Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hva som har skjedd med kroppen min. Jeg føler meg som et vrak. 

Jeg fødte i 2017. Gikk raskt ned i vekt, under normalvekt før svangerskapet. Mye fordi jeg var stresset og følte meg syk lenge etter fødsel (svimmel, kvalm, klarte ikke sove om nettene pga en kropp i alarmberedskap, angst).

Etterhvert som ting gikk bedre i permisjonen, begynte jeg å legge på meg. Er nå tykk, har mage som da jeg var gravid, men den føles tom og rar. Proporsjonene har endret seg, jeg føler det er fett overalt. 

Jeg spiser helt ok, men får ikke trent stort. 

Jeg jobber fullt og er mye alene med barn og hund fordi partner jobber offshore. 

Alltid sliten. Våkner aldri uthvilt, alltid lett hodepine og uvelhet i kroppen. Barnet sover godt, har ingenting med sånt å gjøre. Samme om jeg sover lite eller mye. 

Hva feiler det meg? Stoffskifteproblemer? Noen andre som har det slik? 

Jeg mistrives med å ha det slik, og lengter etter å ta tak i problemet. Men jeg føler at jeg alltid er på underskudd.

Anonymkode: a4039...361

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært i kontakt med fastlegen angående dette, mtp. en basisutredning med grundig anamnese, undersøkelse, brede blodprøver og eventuelt andre undersøkelser hvis dette skulle virke aktuelt? 
Kan noe av det være betinget av psykiske plager/restplager som du slet med etter fødsel?

Ville startet med det fysiske, hos fastlege :) Da får du, hvis du har en dugandes fastlege, en utredning som kan avdekke en lang rekke tilstander, herunder stoffskifte, lav blodprosent, diabetes og så videre. 

Anonymkode: 34931...3b2

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fødte i 2017. Gikk raskt ned i vekt, under normalvekt før svangerskapet. Mye fordi jeg var stresset og følte meg syk lenge etter fødsel (svimmel, kvalm, klarte ikke sove om nettene pga en kropp i alarmberedskap, angst).

Etterhvert som ting gikk bedre i permisjonen, begynte jeg å legge på meg. Er nå tykk, har mage som da jeg var gravid, men den føles tom og rar. Proporsjonene har endret seg, jeg føler det er fett overalt. 

Jeg jobber fullt og er mye alene med barn og hund fordi partner jobber offshore. 

Alltid sliten. Våkner aldri uthvilt, alltid lett hodepine og uvelhet i kroppen. Barnet sover godt, har ingenting med sånt å gjøre. Samme om jeg sover lite eller mye. 

Jeg mistrives med å ha det slik, og lengter etter å ta tak i problemet. Men jeg føler at jeg alltid er på underskudd.

Som alltid er ikke KG noe legekontor, og ingen her kan hjelpe deg på best mulig vis. 

Ta kontakt med legen din. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært i kontakt med fastlegen angående dette, mtp. en basisutredning med grundig anamnese, undersøkelse, brede blodprøver og eventuelt andre undersøkelser hvis dette skulle virke aktuelt? 
Kan noe av det være betinget av psykiske plager/restplager som du slet med etter fødsel?

Ville startet med det fysiske, hos fastlege :) Da får du, hvis du har en dugandes fastlege, en utredning som kan avdekke en lang rekke tilstander, herunder stoffskifte, lav blodprosent, diabetes og så videre. 

Anonymkode: 34931...3b2

Jeg er faktisk sykepleier, men prioriterer ikke å gå til lege selv - ironisk, men faktisk ganske vanlig blant oss med slik bakgrunn.

Innser vel at det er det jeg må gjøre - det bare drøyer og drøyer. 

Jeg har funnet ut at jeg er ingen fødekvinne. Det var en tøff fødsel, og jeg har prolaps i underlivet etter denne, kroppen er bare i ulage. Jeg slet psykisk lenge etter fødsel. I den forstand at jeg var ekstremt engstelig for barnet og at det ikke fikk nok mat. Hver eneste amming var en helvetes plage, fordi jeg følte at jeg ikke fikk det skikkelig til. Men led meg gjennom det i 11 mnd. Den tiden har nok ødelagt mye.

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til fastlegen be om utredning for stoffskifte, diabetes, hjerte-kar, vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 2f7c0...be8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som lavt stoffskifte. 

Anonymkode: a4b21...c33

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Her er noen tips. Ville nok tatt en helsesjekk først og deretter begynt med hjemmetrening. Kjøp deg strikk, matte og vekter om du ikke har. Finnes masse videoer på youtube, søk f.eks på cardio workouts at home ellers har vel også f.eks. Funkygine noen bra. Tren når ungen er lagt.

Om du er sykepleier jobber du vel turnus, så da kan du vel trene ute på dagen (gå, jogge, løpe, intervall) av og til mens ungen er i barnehagen. Du må slutte å lage unnskyldninger for deg selv og ta den dørstokkmila!

Du bør lage en ukesplan der du legger inn trening 3-4 ganger i uka når du har tid. Så starter du i det små med øvelser for nybegynnere. Så får du tenke at noe er bedre enn ingenting og ikke ha dårlig samvittighet om du ikke fullførte et program en dag. Varier treningen (svømming, ski, sykkel, styrke, cardio, klatring (kjempegøy!) etc. Skaff deg treningsapp og app for å se hvor mye du spiser f.eks. Lifesum.

Lykke til! Du kan klare å omstille deg om motivasjonen og viljen er der. Du kan f.eks henge opp et mindre fint bilde av deg selv på kjøleskap eller oppslagstavle (evt ta det frem når motivasjonen er lav). Sikkert mange som reagerer på dette, men fungerer for meg😂

Anonymkode: 16f9e...150

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg, og det er 20 måneder siden jeg fødte, men kjenner igjen at kroppen er rar. Jeg er så sliten! Jeg vil helst legge meg når ungen legger seg, og uansett hvor mange timer jeg sover så er jeg utslitt. Smerter i kroppen og er utilpass. Jeg har tatt blodprøver og de var helt fine. Håper du finner ut av det ❤

Anonymkode: bdc3d...cde

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lagt på meg, og det er 20 måneder siden jeg fødte, men kjenner igjen at kroppen er rar. Jeg er så sliten! Jeg vil helst legge meg når ungen legger seg, og uansett hvor mange timer jeg sover så er jeg utslitt. Smerter i kroppen og er utilpass. Jeg har tatt blodprøver og de var helt fine. Håper du finner ut av det ❤

Anonymkode: bdc3d...cde

Har du hatt det sånn helt siden fødselen eller har du hatt en god periode før slitenheten kom? Hadde du det slik under svangerskapet også? Jeg er en av dem som sliter med sterk slitenhet selv. (Er gravid).

Hvis det er lavt stoffskifte kan det hende du har symptomer selv om det ikke vises på blodprøver ennå. Ta nye prøver om 3-6 måneder, så får du avkreftet det hvis prøvene fortsatt er fine.

Anonymkode: a4b21...c33

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din. Jeg fikk påvist subklinisk (latent) lavt stoffskifte nå som jeg ble gravid igjen. Har gått på levaxin gjennom svangerskapet, og føler faktisk at jeg merket en bedring. I utgangspunktet ville jeg ikke hatt behov for medisin om det ikke var for svangerskapet.  Har akkurat født, så får se hvordan verdiene blir nå som jeg ikke er gravid lengre. Jeg har lest meg til at det kan være mulig å prøve levaxin også med latent lavt stoffskifte, og at noen opplever effekt av det. Kommer derfor til å be om å prøve det dersom de samme symptomene dukker opp igjen etter at jeg ev. stopper å ta levaxin.

Anonymkode: ddec7...16b

• Liker 1
Skrevet

Du er vel ikke deprimert? B12 mangel gjør en jo slapp eller Borelia. Det første du bør gjøre er å sjekke deg hos legen, det kan jo være så mangt!  Så ville jeg også begynt å trene som en skriver her for å få mer overskudd og energi. Da vil du sikkert også føle deg generelt bedre.

Anonymkode: 16f9e...150

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...