AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Jeg finner ingen info om det på nett. Noen som har en anelse hva det ligger på? Jeg er kalt inn til intervju og vil gjerne vite hva jeg kan forvente meg om jeg skulle få jobben. Jeg har 30 stp i kontorfag, men også en (urelevant) bachelor og mange års arbeidserfaring. (Som pedagog) Takk! Anonymkode: 780e7...aa3
miss summers Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Usikker på hva du spør om. Lurer du på hva lønnen blir? Det kan jeg ikke svare på. Men jeg byttet jobb og gikk ned 350’ i året. Angrer fortsatt ikke (dette er nå 6 år siden). Livet ble bedre med mindre arbeidsbyrde og lavere grad av ansvar. 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Sorry, den hang seg opp fra et annet innlegg jeg skulle legge ut her om dagen 😳🙈Fikk ikke fjerna det. Skjønner at du ikke skjønte hva jeg mente 😅 Men ja, om noen har gått ned såpass i lønn pga mistrivsel, til å starte i en jobb de trives bedre i. Hvordan klarer dere det økonomisk? Jeg har søkt en jobb jeg skal på intervju til neste uke, og det er akkurat denne jeg trenger nå. Men, har lest nå i ettertid at det er ræva betalt ift hva jeg har nå, og hva jeg trodde. Arbeidsglede er utrolig viktig, noe jeg ikke har i min daglige jobb. Dritt lei, umotivert og ingen som helst mulighet til utvikling. Slitsomme og stressende dager med støy, sykdomsfravær og uforsvarlig drift. Regner med at du forstår hva jeg jobber som! Jeg tjener helt greit, jeg er ganske fornøyd, men aner ikke åssen det skal gå rundt om jeg må gå ned 150.000.... bah. ts Anonymkode: 780e7...aa3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry, den hang seg opp fra et annet innlegg jeg skulle legge ut her om dagen 😳🙈Fikk ikke fjerna det. Skjønner at du ikke skjønte hva jeg mente 😅 Men ja, om noen har gått ned såpass i lønn pga mistrivsel, til å starte i en jobb de trives bedre i. Hvordan klarer dere det økonomisk? Jeg har søkt en jobb jeg skal på intervju til neste uke, og det er akkurat denne jeg trenger nå. Men, har lest nå i ettertid at det er ræva betalt ift hva jeg har nå, og hva jeg trodde. Arbeidsglede er utrolig viktig, noe jeg ikke har i min daglige jobb. Dritt lei, umotivert og ingen som helst mulighet til utvikling. Slitsomme og stressende dager med støy, sykdomsfravær og uforsvarlig drift. Regner med at du forstår hva jeg jobber som! Jeg tjener helt greit, jeg er ganske fornøyd, men aner ikke åssen det skal gå rundt om jeg må gå ned 150.000.... bah. ts Anonymkode: 780e7...aa3 Regner med det er du som vurderer å bli klinikkassistent på dyreklinikk? Er du sykepleier, ut fra det siste du skrev? https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1756191177744665&id=259442194086245&locale2=nb_NO Hvis du er det, er jeg redd du fort havner i samme suppa som i helsevesenet, bare enda verre, og med (mye) mindre lønn. Slitsomme dager med stress og støy, sykdomsfravær og uforsvarlig drift? Check. Faglig utvikling vil være avhengig av at klinikken er villig til å sende deg på kurs - noen klinikker er flinke til det. Men du må regne med at de vil prioritere veterinærene og dyrepleierne hvis potten er begrenset. Klart, du kan være heldig og komme på en klinikk med god ledelse hvor ting fungerer fint. Kanskje får du til og med mer enn minstelønn. Men resultatene av undersøkelsen de viser til i linken er ikke lystelige. Dyrepleiere forlater yrket i langt større grad enn sykepleiere. Anonymkode: 401e8...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Jeg har nylig vert i samme dilemma (også helsevesen), og valgte å takke nei til dagstilling i annen sektor. Å gå ned 150 000, miste turnustillegg og anseelse ville fort ført til enorm mistrivsel hos meg. Jeg venter heller til noe bedre dukker opp. Klarer ikke bekymre meg over økonomi i disse tider. Anonymkode: 1e066...0e2 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Ja, jeg byttet fra å være lege/fastlege til å jobbe på et lager. Angrer ikke et sekund Nå i dag liker jeg å lukke døren til jobben, så dyrke min fritid. Jobber såklart deltid. Anonymkode: fe802...d45 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Ja, men situasjonen var en helt annen. For meg var det det beste valget jeg noensinne har gjort, men jeg gikk ned 150 000 fra god lønn til litt mindre god, men fremdeles god lønn. Den nye jobben hadde også bedre arbeidstidsbestemmelser, selv om jeg begynte i turnus igjen, og hadde en forutsigbar mulighet for utvikling, karriere og lønnsøkning. Det er litt i motsetning til din situasjon? Anonymkode: 41bd2...19b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 Jeg gikk ned 150K i lønn da jeg bytte jobb for 5 år siden. Jeg kan egentlig bare svare for lønnen da Omstendighetene ellers er noe forskjellige. Jeg gikk fra en godt betalt jobb i en privat bedrift, til en kommunal jobb med lav lønn. For min del handlet det om muligheten til å utvikle seg, til å få et annet arbeidsmiljø og til å kunne gå hjem klokke fire og ikke tenke et sekund på jobb før jeg var på kontoret igjen. Forventningene har innfridd, og lønnen er nå på samme nivå som kolleger i den forrige jobben. Det var beinhardt å gå ned såpass mye i lønn, og det utløste også en del konflikter på,hjemmebane. Heldigvis fikk jeg ny lønnsvurdering etter bare et år, og så enda en gang etter tre år, i tillegg til små generelle,justeringer som gjøres hvert år. Anonymkode: 5f029...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Det handler vel om i hvor stor grad du mistrives nå? Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å bytte jobb/karriere på sikt, gjerne med en gang, men tør ikke nå pga korona. For meg vil det absolutt være verdt å gå ned i lønn. Jeg jobber natt i helsevesenet og er nå inne i en dårlig periode. Tenker på min gamle kontorjobb, men den er på sykehus og er redd de der kan finne på å bruke meg som sykepleier skulle det bli krise. Det orker jeg ikke tanken på. Føler derfor det er tryggest å bli der jeg er. Helst vil jeg bli lærer men må omskolere meg først. Uansett hvis jeg skulle bytte nå er jeg redd for å bli tilbakekalt og måtte jobbe på en måte jeg ikke får velge selv. Velger derfor å bli inntil videre. Anonymkode: 53270...361
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med det er du som vurderer å bli klinikkassistent på dyreklinikk? Er du sykepleier, ut fra det siste du skrev? https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1756191177744665&id=259442194086245&locale2=nb_NO Hvis du er det, er jeg redd du fort havner i samme suppa som i helsevesenet, bare enda verre, og med (mye) mindre lønn. Slitsomme dager med stress og støy, sykdomsfravær og uforsvarlig drift? Check. Faglig utvikling vil være avhengig av at klinikken er villig til å sende deg på kurs - noen klinikker er flinke til det. Men du må regne med at de vil prioritere veterinærene og dyrepleierne hvis potten er begrenset. Klart, du kan være heldig og komme på en klinikk med god ledelse hvor ting fungerer fint. Kanskje får du til og med mer enn minstelønn. Men resultatene av undersøkelsen de viser til i linken er ikke lystelige. Dyrepleiere forlater yrket i langt større grad enn sykepleiere. Anonymkode: 401e8...7ae Nei, det blir som dyrelegesekretær/resepsjonist. (Jeg ser at mange sier at «det er ingenting so, heter dyrelegesekretær), og det er sikkert mye mulig, men når dette nå er stillingen jeg har søkt på og blir innkalt til intervju på, så er det det! Om resepsjonist er bedre, greit, men i stillingsannonsen stod det tydelig «Dyrlegesekretær». Så da kaller de det nok det. Jeg er ikke sykepleier, jeg er førskolelærer, men