Gå til innhold

Hvor og hvordan sette grenser for barna når man har god økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste vår er nå 15 og maser om moped til bursdagen. Vi kunne helt fint kjøpt en moped til han, og han har for så vidt lang vei til skolen, men jeg føler litt på det. Jeg vil ikke at han eller de som kommer etter skal bli uvøren med penger fordi de har vokst opp i et hjem med mer enn nok. Hvor trekker man grensen?

Jeg føler på at det er vanskelig å si til han at det er viktig å være nøktern med penger, når vi foreldre ikke er det. Vi har jobbet hardt og nå har vi lyst til å unne oss litt, men barn gjør jo ikke som man sier, men som man gjør? Er det ingen vei utenom å legge om vår egen livsstil for å gå frem som et godt eksempel?

Anonymkode: 3701c...805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om å gi han arbeidsoppgaver? Også er belønningen mopeden? 😊 

• Liker 17
Skrevet

Så lenge ungene har god folkeskikk, respekt for andre, og skjønner at penger ikke vokser på trær, tenker jeg det er ok å gi ting de har brukt for/nytte av.

Samme case her. Mannen kjøper seg akkurat det han har lyst på, mens jeg er litt mer tilbakeholden pga lite penger i oppveksten. Men vi har så vi klarer oss, og litt til..  Så da blir det litt rart å si at poden eks ikke kan få ny sykkel hvis han ønsker seg det, når mannen har tre sykler til hvert sitt bruk...

Anonymkode: a671c...e1a

• Liker 17
Skrevet

Jeg hadde snakket sammen med kompisene sine foreldre og sjekket ståa der. Får vennene hans en ny moped i bursdag/jul? Kanskje la han jobbe litt for mopeden hvis ikke. Det viktigste for meg er at man kjøper ting man har råd til og det er det jeg vil at barna mine skal ta med seg inn i voksenlivet. Dere har arbeidet for pengene og kan derfor bruke de. Men viktig at barnet får det med seg og peke på at alle ikke har like god råd. Men dere skal jo ikke måtte endre livsstilen deres fordi andre har det dårligere økonomisk. Jeg er «fattig». 

Anonymkode: ee97a...c7e

• Liker 3
Skrevet

Han kan jo dermed komme seg rundt selv 

Anonymkode: 6fe22...def

• Liker 1
Skrevet

Det er også utrolig givende å jobbe og spare for noe man virkelig ønsker seg. 

Anonymkode: ee97a...c7e

• Liker 6
Skrevet

Vi forklarer barna våre at vi har god økonomi nettopp fordi vi er forsiktige med penger. Hadde vi kjøpt Teslaen som faren til kompisen har eller huset til en klassevenninne så hadde vi hatt dårlig(ere) råd. Dette gir mening for dem, men vi må ta det opp gang på gang.

• Liker 16
Skrevet

Hva med å la han jobbe litt for den, det går også an å kjøpe brukt for å statuere at penger ikke vokser på trær. 

På den annen side, hvis en moped er noe han trenger og det i tillegg gjør hverdagen deres enklere så blir han ikke umiddelbart bortskjemt av å få den. Mange andre muligheter til å lære om nøkternhet.

Jeg er allergisk mot dårlig sportsutstyr, har 5 sykler selv og sikkert 15 par ski, barna mine har også bra sportsutstyr men vi holder igjen på andre områder og jeg føler de har et sunt forhold til materielle goder. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, NymeriaRhoynar skrev:

Vi forklarer barna våre at vi har god økonomi nettopp fordi vi er forsiktige med penger. Hadde vi kjøpt Teslaen som faren til kompisen har eller huset til en klassevenninne så hadde vi hatt dårlig(ere) råd. Dette gir mening for dem, men vi må ta det opp gang på gang.

Men hva hvis du kan kjøpe 3 tesla uten å få dårlig råd? Skal man si nei til ungene da?

Jeg er ikke TS, og spør ikke for å være blærete men reelt spurt. Vi har økonomi til det og litt til, skal vi da si nei, og hva skal vi forklare det med? At de ikke får noe nå, for de må lære å klare seg selv når de blir voksne? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vokste selv opp med å ikke få mer enn det nødvendige (barely even that), flyttet ut relativt tidlig.. har aldri fått penger osv fra foreldre med mindre det var til bursdag/jul. Hadde en ganske trøblete start men har nå straks en million på bok i en alder av 30. Regner med å tjene stort på sparing, aksjer og fond i fremtiden, har fremdeles ikke barn - men disse pengene jeg/vi har jobbet livet av oss for hadde jeg aldri delt med fremtidige barn dersom de ikke kunne en dritt om økonomi. Dette er noe vi har planer om å bruke mye tid på, og ungene våre skal vite at penger vokser ikke ut av veggen. Tror de det ved 16 års alder får de klare seg selv til de blir «oppegående» i våre øyne. Først da vil de bli overøst med penger.

Endret av Sfr
Skrevet
11 minutter siden, Sfr skrev:

Vokste selv opp med å ikke få mer enn det nødvendige (barely even that), flyttet ut relativt tidlig.. har aldri fått penger osv fra foreldre med mindre det var til bursdag/jul. Hadde en ganske trøblete start men har nå straks en million på bok i en alder av 30. Regner med å tjene stort på sparing, aksjer og fond i fremtiden, har fremdeles ikke barn - men disse pengene jeg/vi har jobbet livet av oss for hadde jeg aldri delt med fremtidige barn dersom de ikke kunne en dritt om økonomi. Dette er noe vi har planer om å bruke mye tid på, og ungene våre skal vite at penger vokser ikke ut av veggen. Tror de det ved 16 års alder får de klare seg selv til de blir «oppegående» i våre øyne. Først da vil de bli overøst med penger.

Men ville du gitt gutten moped hvis han skjønte at penger ikke vokser ut av veggen, eller skal du gi de fremtidige unga dine en trøblete start fordi du hadde de? Skjønner ikke helt hva du svarer på.

• Liker 7
Skrevet

Kanskje dere sier ja om sparer inn en vis andel selv? Eventuelt må kjøpe inn hjelm og verneutstyr av egne penger først. 

En moped av rimelig pris til praktisk bruk er ikke det værste pengesløsingen jeg har hørt. Så lenge han er takknemlig for den. 

Anonymkode: 2d77b...900

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ville du gitt gutten moped hvis han skjønte at penger ikke vokser ut av veggen, eller skal du gi de fremtidige unga dine en trøblete start fordi du hadde de? Skjønner ikke helt hva du svarer på.

Nei absolutt ikke, forstår de pengers verdi skal de få alt de ønsker seg. Men gjerne mot at de gjør noen husoppgaver her og der :)

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eldste vår er nå 15 og maser om moped til bursdagen. Vi kunne helt fint kjøpt en moped til han, og han har for så vidt lang vei til skolen, men jeg føler litt på det. Jeg vil ikke at han eller de som kommer etter skal bli uvøren med penger fordi de har vokst opp i et hjem med mer enn nok. Hvor trekker man grensen?

Jeg føler på at det er vanskelig å si til han at det er viktig å være nøktern med penger, når vi foreldre ikke er det. Vi har jobbet hardt og nå har vi lyst til å unne oss litt, men barn gjør jo ikke som man sier, men som man gjør? Er det ingen vei utenom å legge om vår egen livsstil for å gå frem som et godt eksempel?

Du har faktisk helt rett. De gjør som dere gjør. Så ønsker dere å vise noe annet må dere gjøre det samme selv. Men ellers, så kan han bare få mopeden? Å lære å spare til noe lærer de nok best om dere sammen sparer til dyre ting så de hele veien ser at ting ikke kommer av seg selv. Men ellers er det også innafor å la de oppdage dette når de flytter ut og må tjene egne penger. Også en vei å gå. 

ville inngått en spareavtale om at dere matcher alt han sparer. Dvs han trenger bare spare halvparten i praksis. En fin gave fra dere men samtidig litt voksenopplæring på kjøpet. Gaven er halvparten av beløpet så fremt han har skaffet resten. Ville - spesielt i koronatider - bidratt med å tilby jobber for å tjene penger hjemme, så det er mer å spare av. Kjenner det hadde blitt lite husarbeid på meg frem til mopeden er i hus, hehe. Lov å dikte opp litt unødvendige oppgaver eller å overbetalte litt også, avhengig av hans faktiske muligheter til å jobbe og spare ellers. Men poenget er jo der. Dere har jobbet eller jobber antagelig for å ha god ønonomi dere også. 

Anonymkode: 54048...477

• Liker 1
Skrevet

La han spare noe selv, hjelpe til med forskjellig, og kjøp moped til slutt.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Kenelz skrev:

Hva om å gi han arbeidsoppgaver? Også er belønningen mopeden? 😊 

Ja, samtidig som jeg føler arbeidsoppgaver er noe han bør gjøre uten belønning. Vi har for eksempel vaskedame hver uke,  at an er med og rydder før det syntes jeg ikke han bør få belønning for. Han er en del av familien og ble bidra. 

ts

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge ungene har god folkeskikk, respekt for andre, og skjønner at penger ikke vokser på trær, tenker jeg det er ok å gi ting de har brukt for/nytte av.

Samme case her. Mannen kjøper seg akkurat det han har lyst på, mens jeg er litt mer tilbakeholden pga lite penger i oppveksten. Men vi har så vi klarer oss, og litt til..  Så da blir det litt rart å si at poden eks ikke kan få ny sykkel hvis han ønsker seg det, når mannen har tre sykler til hvert sitt bruk...

Men hvirdan skal de skjønne at penger ikke vokser på trær? Det er jo alt de har erfart engentlig (sånn satt litt på spissen). 

Det er det jeg føler på. Vi voksne unner oss mye «luksus», men  vi har jo jobbet hardt for det. Jeg ønsker at våre barn skal bli motiverte til å jobbe, kg ikke ta ting for gitt. 

Skrevet

Vokst opp i et område med mange pengesterke familier. Alle i min vennegjeng ønsket seg moped eller penger til moped til konfirmasjonen, ingen fikk det til bursdag. Ellers hadde vi alle arbeidsoppgaver hjemme og fikk ukelønn for det. 
Kjører litt samme med mine barn. Vi har god nok råd til å kjøpe det meste, men de får ikke alt de vil. Vi setter en maksgrense på jul- og bursdagsgaver og de må gjøre oppgaver hjemme for ukelønnen. Oppgaver i hjemmet er ikke de tingene jeg forventer til vanlig som gå ut med søpla, rydde rommet, hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen, osv. 

Anonymkode: 92f53...3ac

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste opp med å få scooter og deretter bil eller penger til bil. Avhengte av hvilken type bil så klart. Alle barna har fått 50.000 så jeg valgte litt dyrere bil så resten betalte jeg selv.

Jeg hadde avtale med mine foreldre om ikke alkohol eller røyk før 18. 

Begge brødrene mine har hatt samme avtalen og også fått scooter/moped og støtte til bil.

Anonymkode: b3404...90c

• Liker 1
Skrevet

Hvis moped er noe som han "trenger" i den forstand at han vil da komme seg rundt selv og faktisk avlasta dere så er jo det egentlig vinn-vinn situasjon. Men det går jo an å legge det som bursdagspresang, evt at dere spleiser og han bruker sine sparepenger. Se på finn.no for en rimeligere en. 

Det å ha god råd og kjøpe ting til barna sine er ikke det samme som at de blir bortskjemte og elendige til å ta vare på seg selv. 

Jeg kommer fra en familie der vi fikk nyeste iphonen i julegave og en bil i bursdagsgave osv. Ingen av oss er bortskjemte eller dårlige med økonomi som voksne. Vi har alle høyere utdannelse, gode jobber og klarer oss selv økonomisk. Jeg har aldri spurt om hjelp økonomisk av mine foreldre etter jeg var student. Og da var det ting som feks dyre tannlegeregninger jeg spurte om hjelp til. Og broren min levde på sparepenger etter han var ferdig utdannet og ikke hadde jobb på flere måneder. Det er ingen av oss som har lent oss på pengene til våre foreldre. 

Så poenget er vel ikke hva eller hvor mye man gir de, men hvordan man oppdrar de.

Anonymkode: f4f8a...784

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...