem som i skolen, om ikke enda mer. Mennesker er like ille uansett alder, vi elsker å trykke andre ned. Å se andre misslykkes. Største problemet i norge er sjalusien og misunnelsen, norske kan ikke godta at andre lykkes med noe i livet. Anonymkode: c971c...08e Derfor bør man lære seg å sloss, en knyttneve i ansiktet kan være det mest effektive. Selvsagt ikke på arbeidsplassen, for da mister du jobben, men oppsøk heller vedkommende som mobber deg i privat sammenheng. Anonymkode: bc95a...ea7 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig med mobbing ja. Da gjelder det å være sterk og bjeffe tilbake. Viser du deg svak og underdanig så lukter ulvene blod. Anonymkode: f35aa...ba0 Enig, men det å mobbe/ta tilbake ligger ikke i min natur. Jeg får heller bruke taktikken som jeg gjør, ikke svare på enkelte ting, da blir de litt paff. Anonymkode: 20aea...b91
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor bør man lære seg å sloss, en knyttneve i ansiktet kan være det mest effektive. Selvsagt ikke på arbeidsplassen, for da mister du jobben, men oppsøk heller vedkommende som mobber deg i privat sammenheng. Anonymkode: bc95a...ea7 Nei, jeg bruker ikke fysisk vold for å ta tilbake, jeg er i mot all vold. Anonymkode: 20aea...b91
Helgeline Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor bør man lære seg å sloss, en knyttneve i ansiktet kan være det mest effektive. Selvsagt ikke på arbeidsplassen, for da mister du jobben, men oppsøk heller vedkommende som mobber deg i privat sammenheng. Anonymkode: bc95a...ea7 Syns ikke de eksemplene på påstått mobbing som ts kommer med er grunnlag for en reaksjon av den typen
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 Har fått jobber som leder ( tidligere i det yrket ) og har vært utsatt for stygge blikk, nedrakking og nå i ettertid ser jeg at jeg har fått for lite betalt. Husker jobb nr 1. De måtte ha en i vikariat i 1 år mens de ventet på en annen, de spurte om jeg ville ha ,jobben. Takket ja fordi jeg virkelig brenner for yrket. Hadde minimalt med arbeidserfaring i yrket den gangen, det visste de. De satte meg til å holde 1 timers foredrag for hele organisasjonen, de observerte meg med hånlige flir og bare ventet på at jeg skulle drite meg ut, det fikk de ikke. Det ligger naturlig for meg og forberedte meg godt over en uke, så når det var min tur fikk jeg en egen ro og gjennomførte med stil. De samme folkene ( yrket generellt ) jobber mot mobbing og diskriminering, de burde virkelig gå i seg selv. Anonymkode: 20aea...b91 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Helgeline skrev: Syns ikke de eksemplene på påstått mobbing som ts kommer med er grunnlag for en reaksjon av den typen Det er mer, men forteller bare i store trekk. Det går på merkelige kommentarer, at de snakker over hodet mitt og bryter ut negative kommentarer om. mine store ben, plutselig bare bryter de ut noe-og går, får ingen anledning til å forsvare meg. Anonymkode: 20aea...b91
Helgeline Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vikar, og lurer på om det er derfor. Er veldig flink til det jeg gjør, men tror de har dårlige erfaringer fra tidligere vikarer og at det går ut over meg, Eksempel: forrige sted jeg var vikar på: jeg står på kjøkkenet og rydder, plutselig ( ut fra "ingen sted") kommer det en eldre dame og ser på meg før hun sier: "jeg hører du er dyktig" hvilket byrå er du fra? ( ingenting om meg personlig, kun fokus på byrået jeg var fra) jeg svarer høflig men følte meg nesten umyndiggjort, observasjonen var påfallende. Eksempel: Folk som snakker over hodet på deg " å er du bare vikar"? du reiser rundt? det kunne jeg aaaaldri gjort". "Se alle,"Mia har stooore ben" ( henvisning til mine normale føtter" og samme person stod bak meg når jeg løftet en kasse opp i en feil hylle- vedkommende: " nå gjorde du det igjen" jeg snur meg og vedkommende er gått. Det er mange flere eksempler, det de ikke vet er at jeg har jobbet som leder i samme yrke i åresvis, stillinger jeg har fått uten å søke. Nå er det endringer i lovparagrafer så det hinder meg i samme type jobb, er overkvallifisert og må derfor gå som vikar. All kunnskspen, intigrietetn, alt jeg har lært..verdifull kompetanse og så er vikar eneste utvei i et yrke jeg er dyktig i og brenner for. Derfor jeg lurer på om det er "vanlig" med mobbing, og spesielt mot vikarer. Samme yrkesgruppe skal jobbe MOT mobbing, det står tydelig i loven, de sliter også med å få inn vikarer så det går jo ut over de faste, så det er merkelig. Anonymkode: 20aea...b91 Mobbing i arbeidslivet forekommer nok, selv om jeg i liten grad har opplevd el observert det. Det skal ikke forekomme, og kan meldes inn som avvik. Men stusser litt over eksemplene dine. Man skal være rimelig tynnhydet for å oppfatte de to første situasjonene som mobbing. Ubetenksom kommentar, men syns ikke det er mobbing. Den siste, der str på føttene dine ble kommentert, er det eneste her som jeg forbinder med ordet mobbing. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå