Gå til innhold

Hvor og hvordan sette grenser for barna når man har god økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste vår er nå 15 og maser om moped til bursdagen. Vi kunne helt fint kjøpt en moped til han, og han har for så vidt lang vei til skolen, men jeg føler litt på det. Jeg vil ikke at han eller de som kommer etter skal bli uvøren med penger fordi de har vokst opp i et hjem med mer enn nok. Hvor trekker man grensen?

Jeg føler på at det er vanskelig å si til han at det er viktig å være nøktern med penger, når vi foreldre ikke er det. Vi har jobbet hardt og nå har vi lyst til å unne oss litt, men barn gjør jo ikke som man sier, men som man gjør? Er det ingen vei utenom å legge om vår egen livsstil for å gå frem som et godt eksempel?

Anonymkode: ca3c5...391

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg tenker at når han er 15 er lista så godt som lagt allerede. Mopeden er nyttig og mange får det selv om familien ikke har så god råd. Moped er en engangshendelse. Tenker det er helt andre ting enn mopeden som spiller inn som feks er han vant til å bare jevnt få dyre merketing, mye lommepenger etc: kort sagt er kan vant til å ha en livsstil som han ikke hadde kunnet opprettholde selv som voksen? 

Skrevet

Det er mange som får moped, ser ikke helt problemet med det. Men snakk med barna om økonomi, slik at de får en forståelse av det.

Er selv oppvokst i en familie med råd til alt. Men har også blitt lært pengers verdi.

Anonymkode: fb5ae...19c

Skrevet

Som du sier, dere har jobbet hardt for pengene.

Yte før nyte, sant.

Kan det være ok at ungdommen også må jobbe for å få moped - yte før nyte? Noe han/ hun kan bidra med hjemme, av reell verdi - som gjør at det kan rettferdiggjøre en moped?

Anonymkode: aab2a...c2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...