Suffragette Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Du ser ham kanskje for deg, bikker femti, hvit mann med jobb i mediebransjen, som koker over bak tastaturet og skriver i hytt og gevær. jepp, dette er min nærmeste familie. Min far på Facebook. Han skriver ingenting rasistisk, kvinnehatsk eller hatefullt mot homofile, transpersoner eller lignende. Men han skriver med veldig sterke ord, blant annet om korona og valget i USA. Han er rett og slett en sånn som fyrer seg opp ved tastaturet og skriver ting han sjelden eller aldri ville sagt selv og som tilsynelatende ikke er viktig for ham i det daglige - før det plutselig blir det på face. Jeg vet jo at min far tar sine egne valg som en godt voksen mann, og det samme gjør jeg. Jeg har ikke «ansvar» for hva han skriver på Facebook. Det er ikke jeg som har valgt at han er min far, en gang, og det vet jeg at alle forstår, selvfølgelig. Men likevel kan det være så utrolig pinlig å tenke at folk forbinder det han skriver og gjør med meg. Og at det faktisk ikke finnes noe Facebook-bevis på at jeg ikke er enig i alt det merkelige han skriver, siden jeg ikke har kommentert. Samtidig, siden han ikke skriver hatefulle ytringer eller noe voldelig eller noe annet, føler jeg det blir hardt å skrive tilbake som datter. Særlig på en offentlig plattform som Facebook, foran alle vennene hans. Derfor skriver jeg ham bare imot om han skriver om det i chat med meg eller snakker om det med meg i samtale. Men: Burde jeg plassere meg selv og mitt standpunkt pga ham? Er det rart at jeg ikke svarer? Burde jeg «bevise» mitt standpunkt siden folk assosierer oss med hverandre? Eller bare, konsentrere meg om meg selv, leve mitt liv og scrolle forbi? jeg kan også godt nevne at vi ellers har et godt forhold som har overlevd en diskusjon og uenighet før, men som nok er noe ustødig fordi jeg ikke har vokst opp med ham rundt meg 100% av tiden som barn. 1
Hannah80 Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Jeg har en bror som oppfører seg som en tulling på nett. Jeg scroller. Funker fint;) 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Ignorer. Det at du ikke gir han likes er tydelig nok signal på at du ikke er enig Anonymkode: ea816...2f1 15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Jeg har en gammel grandonkel som holder på sånn, jeg bare scroller forbi. Anonymkode: 94a4c...ac8 1
Nymerïa Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 (endret) Jeg er uendelig glad i faren min selv om han muligens deler noen av ideene til din far. Heldigvis kom sosiale medier for sent for hans del. Enda så glad jeg er i faren min så kan jeg si uten å blunke at hvis han hadde skrevet dritt på internett så hadde jeg slettet han som kontakt og sagt helt rolig at jeg syntes oppførselen hans var flau. Jeg hadde ikke under noen omstendighet gått inn i noen diskusjon. Og så hadde jeg fortsatt med det gode forholdet til han i virkeligheten. Og vet du hva, TS? Jeg forventer ingenting mindre av barna mine hvis jeg begynner å oppføre meg som en tufs på nett. Da har ikke barna mine noen plikt til å stå på min side. Endret 6. november 2020 av NymeriaRhoynar 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, Suffragette skrev: Han skriver ingenting rasistisk, kvinnehatsk eller hatefullt mot homofile, transpersoner eller lignende. Tenker nesten at dette er det viktigste. At han i hvert fall ikke kan straffeforfølges grunnet alt han poster. Jeg har en onkel som er mer på alt det du nevner, som faktisk har blitt bannlyst fra enkelte plattformer. Det tar virkelig helt av i dag, og folk eier ikke filter på nettet. Men ja, jeg syns du skal fortsette å motsi han dersom du orker. Og forklare han at oppførselen hans faktisk kan ha konsekvenser, sosiale og i arbeidslivet. Anonymkode: bf117...50e 2
Imsen Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Diskuter det når dere er i samme rom og si tydelig og rolig ifra om hva du mener om saken. Slettet Facebook-kontoen for noen år siden, men det er vel fortsatt mulig å skjule noen der? Anbefales i så fall på det varmeste.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Faren min skriver hyppige sinte innlegg på Facebook om vindmøller. Jeg er ikke uenig med han i alt men engasjerer meg ikke på postene hans. Litt pinlig at han tar sånn av men er ikke så bekymret for om folk ser det, vi har noen felles venner men ikke så fryktelig mange. Anonymkode: 54f2f...0af
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 Er temmelig sikker på at de aller fleste ikke tenker at du mener det samme som din far. Mange av oss opplever dette. Min mor er helt bananas på face og har til og med delt «nyheter» fra document.no. Jeg gremmes. Men scroller forbi og ignorerer. Best slik. Anonymkode: 578d5...252
Kokeshi Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 Bare ikke gi noen som helst respons overhodet. Ignorer totalt. 1
Suffragette Skrevet 7. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 7. november 2020 Setter så pris på hjelp med dette, alle sammen! Føler jeg kan gå inn på denne tråden hver gang jeg føler meg usikker og rar og bare få masse bekreftelse på det jeg egentlig vet: jeg er ikke faren min. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 34 minutter siden, Suffragette skrev: Setter så pris på hjelp med dette, alle sammen! Føler jeg kan gå inn på denne tråden hver gang jeg føler meg usikker og rar og bare få masse bekreftelse på det jeg egentlig vet: jeg er ikke faren min. Tror vi alle har noen sånne i slekta eller av venner. Jeg har en onkel som skriver halvrasistiske ting, elsker FrP og poster masse rare memes både på siden min og i meldinger til meg. Og gudmoren min deler masse konspirasjonsgreier, om QAnon, chemtrails, vaksiner osv. Jeg forsøkte å ta det opp en gang, og det var fånyttes. Var som å snakke til en vegg. Jeg lar heller være å gi det oppmerksomhet, både irl og på nett. Skjønner at det er enda kjipere når det er faren din, men tenker at det er best å overse det. Anonymkode: 4c02d...dac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Når mine besteforeldre døde kom jeg over mange sinte brev til både kommune, regjering, andre godt kjente mennesker vi aviser osv. Jeg tror dette er mer vanlig enn de fleste tror. Du får forsøke å se humoren i det. Anonymkode: ece79...276
Suffragette Skrevet 7. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 7. november 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forsøkte å ta det opp en gang, og det var fånyttes. Kjenner meg igjen i den «veggen» altså! Og tror dere har helt rett på det, å ta avstand og finne humor i det er nøkkelen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå