AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Trist, men sant. Hun er er 70 år, mentalt frisk, men har ALS. Vi bor i en større by som reklamerer med at de har såkalte Livsgledehjem. Mamma har mange interesser, og er svært sosial. Vil disse Livsgledegjemmene ivareta henne og hennes interesser bedre enn vanlige sykehjem? Anonymkode: e0462...4fb
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Jobber selv på sykehjem (som assistent).«Livsgledesykehjem» er nok bare et pent ord. Pga dårlig bemanning generelt er det vanskelig å få til aktiviteter for hver enkelt hver dag. Vet at aktivitøren kartlegger interesser og legger opp ukeplanen med individuelle aktiviteter ut ifra det Før korona pleide iallefall mitt sykehjem å ha mange morsomme felles aktiviteter som bærplukking, kafe-/museumsbesøk, byvandring, og konsert enten utenfor eller på sykehjemmet. Nå er det mest aktiviteter på sykehjemmet som for eksempel baking, sangstund, trim, quiz, sykkelturer ol. Kan besøksvenn ver et alternativ om det er aktiviteter som må gjøres utenfor hjemmet? Synes det er uendelig trist at lav bemanning skal gå ut over livsgleden... Vet samtidig at de fleste ansatte jeg kjenner gjør alt for å få til hyggelige aktiviteter når vi har tid enten felles eller 1-til-1. Anonymkode: 836a3...b9d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Jeg jobber på et livsgledehjem, jobbet der før det ble livsgledehjem også. Det er stort fokus på at vi skal ivareta interessene til pasientene på best mulig måte. De skal ha tilbud om en aktivitet og en utetur pr uke. Men det et egentlig ikke så stor forskjell på sykehjem og livsgledehjem, største forskjellen er at vi MÅ dokumentere alt av livsglede som blir gjort, derfor må vi bruke mer tid på data, som vi heller kunne brukt på pasientene. Og det er også begrenset med tid, mtp alle oppgavene man har på et sykehjem og i forhold til hvor mange pleiere vi er. Noen livsgledehjem har aktivitør, det er luksus, så da blir det gjort fler aktiviteter. Vi har ikke det, så hos oss er det vi som gjør alt. Bortsett fra når det er underholdning og andakt. Anonymkode: 9583f...7fa
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Jeg jobber på et livsgledesykehjem. Alle pasientene har frisk luft og individuell aktivitet 1 gang i uka. Vi rekker alt til tross for lite bemanning,rekker ikke dagvaktene det så er det kveldsvaktene som må gjøre det,blir det ikke utført blir det registert som avvik. Vi er så heldige å har mange frivillige som kommer flere ganger i uka. De har bingo,trim,manneklubb,lesestund,boccia og følger pasienter ut på tur. Frivillige kan også følge pasienter til ærender i byen eller bare ta en ekstra tur ut hvis noen ønsker det. Anonymkode: cf631...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå