AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Jeg begynner for alvor å nå smertegrensen. Har et barn, adoptert som baby, som sliter hele familien i filler. Hun har ADHD-diagnose, og er under utredning for Føtalt alkoholsyndrom, FAS. For å ta det først; hun er høyt elsket! Likevel. Vi står i daglige utbrudd og konflikter, kjefting, bannskap, og frekkhet. Det finnes virkelig ingen grenser. Hun kaller meg daglig ord som 'mammapuler', 'føcka i huet' osv. Hun er 10 år!!!!! Krever å få alt servert, og bidrar ikke med noe selv, kun krav og misnøye. Vi har stått i dette så lenge nå, og hele familien er utslitt. Har et barn til som går til behandling i BUP, da hun er sterkt preget. Vet ikke hvor vi skal snu oss, hva vi skal gjøre! Far er sykemeldt, jeg er så full av angst at jeg tror jeg faller sammen snart. Er bare sliten og lei. Å oppdra dette barnet, er en umulig oppgave. Tro meg, vi har prøvd. Hun har fått de beste forutsetningene hos oss, men dette går virkelig ikke veien! Hjelp! Anonymkode: df76c...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Kontakt barnevernet og be om avlastning! Anonymkode: a0be3...533 15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner for alvor å nå smertegrensen. Har et barn, adoptert som baby, som sliter hele familien i filler. Hun har ADHD-diagnose, og er under utredning for Føtalt alkoholsyndrom, FAS. For å ta det først; hun er høyt elsket! Likevel. Vi står i daglige utbrudd og konflikter, kjefting, bannskap, og frekkhet. Det finnes virkelig ingen grenser. Hun kaller meg daglig ord som 'mammapuler', 'føcka i huet' osv. Hun er 10 år!!!!! Krever å få alt servert, og bidrar ikke med noe selv, kun krav og misnøye. Vi har stått i dette så lenge nå, og hele familien er utslitt. Har et barn til som går til behandling i BUP, da hun er sterkt preget. Vet ikke hvor vi skal snu oss, hva vi skal gjøre! Far er sykemeldt, jeg er så full av angst at jeg tror jeg faller sammen snart. Er bare sliten og lei. Å oppdra dette barnet, er en umulig oppgave. Tro meg, vi har prøvd. Hun har fått de beste forutsetningene hos oss, men dette går virkelig ikke veien! Hjelp! Anonymkode: df76c...cbc Kanskje dere skulle søkt om avlastning via kommunen? Da er det kommunen som lønner dem som avlaster. Det finnes både barneboliger og familier som er villige til å stille opp (godkjente), ellers kan man få ført opp bekjente som man stoler på som privatavlaster. Jeg ville prøvd dette først og så sett an situasjonen. Det kan rett og slett være at dere er helt utbrent og trenger litt fri innimellom. Samtidig kan det jo være positivt for henne også å få komme seg bort litt fordi når man er sliten så har man jo også kortere tålmodighet pluss hun er på vei inn i puberteten. Så vinn-vinn tenker jeg. Du finner informasjon om å søke avlastning (det er noe man kan gjøre selv har sosionomen fortalt oss -barn med masse utfordringer selv) på kommunen sin hjemmeside og søk på "søknad om helse- og omsorgstjenester", der kommer det opp et fellesskjema for mange ulike tjenester. SÅ fyller du ut den og svipper den avgårde. Det er fint om du legger ved kopi av barnets diagnose eller ett eller annet fra BUP eller andre som fyller opp ungen som er relativt ferskt. Bare for dokumentasjon. Anonymkode: 8b2f8...07f 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner for alvor å nå smertegrensen. Har et barn, adoptert som baby, som sliter hele familien i filler. Hun har ADHD-diagnose, og er under utredning for Føtalt alkoholsyndrom, FAS. For å ta det først; hun er høyt elsket! Likevel. Vi står i daglige utbrudd og konflikter, kjefting, bannskap, og frekkhet. Det finnes virkelig ingen grenser. Hun kaller meg daglig ord som 'mammapuler', 'føcka i huet' osv. Hun er 10 år!!!!! Krever å få alt servert, og bidrar ikke med noe selv, kun krav og misnøye. Vi har stått i dette så lenge nå, og hele familien er utslitt. Har et barn til som går til behandling i BUP, da hun er sterkt preget. Vet ikke hvor vi skal snu oss, hva vi skal gjøre! Far er sykemeldt, jeg er så full av angst at jeg tror jeg faller sammen snart. Er bare sliten og lei. Å oppdra dette barnet, er en umulig oppgave. Tro meg, vi har prøvd. Hun har fått de beste forutsetningene hos oss, men dette går virkelig ikke veien! Hjelp! Anonymkode: df76c...cbc Hadde du vurdert andre alternativer hvis dette gjaldt din biologiske unge? Anonymkode: 6e013...95d 7
Gjest Humbro Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 (endret) Dette høres forferdelig ut, for alle parter. Hva får dere av støtte og hjelp fra barnevernet? Skulle jo tro at de kan hjelpe dere med flere ulike ting her. Nå er ikke jeg ekspert på dette, men skulle jo nesten tro hun tester dere. Er de glad i meg selv om jeg oppfører meg jævlig, liksom. Eller at dette rett og slett «bare» er et barn som strever MYE med fortid og ulike diagnoser etc. Vil tro det er MASSE hjelp og avlastning dere kan få, bare dere møter de rette folka. Endret 6. november 2020 av Humbro
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Jeg ble diagnosert med en typisk "sterk" adhd-diagnose som 12 åring. Var vanskelig å ha med å gjøre en del ganger, men opptagelsen har ganske mye å si. Rutiner, stramme grenser og regler - trenger barn og unge med ADHD, helst livet ut. Dette har ikke jenta dere fått, og det må dere virkelig jobbe med. Anonymkode: 985c1...736 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Barn med FAS har ofte lavt kortidsminne, de strever med sosiale relasjoner og har lærevansker, de kan slite med adferd og språk. FAS er en hjerneskade som gir skader i sentralnervesystemet. Å ha regler og stramme rutiner er ikke det som best rammer inn disse barna. Du kan lese litt om det her https://utdanningsforskning.no/artikler/barn-og-unge-med-medfodte-alkoholskader-fasfasd-blir-de-sett-og-forstatt-av-ppt-og-skole/ Anonymkode: 8ca97...d7c 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 Kanskje det er på tide å få henne i fosterhjem. ❤️ Anonymkode: 0ac1c...0db
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 Cos kurs reddet meg. Anonymkode: c1620...e88
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 Er hun deres første barn? Og hvor mange barn har dere (biologiske)? Anonymkode: c81b1...adf
Skalperud Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Tenker man må være dritstreng! Lag regler på kjøleskapet, og gi konsekvenser. Feks: banner hun 3 ganger ingen mobil resten av dagen, osv. ta fra alt av goder med slik oppførsel. Vis at dere mener alvor. Om hun må sitte på rommet en halv dag, så må hun det.. men hun må lære seg respekt for dere, vis hvem som bestemmer. spør hun etter noe med frekk tone si nei. Er hun frekk med middagsbordet, ta fra henne maten og send henne ned. rydder hun ikke opp etter seg, konsekvenser. får hun noe og ikke viser takknemlighet, ja da tar man det igjen. vær knallhard, men vis mye kjærlighet. i tillegg gjør ting med henne alene, gå på fjellet feks. Snakk med henne når hun er rolig, forklar forklar forklar.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Får hun utløp for energien sin? Anonymkode: 51b27...6f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå