Gå til innhold

Ekstremt sliten med 3 mnd baby!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i veggen snart. Baby sover ikke i det hele tatt natt. Sovner senere og senere og da snakker vi 6-7 på morgenen. Sover bra etter det og frem til kvelden. Jeg er så sliten av å kjempe mot søvnen hver natt, i tillegg til å gjøre ALT for at baby skal sove uten at noe funker. Gått timesvis med bæresele på natta, vugget, trillet vogn frem og tilbake, sunget sanger til jeg ikke makter mer, hørt på white noise, ammet, sittet på pilatesball ned baby... ingenting hjelper og jeg føler meg helt maktesløs. Klarer ikke «nyte» denne perioden i det hele tatt pga det. Samboer sover på et annet rom så jeg er alene om nettene. Synes det er forferdelig slitsomt. Alle sa det skulle bli bedre ved 3 måneders alder, men det blir bare verre. Jeg skulle ønske samboer kunne tatt ut et par uker permisjon sånn at vi sammen kunne prøvd å løse dette /snu babyens døgnrytme.

Noen som har opplevd liknende? Blir det bedre???? Vær så snill og ikke skriv at det blir sånn i 2 år til.

Anonymkode: 5ea7f...6f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går i veggen snart. Baby sover ikke i det hele tatt natt. Sovner senere og senere og da snakker vi 6-7 på morgenen. Sover bra etter det og frem til kvelden. Jeg er så sliten av å kjempe mot søvnen hver natt, i tillegg til å gjøre ALT for at baby skal sove uten at noe funker. Gått timesvis med bæresele på natta, vugget, trillet vogn frem og tilbake, sunget sanger til jeg ikke makter mer, hørt på white noise, ammet, sittet på pilatesball ned baby... ingenting hjelper og jeg føler meg helt maktesløs. Klarer ikke «nyte» denne perioden i det hele tatt pga det. Samboer sover på et annet rom så jeg er alene om nettene. Synes det er forferdelig slitsomt. Alle sa det skulle bli bedre ved 3 måneders alder, men det blir bare verre. Jeg skulle ønske samboer kunne tatt ut et par uker permisjon sånn at vi sammen kunne prøvd å løse dette /snu babyens døgnrytme.

Noen som har opplevd liknende? Blir det bedre???? Vær så snill og ikke skriv at det blir sånn i 2 år til.

Føler med deg❤️ snakk med fastlegen om dette går på helsa løs. Mener du da kan få sykemelding og parter kan ta permisjon og være hjemme med baby en periode. 

Anonymkode: 4d3fe...22d

• Liker 2
Skrevet

Her høres det ut som ting ikke er helt som det skal. Skjønner at du er sliten! Har du snakket med hs om at baby ikke sover? Virker det som at den har vondt eller plages av andre ting? Min baby var sånn som sin de første månedene, men så viste det seg at hun har melkeproteinallergi og etter at alle melkeprodukter og ting som inneholder en form for melk ble kuttet ut av kosten min fikk vi en ny baby. En som sov! 

for din egen del kan du få sykemelding og far kan få overta deler av din permisjon. Høres ut som du kunne trengt en person til hjemme nå. Ring legen! 

Anonymkode: 0abee...082

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her høres det ut som ting ikke er helt som det skal. Skjønner at du er sliten! Har du snakket med hs om at baby ikke sover? Virker det som at den har vondt eller plages av andre ting? Min baby var sånn som sin de første månedene, men så viste det seg at hun har melkeproteinallergi og etter at alle melkeprodukter og ting som inneholder en form for melk ble kuttet ut av kosten min fikk vi en ny baby. En som sov! 

for din egen del kan du få sykemelding og far kan få overta deler av din permisjon. Høres ut som du kunne trengt en person til hjemme nå. Ring legen! 

Anonymkode: 0abee...082

Det hender at det ser ut som hun plages med sure oppstøt eller liknende: gulp som ikke kommer helt opp. Men stort sett virker det som om hun bare er veldig våken. Når hun først sovner kan hun sove 5-6 timer i strekk, så jeg får inn de timene selv. Deretter er det lunsjtider og da står jeg opp (ellers føler jeg at jeg sover bort hele dagen og det blir jeg bare deppa av), mens hun sover. Så triller vi og da kan hun også sove lenge, 3 timer. Kveld sover hun bare i sele klistra oppå meg og nettene er hun lys våken. Alltid vært sånn at hun sovnet sent, men ble bare senere og senere selvom jeg prøvde og fortsatt prøver å snu rytmen. 

Skrevet

Høres jo ut som hun sover bra. 6 timer i strekk? Og 3 timer i vogn etc. Det er jo bra. Du kan ikke forvente at hun har noe særlig døgnrytme nå. Jeg var våken døgnet rundt med tvillingene. Fikk 1 time her og der. Det ble bedre da de ble 4 mnd. Du må bare holde ut. Hadde hun hatt vondt hadde hun ikke sovet så bra på dagen. Men hun har som andre babyer. Litt skjev døgnrytme. 

Anonymkode: 03325...f28

• Liker 1
Skrevet

Begrepet «nyte babytiden» er bullshit. Når de er så små er din situasjon helt normal. Det går over. Hold ut. Far må ta babyen etter jobb også går du og legger deg. 

Anonymkode: 0d6a5...339

• Liker 6
Skrevet

Syns det høres ut som om du står alene i det? Det er jo feil, syns mannen din burde ta mer ansvar og hjelpe til når det er så tøft. Har du prøvd å bare ligge hud mot hud i sengen med baby og gi masse nærhet og kos? Skjønner godt det er slitsomt, det vil heldigvis bli bedre. Og alt er bare en fase som går over, selv om det er tøft nå. 

Anonymkode: a2557...136

• Liker 2
Skrevet

Hadde samme problemet. Fikk beskjed av helsestasjonen at selv om melatoninproduksjonen ikke fungerte som hos voksne, så begynte det å utvikle seg fra 6 uker. Fikk da beskjed om å prøve å snu døgnet til baby. Selv uten melatoninproduksjon så er de som oftest "programmert" til ett lengre søvnstrekk i døgnet. Typisk 4-6 timer, man kan jobbe for å få forskjøvet dette til natt.

Jeg husker ikke heeelt, for det er snart 2 år siden. Men det gikk stort sett ut på å aldri la barnet sove mer enn 2 timer i strekk på dagtid. Var litt dritt i starten, da vi hadde vært oppe hele natta. I begynnelsen gikk "vekkingen" ut på å forstyrre baby litt rolig. Ta henne opp, bytte bleie i dempet belysning, legge henne til brystet og la henne sove videre 2 timer. På andre vekking var det litt mer "opp og stå" våkentid på 40 minutter. Økte gradvis til 1 time våkentid mellom lurene når hun vanligvis hadde 6-timers strekka si, i tillegg begynte hun å naturlig våkne mer til etter de første 2 timene. Sov i mørket på daglurene fortsatt, men var veldig mye i dagslys i våkenperiodene. Plutselig sov hun 4+3+3 mellom 23 og 8.

Fulgte et eller annet skjem med forslag til våkentid, lurer og mating osv, med beskjed om at så lenge jeg ammet så skulle hun regulere selv, men jeg kunne prøve å få henne inn på matingsskjemaet, så ville sovingen også matche bedre.

Anonymkode: b2a94...a6b

• Liker 5
Skrevet

Ville bare legge til at vi ikke stoppet med øking av våkentid på 1 time altså. Målet i den alderen er 2-2,5 timer våkentid mellom lurer på dagtid, hvis du får henne til å sove greit. Men vi måtte være forsiktig med overtretthet. Vår sov til slutt 4 timer fordelt på 3 lurer. Pluss 10 gode timer om natta og 2 dårlige timer før vi sto opp 😄

Anonymkode: b2a94...a6b

Skrevet

Anbefaler Taking Cara Babies nettkurs. 

Anonymkode: 505ab...671

Skrevet

Når baby er 3 mnd er det stort nok til at du kan prøve å snu døgnet siden babyen din nå er uthvilt om natta siden det sover halve dagen.

Anonymkode: 124e8...d41

• Liker 2
Skrevet

Hvis baby sover hele dagen får den ikke sove om natten. Da må du prøve å snu dette. 

Anonymkode: a70c8...427

• Liker 2
Skrevet

Babyen sover jo og du bør sove når babyen sover. Slik er babylivet☺️ Babyen er bare 3 måneder. Slapp av. Å snu døgnet tar tid og det går seg til 

Anonymkode: f3feb...324

Skrevet

Har du prøvd å la han sovne i sengen på egenhånd? Så lenge ikke baby setter i gang med skriking så hender det at noen babyer finner roen selv og sovner etterhvert selv. Du kan bare være i nærheten...

En annen ide.. pakke baby inn i et helse teppe, eller prøve smokk. Noen ganger hjelper det.

Og det viktigste..  du må gi litt f nå i hva som er normal døgn rytme for deg. Du må heller sove når baby sover selv om det er midt på dagen. Sov de 6 timene på dagen om du har behov for det...

• Liker 2
Skrevet

1. Sov når du kan og får det til. Drit i om det er om natta eller på dagtid. Du trenger så mye søvn som mulig.

2. Hvis den lille ikke illskriker, la hen prøve å sovne selv. Du sliter deg helt ut ved å skulle bære, bysse og trille hele tida, spesielt om natta. Jeg sleit med å la vår skrike i det hele tatt uten å hente henne, men samboeren hjalp meg med å vente noen minutter. Hun hylte ikke altså (da hentet vi henne), bare var litt misfornøyd med smågråt. Vi gjorde dette ved noen sovinger over en ukes tid, og plutselig sovnet hun helt av seg selv. Fra da av løsnet det, og hun har sovnet lettere og lettere helt uten hjelp - også når hun våkner om natta. (Etter hun ikke lenger trenger nattamming, fra ca. 6 mnd.)

3. Mannen din må ta noen netter. At han jobber er ikke en grunn i seg selv, med mindre han har en jobb hvor det er farlig med søvnmangel (sjåfør, kirurg e.l.). Hvis han har en «vanlig» jobb, så må han takle søvnmangel på samme måte som at du må det. Du får sove noe om morgenen/formiddagen, så kanskje han kunne ta første nattskiftet f.eks. at du legger deg i 18-19-20-tida og sover 6-7 timer, så kan han sove fra 24-01-02-tida til han må opp for å dra på jobb. Ikke hver natt, men annenhver eller hver tredje. Da vil du få hjernen og resten av kroppen din tilbake til å fungere litt bedre.

4. Minn deg selv om at dette er helt normalt og at det ikke varer evig. For noen blir det bedre etter 6 uker, for noen 3-4 mnd., for noen et halvt år, for noen enda lenger. Men for de fleste blir det litt og litt bedre hele tida.

5. Hvis du virkelig føler at du ikke klarer mer, snakk med helsesykepleieren din på helsestasjonen eller legen din. Du kan få sykmelding og/eller annen hjelp. Det er vanlig å være helt fullstendig utkjørt i perioden du er i. Å be om hjelp viser bare at du er fornuftig og en god mor som vet når hun trenger hjelp.

Stor, god klem til deg. ❤️ Det blir bedre.

Hilsen ei med ei datter på ett år og en baby i magen. 

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn snudde også døgnet fullstendig på hodet ved tremånedersalder. Jeg fikk hjelp i to dager med å holde barnet mest mulig våken, mens jeg selv fikk sove. Var i ferd med å gå inn i en psykose på grunn av søvnmangel.

To døgn var nok til å få snudd situasjonen.

Skrevet

Du må rett og slett innstille hodet ditt på at livet ditt fremover ikke blir på noen måte normalt og balansert. 

Slutt å føle at dagen din blir sløst bort når du ikke får sove natta. Nå får du stille deg om etter babyens døgn rytme, fem til babyen blir eldre og det snur seg. 

Sov når baby sover, gjør det daglige når baby er våken. 

Mange som for seg en slik overaskelse når de får barn. 

Anonymkode: 14f90...ff9

• Liker 2
Skrevet

Vårt andre barn var også bakvendt med sovingen de første månedene, sov lite om natten og uvanlig mange timer i strekk på dagtid. Det hjalp å holde henne mer våken på dagtid. Det tok litt tid før vi prøvde det, det er liksom motstridende å vekke eller eller holde en trøtt baby våken. Men det flyttet de gode soveperiodene over på natt etter hvert, og da ble livet virkelig mye lettere. Jeg hadde storesøster hjemme også pga. korona, så det var ikke mulig å følge babyens rytme, og jeg holdt på å bli oppriktig sprø av søvnmangel. 

Anonymkode: 439c0...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...