Amalie95 Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Så en hau pensjonister i småbyen jeg bodde i i dag. de ruslet på senteret. Både jeg og venninnen min hadde tatt på oss munnbind , men da jeg var på matbutikken gikk alle pensjonistene uten. Vi skal gjøre denne dugnaden for de eldre heter det, men de får nå ta på seg munnbindet de også. De gamle virker jo å være de som er minst redd koronasmitte. 4
Krantz95 Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 De gamle er minst redde fordi de har skjønt at viruset ikke er spesielt farlig. Og jo eldre man er jo mindre blir man påvirket av myndighetspropaganda. Alle vet også at en lett overvektig president på godt over 70 år knapt ble syk av viruset... 1
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 38 minutter siden, Amalie95 skrev: Så en hau pensjonister i småbyen jeg bodde i i dag. de ruslet på senteret. Både jeg og venninnen min hadde tatt på oss munnbind , men da jeg var på matbutikken gikk alle pensjonistene uten. Vi skal gjøre denne dugnaden for de eldre heter det, men de får nå ta på seg munnbindet de også. De gamle virker jo å være de som er minst redd koronasmitte. Ser det samme her, og her er det påbudt med munnbind. 2
MorTil2 Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Jeg ser mange eldre med munnbind - nede på haken eller under nesen😶. Og det er jo nettopp det med disse munnbindene folk går rundt omkring med - de brukes i stor grad feil, og er da bare falsk trygghet. Hold avstand, vask hendene og bli hjemme om du er syk. Her jeg bor er det påbudt når 1 meters avstand ikke er mulig. Det jeg da ser, er at når folk har på munnbind, så bryr de seg ikke om avstand, fordi om det absolutt arealmessig er mulig. Og da blir det feil. Kanskje om folk ikke brukte munnbind, så ville bevisstheten omkring avstand blitt større? 3
Tough cookie Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Veldig mange eldre er livredde for å bli syke, men så har du "kjøpesentergjengen" som bare MÅ være sosial for det er det eneste viktige i livet deres, eller så tar de veldig lett på det, eller så forstår de ikke et kvekk av alvoret med denne pandemien. 1
NorthernLight Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 6 timer siden, Amalie95 skrev: Så en hau pensjonister i småbyen jeg bodde i i dag. de ruslet på senteret. Både jeg og venninnen min hadde tatt på oss munnbind , men da jeg var på matbutikken gikk alle pensjonistene uten. Vi skal gjøre denne dugnaden for de eldre heter det, men de får nå ta på seg munnbindet de også. De gamle virker jo å være de som er minst redd koronasmitte. Det er mange gamle som bruker munnbind, det er også mange unge som ikke bruker det.. 2
Gjest Lille Potet Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Jeg har sett gamle med og uten munnbind. Og jeg har lest i avisa at mange eldre har sittet (ofte alene) inne siden mars.
NorthernLight Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 (endret) 31 minutter siden, Tough cookie skrev: Veldig mange eldre er livredde for å bli syke, men så har du "kjøpesentergjengen" som bare MÅ være sosial for det er det eneste viktige i livet deres, eller så tar de veldig lett på det, eller så forstår de ikke et kvekk av alvoret med denne pandemien. Kjøpesenter-gjengen er ofte en litt spesiell type..endel av de er også glad i en dram eller 3. Endret 7. november 2020 av NorthernLight 4
lemoncake Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Det er vel litt varierende har jeg sett. En del sitter gjerne på kafè og drikker kaffe sammen. Det blir jo vanskelig å få til med munnbind. Munnbindet kommer gjerne på når de skal inn på butikker der det er mer folk. Som matvare butikken.
MorTil2 Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 3 timer siden, lemoncake skrev: Det er vel litt varierende har jeg sett. En del sitter gjerne på kafè og drikker kaffe sammen. Det blir jo vanskelig å få til med munnbind. Munnbindet kommer gjerne på når de skal inn på butikker der det er mer folk. Som matvare butikken. Men særlig blant eldre er det et vanlig syn at de da har munnbindet på haken. Så fikler de med det samtidig som de tar på stoler, bord, fat og kopper, og vips, så har de tilført munnbindet smitte. Og så reiser de seg, og trekker munnbindet opp over munn, evnt også nese (noen tar MUNNbind veldig bokstavelig) og dermed vandrer smitten fritt inn i munnen. Jeg tror det ofte er slike tilfeller som kommer inn i kategorier "ukjent smittevei". Det er jo ikke sikkert at noen av de som de er på kafe med er smittet, men den som satt der like før har etterlatt seg smitte på overflater. Så derfor er jeg i utgangspunktet ikke tilhenger av munnbind. Jeg er ganske overbevist om at det fører til nedsatt bevissthet omkring avstand og hvor man har hendene, rett og slett fordi det blir en falsk trygghet samtidig som folk ikke er vant til å bruke det og dermed tar mye mer på det enn man selv er klar over. Det gjelder alle, ikke bare gamle. Men de eldre virker til å ha en større tendens til denne "på haken" bruken enn yngre. Kanskje fordi de yngre enten har det på eller har det av. Når det ikke er på, så ligger det i lommen (eller i bosset, eller i verste fall på bakken😟). 1
Anbefalte innlegg