jeg er også utdannet innen kontor. Har derimot 14 års erfaring fra bhg som jeg nå er fullstendig ferdig med, og har vært det i to år. Jobber bare dag for dag - fullstendig ferdig mentalt. Jeg skjønner at stillingen jeg har søkt er ræva betalt, men det er virkelig kjipt å lese så mye negativt her! Jeg har vært veldig happy et par dager nå, og nå er jeg skikkelig lunken og føler at det ikke er så stas mer. Fint å være ærlig, men.. kjipt å høre. ts Anonymkode: 780e7...aa3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 Som regel er det de lavere betalte jobbene som er et ork/slit. Anonymkode: 75ff2...2b0 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men situasjonen var en helt annen. For meg var det det beste valget jeg noensinne har gjort, men jeg gikk ned 150 000 fra god lønn til litt mindre god, men fremdeles god lønn. Den nye jobben hadde også bedre arbeidstidsbestemmelser, selv om jeg begynte i turnus igjen, og hadde en forutsigbar mulighet for utvikling, karriere og lønnsøkning. Det er litt i motsetning til din situasjon? Anonymkode: 41bd2...19b Ja, den blir nok ikke så bra, har jeg skjønt. Jeg må nok takke nei, og det er utrolig kjipt! Å gå ned til under 400.000 er uaktuelt, retten og sletten. men, får ta intervjuet først og se hva de sier 😊 ts Anonymkode: 780e7...aa3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, den blir nok ikke så bra, har jeg skjønt. Jeg må nok takke nei, og det er utrolig kjipt! Å gå ned til under 400.000 er uaktuelt, retten og sletten. men, får ta intervjuet først og se hva de sier 😊 ts Anonymkode: 780e7...aa3 Jeg ville laget et budsjett og regnet på hvordan jeg ville klart meg. Når det er sagt er dyrlegesekretær en stilling der du må tåle mange frustrerte, redde og sinte dyreeiere. Er du sikker på at det er bedre enn det du har nå? Anonymkode: 19e20...1d3 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler vel om i hvor stor grad du mistrives nå? Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å bytte jobb/karriere på sikt, gjerne med en gang, men tør ikke nå pga korona. For meg vil det absolutt være verdt å gå ned i lønn. Jeg jobber natt i helsevesenet og er nå inne i en dårlig periode. Tenker på min gamle kontorjobb, men den er på sykehus og er redd de der kan finne på å bruke meg som sykepleier skulle det bli krise. Det orker jeg ikke tanken på. Føler derfor det er tryggest å bli der jeg er. Helst vil jeg bli lærer men må omskolere meg først. Uansett hvis jeg skulle bytte nå er jeg redd for å bli tilbakekalt og måtte jobbe på en måte jeg ikke får velge selv. Velger derfor å bli inntil videre. Anonymkode: 53270...361 Ja, jeg mistrives noe vanvittig. Ikke pga arbeidsmiljø, leder eller kollegaer, de er topp! Men å jobbe som pedagog i bhg noe stort lenger kommer til å være uaktuelt. Heeelt ferdig. Dritt lei. Og jeg er (lite ydmykt, men...) en veldig god og oppegående pedagog. Har lang erfaring og har alltid vært vanvittig engasjert. Gjør jobben min som jeg skal, leder godt og har god oversikt og forhold til kollegaer og foreldre, men inni meg hyler jeg hver dag. De rammene vi har i bhg er til å grine OG blir forbanna av. ts Anonymkode: 780e7...aa3 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville laget et budsjett og regnet på hvordan jeg ville klart meg. Når det er sagt er dyrlegesekretær en stilling der du må tåle mange frustrerte, redde og sinte dyreeiere. Er du sikker på at det er bedre enn det du har nå? Anonymkode: 19e20...1d3 Takk 😊Ja, jeg må nok det. Har planlagt å ta intervjuet først og til slutt stille noen spm omkring lønn og fare for permittering osv. Jeg liker å ha penger å rutte med, så hvis det går akkurat blir det jo ganske uaktuelt. Men jeg jobber med noe annet på si som jeg holder på å få gjennomslag for (som jeg kan tjene ganske godt på), men det vet jeg mer til uka 😝 Og ja, heller det enn alt jeg er lei av nå. Helt grusomt lei på alle plan. Ts Anonymkode: 780e7...aa3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel er det de lavere betalte jobbene som er et ork/slit. Anonymkode: 75ff2...2b0 Ja, ikke sant 😣 Helt forferdelig at det skal være sånn. ts Anonymkode: 780e7...aa3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel er det de lavere betalte jobbene som er et ork/slit. Anonymkode: 75ff2...2b0 Det kommer helt an på. Mange lavere betalte jobber er slitsomme nok, på en annen side har man fri når man ikke jobber. Mange høyre betalte kunnskapsstillinger jobber man i praksis døgnet rundt, året rundt. Så man må rett og slett finne ut hva som er mest slitsomt for seg selv. Anonymkode: 26dcd...624 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det blir som dyrelegesekretær/resepsjonist. (Jeg ser at mange sier at «det er ingenting so, heter dyrelegesekretær), og det er sikkert mye mulig, men når dette nå er stillingen jeg har søkt på og blir innkalt til intervju på, så er det det! Om resepsjonist er bedre, greit, men i stillingsannonsen stod det tydelig «Dyrlegesekretær». Så da kaller de det nok det. Jeg er ikke sykepleier, jeg er førskolelærer, men jeg er også utdannet innen kontor. Har derimot 14 års erfaring fra bhg som jeg nå er fullstendig ferdig med, og har vært det i to år. Jobber bare dag for dag - fullstendig ferdig mentalt. Jeg skjønner at stillingen jeg har søkt er ræva betalt, men det er virkelig kjipt å lese så mye negativt her! Jeg har vært veldig happy et par dager nå, og nå er jeg skikkelig lunken og føler at det ikke er så stas mer. Fint å være ærlig, men.. kjipt å høre. ts Anonymkode: 780e7...aa3 Om de kaller det klinikkassistent eller resepsjonist eller dyrlegesekretær er egentlig ikke så farlig, det er samme greia i praksis og lønnsmessig. Men «dyrlegesekretær» (som jeg som sagt ikke tror de egentlig har lov til å kalle det) ser nok bedre ut i stillingsannonser. Jeg skjønner du synes det er kjipt å høre, men det er tross alt bedre å vite om de mulige negative sidene først. Kanskje er dette en veldig veldrevet klinikk med bra arbeidsmiljø og grei lønn. Det er også vanskelig å si hvordan de vil verdsette din utdanning og arbeidserfaring i kroner og øre i forhold til minstelønna. Det beste du kan gjøre er nok å dra på intervju med et åpent sinn og se hva de sier + magefølelsen. I forhold til permittering (så du nevnte det i et annet innlegg): Av mine veterinærvenner var det noen få som ble permittert eller måtte permittere ansatte i mars/april, men det var ikke langvarig. De fleste sier det har vært veldig travelt, faktisk. Kanskje fordi folk har hatt mer tid til å være sammen med dyrene sine, og dermed lettere ser det når de er dårlige. Dessuten har jo folk kjøpt seg valper over en lav sko... 🙄 Anonymkode: 401e8...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 Jeg gikk ned 80 000 i lønn, budsjettet holdt allikevel, og jeg er endelig lykkelig 🙂🙂❤ Penger slår ikke trivsel Anonymkode: 38946...a26 4
I Grosny Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, den blir nok ikke så bra, har jeg skjønt. Jeg må nok takke nei, og det er utrolig kjipt! Å gå ned til under 400.000 er uaktuelt, retten og sletten. men, får ta intervjuet først og se hva de sier 😊 ts Anonymkode: 780e7...aa3 Du får vel regne på det, hvor mye du får utbetalt og om inntekten blir stor nok til å spare passe mye etter at alt er betalt. Egentlig er det lett regnestykke. Du vet hva du tjener i dag, og hvor mye kontoen vokser pr måned. Hvis den f.eks vokser med 10000, så klarer du å droppe (150000 -skatt er vel muligens 80000 ned delt på 12 måneder blir omtrent 7000 kroner lønnskutt) 3000, men vil du det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå