Gå til innhold

Foreldrene mine bagatelliserer at jeg kommer inn på medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var veldig umotivert på skolen, droppet ut, er 22 år og bor fortsatt hjemme. Jeg har tatt opp fag i flere år og har nå fått et snitt som er godt nok til medisin i Norge og jeg er helt sikker på å komme inn til høsten. Men når temaet studier og skole kommer opp sier de at jeg bare har "sittet på ræva" og at det er bra jeg har fått gode karakterer men at jeg har "brukt mange år" og "kastet bort mye tid" og impliserer da at det ikke er så stort. At jeg "bare" har drevet med videregående og at jeg ikke kommer videre med livet. Når jeg sier at jeg også har studert ved universitetet for å få ekstrapoeng sier han at det ikke er til noe hjelp for utdannelsen. Sier nærmest rett ut at det bare er dritt det jeg har studert.

Jeg tror selv at jeg droppet ut pga dem. Fordi det å bo med dem var ekstremt psykisk belastende. Ikke noe overskudd til å orke å lære noe eller orke å ha press på seg til å prestere på eksamener og presentasjoner. Når man er omgitt av noe så lite oppbyggelig så blir den minste motstand (som prøver og innleveringer) bare nok en byrde som man ikke har motivasjon til.

Hadde psykiske problemer som yngre og mye kommer av at de begge har vært dårlige foreldre som alltid skal fortelle hva jeg ikke klarer, sier at det er flaks hvis jeg får en sekser, men rett før har de sagt jeg uansett ikke klarer å få en sekser. Det har også vært ørefiker, dytting mot vegg og spark gjennom oppveksten. Hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg tenke? Blir så ødelagt av å bli tråkket ned når jeg selv føler jeg har kommet langt fra utgangspunktet jeg hadde :(

Anonymkode: 83156...2c8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er åpenbart dårlige foreldre.  Dessverre for deg så har du fått foreldre som ikke oppfører seg normalt.  Vold og ørefiker hører ikke hjemme noe sted.  Du har vært flink og klart å få gode nok karakterer til å komme inn på et av de mest prestisjefylte studiene i Norge.  👏👏👏 for deg.  Jeg ville vært kjempestolt hvis du var min datter. Kom deg ut hjemmefra, bo for deg selv og jobb med studiene dine.  Det blir noen tøffe år hvor du både må studere og jobbe, men det klarer du.  Ikke se deg tilbake. Ønsker deg lykke til 😘

• Liker 19
Skrevet

Foreldrene dine kan du nok dessverre ikke gjøre noe med. Jeg hadde flyttet ut og begynt på studiet dersom dette er noe du føler er rett for deg selv, men ikke gjør det for å imponere foreldre. Det er veldig mange der ute som bruker lang tid på å forbedre karakterer og tjene opp ekstrapoeng før de begynner å studere. 

Anonymkode: a5bb7...a0f

• Liker 8
Skrevet

Foreldrene dine forstår virkelig ikke hvilken formidabel jobb du har gjort!  Så er det nå tid for å stake ut veien for deg selv.  

• Liker 13
Skrevet

Dette var utrolig trist lesning! Du har gjort en KJEMPEJOBB! :nordvesta: Det å komme inn på medisin er jaggu ikke lett. Du har all grunn til å være stolt av deg selv. 

Når det er sagt; du må komme deg bort fra dine foreldre. Du er nødt til å flytte ut og få luft under vingene. Du må lære deg å bli kjent med deg selv og dine grenser. Det foreldrene dine har gjort mot deg er ikke normalen. Foreldre skal støtte sine barn i de valg de tar, og om de skulle gjøre en feil, så skal de være der da og. 

Det er tøft å vokse opp med foreldre som ikke gjør en godt. Man gjør alt for å gjøre dem fornøyde, og når man ikke når opp til de forventningene de har, så blir det vanskelig å ha det bra med seg selv. Du er voksen nå og har mulighet til å kutte bånd. De trenger ikke kuttes for alltid, men du har mulighet til å få deg en pause nå, og om de vil ha en relasjon til deg, så må det skje på dine premisser. Du skal ikke la deg behandles slik, selv om det er dine egne foreldre. Det er mange som bruker flere år på å ta opp fag og som bor hjemme hos mor og/eller far i prosessen. Det er slettes ikke «å kaste bort tid» når du går for noe du ønsker.

• Liker 16
Skrevet

Lykke til på medisinstudiet. Jeg har troen på deg. Dette får du til.👏👏

• Liker 13
Skrevet

Flytt ut og begynn på medisin. Du er bare 22 år og har hele livet foran deg. Du har absolutt ikke kastet bort tiden din med å ta opp fag. Lykke til! 🙂

Anonymkode: 23e11...7c5

• Liker 11
Skrevet

Det kan være mange grunner til reaksjonene deres. Har du vært en underyter som i skoletiden ikke benytter deg av egne muligheter? Tror de at du ikke kommer til å gjennomføre studier? Har de gode utdannelser selv og hatt for høye forventninger til deg? Eller er de lavt utdannet og ikke forstår verdien av god utdannelse? 

• Liker 4
Skrevet

Flytt ut.. Ellers får foreldrene dine rett i sine profetier. 

Anonymkode: 26a43...09e

• Liker 3
Skrevet

Kastet bort for mye tid?! Å komme inn på medisin i Norge er noe av det vanskeligste man kan gjøre. Det er stort! Du kommer til å få god jobb med god lønn! 
Slik negativitet trenger du ikke. Du hadde et mål og du har jobba beinhardt for å oppnå det. 

Jeg er stolt av deg. ;) 

Anonymkode: 3f30f...159

• Liker 5
Skrevet

Her er svigerfar negativ til alt sønnen i det hele tatt prøver på. Jeg tror det er fordi han får dårlig selvtillit om sønnen klarer noe bedre enn han. 

Anonymkode: e307f...455

• Liker 5
Skrevet

Du skal flytte! Helst til en annen del av landet. Snarest. Spør alle dine venner som studerer om noen vet om en hybel som blir ledig 1.1.2021. 

Å bo hjemme blir mye dyrere for deg i lengden enn alternativet, det er INGEN gode grunner til å bo «hjemme». 

Anonymkode: 19cd4...531

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men når temaet studier og skole kommer opp sier de at jeg bare har "sittet på ræva" og at det er bra jeg har fått gode karakterer men at jeg har "brukt mange år" og "kastet bort mye tid" og impliserer da at det ikke er så stort. At jeg "bare" har drevet med videregående og at jeg ikke kommer videre med livet.

Det er jo sant, er det ikke? Utover å ta et fag for ekstrapoeng.

Hvorfor bry seg så ufattelig mye om hva de mener, du er voksen og burde stole på deg selv. Du må lære at ikke alle vil støtte deg eller mene det samme som deg, sånn er det bare.

De mener kanskje at du har brukt flere år hvor du kunne jobbet og hatt en grei inntekt, og dermed kastet bort mye tid/penger. Hva så? Du gjør det du ønsker, og kommer inn på studiene du vil. Livet er mer enn penger for de fleste, men ikke for alle.

Anonymkode: 421de...55f

• Liker 3
Skrevet

Du skal begynne på medisin, flytte ut og finne en omgangskrets som forstår og anerkjenner at du er ambisiøs og har jobbet hardt. Jeg har også hatt foreldre som har kritisert mer enn rost, vært gode på kritikk og elendig på komplimenter. Det kan hende dette vil ha innvirkning på selvfølelsen din i lang tid, så jeg anbefaler deg uansett en liten samtale med noen - veileder, psykolog eller lignende, et sted hvor du kan få bearbeidet dette. Jeg sleit frem til jeg var 30 med i det hele tatt å tro på at jeg jobbet hardt nok, selv om jeg jobbet mer enn alle jeg kjente (men jeg skjønte det ikke), og jeg følte meg ubrukelig lenge, også når jeg ikke hadde grunn til det. Det kan gi ringvirkninger som ikke er bra for deg, så kan være lurt å ta tak i noe som kan bli et problem for deg! Lykke til - du har vært god og sterk!

Anonymkode: bf835...82d

• Liker 3
Skrevet

Din historie viser hvorfor de 10 bud burde bli redusert til ihvertfall 9 bud. Man skal ikke helt uten vidre ære sin far og mor.

Kom deg bort fra dem og start ditt eget liv. De kommer ikke til å endre seg og den eneste veien er bort fra dem. Ingen normale mennesker bruker tiden på å rakke ned på sitt eget barn

Anonymkode: 6dbf2...063

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sant, er det ikke? Utover å ta et fag for ekstrapoeng.

Hvorfor bry seg så ufattelig mye om hva de mener, du er voksen og burde stole på deg selv. Du må lære at ikke alle vil støtte deg eller mene det samme som deg, sånn er det bare.

De mener kanskje at du har brukt flere år hvor du kunne jobbet og hatt en grei inntekt, og dermed kastet bort mye tid/penger. Hva så? Du gjør det du ønsker, og kommer inn på studiene du vil. Livet er mer enn penger for de fleste, men ikke for alle.

Anonymkode: 421de...55f

Man tjener VELDIG mye mer på å studere medisin og bli lege, enn noe som helst jobber man får som 20-åring med videregående i bunn. Ts’ foreldre tror sikkert studielån er dumt, slik som deg. Penger er ikke alt, men er penger litt viktig, så bør man definitivt studere, ikke jobbe. 
TS har verken kastet bort noe tid eller penger, annet enn at tiden hadde vært enda bedre anvendt (psykisk)  hvis hun flyttet for seg selv tidligere. 
Å tro at en person som klarer å få så høyt karaktersnitt at hun kommer inn på medisin, kaster bort tiden sin på studier og heller burde jobbet (som hva da?) er bare uvitenhet eller misunnelse. 

Anonymkode: 19cd4...531

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette var trist lesing,

vær så snill å ikke slipp mennesker med så mye negativ energi til i hodet ditt. Spiller ingen rolle om det er foreldre, familie, venner eller uvenner. Skal jeg gjette er dette folk som ikke har oppnådd like mye som de selv skulle ønske. Noen mennesker får da et behov for å hevde seg over / tråkke på dem de kan. Selv egne barn.

Tror jeg ville snudd litt ryggen til egne foreldre de neste årene, så kan du heller ta et oppgjør med dem når den tid kommer.

Ellers, lykke til med studier 😃 Bra jobba! ❤️❤️

Endret av AllahBallah
  • Liker 3
Skrevet

Nå er jeg ikke noe fan av at man skal bruke 7 år på videregående - synes det er 4 bortkastede år mtp produktivitet og læring. Hvor mye flinkere har du blitt på diktanalyse liksom, og hva kunne du ha gjort de fire årene i stedet? Du hadde jo hatt tid til både et friår med jobb og reise og en hel bachelorgrad på den tiden... Og hva koster det samfunnet at unge mennesker skal sitte og repetere likegyldig videregåendepensum i årevis? I Danmark der jeg kommer fra får man ét vitnemål, og det er det. Man kan ikke ta opp fag (derfor så mange nordmenn studerer der, for klart snittet på universitetet blir lavere når alle er igjennom videregående på 3 år, ikke 5-7-10 år som her med nye sjanser hele tiden). Blir også litt skeptisk til om man kan regne med å komme igjennom et tungt studie om man sliter med videregående, liksom...

Når det så er sagt er det jo kjempeflott å komme inn på drømmestudiet - flytt ut, bli voksen, studer og kos deg, det blir nok kjempebra!! 🤩 Sikker på foreldrene dine heier på deg når du kommer igjennom studiet! ❤️

Anonymkode: 0a6db...16d

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Flytt, kutt kontakt, gå medinstudie, få god jobb, skap din egen familie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...