AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Har hørt at fettinnholdet i melka er høyest om kvelden. Men at når brystene er fulle/melkespreng så er melka tynnere/mye sukker/tørsteslukker. Men hva om det har gått mange timer på kvelden uten amming slik at man har melkespreng? Feks fra 17-22. Er melka da fortsatt veldig næringsrik med mye fett? Eller er det kun når brystene føles "tomme"? Anonymkode: cd7a0...bca
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Den siste melka er den tyngste, altså den med mest fettstoffer, derfor viktig at barnet får drikke den "tom". Og ja, det sies at melka er mer fet på kvelden for at barnet skal holde seg mett igjennom natten, og barnet dier ofte på kvelden. Om teorien stemmer med fulle bryst er jeg usikker på, men husker at det aldri har et problem for meg siden da han var liten så kunne han ligge på puppen fra 19.00 til 23.00, han våknet også veldig ofte på natt. Ammet I tillegg kun på et bryst. Anonymkode: 7c0c2...549
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Grunnen til at melka ofte er fet på kvelden er fordi baby dier oftere på kveld, og derfor er det mest fet melk igjen i brystet mellom amminger. Hvis man ikke ammer ofte på kveld får man ikke denne effekten. Mulig melka er NOE fetere likevel, men det er ikke store forskjeller i så fall. Det er uansett ikke noe problem man skal bekymre seg for.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Hmm det kan jo forklare hvorfor min la dårlig på seg siden hun aldri tømte brystet. Diet bare 3-5 min. Anonymkode: 33cbb...593
Gjest Albbas Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Hmm det kan jo forklare hvorfor min la dårlig på seg siden hun aldri tømte brystet. Diet bare 3-5 min. Anonymkode: 33cbb...593 Tiden barnet dier betyr ikke så mye hvis produksjonen er i balanse og barnet tar ut nok melk. Mi minste diet også bare 3-5 minutter, la fint på seg. Men årsaken til at barnet dier kort kan jo være en del av forklaringen. Men det har sannsynligvis ikke direkte sammenheng med fettinnholdet i melka. Fettinnholdet i melka trenger man bare bekymre seg for ved alvorlig overproduksjon.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 14 timer siden, Albbas skrev: Grunnen til at melka ofte er fet på kvelden er fordi baby dier oftere på kveld, og derfor er det mest fet melk igjen i brystet mellom amminger. Hvis man ikke ammer ofte på kveld får man ikke denne effekten. Mulig melka er NOE fetere likevel, men det er ikke store forskjeller i så fall. Det er uansett ikke noe problem man skal bekymre seg for. I tillegg er vel melkeproduksjonen mindre på kvelden, slik at den melka som er der, er fet. Anonymkode: 9c6d6...c93
ididi Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Kjære TS Er dette noe du bare er nysgjerrig på å vite mer om eller bekymrer du deg for at babyen din ikke skal få nok eller få for mye næring? Hvis det er det siste, så er det viktigste å vite at melkeproduksjonen din justerer seg etter babyens behov. Hvis babyen trenger mer mat, så vil hen die mer og oftere, og da går produksjonen opp. Hvis den trenger mindre, så blir det omvendt. Fordelingen av fett og væske justerer seg også. Det finnes selvfølgelig situasjoner hvor dette ikke fungerer som det skal, men da vil du merke det på babyen ved at hen ikke vokser som hen skal og at hen er slapp og lite aktiv. Hvis babyen din vokser greit og er til stede (ser seg rundt og er nysgjerrig) og aktiv, så er sannsynligvis alt helt supert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå