AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Vi er i en situasjon hvor vi står i fare for å være alene som familie hver jul. Jeg har ikke foreldre i live og mannen har ikke så mye familie. De andre slektningene våre har andre de feirer jul med fast,og vi er ikke inkludert i den dynamikken. Jeg tenker og grubler før hver julaften om vi må feire alene med barna i år eller om svigermor vil feire med oss eller om vi får feiret med mannens søster. Det er normale bekymringer for oss hvert år. Noen år har vi kun hatt en gjest,et år var vi helt alene med en helt nyfødt uten å bli bedt noe sted. Hvorfor tar folk så av å bruker betegnelsen "redde julen" om de et år ikke kan feire med storfamilien? De fleste delene av landet kan man ha noen gjester, så er det da krise? Jeg forstår det ikke helt,for for de fleste som kaller dette "redde julen eller at julen er ødelagt",så gjelder dette ETT år,men for mange så er dette normalen. Er jeg egoistisk som synes at det er merkelig å si at julen er ødelagt om man ikke kan be HELE familien og man MÅ dele seg opp? Anonymkode: 77931...9a1 31
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Nei jeg er helt enig med deg! Folk syter og klager som om det sto om livet.. vi og er fra en liten familie, ene gangen blir vi 5, andre gangen blir vi 7. Men nå har det seg sånn hos oss som det kanskje er litt hos dere også at det er ikke mye kontakt i hverdagen og derfor så er man aldri sikker på hvordan det egentlig blir, julaften føles for meg og mannen (har ikke barn) litt som bingo, om de andre ønsker å be oss eller ikke og at hvis vi blir bedt så blir det litt på nåde. Nei så jeg skjønner deg veldig godt. Synes folk skriker og bærer seg for mye nå.... Anonymkode: 7da88...d41 13
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg er helt enig med deg! Folk syter og klager som om det sto om livet.. vi og er fra en liten familie, ene gangen blir vi 5, andre gangen blir vi 7. Men nå har det seg sånn hos oss som det kanskje er litt hos dere også at det er ikke mye kontakt i hverdagen og derfor så er man aldri sikker på hvordan det egentlig blir, julaften føles for meg og mannen (har ikke barn) litt som bingo, om de andre ønsker å be oss eller ikke og at hvis vi blir bedt så blir det litt på nåde. Nei så jeg skjønner deg veldig godt. Synes folk skriker og bærer seg for mye nå.... Anonymkode: 7da88...d41 Tusen takk, det var godt å høre at du er enig ❤️ Anonymkode: 77931...9a1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, det var godt å høre at du er enig ❤️ Anonymkode: 77931...9a1 ❤️ tilbake. Jeg har allerede sagt til mannen at dette er en «perfekt» anledning til å prøve ut å bare være oss to pga coronaen nå. Mulig vi går for det. Kanskje dere skal gjøre det samme? At julaftener fremover består av dere som kjernefamilie? Lage deres egne hyggelige tradisjoner med barna? Kanskje barna tilogmed hadde synes at det var hyggeligere enn å sitte på nåde hos svigermor eller svigerinne? Barn plukker opp mange følelser så kanskje de merker den ladede stemningen jeg regner med at det blir? Jeg vet ihvertfall at det er ladet stemning hos oss når vi er samlet julaften. Skal jeg være helt ærlig så er det en dag jeg gruer meg til lenge og bare gleder meg til at skal være over og jeg kan få dratt hjem. For at jeg skulle følt det anderledes så måtte det vært litt «kjærlighet» i familien vår som det dessverre ikke er. Anonymkode: 7da88...d41 8
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Det handler jo ikke bare om storfamilier men om veldig mange som bor alene og som derfor risikerer å være alene på julaften?! Utenlandske studenter for eksempel som ikke får reise hjem. Enker og enkemenn som ikke får reise til barna sine. Enslige som ikke kan reise til søsken eller foreldre eller hvem det enn er snakk om å feire. Det er deres jul vi skal redde, ikke storfamiliene. Jeg er vant til å bare være 3 på julaften (meg og mine foreldre) så jeg bekymrer meg ikke på mine vegne om jeg "bare" må feire med mann og barn. Men at svigers, som ikke har hatt et sosialt liv siden mars, risikerer å bare være dem to i jula, den tanken er ikke god. Svigermor gikk rett i kjelleren nå med nye restriksjoner, hun er åpenbart deprimert nå og det er virkelig trasig.
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Og hvis du er redd for jul med "bare" deg, mann og barn må jeg si at jula i fjor for vår del var den første med bare mann og barn og jeg ELSKET det. Ikke grue deg til det. Det er deilig å ha full styring på tradisjonene på julaften og legge opp til en mer rolig dag. ❤️
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Jeg synes også det fort blir mye sutring, men føler media står bak en del av det. Anonymkode: d55f1...c5d 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Jeg er enig. Bor selv alene (dog har jeg kjæreste) og er innstilt på at det er mulig at jeg ikke får dratt hjem og sett min familie i julen, men det går fint. Jeg er voksen og tåler det godt. Anonymkode: a4307...d21 13
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 9 minutter siden, Albbas skrev: Det handler jo ikke bare om storfamilier men om veldig mange som bor alene og som derfor risikerer å være alene på julaften?! Utenlandske studenter for eksempel som ikke får reise hjem. Enker og enkemenn som ikke får reise til barna sine. Enslige som ikke kan reise til søsken eller foreldre eller hvem det enn er snakk om å feire. Det er deres jul vi skal redde, ikke storfamiliene. Jeg er vant til å bare være 3 på julaften (meg og mine foreldre) så jeg bekymrer meg ikke på mine vegne om jeg "bare" må feire med mann og barn. Men at svigers, som ikke har hatt et sosialt liv siden mars, risikerer å bare være dem to i jula, den tanken er ikke god. Svigermor gikk rett i kjelleren nå med nye restriksjoner, hun er åpenbart deprimert nå og det er virkelig trasig. Det er jeg absolutt enig i. Alt det du skriver. Jeg mener de som klager over at de ikke kan be hele storfamilien,og ikke kan klare å omstille seg til f eks å bare være seg selv,sine barn og f eks en bestemor. Anonymkode: 77931...9a1 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, Albbas skrev: Det handler jo ikke bare om storfamilier men om veldig mange som bor alene og som derfor risikerer å være alene på julaften?! Utenlandske studenter for eksempel som ikke får reise hjem. Enker og enkemenn som ikke får reise til barna sine. Enslige som ikke kan reise til søsken eller foreldre eller hvem det enn er snakk om å feire. Det er deres jul vi skal redde, ikke storfamiliene. Jeg er vant til å bare være 3 på julaften (meg og mine foreldre) så jeg bekymrer meg ikke på mine vegne om jeg "bare" må feire med mann og barn. Men at svigers, som ikke har hatt et sosialt liv siden mars, risikerer å bare være dem to i jula, den tanken er ikke god. Svigermor gikk rett i kjelleren nå med nye restriksjoner, hun er åpenbart deprimert nå og det er virkelig trasig. Jeg er ikke Ts, men hvorfor skrike så fælt om jula?? utenladske studenter sier seg selv, er landet rødt så er landet rødt. enker/enkemenn/enslige er like ensomme hver dag, trenger ikke stå 24/12 på kalenderen der og hvis ingen tar kontakt med de ellers så er de vel like ensomme alle andre dag nr 24 i månedene i året? hvis dere ikke har hatt kontakt med Svigers siden mars så har det jo vært et opphold i restriksjonene fra juli og frem til nå, hvorfor har dere ikke besøkt de da? Hva er det som gjør at akkurat 24/12 er dagen da alle liksom skal vise «kjærlighet»? Anonymkode: 7da88...d41 19
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 8 minutter siden, Albbas skrev: Og hvis du er redd for jul med "bare" deg, mann og barn må jeg si at jula i fjor for vår del var den første med bare mann og barn og jeg ELSKET det. Ikke grue deg til det. Det er deilig å ha full styring på tradisjonene på julaften og legge opp til en mer rolig dag. ❤️ Jeg er ikke egentlig det,men har mine tanker om de som ikke kan glede seg over at de bare kan ha f eks fem gjester. Jeg forstår at det er en omstillinger,når man er vant til at hele familien samles. Jeg forstår det. Jeg er bare vant til det. Anonymkode: 77931...9a1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke Ts, men hvorfor skrike så fælt om jula?? utenladske studenter sier seg selv, er landet rødt så er landet rødt. enker/enkemenn/enslige er like ensomme hver dag, trenger ikke stå 24/12 på kalenderen der og hvis ingen tar kontakt med de ellers så er de vel like ensomme alle andre dag nr 24 i månedene i året? hvis dere ikke har hatt kontakt med Svigers siden mars så har det jo vært et opphold i restriksjonene fra juli og frem til nå, hvorfor har dere ikke besøkt de da? Hva er det som gjør at akkurat 24/12 er dagen da alle liksom skal vise «kjærlighet»? Anonymkode: 7da88...d41 TS her. Vi har ikke så dårlig forhold til familien altså,vi er bare ikke en del av dynamikken mtp hvem som feirer. Anonymkode: 77931...9a1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Jeg synes ikke synd på store familier som kanskje ikke kan feire jul 15 stk på juleaften eller ikke kan ha mange store selskaper gjennom jula, nei. Men jeg bor alene en del timer unna mine foreldre, ene gjenlevende besteforelder og søsknene mine. Dersom jeg skulle bli satt i karantene rett før jul hadde det totalt ødelagt jula mi. Det samme gjelder veldig mange andre som bor alene. Spesielt utsatt tenker jeg de som er litt eldre og kanskje er litt utenfor de tradisjonelle sammensetningene under julefeiringen. Og bare tenk på alle som vanligvis benytter seg av de åpne invitasjonene som kommer før jul. Vi snakker jo allerede hver jul om at vi må passe på de som er ensomme i jula. Også har jeg en del folk i omgangskretsen hvor enten de selv eller partner er fra et annet land, og derfor har det meste av sin familie der. Flere av dem har ikke sett den familien på snart et år. Heldigvis finner skype osv. eller så tror en av mine venninner at datter på snart tre nok ville ha glemt bestemoren sin. Anonymkode: 1bc73...a83 9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig. Bor selv alene (dog har jeg kjæreste) og er innstilt på at det er mulig at jeg ikke får dratt hjem og sett min familie i julen, men det går fint. Jeg er voksen og tåler det godt. Anonymkode: a4307...d21 Kunne ikke vært mer enig med deg. Endel voksne folk mangler perspektiv på ting. Anonymkode: 7da88...d41 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke vært mer enig med deg. Endel voksne folk mangler perspektiv på ting. Anonymkode: 7da88...d41 Det er litt dette jeg mener. For meg er julen sår hvert år. Man tenker på de man har mistet osv osv. Da blir ikke viktigheten at man ikke kan be tjue personer. Anonymkode: 77931...9a1 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 Dere er jo et «vi», Ts, mange kan risikere å feire jul helt alene i år hvis smitten fortsetter å øke. Jeg er singel og bor alene. Jeg har en liten «storfamilie», en av mine foreldre er fortsatt i live, også har jeg en bror og hans kjernefamilie på 3. Om noen av oss blir syke, risikerer både min mor og jeg å være helt alene. Og generelt er det mange eldre og kronisk syke der ute som risikerer å være helt alene i julen. Det er vel sånne situasjoner vi helst vil unngå? Anonymkode: b6476...2f4 14
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er litt dette jeg mener. For meg er julen sår hvert år. Man tenker på de man har mistet osv osv. Da blir ikke viktigheten at man ikke kan be tjue personer. Anonymkode: 77931...9a1 Nå er det ikke selskap med 20 personer man skal redde her, men de folka som er ensomme/ressurssvake eller som sliter fra før. Anonymkode: 76c31...5fd 5
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke Ts, men hvorfor skrike så fælt om jula?? utenladske studenter sier seg selv, er landet rødt så er landet rødt. enker/enkemenn/enslige er like ensomme hver dag, trenger ikke stå 24/12 på kalenderen der og hvis ingen tar kontakt med de ellers så er de vel like ensomme alle andre dag nr 24 i månedene i året? hvis dere ikke har hatt kontakt med Svigers siden mars så har det jo vært et opphold i restriksjonene fra juli og frem til nå, hvorfor har dere ikke besøkt de da? Hva er det som gjør at akkurat 24/12 er dagen da alle liksom skal vise «kjærlighet»? Anonymkode: 7da88...d41 Jeg skriver da ikke at vi ikke har hatt kontakt med svigers siden mars. Besøkte de flere ganger i sommer. men for et par som er vant til sosialt arbeid hver helg har det vært hardt å plutselig bare treffe barn og barnebarn en håndfull ganger og ingenting mer.. Vi skulle besøke de nå til helga men det er jo avlyst og vi ser at det går hardt inn på dem, mye mer enn første gang. Jeg tror riktignok vi får feire jul sammen, nettopp fordi jula nå BLIR reddet for en del folk. Jeg snakker jo om mennesker som generelt ikke er ensomme men som under korona har blitt ensomme, og som første gang kanskje må grue seg til en ensom jul. For ensomme mennesker er gjerne jula en vanskelig tid, later du som at du ikke vet det??
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke synd på store familier som kanskje ikke kan feire jul 15 stk på juleaften eller ikke kan ha mange store selskaper gjennom jula, nei. Men jeg bor alene en del timer unna mine foreldre, ene gjenlevende besteforelder og søsknene mine. Dersom jeg skulle bli satt i karantene rett før jul hadde det totalt ødelagt jula mi. Det samme gjelder veldig mange andre som bor alene. Spesielt utsatt tenker jeg de som er litt eldre og kanskje er litt utenfor de tradisjonelle sammensetningene under julefeiringen. Og bare tenk på alle som vanligvis benytter seg av de åpne invitasjonene som kommer før jul. Vi snakker jo allerede hver jul om at vi må passe på de som er ensomme i jula. Også har jeg en del folk i omgangskretsen hvor enten de selv eller partner er fra et annet land, og derfor har det meste av sin familie der. Flere av dem har ikke sett den familien på snart et år. Heldigvis finner skype osv. eller så tror en av mine venninner at datter på snart tre nok ville ha glemt bestemoren sin. Anonymkode: 1bc73...a83 Men hvorfor hadde du ikke greid deg hvis du i år måtte sitte alene en gang? Jeg skjønner ikke... Norge er i unntakstilstand pga noen tullinger som måtte spise flaggermus nedi Kina, det må vi dessverre svi for, men hvis restriksjoner kan gjøre at jula 2021 blir normal er det ikke da bedre å gjøre det «uvanlige» i et år for så å komme tilbake til normalen igjen? Anonymkode: 7da88...d41 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Vi har ikke så dårlig forhold til familien altså,vi er bare ikke en del av dynamikken mtp hvem som feirer. Anonymkode: 77931...9a1 Ok da misforsto jeg deg. Lykke til med julefeiring hvordan det enn blir. Anonymkode: 7da88...d41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå